7 mei 2025, 16:36:37

niet kunnen vliegen? (PBFD??)

Gestart door Falcon, 2 november 2008, 19:28:29

« vorige - volgende »

Falcon

2 november 2008, 19:28:29 Last Edit: 2 november 2008, 20:42:37 by Falcon
hoi,

weet niet of het hier goed staat..

maar overal op het forum lees ik over valkjes van een week of 6 die al als volleerde valken rond vliegen..

birdie en spunky kunnen dat helemaal niet :o :( :(

ze kunnen flapperen..en ze storten niet ter aarde als ze van mijn aanrecht af fladderen maar hoogte winnen of afstand..nee, dat zit er niet in.

plus dat ik nu er al wel achter ben dat staartveren er niet zomaar uit horen te vallen en dat moeders ze ook dus niet geplukt heeft :-[ :-[

wat zou er 'mis' met ze zijn??? :'(

Kaatje

Hoi hoi,

Wat me opgevallen is, is dat Birdy en Spunky ook erg "rommelig" in de veren zitten  :'(

Misschien dat je eens langs de dierenarts of liever een vogelarts kan gaan en dit daar voor kan leggen. Wat er ook in je boekje geschreven is, ondanks dat de kweker voor jou betrouwbaar is, weet je nooit of er een ziekte heeft geheerst, vooral omdat er bij stond dat dit een kweker is die voornamelijk met grotere kromsnavels kweekt of handelt.

Ik wil je absoluut niet bang maken maar PBFD is een ziekte die voornamelijk onder grotere vogels kan heersen en het lang op het oog verborgen kan blijven maar wel op de kleintjes kan zijn overgeslagen  :-[

Nogmaals, ik wil je echt niet bang maken, maar het is natuurlijk wel mogelijk !! Nu is het wel zo dat een valkje zonder staart volgens mij ook niet goed kan vliegen hoor !!

Ik wens je heel veel succes !!

Groetjes, Karin

Falcon

2 november 2008, 19:52:30 #2 Last Edit: 2 november 2008, 20:14:20 by Falcon
nou, zo betrouwbaar is die kweker dus niet.. :censuur

wat is PBFD?? ???

ze zitten bij de borst erg rommelig (lees: kaal) ivm de pap en qua vleugels en ruggetjes vind ik ze nog wel meevallen..toch?

maar als ik met ze naar een vogelarts ga..wat moet ik dan vragen?
waar moet ik ze op laten onderzoeken dan?

EDIT:

never mind..heb het al opgezocht..

hoe kan ik er achter komen dan, zonder die bloedtest, of ze het hebben?
ik lees nl op verschillende site's dat menig vogel bij wie de veren uitvallen binnen no-time dood zijn..
en dat het  :censuur besmettelijk is..
dus dan zou spyro ook besmet kunnen zijn?

is er geen enkele andere reden dat ze geen staartveren meer hebben?
want de veren die uitgevallen zijn zien er niet zo uit als die op alle sites..

zucht..

2E EDIT:

ik lees ook overal dat alleen vogels die echt uiterlijke verschijnselen tonen van pbfd in aanmerking komen voor zo'n onderzoek..
ook lees ik bij symptomen dat jonge vogels vaak niet aankomen in gewicht, de pap weer overgeven etc..
maar dat is bij birdie en spunky ook niet het geval.. ???

Falcon

uitvallen van veren
verkleuring van snavel
evenwichtsverlies (ik dacht dat het gewoon onhandigheid was)

verdomme!!

dat hebben birdie en spunky dus allebei.. :'(
bij spunky zijn van beide vleugels de 2 buitenste vleugelpennen ook al weg..zie ik net..
ook verliest birdie vleugelpennen..en die zijn gespleten aan de uiteinden..

ik zal morgen eens navraag doen of ik ergens zo'n test kan laten doen en hoeveel dat kost..
in ieder geval zal dan spyro ook wel besmet zijn.. :'(
ik zet ze dus ook niet over in hun nieuwe kooi..

Kaatje

2 november 2008, 21:10:24 #4 Last Edit: 2 november 2008, 21:13:55 by Kaatje
Hoi Brandy,

Geen paniek nog !! Ik schreef ook dat ik je absoluut niet ongerust wilde maken, maar het is wel goed om alert te zijn en bepaalde tekenen in gedachte te houden !

