6 mei 2025, 17:30:51

chicco en Pinkie gepaard en nu?

Gestart door Melanina, 2 oktober 2008, 08:21:47

« vorige - volgende »

Melanina

Ok gisteren ben ik dus duidelijk getuigen geweest van een parring van mijn valkjes en wij maar denken 2 mannetjes te hebben.

Chicco ( vrouwtje is bijna 3)
Pinkie ( mannejte is bijna 1 Nov)

Nu heb ik een paar vraagjes daarover want 135 blz lezen is erg veel .

Wat is de kans dat dit vaker is voor gekomen?
Krijgen we nu eitjes?
Zoja hoelang kan dat duren?
Hebben we als het wel zo is nog speciale dingen nodig om te kopen?
Raak je de evt jongen snel kwijt?
Hoe zit dat met voeding e.d?
Mogen ze nog bij elkaar blijven als er e.v.t jongen komen?
Nog meer tips zijn van Harte welkom.

Ze hebben best een groot hok dus het zou leuk zijn als we er eentje konden houden.

mariejj

Wat is de kans dat dit vaker is voor gekomen?  (bedoel je paren?  Ja dat kan maar hoeft niet persee)
Krijgen we nu eitjes? (Dat kan maar hoeft ook niet, ze kunnen ook voor het plezier paren ;))
Zoja hoelang kan dat duren? (week, soms langer soms korter)
Hebben we als het wel zo is nog speciale dingen nodig om te kopen? ( broedblok, nestmateriaal=houtkrullen, eivoer, trosgierst,  eventueel een schouwlampje (kan ook met een ander fel lampje)  en ringen maar voordat je die heb is het te laat)
Raak je de evt jongen snel kwijt? (hangt af van de mutatie, of ze tam zijn, en waar je woont)
Hoe zit dat met voeding e.d? (De ouders voeren de jongen, jij moet de ouders genoeg eivoer en zaad geven. Als de jongen ouder zijn geef je ze trosgierst zodat ze leren zaadjes  te pellen en ook gewoon zaad geven)
Mogen ze nog bij elkaar blijven als er e.v.t jongen komen? (Het ouder koppel doen samen de jongen opvoeden, alleen redden ze het (bijna) niet)

Zorg er ook voor dat je valkparkieten genoeg sepia, grit/maagkiezel ter beschikking hebben.
Maar omdat ze paren betekent niet meteen dat ze jongen krijgen  hoor  ;)
Wil je geen nestje kan je de eieren vervangen door nepeieren.

groetjes Marie

Melanina

Bedoel je dat de jongen vaak dood gaan ?
ze staan bij mij wel binnen

Vandaag hebben ze weer gepaart.
Ze hebben de smaak te pakken .

♥Debby♥

als je via google een zoekopdracht, kweken met valkparkieten intypt dan kom je allerlei basisinformatie tegen op 1 pagina ipv 135..  ;)

het is een kwestie van lezen, lezen en nog eens lezen.. suc6!

♥Debby's Gevleugelde Vriendjes♥
Klik op de foto voor mijn boekje.

mariejj

Citaat van: Melanina op  2 oktober 2008, 20:13:14
Bedoel je dat de jongen vaak dood gaan ?
ze staan bij mij wel binnen

Vandaag hebben ze weer gepaart.
Ze hebben de smaak te pakken .

Nee,  bedoel je de laatste zin?
Daar bedoel ik mee dat 1 vogel niet alleen de eieren kan uitbroeden  en met moeite de jongen kan voeren. Dus ze moeten bij elkaar blijven.  ;)

Mijn advies :  lees en leer meer over valkparkieten/kweken,  je bent niet verplicht om een nestje te hebben ook al heeft je valkparkiet er zin in.  ;)

Melanina

daarom stel ik juist vragen ( daar is een forum toch voor?) om meer te leren
Ik had het ook kunnen laten en niks vragen en als er dan jongen zouden komen ook maar me ding doen.
Ik hou van me beesten dus wil ik alles weten .

Ik vind het alleen jammer dat je op fora word door gewezen ipv gewoon antwoord op me vraag , want alles is te vinden als je goed zoekt dus dan kan je het forum ook sluiten.

Ik dacht misschien zijn er mensen met ervarring die me hun bevindingen kunnen delen.

♥Debby♥

Nou sorry maar wij bedoelen het ook goed hoor.

Het is gewoon heel moeilijk om in een notedop even te vertellen hoe het moet gaan.

Het is een kwestie van lezen, lezen en nog eens lezen..

Ik heb momenteel zelf mijn eerste nestje en heb alles gelezen wat ik maar kon vinden. en negen van de tien keer lees je hetzelfde maar toch..

Het feit dat jouw valkjes wipwappen wil niet perse zeggen dat er een nestje komt.... oefening baart kunst en wij doen het ook niet alleen om kindjes te krijgen toch?  ;)

Als je echt een nestje wil zul je inderdaad dingen moeten doen..

Zijn je valkjes oud genoeg?

kun je een nestblok aan de kooi hangen? of erin hangen?

Er zijn wat extra behoefte's voor d eouders zoals kalk, sephia, mineralenblokken, grit, eivoer, groenvoer.. enz enz enz..

maar nogmaals.. even zo vertellen hoe of wat is haast niet te doen..

Lees eens rond in het item over kweken of via google want op die manier zal je toch zelf de informatie moeten verzamelen.

♥Debby's Gevleugelde Vriendjes♥
Klik op de foto voor mijn boekje.

Melanina

nou we zijn wat maanden verder en nog niks haha alleen wipwappen .
Wij hadden een vroeghok staan maar daar deden ze niks mee alleen knagen en op poepen .

Ds die hebben we er maar uitgehaald en het wipwappen was ook ff gedaan maar nu begint het weer.
Ik las ergens een tip over een doos en die heb ik in de kooi gedaan kijken wat er nu gaat gebeuren .
Of miss heb ik gewoon 2 mannen al denk ik zelf niet want Pinkie de echte man is zo anders in zijn gedrag dan chicco.

iig kijken hoe het gaat verlopen en het is niet dat er eitjes of jongen MOETEN komen hoor .
Ik laat de natuur zijn gang gewoon gaan en kijk wel wat er gebeurt maarja als het gebeurt wil je natuurlijk wel het beste voor ze .