Kenay's dagboekje >> eitje 2 geboren..

Gestart door kenay86, 19 oktober 2008, 17:17:31

« vorige - volgende »

Caroline

24 oktober 2008, 00:00:19 #75 Last Edit: 24 oktober 2008, 00:02:36 by Caroline
Citaat van: kenay86 op 22 oktober 2008, 10:57:11

Hoelang is het echt nodig om de nieuwe valkjes in quarantaine te houden? de 1 zegt dat een week genoeg is en de ander zegt dat ze minimaal 6 weken apart moeten.. wil het nu toch wel eens vand e kenners weten eigenlijk ;D de valkjes zien er goed gezond uit, ontlasting is al nagekeken door feld en niks gevonden.. ik zou ze nu dus al samen los laten en als de nieuwe kooi er is samen daar in.. maar weet niet of dat al te snel is? feld kan natuurlijk niet alles zien in de ontlasting..a lthans, dat neem ik aan ;)

Groetjes Dees

Als de ontlasting is nagekeken en er is niks in gevonden waarom dan nu weer wachten op de uitslag van een mest onderzoek??

Daarom mijn advies, ga naar Dr. Feld. Hij weet zo schreef je zelf dat de ontlasting goed is.  ;)

En verder je vraagt wat zijn dikmakers .... persoonlijk denk ik dat het niet de dikmakers zijn die ze nodig hebben maar een goed op elkaar afgestemd voer. DUs een gemengd valkparkietenzaad. Als ze hier zoveel van eten als jij schrijft kunnen ze onmogelijk 37  en 50 gram wegen zonder dat ze ernstig ziek zijn. Hier krijgen ze valkjes 2 x daags eten, 's morgens Teurling Eurotop 228, per valkje anderhalf koffieschepje (zo'n driehoekig), hier houden ze nog wel iets over. En 's avonds een bak met allemaal lekkere dingen en groentes.

Bij jou is een bak dus helemaal leeg!!  :o
Dan eten ze niet, dan vreten ze .... als dit echt zo is dan heeft pappen helemaal geen zin. Na een volle bak voer zitten ze ramvol.

Of .... je ziet het niet goed en ze hebben hem leeggegooid en de zaadjes zakken tussen de beuekensnippers, dan is het wat anders en zou ik ze zeker om de 3 uur 5 ml. pap geven, 's nachts niet.

Misschien een stomme vraag maar je hebt de valkjes op zolder .... wij hadden een aantal jaren gelezen een muis op de vliering.  :P En buiten in de volière gaat het voer ook veel sneller op door de veldmuisjes die hier in de beurt wonen bij volières, konijnenkooien en kippenrennen. Kan het niet zijn dat als alles echt helemaal op en weg is dat dit door muisje wordt opgegeten??

Een andere weegschaal hoe je denk ik niet te kopen .... je andere, waarschijnlijk gezonde valkjes, wegen wel normaal.

Komen deze 2 niet van dezelfde kweker?? Ik denk dat ze dus in ieder geval beide hetzelfde mankeren.

Ik zou in ieder geval contact opnemen met deze kweker .... informeren wat hij(een zij was het trouwens, toch?? ) te vertellen heeft.

Hadden ze nou een 70 gram gewogen had ik gezegd, kijk het even aan maar 37 gram  :o :-\ jeetje, een groot deel van mijn valkjes weegt bijna 100 gram meer.  :-X

Oh .... een hamsterkooi is qua maat zeker beter. ZO min mogelijk kunnen klimmen is nu belangrijk dan kunnen ze hun energie stoppen in aansterken.

Trosgierst is snoep geen maaltijd, dit is lichtverteerbaar. Als ze niks gewend zijn te eten van bijv, koolhydraten, denk aan brood, pasta, macaroni of rijst, zou ik ze enkel gewoon zaadmengsel geven, eventueel normaal aangevuld met zonnebloempitjes.