Het uitvallen van de staartveren en nu een paar vleugelpennen die gespleten zijn dat is gewoon geen gezond teken  :'(

Zelf heb ik een valkje gehad waarvan vermoed werd dat deze pbfd had, dit bleek na een bloedtest niet het geval, toch bleven de gezonde veren knakken ! Wat dit valkje gemankeerd heeft weet ik nog niet. Toen we hem na het testen op pbfd apart hebben gezet, viel hij niet af maar kwam ook niks bij, terwijl hij zich helemaal een slag in de rondte at en daardoor ook onverteerbare zaden in zijn ontlasting had.

Uiteindelijk heb ik het idee dat hij een hartstilstand heeft gekregen  ::)

Probeer even alles te laten bezinken, maar hou ook rekening mee dat het uiteindelijk niet goed kan aflopen. Ook onze Rico was een papvalkje en is me veel te vroeg verkocht. Na 1x een papvalkje te hebben gehad en de risico´s hier gelezen te hebben wilde ik, ondanks dat Paco een voorbeeld papvalkje was, nooit geen papvalkje meer.

Ik ga je weer ontzettend veel sterkte wensen. Misschien dat je toch langs een vogelarts moet gaan of in ieder geval telefonisch de situatie uitleggen en kijken wat ze zeggen.

Zo´n test is niet goedkoop, ong 130,- euro geloof ik en bij mij kwam er geen pbfd uit wat weer een geluk voor Paco was natuurlijk ...

Hou ons op de hoogte als je wilt, enuhhh geef jezelf niet de schuld meid, ik weet hoe hard het aankomt dit  :(

Groetjes, Karin

Falcon

ik ben weer helemaal rustig ;)

morgenvroeg ga ik een vogelarts bellen en eens vragen hoeveel zo'n test kost..
alhoewel ik mij wel een ongeluk schrik bij het idee dat zo'n testje 130 euro zou kunnen kosten :o :-[

Kaatje

Hoi Brandy,

Fijn dat je toch weer rustig bent en dat moet je ook gewoon blijven ondanks alle gedachtes die door je hoofd spoken !

Knuffie, Karin

Zo'n test is inderdaad schrikken qua prijs ja ...

♥Debby♥

ik zou morgen met ze naar een vogelarts gaan en die eens naar ze laten kijken. De symptomen hebben inderdaad wel veel weg van het valkje Karin.. die had op een gegeven moment ook geen staartveren meer..

Ik weet niet waar je precies vandaan moet komen en of je een goede vogelarts in de buurt hebt.. er staat een lijst hier op het forum.

Sterkte!

♥Debby's Gevleugelde Vriendjes♥
Klik op de foto voor mijn boekje.

Falcon

waar staat dat verhaal van karin?

ik heb hier een vogelarts op nog geen 15km wonen dus dat zit wel goed..

♥Debby♥

2 november 2008, 22:05:22 #9 Last Edit: 2 november 2008, 22:17:57 by ♥Debby♥
Je moet dan wel flink wat lezen..

het begint ongeveer hier..

http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,25626.750.html

Falcon

alle info en verhalen die ik erover kan lezen zijn welkom..

lynette

Hoi Hoi

wat naar dat je 2 jonge valkjes nog niet vliegen en niet goed in de veren zitten.
Ik heb laatst een PBFD test + Polyoma (Polyoma is ook wel kruipersziekte genoemd) laten doen dat koste 55 euro is nog veel  ::) Ik heb eerder ergens gelezen dat sommige jonge vogels een kalk of vitamine te kort zouden kunnen hebben waardoor de pennen afbreken.

Ik lees ook in een eerder bericht van jou over dat je het graag zonder bloedtest zou willen weten. Helaas is voor deze 2 virussen een bloedtest nodig. En indd het is vreselijk besmettelijk.

En bij handelaars is het oplopen van PBFD en andere nare ziektes groter dan bij een hobbykwekerij. Maar bij een Hobbykwekerij kan het ook voorkomen maar dit is nooit met opzet gedaan.

