Binky is er slecht aan toe, door mineralen gebrek (foute voeding)

Gestart door sabine, 23 oktober 2008, 23:37:05

« vorige - volgende »

Anja

Hoi Sabine,

Allereerst vind ik het erg jammer dat je valkje ziek is. Het zijn net kleine kinderen waar je voor moet zorgen. O wee Als ze iets mankeren hè.

Heel veel sterkte.

Verder wil ik het volgende kwijt. Ik sta niet zo achter de dingen die de VA jou heeft verteld. en vele met mij denk ik. Als een valkje ziek is en aan moet sterken ga je hem niet op pellets zetten. Je valkje weet immers niet wat dat is. Ik zou gewoon zaadvoer, trosgierst, eivoer(1 keer per week) druivensuiker door zijn water geven.
Pas als je valkje is aangesterkt dan kun je er pellets naast gaan geven. Waar je mee kunt beginnen zijn de pellets van Nutribird voor grasparkietjes. Deze zijn voor valkjes makkelijker stuk te krijgen.

Ik zou dus niet helemaal over gaan stappen op pellets maar ik zou ze naast het zaadvoer gaan geven.

Qua pappen vind ik de VA ook een beetje wazig om te zeggen tot de krop vol is. Geef dan aan hoeveel ml. Ik zou de VA even terugbellen en vragen hoeveel ml pap je moet gaan geven.

Heel veel succes en ik duim dat je valkje er door gaat komen.

Liefs Anja

Kimm

Citaat van: *Yvon op 24 oktober 2008, 12:40:40
Hoi hoi

Gelukkig dat zijn ontlasting goed is.  ;D

Alleen nou vraag ik me wel af watvoor zaadmengsel je altijd hebt gegeven ??
Ik heb hier 22 valkjes en er zijn al meer dan 30 jongen hier groot geworden met zaadvoer.  :D
Wij geven dan wel verschillende soorten zaad zoals :
grofparkietenzaad zonder zonnepitten,zonnepitten krijgen ze alleen in de winter wat vaker omdat die nog al vettig zijn.
Ze zitten hier in een buitenvoliere.  :)
Grasparkietenzaad,onkruidzaad,kiemzaad.
En als tussendoortje : trosgierst en eivoer.
Ook krijgen ze hier 2 of 3X per week fruit en groente,donkerbrood.

Groetjes Yvon

hoi yvon,,

als het dr hooymeier is geweest dan kan ik mij er wat bij voorstellen. ik wil niet zeggen dat sabine daar geweest is hoor, maar dat gevoel krijg ik wel ;)  :D

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

*Yvon

@Kimm,ik ook.  ;)
Maar Sabine gaf daar geen antwoord op.  ::)
Dus vandaar dat ik maar ff vertel van wat wij voeren,zoals velen dat ook doen,dacht ik zo.  ;) ;D

Groetjes Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

Kimm

daar heb je gelijk aan ;)  :D

mijn vorige valkje is 18 jaar geworden op gewoon zaad ;)

Kimm

en aangezien ik zelf ook bij deze vogelarts kom, klinkt het mij heel erg bekend in de oren.
ook mijn valkjes moeten pellets eten van hem maar ze lusten het niet :-\  :-\

Caroline

24 oktober 2008, 13:20:07 #20 Last Edit: 24 oktober 2008, 13:26:16 by Caroline
Jemig, wat een *piep* advies heb jij gekregen van deze zogenaamde vogelarts.  :-\

Een valkje wat niet lekker is maar gelukkig nog wel goed zijn zaadmengsel eet, dit zaadmengsel van hem afpakken en pap gaan geven wat hij helemaal niet kent en lekker vind en dus onder dwang moet waardoor hij ook gekortwiekt moet worden.  :o

Het moet echt niet gekker worden.  >:(

Mijn advies .... zeker nu je weet dat er niks afwijkends in zijn poepjes is gevonden .... geef hem lekker zijn zaadmengsel of beter nog haal een ander goed en liefst voorverpakt zaadmengsel als je twijfelt aan deze. Helemaal als je ook nog eens de hele dag weg  moet .... echt hoor, je mag hem zijn zaadjes niet afpakken ... dan is Binky straks bij mijn Binky.  :'( Zonder eten kan namelijk geen enkele valk.

