13 mei 2025, 10:27:51

hulp nodig

Gestart door RobbertProost, 26 december 2008, 16:06:52

« vorige - volgende »

RobbertProost

Ik heb nu iets meer dan 2 jaar lang een valkparkiet, een vrouwtje. Nu had ze laatst, zonder dat er een mannetje bij is geweest, een ei gelegd. Ze ging hier af en toe op zitten maar ik kon haar alsnog uit dr hok af en toe halen en er waren geen problemen. Nu heeft ze eergister een 2e ei gelegd en nu zit ze constant er op. Ik heb haar nu al meer dan ander halve dag niet zien eten of drinken terwijl ze dit voorheen juist heel veel deed. Ook vliegt ze me aan als ik te dicht bij kom. Er zitten geen jongen in de eieren dus vind ik dit eigenlijk best lullig voor mn vogel. Wat moet ik doen?? Moet een vrouwtjes vogel geen steun krijgen van een mannetjes vogel bij het broeden?? Hoe lang gaat dit broeden duren? Is dit niet gevaarlijk voor mijn vogel als ze niet meer eet en drinkt??
Bij voorbaat dank.
-Robbert

Karin

Het eet en drinkt wel, alleen niet meer de hele dag door. Op paar keer per dag zal ze snel eten en drinken om weer snel naar haar eitjes te gaan. Dat ze je aanvalt is ook heel normaal, ze verdedigt haar eitjes. Laat de eitjes liggen en zorg dat ze makkelijk bij haar eten kan en laat haar verder met rust. Na een week of 3 - 4 gaat ze vanzelf van haar eitjes af. Ze zal ook nog maar een paar keer per dat ontlasting hebben. Dit zijn hele bergen en stinkt verschikkelijk. Ook dat is normaal.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

RobbertProost

Bedankt Karin, dit heeft me erg geholpen. Ik heb dr vanmiddag ook uit dr hok gehaald ondanks dat ze me pikte maar eenmaal verweg van de eieren was ze gewoon weer normaal en at en dronk dr buik vol. Alleen kwam er vanmiddag een kennis langs die ook valkparkieten heeft en die zei dat het beter is om de eieren weg te halen aangezien ze leeg zijn en er geen mannetje is om te helpen broeden, hij zei dat dit broeden van lege eieren te vermoeiend is voor de vogel en zelfs dodelijk. Is het nu beter de eieren weg te halen of niet? Het lijkt me namelijk ook een erge tegenslag voor de vogel om na 4 weken broeden de eieren leeg te zien zegmaar. Alvast bedankt. - Robbert

Dafrinja

Hoi hoi!

Ik ben niet echt een kweker, maar van de verhalen van de kwekers hier weet ik dat je de eitjes kunt vervangen door neppers. Ook deze komen natuurlijk niet uit, maar ze verliest vanzelf de interresse in de eitjes. Het is echt geen teleurstelling voor dr hoor.
Want als je alleen de eitjes weghaalt, blijft ze misschien leggen met als resultaat dat ze uitgeput raakt...
En je kan in kleine schaaltjes voer maken en die bij haar neerzetten en ook water. Dan kan ze nemen wanneer ze wil.
Groetjes!!! en heeeel veel succes!!

Dafrinja

Caroline

Klopt wat Dafrinja schrijft, niet zomaar eitjes weghalen. Grote kans dat ze door blijft leggen met de dood als uitputting als gevolg of ophouden van de eitjes omdat ze het niet meer veilig vindt op deze plek en dit kan legnood veroorzaken wat ook weer levensgevaarlijk kan zijn.

Succes ermee.  :)
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Karin

Zoals mijn voorgangers al zeiden : als je ze weghaalt zal ze ze hoogstwaarschijnlijk vervangen en kan zelfs 20 eitjes leggen ( als je ze steeds weghaalt ) tot ze totaal uitgeput is. Die kennis van jou kweekt vast geen vogels, anders had hij het wel geweten, zijn net kippen die valkjes  ;D ;D ;D
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

RobbertProost

Hardstikke bedankt voor alle reacties :-)
Nu heb ik nog 1 klein vraagje, ik weet niet of ik hiervoor een nieuw topic moet openen buiten het spoedforum of dat ik het hier nog even snel kan vragen. Maar hoeveel eieren is normaal? Want zojuist heeft ze dr 4e eitje gelegd  :-\ hoop dat ze niet te vermoeid raakt, ze zit namelijk nonstop op haar eieren. Ik ben ook van plan een nieuw (mannelijk) valkje erbij te kopen wanneer de eieren weg zijn, want ik vind dit best zielig voor mn valk  :P.

Romy

Hoi RobbertProost

Een valkje kan wel zo'n 6 eitjes leggen. Dat is zeker niet abnormaal. Maar wel veel.
Als je ervoor zorgt dat het eten en drinken voor je valkje niet te ver staat zodat ze toch nu en dan kan eten, dan komt het allemaal goed. Er zijn zoveel valkjes die nestjes hebben (bevrucht of niet bevrucht) en die kunnen dat allemaal aan. Dus jou valkje zal het best ook wel kunnen.

Groetjes
Romy

FroukjeH

Hoi,

In augustus had ik dezelfde vraag als jou toen mijn Sjakie (die dus een vrouwtje bleek te zijn) eitjes ging leggen. Ze werd ook fel naar mijn andere valkje en mijn honden. Eerste week zat ze bijna constant op de eitjes (4) maar al vrij snel werd dat steeds minder. Na 3 weken heb ik de eitjes weggehaald. Geen mannetje erbij gehaald, want ik kan de zorg niet bieden die jonge valkjes en hun ouders nodig hebben. Dan maar zo nu en dan onbevruchte eitjes....