vraag grasparkiet / valkparkieten

Gestart door Suzanne3007, 17 augustus 2008, 23:41:53

« vorige - volgende »

Suzanne3007

Beste mede vogel liefhebbers,

Ik heb een vraagje... Vandaag is er een baby grasparkietje tegen het raam gevlogen... Ik weet niet van wie hij is, maar ik heb hem binnen genomen en opgevangen. Toevallig heb ik net 2 weken besloten dat ik 2 valkparkietjes wil. Ik heb er al twee besteld. Deze zijn nu 4 weken en ik krijg ze over ongeveer 4 weken. Ik heb alles al ik huis, de kooi en al het eten. Dus ik heb het baby grasparkietje daar nu ingezet. Ik schat deze ongeveer 6/7 weken. Ik wil deze wel houden (mits er geen mensen zich melden natuurlijk), hij is nu al aanhankelijk en tam. Hij is heel rustig. Mijn vraag is of ik straks mijn twee kleine valkjes daar gewoon bij kan zetten en deze drie vogeltjes alsnog tam kan krijgen? De valkjes zijn met de hand gevoed, dus ook al handtam als ik ze krijg. Is het ook niet zielig voor het parkietje dat hij straks een buitenbeentje wordt bij de andere twee?

Ik hoor graag jullie reactie.

Groetjes Suzanne.

Mara

Hoi Suzanne

Mijn persoonlijke mening is dat je voor het grasje beter een eigen kooi kunt aanschaffen. En niet zo zeer omdat het niet samen gaat met valkjes (ik heb zelf namelijk een gemengde voliere maar dat is heel anders) maar dat is meer omdat het grasje dan alleen zit tussen de valkjes. Je kunt de kooien gewoon naast elkaar zetten en/ of eventueel een vriendje voor het grasjes erbij halen.

Heb je een foto van het grasje? Eet hij/ haar goed?

Mara

Hermien

Gek, mijn ervaring is juist het tegenovergestelde. Ik ben ooit begonnen met grasjes. Daar kwam op een gegeven moment een valkje bij toen één van de grasjes overleed. Gras- en valkparkiet hadden het uitstekend samen. Ergo, het grasje snavelde en voerde het valkje.
Toen ook dit 2e grasje van ouderdom stierf heb ik een nieuw valkje erbij genomen.
Vorig jaar heb ik nog een paar maanden het grasparkietje van een nichtje geadopteerd. Dit parkietje had het enorm naar zijn zin bij de twee valkparkieten. Zong en kwebbelde de hele dag en ik heb nooit gemerkt dat-ie zich een buitenbeentje voelde. Na ruim een jaar alleen gezeten te hebben in een triest klein kooitje, fleurde het beestje juist helemaal op! Helaas is-tie na een paar maandjes dood gegaan omdat hij abcessen kreeg en die zelf openknabbelde.

carco

Ik denk dat je het gewoon uit moet proberen of het gaat.
Ik geef het een grote kans van slagen omdat ze nog jong zijn allemaal.
Mijn moeder had ook 2 valkparkieten en een grasje in één kooi en dat ging altijd goed.
Toen de valkjes jongen kregen heeft wel het grasje apart gezet.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

Suzanne3007

Bedankt voor jullie reacties! Erg leuk! Ik heb helaas nog geen foto op de computer zal dit snel doen. Leuke verhalen ook om te lezen hoe goed het kan gaan!

Het grasparkietje gaat heel goed. Hij kwettert al lekker mee op de muziek en zit zich lekker te poetsen. Ook eet hij al van mijn vinger, en ook zelf van trosgierst. Lagen allemaal velletjes op de bodem. Alleen als ik mijn vinger naar hem toe doen vliegt hij nog wel vaak weg, soms eet hij wel van mijn vinger, maar hij wil ook nog wel eens bijten. hebben jullie tips voor me?

Ik kijk inderdaad hoe het gaat. Heb echt een grote kooi, kunnen wel 8 vogels in. Mocht het Grasje (Milo heet ie) nou echt een buitenbeentje worden, dan haal ik er een jong grasparkietje bij. dan heb ik er van beide twee. Vond het wel spannend hoor met mijn katten... ze hebben een half uur voor de kooi gezeten, maar die vogel keek niet op of om en ging lekker z'n gangetje. Nu vinden de katten er niet veel meer aan en liggen uitgevloerd op de bank. Vertrouwen zal ik het nooit 100%, maar ben blij dat ze niet alleen voor de kooi blijven zitten. Zal de vogeltjes er niet uithalen in dezelfde kamer als de katten... Milootje zit lekker met zn koppie in de veertjes op 1 pootje te slapen. Goed teken toch?!

Groetjes Suzanne