6 mei 2025, 07:23:25

niet kunnen vliegen? (PBFD??)

Gestart door Falcon, 2 november 2008, 19:28:29

« vorige - volgende »

Falcon

3 november 2008, 12:54:04 #15 Last Edit: 3 november 2008, 12:56:10 by Falcon
Citaat van: ♥Debby♥ op  3 november 2008, 12:22:50. Welke pap  geef jij ze?

Nutribird A21

sanna:
thanks voor je nuchtere kijk op alles ;D

spunky en birdie knagen wel ontzettend veel aan die sepia schelp.. en ook aan die roze mineralenblok..

Sanna

Citaat van: Falcon op  3 november 2008, 12:54:04
spunky en birdie knagen wel ontzettend veel aan die sepia schelp.. en ook aan die roze mineralenblok..

Dan zit het met de kalk wel snor ;D ;D.

Karin

Ik kwam tijdens het surfen toevallig dit tegen : http://www.vogelgeslachtsbepaling.nl/index-3.html Hier kun je voor 21 euro PBFD testen. Dus mocht je in de toekomst toch twijfelen kun je dmv veertjes het laten uitzoeken.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Kaatje

Voor 21,-  :o  :o Ik moest toen echt bloed laten prikken, dit moest ook onder narcose en ik was echt iets van rond de 130,- kwijt !! Voel me dus echt opgelicht  ::)

Karin

Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Kaatje

Falcon

die link was ik ook al tegengekomen..

dus bij twijfel laat ik dat wel doen..

voor nu gaat het zeer goed met ze..
ze hoeven nog maar 1 voeding per dag, meer willen ze niet.

ze hebben nog geen veren weer verloren dus ik ben best wel blij.. ;D

Romy

Hoi Falcon

Ik weet niet in hoeverre mijn verhaal met het joue overeen komt, maar misschien is het voor jou wel interessant om het volgende te weten :

Zelf heb ik 1 valkje, wat ik bij de kweker ben gaan halen omdat ik hoorde dat die hem dood wou doen. Flupke (zo heet ze), had verschrikkelijk erge oogonstekingen op beide ogen, zo erg zelfs, dat haar ogen helemaal onder de gekoekte etter zaten, verschrikkelijk vies. Ze was toen nog klein en volgens de kweker was dit al een hele tijd aan de gang (ja dat kon je er wel duidelijk aan zien  ::)). Gevolg : in de volière waar ze zat, kon ze dus niks zien en dus ook haar eten e.d. niet makkelijk vinden. Ze was dus ontzettend mager (66 gram) en had dus al een periode te weinig voedingsstoffen gekregen.

Ik ben met haar naar de DA geweest, heb haar medicatie gegeven, haar oogjes proper gemaakt, en beetje bij beetje werd ze beter.
Wat ik hiermee wil vertellen : mijn valkje heeft dus ook lange tijd tijdens haar groei te weinig voedingsstoffen gehad, en zij knakte haar staartveren ook allemaal af, gewoon door ongelukkig te landen, ergens tegenaan te stoten, te poetsen,... Het heeft maar liefst 1,5 jaar geduurd, vooraleer zij haar volledige staart terug had. 2 ruien lang heeft zij nog zo'n 'gevoelige' staartveren gehad die afknakten. Op een bepaald moment had zijn zelfs hélemaal géén staart meer!  :o

Maar : het is dus helemaal goed gekomen. Tekort aan voedingsstoffen kan er dus wel degelijk toe bijdragen dat een valkje haar staartveren sneller knakken als van een ander. Het kan natuurlijk ook aan een andere oorzaak liggen, dat weet ik natuurlijk niet.

Maar ik wou je dit niet onthouden.