Succes!!
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

kenay86

hmz ik heb geen muizen gezien, en als we die zouden hebben zou mn vader echt ui zijn vel springen.. ik zuig elke dag, soms wel 2 keer zodat er geenz aadjes opd e grond liggen..  ik ga ze nu meteen over zetten ind e hamster kooi, daar zijn de tralies in ieder geval veel te klein voor een muis mocht het toch een muis zijn die de bakjes leeg haalt.. maar ik betwijfel dat omdat muizen hamsteren en hier liggen echt gewoon een bakje vol met lege hulsjes van de zaadjes erin.. er ligt wel steeds een beetje naast het bakje (het is een hamster voer bakje en dus niet echt bestemt om voer in eht bakje te houden (hele schuine rand enzo) dus dat is niet echt te mijden, maar het meeste gaat echt op.. ik kan wel eens de proef op de som nemen en aan de kant waar de bakjes gaans taan geen houtsnippers neer leggen zodat ik kan zien hoeveelz e ernaast gooien en daad werkelijk opeten..

de ontlasting is inderdaad eerder na gekeken.. maar omdat ik er altijd bij schrijf waarom ik het opstuur (zoals het ook moet) denk ik dat feld misschien niet super goed heeft gekeken en enkel naar de meest voorkomende dingen ofzo? ik stuur eigenlijk altijd ontlasting op vana lle valkjes die hier komen met de melding dat ik gewoon even zeker wil weten dat ze niks onder de leden hebben, althans in wat er te zien valt bij een ontlastinkje natuurlijk..

Ik zal morgen ochtned na de 2de voeding om 10 uur dus feld even bellen en vragen of ik hem zelf aan de telefoon mag om het te vragen, ik ahd er eigenlijk niet meer echt aan gedacht dat ie de ontlasting al had na gekeken :-[  ik hoop dus dat hij me wat meer kan vertellen, want uiteindelijk is hij de dierenarts en niet zijn assistent(e)..

mystic zit nu weer te eten en yenthe zit wat te scharrelen op de bodem.. ik ga nu weer pap maken en voor de laatste keer voeden.. tot ik wat wet van feld morgen blijf ik om de 3 uur voeding geven en zal ze zo veel mogelijk op de zelfde tijdstippen wegen.. zal de gewichtjes hier in het boekje bij houden.. hopelijk komen ze gewoon aan van de pap en bewegen ze gewoon veel te veel..

en ik zal morgen de kweker bellen (ze komen inderdaad allebei bij dezelfde kweker vandaan en het is inderdaad een zij ;)) haar man was er meer mee bezig met die vogels, maar die werkt veel en is overdag dus eigenlijk niet thuis, maar neem aand at zij me ook wel meer kan vertellen.. ik weet wel dat ze beide uit verschillende rennen kwamen die tegenover elkaar stonden.. Mystic zat bij zijn ouders in een ren en Yenthe zat bij zeebravinkies in een ren..

inmiddels zitten ze beide al weer op stok en zitten te knarsen met hun snaveltjes.. mystic zit op 1 pootje en gaat aanstalte maken om te gaan slapen en yenthe zit richting ketel te kijken die net aanslaat :D ik ga maar snel pap maken voor ze weer liggen te slapen ;)

dank je wel voor je berichtje caroline, ga nu eerst maar lekker aan jezelf denken, heb je hart genoeg nodig! :-*

groetjes Dees

kenay86

Mystic woog voor het pappen 41 gram, heeft 2 ml pap naar binnen gekregen en woog daarna 42 gram

Yenthe woog voor het pappen 54 gram, ook 2 ml pap, daarna 55 gram

morgen ochten dom 7 uur is de volgende voeding..

truste allemaal

Anja

Hoe gaat het nu met de valkjes?

Ik zou niets bellen naar naar Feld maar er naar toe gaan met de 2 valkjes. Niks afwachten. Straks ga je het weekend in en dan kan je mss wel nergens terecht.

Als ik in jou schoenen stond zou ik zo het weekend niet in willen gaan. Meid neem van mijn aan dat het snel gebeurd kan zijn als een valkje ziek is.

Ga aub naar Feld toe en wacht niet langer.

Liefs Anja

Kimm

hoi desire,

ik ben erg benieuwd wat je vandaag gaat doen. ik zou het advies zeker gaan opvolgen. ;)

sterkte......

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

kenay86

goede morgen

bedankt voor de zo vroege berichtjes, ik ben na de eerste pap voeding nog even lekker terug mn bed in gedoken en de wekker ging voor de 2de voeding..