Misschien niet verkeerd om van zaadmengel te wisselen als je hieraan twijfelt, verder zou ik zeker wel vitamines, mineralen en andere voedingstoffen zoveel mogelijk geven ik lees namelijk dat Binky regelmatig ziek is geweest dan kan wat extra opppeppers zeer geen kwaad. 3 jaar geleden heb je hem gekocht met coccidiose, daarvoor medicatie gekregen, van de zomer verkouden geweest en medicatie gehad en nu dan weer plakpoep .... hij is misschien toch een wat gevoelig valkje.

Extra vitamine tijdens de rui zie ik geen problemen in maar dagelijks druivensuiker geven tijdens de rui vind ik onnodig. Bij paniek/schrik, verwonding, een verhuizing of ziekte is wat anders maar een rui is een gewoon natuurlijk verschijnsel waar elke vogel meestal 2 x per jaar gewoon doorheen komt. In de natuurlijk krijgen ze ook geen druivensuiker door hun water in deze periode.  ;)

Persoonlijk geef ik mijn 22 valkjes geen pellets .... ze krijgen hier Teurlings 228 een zaadmengels met 23 verschillende zaadjes/pitten/bessen e.d. daarnaast vul ik het zoveel mogelijk aan met natuurlijke voeding, denk aan onkruidzaad, gekiemd zaad, meergranenboterham, groente, fruit .... hierin kan ik me meer vinden dan in kunstmatige pellets maar .... ik ben zeker niet tegen pellets hoor.  ;)

Wel weet ik dat div. vogelartsen geexperimenteerd hebben met vogels op pellets zetten en na een tijd tot de conclusie kwamen dat vooral de kweekresultaten van de vogels die als hoofdmenu pellets kregen heel erg hard achteruit gingen. Mijn logisch denken verteld me dan dat het niet zo heel erg goed is als sommige va's ons willen laten geloven.

Wat je altijd kan doen is gewoon naast een bak zaadmengsel, ook een bakje apart geven met pellets, dan kan Binky kiezen.

Zelf vind ik het geweldig om ze keer op keer te zien smullen en genieten van het geen ik ze te eten aanbied .... om deze reden voor mij geen pellets.  :D

Sterkte met Binky, ik hoop dat je voor je wegging een bakje zaad in de kooi hebt geplaatst.  :-\

Groetjes van Caroline

PS. ondanks dat mijn valkjes geen pellets krijgen, zijn ze kerngezond, zien er prachtig uit, hebben geen problemen om door de rui te komen en ook tijdens de kweek mag ik niet klagen.  ;)

Je zou toch zeggen als je 22 valkjes hebt, er toch ook wel één of twee ziek moeten worden, als 80 % van de vogels ziek wordt door zaadjes eten.  :P
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

christa

hoi ik weet niet waar je woont maar als je in de buurt woont wil hem wel voeren
christa

Rianne

Citaat van: sabine op 24 oktober 2008, 12:22:19
Binky is onder tussen 3 jaar en ik hoop dat hij nog lang blijft leven! ;D

Met zijn ontlasting is niks mis, alles is in orde ;D

Helaas betekend het dat hij dus door het voer ziek is geworden. :(
Dus heeft het geen zin om dit langer te geven. Als het goed is gaat hij over 2 dagen zelf van de pallets eten.