Groetjes
Romy

Falcon

romy: heel erg bedankt voor je verhaal..

ik denk zelf idd ook dat het komt een een enorm gebrek aan goede voedingsstoffen..
doordat ze allebei geen staart meer hebben landen ze dus erg raar en ik zag dat aan voor evenwichtsstoornissen  :-[
vanwege de slechte start vermoed ik dat dat ook de reden is dat ze nog niet goed kunnen vliegen..
ik las ook op het internet dat zo'n slechte start die verkleuring van de snavel kan veroorzaken..
dus ik houd goede moed en hopelijk zullen ze groot en sterk worden met goed voeding..
en anders blijven het maar mijn kleine kippetjes ;D

Romy

Hoi Falcon

Dat kan inderdaad een oorzaak zijn, maar hou er rekening mee dat er ook andere oorzaken kunnen zijn, die misschien dringend een oplossing nodig hebben!
Dat kunnen wij van hieruit niet zien uiteraard.

Wel is het zo dat mijn valkje altijd is blijven vliegen, ook al had ze geen staart. Maar jou jonkies zijn nog jong, toch? Het zou dan wel kunnen dat ze wat achter zijn bij andere valken.
Is het enkel bij slecht landen dat je 'evenwichtsstoornissen' ziet? Want dan kan het wel door de staart zijn. Maar als ze ook wiebelen op een stok of zo, dan is het echt wel een evenwichtsstoornis. Flupke  heeft dit eens gehad door een overdosis aan ontwormingsmiddel, en toen zat ze op de duur niet meer op een stokje omdat ze totaal geen evenwicht had. Slapen jou valkjes op een stokje? En zitten ze dan op 1 of 2 pootjes? Wiebelen ze fel? Of zitten ze tegen de tralies of iets anders aangeleund? Dat kunnen tekenen zijn van evenwichtsstoornissen.

Groetjes
Romy

Falcon

het is alleen bij het landen..dan kiepen ze wel eens voorover.
verder slapen ze nog niet op een stok..alleen kan ik niet goed zien of ze op 1 of 2 pootjes slapen s'nachts..
ze zitten wel zo stevig als een huis op de grond en ook als ik ze op een stok zet zitten ze stevig..
op mijn vinger wiebelen ze ook niet..zelfs al loop ik met ze rond..

dus ze hebben geen last van hun evenwicht..

Sanna

Citaat van: Falcon op  6 november 2008, 18:08:02
het is alleen bij het landen..dan kiepen ze wel eens voorover.
verder slapen ze nog niet op een stok

Dit is typisch voor jongen die nog niet zo lang geleden hebben leren vliegen.

Groetjes, Sanna

Dierenfreackske

Hoi , het is niet zo denk ik dat ieder valkje op 6 weken kan vliegen denk ik he , ik heb hier inderdaad geen ervaring mee , wel heb ik al gehoord dat een valkje niet goed kan vliegen als het kalk tekort heeft ! Daarvoor kan je een va of da , verwirttigen die eventueel kalkpoeder of  druppels en vitamines kan voorschjrijven , , zelfs een telefoontje kan wonderen doen  ! Grtjs en succes he ! Geen paniek nog hoor ! Ann

Falcon

als ze nou door die voedingstekorten een 'kalk-achterstand' hebben opgelopen..
komt dat wel weer goed?
normaal is het zo dat je dan altijd een zwak gestel overhoud en dat er vergroeiingen kunnen ontstaan of dat ze het lichaamsgewicht niet of moeilijk kunnen dragen..
ook al geef je ze daarna wel extra kalk, de schade die is ontstaan door het gebrek daaraan is onomkeerbaar.
maar ja, dat is bij mensen/honden en katten zo..
is dat hetzelfde als bij vogels?

niet dat ze daarom minder worden/zijn..als ze nooit zouden kunnen vliegen.
zolang ze verder tevreden, gezond en gelukkig zijn vind ik het prima..

Kaatje

Hoi Brandy,

Ik geen enig idee, ik denk dat ze beetje bij beetje de schade in zullen halen hoor, het ligt er alleen aan hoeveel "schade" er is. Maar zo moet je maar niet denken en lekker genieten van je valkjes.

Je doet alles voor ze, dus daar ligt het niet aan en ze in een fantastisch huisje terecht gekomen  :D

Groetjes, Karin