komt het nog inorde met zijn veren

Gestart door wendy**, 29 augustus 2008, 15:10:54

« vorige - volgende »

wendy**

hallo

Een dikke maand geleden heb ik en valkparkiet gekocht , nu was daar thuis niet veel met aan te vangen dus zijn veren knippen luide de boodschap van de verkoper .
Nu ik ken daar niets van dus heb ik het een kennnis laten doen wat ik achteraf beter nie had gedaan
Nu heeft ze ook de lange veren afgeknipt (aan 1 kant) zodat het op niets meer trekt , vliegen kan mijn vogel nietmeer maar vind het zo zielig  :(
nu zijn we al wel een paar weken verder en hij heeft er geen last van .Alleen als hij een poging doet komt hij soms heel slecht neer
En ben bang dat hij iets breekt
groeien deze veren nog  en hoelang kan dit duren ?

ohh en vandaag heb ik een nieuwe valk erbij  :D
en daar komt niemand meer aan met de schaar

wendy**en joke en falco

Caroline

Deze veren zullen uiteraard niet meer (aan)groeien maar .... als je valkje in de rui is zullen deze stompjes uitvallen en zullen er nieuwe voor in de plaats komen.  :D
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Sanna

Hoi Wendy,

Je kunt twee dingen doen voor je geknipte valkje.

• Je kunt de andere vleugel ook knippen zodat hij weer in evenwicht vliegt. Hij zal nog een paar dagen moeite hebben met vliegen en zijn kracht op moeten bouwen, maar daarna kan hij tenminste weer recht vliegen en zal hij niet meer zo rot neerkomen. Wanneer hij in de rui gaat zal hij die geknipte veren een voor een verliezen en groeien daar mooie nieuwe veren voor in de plaats.

• Je kunt ook de geknipte met een pincet eruit trekken. Je trekt er dan om de paar dagen een veer uit. Voor die veer in de plaats gaat dan een nieuwe veer groeien. Het geeft hetzelfde effect als de rui, dan vallen ook niet alle veren tegelijkertijd uit maar zit daar ook tijd tussen.

Groetjes, Sanna

krimhilde

• Je kunt ook de geknipte met een pincet eruit trekken. Je trekt er dan om de paar dagen een veer uit. Voor die veer in de plaats gaat dan een nieuwe veer groeien. Het geeft hetzelfde effect als de rui, dan vallen ook niet alle veren tegelijkertijd uit maar zit daar ook tijd tussen.

Groetjes, Sanna

Is dat niet pijnlijk voor de vogel als je de veren er met een pincet er uit trekt?

groetjes Krimhilde

Groetjes van Krimhilde

Sanna

Hoi,

Zoals je inmiddels vast al wel eens gemerkt hebt, kunnen valkjes krijsen alsof ze vermoord worden wanneer er een veertje scheef zit en dus pijn doet ;D. Wat dat betreft zijn valkjes helemaal niet bescheiden, ze kermen luid en duidelijk wanneer iets zeer doet. Ik was in het begin ook bang dat dat pijn zou doen. Maar toen ik een keer met een bloedende veer zat die ik er wel uit moest trekken omdat het anders zou blijven bloeden, kwam ik er achter dat het uittrekken met een pincet vrij eenvoudig gaat en dat de valkjes geen kik geven. Ook heb ik pas geleden voor dna-geslachtsbepaling 1 van mijn valkjes een stuk of 6 borstveertjes uitgetrokken. Ook nu weer, geen kik. Ik denk dat het voor een valkje net zo aanvoelt als wanneer je bij jezelf 1 haar uittrekt. Daar voel je ook vrij weinig van. Het wordt een ander verhaal wanneer je een hele bos uittrekt... :-X ::)

Groetjes, Sanna

Landiej

9 september 2008, 10:18:19 #5 Last Edit: 9 september 2008, 10:21:21 by Landiej
Ik zit ook nog te dubben over kortwieken bij de valkjes die ik over een paar weken bij Esther ga halen.

Ik las hierover een stuk op parrotbunch (http://www.parrotbunch.com/kortwieken.htm) en ben een beetje overgehaald om het wel te gaan laten (!!) doen.

Het lijkt inderdaad een beetje zielig. Aan de andere kant creëer ik ook een gevaarlijke situatie als ik ze hier in huis vrolijk rond laat fladderen met compleet bevederde vleugels. We hebben hier grote openslaande deuren waar geen gordijnen voor hangen. Hier kunnen valkjes dus gemakkelijk tegenaan vliegen. Om nou gordijnen op te hangen voor de valkjes vind ik wat overdreven (en kan ik niet betalen). Als ze gekortwiekt zijn en ze rustig kunnen wennen aan de plaatsen waar glas is, zullen gordijnen niet meer nodig zijn.

Bovendien is het tam maken en houden van de valkjes wat makkelijker als ze gekortwiekt zijn omdat ze niet zo gauw van je wegvliegen als iets ze niet helemaal zint ;)

Ik denk dat je, door aan beide kanten te kortwieken, wat vliegcapaciteit wegneemt, maar de valkjes wel makkelijker in huis kan houden. Kortwieken is niet natuurlijk, maar dat zijn valkjes in huis natuurlijk ook niet!