Hoi Sabine,

dit kan hij niet zomaar zeggen, wat is zijn verklaring? Heeft hij bewijs kunnen over leggen? Wat is precies de diagnose?
Verkeerde voeding houdt in, eenzijdige voeding. Als je valkje zaadjes eet, brood, groente, fruit, trosgierst, eivoer en noem maar op, is dat GEEN verkeerde voeding.
Ze beweren bij hoog en bij laag dat een vogel meteen vanaf dag 1 helemaal wauws is van de pellets, maar dit is NIET WAAR! Zorg ervoor dat je valkje EERST aansterkt van het eten wat hij WEL eet, want aansterken van voer wat hij niet eet is onmogelijk ::)
Dat je Harrison's pap geeft is prima, maar laat hem daarnaast alsjeblieft eten wat hij wel lekker vind, anders vrees ik het ergste voor Binky.

sabine

Hollo,

Als eerst wil ik echt iedereen super bedanken voor de steun en hulp

Ik heb nog vele vragen niet kunnen beantwoorden door tijd gebrek maar Binky gaat voor alles ! En ik kon niet nog later op mijn werk komen, ik was al te laat nu .
Ik woon in Spijkenisse, ik ben naar de VA in vlaardingen geweest die hier op de site staat. Op de site had ik goede berichten gelezen over Kindermans.
Ik heb Binky ondertussen vitamine druppels en druivensuiker gegeven. Het vangen van Binky en hem 1 ml pap geven gaat onder tussen goed. ;D Ik heb idd vanmorgen nogmaals gebeld naar de VA om te vragen hoeveel ik moest hebben. Binky zat vanavond te eten / knagen aan zijn pellets.  ;D ook was hij druk bezig met zijn mineralen blok een zitstok. Hij kwam uit zich zelf zijn kooi uit om mij te begroeten.

Binky heeft van mij altijd Xtravital van Beaphar alles zit daar in en hij heeft ook altijd een mineralenblok gehad. Binky houd niet van groente en fruit. Dat is hem te gezond. Ei-geel, bruinbrood en trosgierst vind hij erg lekker. En dat gaat ik niet van hem af nemen! Wij houden toch ook van ongezonde dingen. En eten ook patat en gebak ook al is dat niet gezond.

Helaas is Binky eerder ziek geweest door coccidiose. Hij heeft dat op gelopen in de dierenwinkel. Omdat hij verhuisde naar mij, was hij vrij snel dood ziek. En zat hij alleen maar op de grond.
Van de zomer is Binky nood gedwongen, in juni verhuisd en in juli naar familie geweest waar hij niet eerder was geweest. Al dat stress is voor een vogel niet goed en is het niet zo raar dat hij dan verkouden is. Verder heb ik de afgelopen 3 jaar niks aan hem gemerkt. :D

Kimm

hoi sabine,

ik ben erg blij dat je wat vooruit gang ziet bij hem! super hoor en ook dat hij al knabbelt aan de pellets. dat had ik eerlijk gezegt niet verwacht.

ik duim voor je dat binky er helemaal doorheen komt.

groetjes kim

sabine

Citaat van: christa op 24 oktober 2008, 13:22:23
hoi ik weet niet waar je woont maar als je in de buurt woont wil hem wel voeren
christa

Hoi Christa,
echt super lief van je! gelukkig ben ik nu 2 dagen vrij! Helaas moet ik maandag werken en dan moet ik om 15.00 uur weg en ben ik de volgende dag pas om 10.00 uur weer thuis. Hopelijk gaat het dan wat beter met hem. Anders wilde een vriend Binky ook wel voeren. Alleen heeft hij het ook erg druk en geen ervaring met vogels. Maar ik kan ook gewoon zijn oude voer neer zetten dat eet hij goed  ;D

Tja het blijft altijd de vraag waar doe je het beste aan?