De vogeltjes wogen vanmorgen 49 en 52 gram.. ze komen dus wel aan.. ik kan alleen niet goed zien of yenthe zijn kropje leeg is of niet, die zit vol in de bevedering wat het wel eens tuk moeilijker maakt... ze wilde allebei vanmorgen absoluut geen pap, als ze enkele druppels binnen hebben gekregen vindt ik het knap.. ze zwaaide gewoon met hun kopje dat het er weer uit ging, mn beeldscherm alles zat dan ook onder de pap.. ik hoop dat het pappen nu wat beter gaat.. na het pappen bel ik feld op om te vragen waarom nu weer een onderzoek op de ontlasting en wil weten of het zin heeft om vandaag langs te komen met de vogels... ik wil nu echt feld zelf spreken en niet 1 van zn assistentes...

groetjes Dees

Kimm

nou ik ben benieuwd. ze kunnen ook nooit door de telefoon zien hoe het met de valkjes is.

en het feit dat ze zo licht zijn, dan moet er toch een belletje gaan rinkelen bij de da lijkt mij. nou maar even afwachten he.

groetjes kim

Patries

pff, hopen dat het goedkomt!

ze zijn in ieder geval weer iets aan gekomen! dat is alvast een goed teken toch? zodra je wat weet zeg je het hea?Spannend hoor!!

SUcces Succes Succes!!

Liefs, patries

bezoek ons Dagboekje eens!

kenay86

nou ik ga zometeen naar feld toe.. ik heb hem verteld wat jullie hier hebben gezegt en hij denkt dat ie niet zo veel kan doen, maar het kan geen kwaad om langs te komen.. ik heb om 12 uur de afspraak staan en glip er event ussen door zei die.. ik moet ruim een uur rijden naar hem toe dus ben wel blij dat ik bijna altijd terecht kan bij 'm :) ik moest een half uurtje wachten na het pappen met het vervoeren van de kleintjes omdat de kropjes anders misschien te vol zitten ofzo.. nou ja, dat half uur is bijna voorbij dus ik ga mn auto even voor de deur zetten en even een doek pakken wat ik over de kooi heen kan doen, want het regent en is koud hier buiten dus dat lijkt me zeker wel handig.. jullie horen het zodra ik terug ben!

groetjes Dees

Kimm

succes en ik ben blij dat je heen gaat!

tot later!!!

Patries

Spannend! Hoop dat het nu allemaal wat duidelijker word en dat dr. feld je goed kan helpen!!

Gr. Patries

bezoek ons Dagboekje eens!

Caroline

Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Anja

Een zeer wijze beslissing.

Succes meid.

Kaatje

Ik kom je ook even veel sterkte wensen en ben erg benieuwd wat Feld gezegd en/of gedaan heeft ! Als ik het zo bekijk dan is het ene valkje wel veel meer aangekomen dan de ander.

De ene woog eerst 37 en nu 49, dat is 12 gram in 2 dagen, de andere woog 50 en nu 52, dat is 2 gram in 2 dagen .... daar zit nogal wat verschil in.

Is de ontlasting niet anders van kleur geworden nu je bij aan het pappen bent !? Deze gewichten zijn alles behalve gezond te noemen, Paco van mij is in maart van dit jaar opgenomen geweest in Driebergen vanwege een kropontsteking, gelukkig was ik er heel erg snel bij en was hij in goede conditie toen ik hem bracht ! ( hij woog nog 102 )

In één week tijd is hij toen 20 gram afgevallen en toen ik hem mocht bezoeken ( omdat ze dachten dat hij het niet ging redden ) kon hij amper nog bij me omhoog klauteren ( iets wat hij altijd doet ) en zag hij er op sterven na, echt dood uit !! Er zat nog heel weinig leven in  ::)

Daarom kan ik het me zo moeilijk voorstellen dat je schrijft dat het valkje wat 37 gram woog nog zo actief is en op één pootje slaapt ! Ik hoop werkelijk dat het aan de weegschaal ligt, want actief zijn, knarsen en willen en kunnen vliegen met dit gewicht is wel heel erg bijzonder te noemen.

