Merkwaardig diertje wie kan helpen? zat onder vleugel van onze valkparkiet

Gestart door OCPBuitendijk, 21 augustus 2008, 12:56:12

« vorige - volgende »

OCPBuitendijk

Beste mensen,
Ik heb een lieve valk en deze heeft last van deze diertjes?
Wie kan mij vertellen hoe deze parasiet heet en wat hier tegen te doen is?
Ik heb hem onder de microscoop 400X vergroot zodat hij duidelijk te zien is.
Er zitten er nog meer.
Ik denk dat het vedermijt is.
Wie kan dit bevestigen?

Kijk op de hyperlink zie fotogalerie
http://home.kliksafe.nl/ocpbuitendijk/
Bedankt voor uw reactie!

Kaatje

lynette

Hoi,

Ik heb je foto gezien en in de volgende link kun je het vinden
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,27618.0.html

dit vond ik

Sterkte ermee

Groetjes Lynette

Vedermijt/vederluis:

Verschijnselen: Onrustige vogels, vooral 's nachts en veeruitval of veeruittrekken door de vogel zelf.
Vedermijten leven van de huidresten van hun gastheer. Overdag zitten ze keurig in een rijtje op de onderkant van de vleugel- en staartpennen. Maar 's nachts gaan ze massaal op stap wat jeuk, irritatie en stress veroorzaakt bij de vogels. Dit kan er zelfs toe lijden dat de vogels hun nest in de steek laten. Sommige volges kunnen er niet meer tegen en beginnen hun eigen veren uit te trekken. De mijten kruipen verder in de schacht van de veren en beschadigen zo de nieuwe generatie veren. Hierdoor ontstaan ontestekingen in de veerzakjes. Wanneer er geen maatregelen worden genomen, wacht de vogel een martelende dood.
Voor het stellen van de (juiste) diagnose is het raadzaam veren op te sturen of mee te nemen naar een dierenarts. De veren dienen dan wel, direct nadat ze zijn uitgetrokken, in een goed afgesloten plastic zakje te worden gedaan. Gebruik geen veren die op de bodem liggen, de luizen of mijten zitten hier namelijk niet meer op!
Vederluizen en vedermijten moeten bestreden worden met een insecticide (alleen op de veren spuiten, nooit op de kale huid!). Raadpleeg bij een besmetting van vederluis of vedermijt een dierenarts.

Kweekseizoen 2012 is bijna begonnen

Hermien

Yak! Wat een akelig en kreng van een meid....eh...mijt. Sterkte met de bestrijding ervan.

KiP

Bah bah bah! Ik ken ze ook als vedermijt. M'n kippen hebben er last van gehad, en nu ik dat stukje lees over het veertjes uittrekken, denk ik dat de valkjes van mijn rij-instructrice er ook last van hebben..

Voor m'n kippen heb ik toen een bus met poeder gekocht; met dat poeder bestrooide ik het kippenhok en de kippen zelf geloof ik ook. Ik weet niet of het voor parkieten ook geschikt is en heb ook geen idee meer hoe het heette.. Misschien handig om es na te vragen; het was minder chemisch dan zo'n spuitbus en speciaal bedoeld tegen parasieten..