4 mei 2025, 00:21:03

te kortgewiekt!!!! help...

Gestart door Annemarijn, 17 november 2008, 21:00:53

« vorige - volgende »

Annemarijn

mijn altijd gewend rond te vliegen Valkje heb ik moeten laten kortwieken wegens omstandigheden thuis, maar is niet helemaal goed gegaan en nu stort ze heel hard neer. ze is maar aan 1 vleugel geknipt en ik denk dat ze te kort geknipt is. wat kan ik doen zodat ze zichzelf geen pijn doet!!! een paar maanden duurt zo lang, en ik heb nog een valkje die niet gekortwiekt is... help me please....

is het verstandig dat ik die andere vleugel zelf afknip zodat ze evenwicht heeft, of stort ze dan nog harder neer...

help help...

bobbie

Hallo Annemarijn,

O jee, dat is vervelend dat ze zo neerstort. Zelf ben ik erg tegen aan 1 kant kortwieken, dit in verband met balans.

Persoonlijk zou ik de andere vleugel ook kortwieken, maar dan minder heftig dan de andere kant. Misschien lukt het dan wel beter om in de lucht te "glijden" en zo mooier te landen.

Wacht even op meer reacties want mijn mening hoeft niet de juiste te zijn.

Hoe ziet de al gekortwiekte vleugel er uit? Is het tot de dekveren gewiekt? Fotootje misschien?

groetjes, Nel

Annemarijn

helaas foto gaat niet lukken, als je de 3 lagen veren hebt is ze geknipt tot precies de 2de laag. hoop dat je het snapt:S...en al haar grote slag pennen zijn zegmaar weg....dus idd tot de dekveren.

bobbie

17 november 2008, 21:26:17 #3 Last Edit: 17 november 2008, 21:28:24 by bobbie
Hallo Annemarijn,

Zo worden veel vogels gekortwiekt, iig papegaaien. Dus daar ligt het dan niet aan. Bovendien is een valkparkiet erg licht in vergelijking met een papegaai en zou moeten kunnen glijden als tie op die manier is gewiekt.

Ik denk dus dat het komt doordat er maar 1 vleugel is gewiekt, maar ik heb niet alle wijsheid in pacht. ;)

Bij mij zijn mijn valkparkieten niet gewiekt, maar als ik ze zou wieken zou ik de buitenste 4 lange veren laten zitten. Bij 2 lange veren laten zitten is de kans groot dat die afbreken/beschadigen omdat ze geen steun van elkaar hebben, bij 4 heb je daar minder last van.

Groetjes, Nel :)

sabine

Hoi,
O wat erg. Ik weet pressies wat je bedoeld. Binky is voor het eerst gekortwiekt door de dierenart omdat zij dat noodzakelijk vond. Binky is dat ook helemaal niet gewend en botste zeker de eerste week over al tegen aan.  :o Ik stond steeds doodsangsten uit. Gelukkig kon hij na een paar dagen er wat beter mee om gaan en iets beter naar beneden vliegen. Maar ik kan helaas niet met zekerheid zeggen of dat komt omdat hij handiger werd of omdat hij zich minder ziek voelde  :( . Zelf denk ik dat hij er beter mee om gaat.
Maar persoonlijk lijkt het mij beter om ook de andere kant te kortwieken.

Bij Binky zijn de eerst 8 (of 10) veren afgeknipt.

Groetjes Sabine

carco

Kortwieken moet je altijd aan 2 kanten doen.
In het begin kunnen ze niet veel, maar je staat er versteld van hoe snel ze er aan gewend zijn en weer kunnen ''vliegen''.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

Sanna

Ja hoor, het beste kun je de andere kant ook laten kortwieken en dan is hij er zo aan gewend. In het begin moet je er wel een beetje bijblijven, dat hij niet zomaar van grote hoogten afspringt. Na een tijdje krijgt hij zelf in de gaten wat hij nog wel en niet kan.

Ik heb ook een keer een valkje gehad dat door de dierenarts maar aan 1 kant geknipt werd. Totdat de veren weer teruggegroeid waren (we hebben dat een beetje versneld door de geknipte veren er op een gegeven moment een voor een uit te trekken) heeft hij al die tijd scheef gevlogen. Vorig jaar heb ik weer een keer een valkje moeten kortwieken. Die heb ik aan twee kanten geknipt. Vanaf het begin ging dat gelijk stukken beter dan degene die toen maar aan een kant geknipt was.

Groetjes, Sanna

candy

18 november 2008, 13:43:08 #7 Last Edit: 18 november 2008, 19:44:53 by Sanna
Hallo Annemarijn,

Zoals hier reeds gesteld raad ik je ook aan om je valkje ook aan de andere zijde te kortwieken.
Wat nu bij je valkje is gebeurt kan wel, maar hij moet leren hiermee om te gaan, waar veel tijd voor nodig is. Het probleem met de huidige situatie is dat het valkje als het ware rondjes gaat vliegen en moet leren zijn krachten anders over de vleugels te verdelen.
Om dit toe te lichten plaats ik hier even een foto van een valkje van ons, die onder andere een halve vleugel mist.

Zoals op de foto te zien is de halve rechter vleugel weg. Aan het uiteinde mist hij ook de slagpennen, omdat die door diverse keren dit deel in de kooi te hebben verwond deze pennen geen houvast meer krijgen.
Maar wat ik hier mee wil zeggen is dat deze vogel met dit gebrek uit het blok is gekomen en toen de pennen nog houvast hadden vrijwel normaal kon vliegen, wat nu helaas niet meer gaat.
Vanwege dit probleem loopt hij vaak op de vloer en hebben we voor zijn gezelschap een paar andere valkjes gekortwiekt. Dit wel gelijkmatig en hiermee leren ze veel sneller omgaan, omdat dit veel meer op de normale situatie lijkt, maar geen hoogte kunnen winnen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Groetjes Henk

Landiej

Mijn valkjes zijn beide aan één kant gekortwiekt en vliegen gewoon vrolijk in het rond ::) Ze wennen er dus wel aan, maar aan 2 kanten kortwieken is wat prettiger voor het valkje denk ik :)

Bij ons wordt na de jeugdrui niet meer gekortwiekt omdat ze toch net zo hard overal naartoe vliegen :D