Ik denk dat je zo wel thuis zal komen, ik hoop echt met positief nieuws, ik ga je in ieder geval nogmaals veel sterkte wensen en fijn dat je zo alert bent !

Groetjes, Karin

kenay86

..zucht.. na ruim 1,5 uur bij feld te zijn geweest heb ik beide valkjes mee terug naar huis.. Mystic was zachtjes aan het uitdrogen en heeft een vocht toegedient gekregen van feld.. Ook zijn beide kropjes uitgespoeld om te kijken wat er uit kwam.. dit was enkel zaadjes en pap.. Hij heeft bloed afgenomen en de ontlasting staat op de kweek.. ook zet hij de ontlasting die ik heb opgestuurd nog op de kweek om te kijken of er veranderingen zijn.. de rede van het gewicht is nog niet helemaal duidelijk, daar voor zou hij echt goed naar het bloed en de ontlasting moeten kijken..

de ontlasting die ik opstuur om naar de telaten kijken bij nieuwe valkjes controleert hij alleen op de meest voorkomende ziektes als de mega bacterie en parasieten enzo.. daarom moest ik dus nog een keer ontlasting opsturen ;)

Het medicijn wat ik voor Mojo opgestuurd heb gekregen van feld moet ik 1 keer per dag 1 druppel door de pap heen doen en daarmee allebei de valkjes pappen zo om de 6 uur.. omdat ze wel waren aangekomen sinds gisteren na de pap voedingen is dit wel belangrijk om te blijven doen tot we de uitslag hebben van het bloed en mest onderzoek.. ook moet ik het teurlings voer wat ik nu heb gaan mengen met grasparkieten zaad en heeft feld geconstateerd dat ze veel jonger zijn dan ze aan mij zijn verkocht.. Mystic schijnt rond de 5 weken te zijn en Yenthe rond de 6 weken wat ook kan verklaren dat ze zo zijn afgevallen.. ze lijken dus veel te eten maar doen dit eigenlijk niet omdat ze veel zaadjes niet of niet helemaal gepeld kunnen krijgen.. ik moet ze gewoon in de normale kooi terug zetten omdat als ze te lang in de hamsterkooi zitten ze vergroeide pootjes kunnen krijgen doordat ze daar meerendeel op de grond moeten zitten, niet kunnen klimmen en er niet een stok in kan van het juist formaat (die tralies zijn daar gewoon veel te klein en ielig voor) ik moet ze niet los laten en feld heeft ze gekortwiekt zodat als ikz e pap geef ze in ieder geval niet kunnen vliegen.. ook moet ik gemalen pellets aanmaken met gekookt water en dat aanbieden tijdens het pappen of 2 voedingen enkel met pellet pap geven..dit omdat daar veel meer voedingsstoffen in zitten dan de nutribird.. ik moet overigens ook niet om de 3 uur voeren maar om de 5 a 6 uur.. zodat ze nog wel zelf blijven eten om dat gewoon goed te stimuleren..

Feld heeft de kropjes na het doorspoelen gevult met pap en een mengelmoesje van medicijnen zoals calcitat, een middel tegen ontsteking (geen antibiotica omdat dat te zwaar was voor ze) en een druppel van het medicijn wat ik hier had voor Mojo om de krop goed te laten legen..

Door het water moet ik goed veeld riuvensuiker doen.. alles wat niet oplost zakt naar de bodem van het bakje en er moet dus echt heel veel in..

de weegschaal van mij klopt ook niet helemaal, hij wijkt namelijk 2 a 3 gram af, maar feld zei dat ik daar gewoon rekening mee moest houden met het wegen :) ik hoef dus niet persee een nieuwe weegschaal, maar zag bij de lidle dat ze volgende week in de aanbieding zijn en ga er dan gewoon eentje halen.. er is ook contact geweest met mn dierenarts hier in de omgeving en als ik het gewicht niet vertrouw dan kan ik ze hier laten wegen bij de dierenarts.. ook zou hij zorgen dat de medicijnen die feld nu gegeven heeft hij ook in huis zou krijgen voor als het nood aan de man is al verwachte feld dat niet echt..