Groetjes Sabine

Kimm

hoi sabine,

je hebt nog het weekend om aan te kijken hoe binky eet van zijn pellets. gaat dit zeer goed dan zou ik dat zo laten. zo  niet dan zou ik voor maandag overdag wat extra voer in de kooi zetten zodat hij toch eet. ;)

lust hij geen pasta ofzo? of rijst?
dat kan je hem ook nog aanbieden.

groetjes kim

sabine

24 oktober 2008, 23:49:33 #27 Last Edit: 24 oktober 2008, 23:52:29 by sabine
Citaat van: Kimm op 24 oktober 2008, 23:03:11
hoi sabine,

je hebt nog het weekend om aan te kijken hoe binky eet van zijn pellets. gaat dit zeer goed dan zou ik dat zo laten. zo  niet dan zou ik voor maandag overdag wat extra voer in de kooi zetten zodat hij toch eet. ;)

lust hij geen pasta ofzo? of rijst?
dat kan je hem ook nog aanbieden.

groetjes kim

Als hij maandag niet eet van de pellets krijgt hij voldoende zaadmengels om heerlijk te eten. Dan denk ik niet, dat hij de pellets gaat eten. ;D

Een goede gezondheid is net zo belangrijk als een gelukkige vogel. Een ongelukkige vogel kan zich nooit gezond voelen.

Ik weet nog niet hoe zijn voeding gaat aan passen. Ik wacht even af hoe hij op de pellets reageer. Maar ik wil hem zeker niet te veel afnemen.

Ik hoop zo dat hij snel zijn vleugeltjes weer terug heeft :( Ik mis zijn gevladder. Hij vind vliegen zo fijn. Misschien komt het snel door met de rui. Hij heeft pas een paar veren verloren. En van de zomer met alle stress is hij veel veren verloren.

::) mogen ze rijst en pasta ??? nooit eerder gehoord

Kimm

ik heb deze even voor jou gecopieerd wat ze allemaal mogen hebben.

Basilicum
daslook
komkommerkruid
Wortels (groene gedeeltes)
Kervel
Bieslook
Koriander
Tuinkers
Dille
Venkel (groene gedeeltes)
Veldzuring
Citroenmelisse
Lavas/ maggieplant
Marjoraan
Pepermunt**
Bijvoet
Oregano**
Peterselie*
Postelein
Aragula
Rozemarijn**
Salvia/ salie
Bonenkruid
Dragon
Thijm**
Water Kers

* peterselie in kleine hoeveelheden gezond
** deze kruiden moeten met mate gegeven worden volgens deze site omdat de kruiden nogal wat essentiele olien bevatten.

Fruit:
Appel
Abrikoos
Japanse peer
Banaan
Japanse wijnbes
Zwarte bessen
Bloedsinaasappel
Blauwe best
Canteloupe meloen
Carambola, stervrucht
Jamaica-appel
Kersen
Clementines, mandarijnen
veenbessen
Gedroogde dadels
Vijgen (vers)
Zespri gold
Druiven, wit of blauw
Granaatappel
Guave
Honingmeloen
Gaylussacia brachycera
Mabolo
Kiwi's
Japanse mispel
Lychee
Mango
Meloen
Moerbei bessen
Nectarine
Bloedvijg, Cacatijsvijg, woestijnvijg
Sinaasappel
Papaya
Perzik
Peren
Ananas
Pruimen
kweepeer
ramboetan
frambozen
Aardbeien
tamarillo vrucht
Gele pruimen

* De dadels niet te vaak geven omdat er een hoog suikergehalte in zit, dan liever gedroogde, suikervrije of met minder suiker geven
** Alle meloensoorten mogen gegeven worden aan de vogels
*** De vogels lusten niet alleen de bessen van de moerbei maar ook de bladeren

Groente:
Broccoli
Spruitjes
Koolrabi
Wortelen
Selderij stelen
Bieten
Cichorei
Chinese kool
Mais
Komkommer
Boerenkool
Eierplant
Andijvie
Venkel
Groene erwten (in schaal)
Groene pepers
Ijsbergsla
Aardpeer
Veldsla
Aardappel (gekookt)
Pompoen
Radijs
Zuring
Rode bieten (vers)
Spinazie
Tomaat
Courgette

maar dus ook macaroni, rijst, spagetti.
nooit advocado geven, dit is giftig.

sabine

hmm........ ik kan lang niet alles van die lijst, de helft heb ik zelfs nog nooit gezien laat staan gegeten.  ;D
Maar super geweldig !! bedankt er voor !!!