8 mei 2025, 17:51:53

Valkje laten testen?

Gestart door Angelique84, 14 augustus 2008, 17:58:30

« vorige - volgende »

Angelique84

Hallo,

Mijn Chico is nu 6 maanden, momenteel in de rui, en verder lekker levendig.
Ik wil het beste voor mijn lieverd en wil zo preventief mogelijk zijn tegen allerlei nare ziektes  ;) Naast de goede voeding, aandacht en liefde, zit ik erover te denken om hem een anti wormenkuurtje te geven. Wel na de rui omdat dit al heel veel energie kost. Wat is jullie ervaring hiermee? Ik heb gehoord dat een wormenkuur nogal zwaar kan zijn. Chico zit momenteel alleen maar over een paar weken krijgt hij er wel een vriendin bij :)
En waar kan je je valkje nog meer op laten testen? Nieraandoening?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groetjes, Angelique.

Kirsten

Hoi Angelique,

Is er een reden dat je ongerust bent of er iets mis kan zijn met je valkje? Denk aan ziek gedrag, verkeerd gekleurde ontlasting, slecht eten en/of drinken bijv.
Uiteraard kan je hem altijd laten testen door wat ontlasting bijv op te sturen. Hierdoor krijg je al een heel goed beeld of er iets mis kan zijn.
Anti-wormen kuur zou ik niet gelijk doen inderdaad. komt je valkje van buiten? persoonlijk geef ik de voorkeur om druppels door het water te doen aangezien je dit goed kan doseren.

Veel plezier met je lieverd  :D en straks met 2  ;D

Groetjes
Kirsten

Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Angelique84

Hoi hoi...

Chico laat geen afwijkend gedrag zien. Het is meer een probleem van mijzelf dat ik steeds ongerust ben :-[ Mijn vorige valk Coco is overleden aan de kropziekte. Toen ie net in mijn armen gestorven was heb ik echt de hele straat bij elkaar gehuild :'( Ik was er kapot van en voel me schuldig dat ik nooit echt goed op symptomen heb gelet. Toen ik erachter kwam dat ie ziek was (praatte niet meer, zat op de bodem van de kooi) was het al te laat. Coco was mijn maatje.

Ik heb van mijn fout geleerd en weet nu heel veel over valkjes. Voor Chico wil ik dus het beste. Mijn vriend zegt dat ik niet zo ongerust moet zijn. Als ie afvalt en veel drinkt denk ik meteen dat ie wat aan zijn nieren heeft :-[
Als ie uit de rui is geef ik hem een wormenkuurtje. Zolang Chico goed eet, drinkt, op 1 pootje slaapt, levendig is en niet bol zit, is er niets aan de hand. Gewoon genieten van hem :D

Welk merk anti wormenkuur raden jullie mij aan? Chico drinkt uit een redelijk grote drinkbak. Moet ik een kleine aanschaffen zodat ik zeker weet dat hij het binnenkrijgt of moet ik het in zijn nek druppelen?

Groetjes, Angelique

Kirsten

Hoi,

Ik snap je ongerustheid heel goed, maar je moet inderdaad een beetje proberen dit van je af te zetten zolang je lieverd er goed uitziet.
Ik zelf gebruik de druppels van Bogena, maar er zijn ook genoeg andere die goed zijn hoor. Ik ben geen voorstander van de pipetjes om in het nekje te druppelen. Deze vind ik minder goed om te doseren en worden hierdoor te snel overgedoseerd, met een ziekogende valk als gevolg.

Vooral lekker genieten hoor! :D

Groetjes
Kirsten

Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Kimm

hoi,

ik heb mijn valkjes nog geen wormenkuur gegeven omdat dit toch wel wat zwaar is. ik vind het ook niet nodig als ze gewoon normale ontlasting hebben. wat ik wel een keer heb gedaan is even de ontlasting laten onderzoeken bij de da op wormen etc. dat zou ik dan eerder doen dan onnodig een kuur geven.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Angelique84

Zijn poepjes zien er goed. Ter preventie laat ik zijn ontlasting wel binnenkort onderzoeken i.p.v. meteen een wormenkuur.
Dank jullie wel.

Groetjes, Angelique.