Het waren een paar slopende uren voor me, ik kneep hem echt heel erg, maar feld zei dat het gewicht waarschijnlijk hoofdzakelijk door de leeftijd kwam en niet door iets wat verkeerds zat in het lichaampje, maar toch wilde hij bloed en de ontlasting na kijken dus ik heb stiekum een goede hoop dat daar niks in zit al hou ik wel rekening met dat het een negatieve uitslag is.. die uitslag hoor ik maandag of disndag.. hij moest even kijken hoe snel hij het op de kweek kon zetten.. vanmiddag of vanavond opzeker, maar dat heeft wel invloed op de tijd die het moet staan en zal dus ook uitmaken met de dag waarop ik de uitslag krijg..

Nu moet ik dus zorgen dat ik de pellets gemalen krijg, maar hoe?!

ik moest trouwens pas vanavond om 23.00 een voeding geven zodat de krop echt heel goed leeg was kwa pap en medicijnen wat hij erin heeft gestopt..

Ook moest ik kijken voor iemand die met een kropnaald ervaring heeft en waar ik in ieder geval mystic heen kon brengen wanneer het nodig was.. ik ging zowat van mn graatje toen ie dat met de kropnaald deed en eht leek hem niet verstandig om dat aan mij over te laten.. ik zou dat ooke cht niet durfen! dus mocht iemand ervaring hebben emt een kropnaald en eventueel in nood Mystic willen voeren hoor ik dat enorm graag! ik zou niemand beter weten dan iemand hier van het forum..

Citaat van: Kimm op 24 oktober 2008, 10:41:26
succes en ik ben blij dat je heen gaat!

tot later!!!

hey kim,
ook ik ben blij dat ik geweest ben, het kneep me wel heel erg hoor!

Citaat van: Patries op 24 oktober 2008, 10:43:25
Spannend! Hoop dat het nu allemaal wat duidelijker word en dat dr. feld je goed kan helpen!!

Gr. Patries

hey patries,
het is enerzijds wijzer geworden, anderzijds moeten we nog steeds wachten opd euitslagen van het bloed en mest onderzoek

Citaat van: Caroline op 24 oktober 2008, 11:39:59
Succes!!!  :D

hey caroline, dank je wel :-*
Citaat van: Anja op 24 oktober 2008, 12:49:26
Een zeer wijze beslissing.

Succes meid.

ook jij bedankt :-*

Citaat van: Kaatje op 24 oktober 2008, 14:14:53
De ene woog eerst 37 en nu 49, dat is 12 gram in 2 dagen, de andere woog 50 en nu 52, dat is 2 gram in 2 dagen .... daar zit nogal wat verschil in.

heb ik gezegt dat ie 49 gram woog? sorry ik bedoelde 39 :-[ waarschijnlijk een tik foutje :-[

Is de ontlasting niet anders van kleur geworden nu je bij aan het pappen bent !?

De kleur is nog niet veranderd neej.. het is nog steeds groenig met wit en redelijk stevig.. ik pap ook pas sinds gister middag he ;) dus dat zou wel heel snel wezen :)

Daarom kan ik het me zo moeilijk voorstellen dat je schrijft dat het valkje wat 37 gram woog nog zo actief is en op één pootje slaapt ! Ik hoop werkelijk dat het aan de weegschaal ligt, want actief zijn, knarsen en willen en kunnen vliegen met dit gewicht is wel heel erg bijzonder te noemen.

Ik denk dat je zo wel thuis zal komen, ik hoop echt met positief nieuws, ik ga je in ieder geval nogmaals veel sterkte wensen en fijn dat je zo alert bent !

Groetjes, Karin

Gisteren avond sliep mystic inderdaad nog op 1 pootje, dit gaf mij toch wel hoop en actief was hij zoals hij normala ook is.. niet super actief natuurlijk, maar wel nog wat klimmen enzo naar de stok en hij vloog ook nog weg toen ik hem pap wilde geven.. zelfs bij feld zat ie nog te knarsen met zijn snaveltje.. feld zei al dat het echt een vechtersbaasje is en enorm sterk..

Het nieuws was dus half positiev, de rest moeten we nog afwachten :) dank je wel voor je sterkte wensen en je berichtje :-*

groetjes Dees