Helaas zijn er veel ziektes die ze zouden kunnen hebben of juist een kalk of vitamine te kort. Ik heb echt alles na gezocht toen ik "problemen" had met me valkjes. Na een onderzoek op een van mijn overleden valkjes bleek dit de Megabacterie te zijn :'(

Over de megabacterie kun je ook informatie vinden op het forum. Door deze Schimmel wat dit eigelijk is kunnen de vogels geen voedingsstoffen opnemen.

Sorry als ik je nog meer zorgen geef maar hoop dat er snel iets gevonden word en er een medicatie voor gegeven kan worden en jij weer met een gerust gevoel kan slapen.
Ik voel met je mee en duim voor een goede afloop voor jou en je lieverds

Groetjes Lynette

Kweekseizoen 2012 is bijna begonnen

Falcon

thanks voor de info..

ik heb gisteren het hele ( ;)) internet afgestruind naar pbfd en naar de megabacterie (kwam ik nl ook al op) en naar andere dingen die de conditie van mijn papvalkjes kon veroorzaken..
het kan natuurlijk ook zijn dat ze een mega achterstand hebben opgelopen omdat ze gewoon bij een  :censuur kweker wegkomen..
hij had het al over dat ze een 'kleine' achterstand hadden omdat hij niet opgelet had of ze wel gevoerd werden door de ouders..
hij was ook erg laat met pappen en de vogels waren erg roodachtig (uitdroging, toch?) en slap..
grit, maagkiezel, sepia etc had hij ook niet bij de grotere vogels inhangen..
dus, even heel onrealistische hoop koesterend, zou het ook nog gewoon zeer slechte/gebrek aan voedingsstoffen kunnen zijn?
ik bedoel..als je zoiets bij een pup of kitten flikt, in de eerste levensdagen/weken belangrijke voedingsstoffen laten missen, zien die er ook slecht uit qua vachtje etc etc etc..
vogelarts hier in de buurt kreeg ik niet het beste gevoel bij, dus ik bel vanmiddag een andere..

♥Debby♥

Je moet kijken of je via de vogelarts wat extra vitaminetoevoegingen kan krijgen.. misschien iets wat je aan de pap toe kan voegen.. het is belangrijk dat ze voldoende kalk en vitamine krijgen. Welke pap  geef jij ze?

Sanna

3 november 2008, 12:35:10 #14 Last Edit: 3 november 2008, 12:47:37 by Sanna
Citaat van: Falcon op  3 november 2008, 12:12:29
hij had het al over dat ze een 'kleine' achterstand hadden omdat hij niet opgelet had of ze wel gevoerd werden door de ouders..
hij was ook erg laat met pappen en de vogels waren erg roodachtig (uitdroging, toch?) en slap..
grit, maagkiezel, sepia etc had hij ook niet bij de grotere vogels inhangen..
dus, even heel onrealistische hoop koesterend, zou het ook nog gewoon zeer slechte/gebrek aan voedingsstoffen kunnen zijn?

Hoi Falcon,

Maak jezelf nou niet meteen zo bang hoor. Als ik zo het verhaal van de kweker lees, denk ik dat ze inderdaad een flinke achterstand hebben. Zowiezo, papvalkjes ontwikkelen zich meestal langzamer. En zeker papvalkjes waar door de kweker niet zo elegant mee wordt omgegaan, zien er meestal net zo rommelig uit als jouw Birdy en Spunky. Mijn eerst valkje kwam van een vergelijkbare kweker; ze zag er nog rommeliger uit dan die van jou en ze leerde pas vliegen met een week of 9 als ik het me goed herinner. Ook heeft ze zelf haar eerste staart gesnoeid; iedere keer bij het poetsen brak een van de staartpennen voor de helft af. Ik denk nu dat dat gewoon een gebrek aan voedingsstoffen was. Zeker een jong valkje heeft zoveel energie nodig om zich te ontwikkelen en een mooi verenpakje te laten groeien, het is niet verwonderlijk dat dat gaat achterlopen als hij niet genoeg binnenkrijgt.

Als ik jou was zou ik met je valkjes naar een van de (vogel)dierenartsen gaan of bellen die hier op de website staan (klik hier). Door middel van bloedonderzoek kan een goede dierenarts bepalen of een valkje tekort aan bouwstoffen heeft. Ook kan die je het beste advies geven wat je valkjes nu aan (extra) voeding nodig hebben.

Veel succes!

Groetjes, Sanna