8 mei 2025, 13:45:27

Niet schoon te krijgen

Gestart door Thornberg, 20 november 2008, 01:00:37

« vorige - volgende »

Thornberg

Hey allemaal

We hebben sinds ongeveer 1,5 maand een jong valkparkietje in huis genomen. Alles gaat goed, het beeste is al goed tam en we proberen hem veel aandacht te geven. Alleen is er laatst een klein ongelukje gebeurd.

Tijdens het kijken van een film zijn we in slaap gevallen toen er nog een paar kaarsjes aanstonden. Waaronder een oliekaarsje, die ontzettend is gaan roken. Gelukkig werden we redelijk snel weer wakker, maar de kamer stond blauw van de rook. Die rook sloeg zich aan op de muren, spinnewebben, eigenlijk op alles. Dus ook op ons voorheen zo stralend witte lutino'tje.

Hopelijk heeft het zijn gezondheid geen schade gedaan, maar zijn mooie witte veren waren helemaal grijs geworden. Ik ben gelijk met hem gaan douchen en heb hem grondig gewassen. Dit scheelde gelukkig een hoop, en hij heeft zijn korte veertjes ook zelf goed schoon gekregen. Maar zijn lange vleugel- en staartveren zijn nog steeds donkergrijs, vooral op de randen van de veren. Dit is echt geen gezicht, en best zielig. Hij probeert het er zelf vaak af te krijgen, maar het lukt echt niet. Ook als ik help wil het niet baten.

Moet ik nu echt maar wachten tot de rui? Of heeft iemand een tip hoe ik mijn beestje weer stralend kan krijgen?

groetjes, Menzo

Rianne

Hoi Menzo,

kijk of je Eucalyptusreiniger kunt vinden. Zo niet, volgens mij hebben ze het hier ook in de webwinkel (link staat rechtsbovenaan de pagina). Dit meng je met water in de plantenspuit, het is ook het enige schoonmaakmiddel waarmee je valkjes mag douchen. Het is ook heel goed geschikt voor kooien, het ruikt erg lekker :)

♥Debby♥

:o die kleine is wel door het oog van de naald gekropen dan.. jemig zeg!

Eventueel is er ook badzout voor vogels maar of je daar het vuile mee afkrijgt.? het heet biobad en je vermengt het ook in de plantenspuit..

suc6

♥Debby's Gevleugelde Vriendjes♥
Klik op de foto voor mijn boekje.

Caroline

Zelf heb ik een albinootje wat als jong vaak door de kweker in bad is gedaan omdat het een papkindje was en regelmatig vol pap zat .... mijn ervaring is hoe vaker ze worden gewassen, hoe minder natuurlijke vetten op de veren komen te zitten met als resultaat, ze worden steeds vuiler. Op een gegeven moment was ze i.p.v. wit echt grijs. Het enige wat hielp was de rui .... sindsdien is ze sneeuwwit.  ;)

In mijn ogen is inderdaad het enige juiste .... gewoon een paar keer week gewoon douchen met een plantenspray, desnoods 1 x per week met badzout speciaal voor vogels en dagelijks ene badje ophangen. Verder inderdaad de rui afwachten.

Qua gezondheid zal de toekomst uit moeten wijzen hoeveel zijn longetjes beschadigd zijn.

Jeetje, wat olie olie dom van jullie, gaan slapen met de kaarzen aan .... je moet er toch niet aan denken wat er allemaal gebeurt had kunnen zijn, jullie zouden zelf wel omgekomen kunnen zijn in een brandend huis.

Hier zijn trouwens NOOIT kaarzen aan als de valkjes los zijn, alleen maar theelichtjes in een lantaartje wat dicht kan en waar de valkjes niet in kunnen.  ;)

Succes met geduld opbrengen.

Als je het te lang vindt duren, bedenk dan maar wat er allemaal had kunnen gebeuren en neem die paar maanden een vieze vogel maar voor lief.  ;)
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.