8 mei 2025, 13:27:36

Eieren van me valkparkiet.

Gestart door dopllo, 26 maart 2009, 18:51:41

« vorige - volgende »

dopllo

Hallo,

Ik heb 2 valkparkieten een mannetje en een vrouwtje. Uiteindelijk was de vrouwtje zwanger en afgelopen dinsdag lag de eerste ei er.;D Die is gelukkig heel gebleven, maar dinsdag dus 24-27 uur later kwam de 2é ei die heb het niet gered want die kwam volgens mij te hard neer want ik was op school. Maar van de informatie dat ik heb gelezen staat dat ze om de 24 uur een ei moeten leggen en dat er gemiddeld 4-7 eieren komen. Maar mijn vraag is nu eigenlijk kan het niet zo zijn dat er maar 2 zijn want er is al bijna 36 uur voorbij sinds de laatste ei. En graag zou ik willen weten wat ik nu het beste kan doen want ik heb er nog niet zo heel erg veel ervaring mee :-[

Met vriendelijke groet,

Patrick :)

Rianne

Hoi Patrick,

om de dag komt er een ei. Dus de ene dag wel, dan een hele dag niet, en dan de volgende dag weer wel. Je kunt dus elk moment weer een ei verwachten. Je kunt dit zien aan de houding van het popje, je ziet een bult onderaan de rug en de staart is wat meer naar beneden gebogen. Of je pop zit de hele dag in het broedblok, dan kun je het niet zien.
Houd het goed in de gaten, het ei mag niet te lang blijven zitten ivm legnood.

dopllo

hallo rianne,

Dankjewel voor de tip. Maar het popje is eerlijk gezegd een beetje bang voor het broedblok want hij gaat er alleen in als ik het luik omhoog doet want door het gat is hij bang maar dat vind ik helemaal niet erg. Maar ik had pas een broedblok gekocht toen ik zag dat het mannetje op het popje ging. Maar blijkbaar was het al een keer eerder gebeurt. Maar wat bedoel je precies met legnood is dat iets ernstigs want ik hoop niet dat er dan iets ergs met ze gebeurt. :'(

Met vriendelijke groet,

Patrick ;)

*Yvon

Hoi hoi

Weet je ook zeker dat het gat groot genoeg is ?
Het wil ook weleens gebeuren dat er 2 dagen tussen 2 eitjes zit.
Het kan inderdaad zo wezen dat ze niet in een dichte blok durven.
Dan zou ik het proberen om het blok op de grond te zetten en open.
Zo heb ik het nu ook voor 1 koppel moeten doen.  :-\
Ze moeten dan wel verwarmd zitten.

Groetjes Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

dopllo

hallo,

Er is al 2 dagen verstreken maar nog steeds geen 3é ei. Maar toen ik aan het werken was was mijn vader er en die zei dat het popje nu op het ei ging zitten broeden. Maar die bult zit er nog wel een beetje en die staart is nog gebogen... Heeft iemand nog tips want ik wil niet dat 1 van de 2 wat overkomt :'(

Met vriendelijke groet,

Patrick

jeroenn

je kan er ook een gat in de deksel maken en daar een plexiglas plaatje over heen leggen zo is het niet te donker maar vinden ze het wel veilig.
dit idee heb ik van rianne en het heeft geholpen bij mij.
je kan er volgens mij ook iet sop dat bultje smeren maar weet niet meer wat sorry.

groet jeroen

dopllo

hallo allemaal,

sorry dat ik beetje laat reageer ik had het een beetje druk met school. Mijn parkiet had uhm afgelopen donderdag volgens mij het 3é ei gelegd die eindelijk kapot ging omdat de 2 gingen vechten in het broedhok... Toen zaterdagmiddag als het goed is kwam het 4é ei die had ik toen eruitgehaald om het een beetje hard te laten worden en toen teruggezet na paar uur. Dus eigenlijk gaat het nu wel goed maar ik maak me een beetje zorgen om het vrouwtje. Want die ligt haast heel de dag in het hok en de mannetje gaat 1 minuut per dag zowat erin en dan gaat hij er weer uit..
iemand tips?

Met vriendelijke groet,

Patrick ;)

jeroenn

hallo,

meestal broeden popjes middags en mannetje nachts.
maar dat kan natuurlijk ook andersom zo zijn.

*Yvon

Hoi hoi

De mannen broeden 's nachts niet.  ;)
Overdags nemen ze het van de pop over als zij eruit is of hij gaat er gezellig bijzitten.  :D

Groetjessss Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >