3 juni 2025, 17:21:09

Valkjes in de war..

Gestart door margo23, 13 september 2008, 19:05:36

« vorige - volgende »

margo23

Hoi

Onze valkjes hebben net een nestje gehad, we hebben 2 jonkies die inmiddels 7 weken zijn. De valkjes zijn van binnen naar buiten gegaan (voliere) en daar zijn de ouders het nachthok gaan gebruiken als nestkast (joegen de andere bij nachthok weg). Nu heb ik om dit laatste te voorkomen toch maar de het blok weer in de voliere gehangen. In het nachthok lag 1 eitje en dat hebben we in de nestkast gelegd (er waren de afgelopen 2 weken al meerdere eitjes kapot gevallen of op de bodem gelegd). Ze gingen er gelijk in. Maar mijn vraag is eigenlijk, het is volgens mij veel te snel na het vorige nestje EN het wordt kouder, kan dit wel?  Mijn vriend zei dat als het kouder wordt en de eitjes komen uit, we ze altijd nog naar binnen kunnen brengen.
Het invlieggat voor het nachthok is rond, maar wel doorsnede zeker 8 cm. Hoe kunnen we voorkomen dat het nachthok als nestkast wordt gebruikt?

Alvast bedankt!

Groetjes Margo en de valkjesbende.. :D
Speedy, Jacco en Pearl

bobbie

Hallo Margo,

Phoe ........... tja, ik denk toch dat ik de valkjes weer naar binnen zou halen met het al gelegde eitje.

Het is normaal dat ze na een eerste nestje gelijk weer een tweede nestje beginnen, maar inderdaad is dit voor buiten wel laat in het jaar. Bovendien kan je ze beter nu verplaatsen dan wanneer ze jonkies of bebroede eitjes hebben, dat kan voor veel onrust zorgen en eventueel verlating van de jonkies.

Ik denk niet dat je kunt voorkomen dat ze het nachthok als broedhok gebruiken. Het ziet er van buiten af ook als een nestblok uit natuurlijk, met het ronde invlieggat, dus neem het ze eens kwalijk. ;)

Ik denk ook dat je buitenvogels blij zullen zijn als het koppeltje weer even binnen zit, geeft minder onrust voor ze.

Succes bij je beslissing.

Groetjes, Nel :)

margo23

Dank je... tis wel lastig zo... we krijgen zelf een kleintje en wilde de birds voor de kou weer naar buiten...hmmm (we hebben een klein huisje). Oplossing is mogelijk een kleine kooi in de schuur met het blok eraanvast. Schuur is in ieder geval beter dan buiten en we zullen dan ook een vorstbeschermer plaatsen (of is een electrisch kacheltje beter?). Of is het misschien beter om straks de eitjes te vervangen door nepeitjes (waar koop je die?)"?
Moeten we nu ook het invlieggat van het nachthok veranderen? Zodat als de ouders weer teruggaan naar de voliere (als er kleintjes komen die het overleven kunnen we die niet zelf houden), ze niet weeeeer een nestje gaan beginnen....

Pfff hoop vragen...sorry! Alvast bedankt!

Groetjes, Margo en de valkjes :)
Speedy, Jacco en Pearl

Karin

Ik zou geen broedblok meer ophangen hoor. Je stimuleerd ze nu alleen maar. Het wordt nu toch echt te koud om buiten nog aan een nest te beginnen. En een jong valkje zomaar verplaatsen gaat meestal verkeerd omdat de ouders dan niet meer voeren. Bij mij gebeurt het ook wel eens dat een pop na een nest nog wat eitjes legt, ook vanaf de stok. Je kunt 2 dingen doen : gooi het ei weg en leg wat nepeitjes op de grond. Kan ze daar op broeden, of gooi het ei weg en verander de volière zodanig met speeltjes en takken dat het voor haar even een "vreemde omgeving" is en niet "veilig genoeg om een nest te beginnen". Liever een ei weggooien dan strakt een jong piepkuiken dood zien gaan van de kou en / of honger  :-[
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

margo23

Hoi

Helemaal mee eens Karin, ware het niet dat het stel het nachthok als broedhok ging gebruiken en daar de andere valkjes ging wegjagen... heb je daar misschien een oplossing voor? Dat de eitjes kapot vallen op de grond vind ik niet erg, maar wel dat de andere 3 valkjes weg worden gejaagd bij hun eten (in nachthok staat ook het voer). Vandaar mijn dilemma. weghalen betekent dus dat er 3 valkjes niet bij het eten kunnen (dit staat nu ook in de voliere) maar straks ook met de kou moeten ze dan verplicht buiten zitten. Dat wil ik nl niet...
Waar kun je nepeitjes kopen? Kan dit gewoon bij de dierenwinkel? Dan vervang ik de eitjes in de nestkast door nepeitjes...

Groetjes Margo
Speedy, Jacco en Pearl

Karin

Zorg voor een hele andere indeling van het nachthok, hang er desnoods "rare dingen" in ( die natuurlijk geen kwaad kunnen ), zodat het voor haar geen veilig onderkomen is om een nest te beginnen. Nepeitjes kun je in veel dierenwinkels vinden ( de grotere ) en anders online bestellen, o.a. bij 't Valkje.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves