12 mei 2025, 23:02:59

Cookie lelijk verwond

Gestart door Fre, 13 augustus 2008, 23:30:18

« vorige - volgende »

Fre

Pff, alles is gelukkig in orde nu, Cookie maakt het goed, maar ik ben erg geschrokken en moet even de stoom afblazen...

Cookie verblijft samen met Chip in een mooie houten huiskamervoliere en die wilde ik ook een beetje in dezelfde stijl inrichten. Ik kocht een kleine java tree (speelboom) en die paste er na een zijtak inkorten, precies in. Boven in de voliere hangt een hangbrug van touw en hout en vermoedelijk is Cookie op een of andere manier naar beneden gevallen en met zijn borst op een opstaande tak.

Ik trof hem namelijk aan met een bloedende borst, waar een lelijke wond zat. Ik heb het helemaal schoongemaakt, ontsmet en hij vertoonde verder geen symptomen dat het niet goed met hem ging, dus verder zo gelaten. Ik had in eerste instantie niet door hoe hij aan die wond was gekomen, totdat ik hem gisteren van boven naar beneden zag vallen toen hij in het gaas wilde vliegen, maar bovenop de boom viel, net naast een opstaande tak.

Ik heb dus direct de boom uit de voliere gehaald en maar een paar touwen e.d. opgehangen. Vervolgens heb ik de boom maar in mijn woonkamer gezet (ze hebben een eigen landing/speelplaats) en kunnen ze van ver komen aanvliegen i.p.v. van boven er op kletteren.

Zoals ik al zei, Cookie maakt het goed, maar wat ben ik geschokken zeg. Was mijn vriendje toch even bijna gespiest  :o Enige probleempje is, is dat Cookie zelf aan de korstjes zit te prutsen en het soms dus weer opentrekt. Ik houd het dus maar even in de gaten en anders maar even langs een arts om evt. zo'n (vreselijk maf) kapje te halen en wellicht wat antibiotica.

Groetjes, Fre

I_Xyzyx_I

Zo'n kapje kun je prima zelf maken hoor, gewoon met beetje papier en plakband.

Het papier knip je uit in de vorm van een donut en dan knip je de donut aan 1 kant door en dan kun je zo er zo'n vreemd kapje van maken ;). het word waarschijnlijk even passen en meten wat de maten betreft maar zal uiteindelijk wel goedkomen ;D.

Groetjes Jasper

Klik Hier voor mijn dagboekje met (hopenlijk snel) kweekverslagen van fallow valkparkieten.

Fre

Grin, bedankt voor de tip, maar ten eerste ben ik bang voor misschien het snijden van papier en daarbij zal het niet lang heel blijven, want we lezen regelmatig de krant. Ofwel, ik lees, hij scheurt *lol* dus dat kapje zal dan ook geen lang leven hebben denk ik.

Groetjes, Fre

I_Xyzyx_I

je kan om het binnenste randje dan plakband plakken zodat het niet snijd. En je zou het inderdaad het beste kunnen maken van dik papier omdat ze dat niet zo snel kapot krijgen, al moet het kapje eigenlijk wel zo groot zijn dat het valkje er zelf niet aan kan knagen ;D.

Ik zou trouwens roosvisee ferro in het drinkwater doen omdat hij waarschijnlijk toch wel wat bloed verloren heeft en de ijzer er in zorgt voor een goede bloedaanmaak ;D.

Groetjes Jasper

Klik Hier voor mijn dagboekje met (hopenlijk snel) kweekverslagen van fallow valkparkieten.

Fre

Ok, bedankt voor de tweede tip  ;), maar kan dat geen kwaad voor Chip? Misschien anders toch maar even een vogelarts bellen morgen. Mijn eigen DA doet wel alsof ze er alle verstand van heeft, maar het echt niet heeft.

Cookie heeft er niet echt pijn aan, als ik zachtjes wrijf dan tilt ie gewoon gelijk een pootje op, omdat hij denkt dat hij moet overstappen. Alleen als ik de veertjes een beetje opzij doe om te kijken, dan geeft ie duidelijk aan dat hij dat niet zo prettig vindt, door even naar mijn vinger te pikken om dan vervolgens zijn kuif rechtovereind te zetten, lange nek maken en schijnbewegingen te maken, ofwel even heel debiel laten blijken dat ie gewoon een clown is (huh wat deed ik nou weer, zag je dat?!) en ik weer dubbel lig, haha. Tis zo'n heerlijk maf beesie  ;D

Kimm

hoi fre,

jeetje dat is schrikken zeg :o  :o
gelukkig is het wel goed afgelopen.

maar hoe gaat het vandaag met cookie? gaat het wel goed met hem?

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Hermien

14 augustus 2008, 12:05:23 #6 Last Edit: 14 augustus 2008, 15:20:53 by Hermien
Oeps! Weer zo'n ongelukje dat in een klein hoekje zat. Beterschap gewenst van Gabber, Goofy en Silvo!

Fre

Dank voor alle beterschapjes!

Cookie had wederom zitten prutsen aan de wond en het dus weer opengetrokken. Heb gebeld met de praktijk van Feld (totaal niet in de buurt, maar goede verhalen van gehoord) en die raade aan om zo'n kraagje te gaan halen. Antibiotica o.i.d. zou niet nodig zijn.

Ik heb dus even naar mijn eigen DA gebeld en daar ligt nu een kraagje voor me klaar. Ik ga Cookie dus straks tot lamp omtoveren.

De arme schat, hij zal dat echt niet leuk vinden.

Fre

Zoals jullie zien, heeft Cookie nu een kraag om. Het omdoen ging niet echt heel makkelijk en Cookie schoot dan ook direct in volle paniek. Ik heb de kraag nog een beetje bijgeknipt, zodat ie zijn snavel nog kan gebruiken om te klimmen en eten/drinken, maar hij is echt volledig de weg kwijt. Hij wil het liefst ook alleen maar bij me zitten en drukt dan ook zijn koppie helemaal tegen me aan. Hij is echt supertam, maar zo aanhankelijk heb ik hem nog nooit gezien. Ik word er zelf emotineel van.

Ik ga zo toch maar even naar de winkel wat Ferro halen en wat druivensuiker, want ik zag net in de voliere dat er aardig wat bloedvlekken zitten hier en daar. Dat druivensuiker, is dat gewoon wat je in de supermarkt kan kopen in die potten? Anders zit hier ook een reformwinkel, daar zou ik ook heen kunnen.

Groetjes, Fre

Kimm

haha word hij dan een spaarlamp? :P

wel fijn dat je even advies hebt gekregen van dr. feld.
ik wens je veel beterschap met cookie.
geef hem een dikke knuffel!
de druivensuiker kan je in de winkel kopen en ook gewoon in een reformwinkel.

agosiie die foto ;)

groetjes kim

Hermien

Ach! Is-tie niet blij met zijn mooie outfit? Tja, ziek zijn is ook niet leuk, hè?

Geef Cookie maar een koekie en een vette beterschapsknuf van mijn 'Vliegtuig'.

:-*   :-*   :-*

Fre

Grin, nee blij is die niet dat hij er nu uitziet als partyverlichting (wel energiezuinige he)

Hij werd ook even helemaal frust dat ie niet naar zijn favo plekje kon komen, hoog bovenin de voliere. Chip die blijft echt heel schattig bij hem in de buurt, klom dan naar boven, riep duidelijk naar beneden en dan zag je Cookie weer omhoog proberen te gaan, wat niet lukte. Chip kwam dan weer naar beneden en het was dan net alsof die het voor ging doen, zo lief.

Ik heb Cookie dus zelf maar even naar boven gezet en toen gaf die even een fluitje, kneep z'n oogjes even dicht, echt alsof die een soort dankjewel zei, hij was iig. duidelijk tevreden  :)

Hij slaapt echter wel op twee pootjes, maar hij verliest ook steeds zijn evenwicht, dus dat zal dan wel goed zijn. Ik ga zo naar de winkel, de spulletjes halen.

Bedankt voor alle knuffels en beterschapjes, kan die wel gebruiken  ;)

Groetjes, Fre

I_Xyzyx_I

Tja het heeft wel wat zo'n nieuwe look ;D , hij is ieder geval het zonnetje in huis ;)

Wat de roosvicee betreft kun je hier gewoon een beetje van door het drinkwater doen hoor, ik heb dit als tip gekregen van een vogelarts in opleiding ;). Het is ook niet schadelijk voor de andere valkjes hoor, misschien vinden ze het zelfs lekkerder :).

Groetjes Jasper

Fre

Om nou te zeggen dat het goed gaat met Cookie, hmmz niet echt. Het lijkt wel sinds hij die kraag heeft of het juist slechter met hem gaat. Hij heeft behoorlijk last van dat ding, is echt muisstil, geeft af en toe een piepje als ik 'm roep, maar verder is er weinig actie.

Ik ben mijn ventje gewend als zeer actief en praat/fluitgraag valkje en nu is hij duidelijk niet zichzelf. Hij wil ook eigenlijk alleen maar bij me zitten en kroelen, maar op een of andere manier word ik daar juist verdrietig van.

Misschien klinkt het allemaal een beetje dramaqueen achtig, maar ik heb Cookie en Chip sinds zij 3 weken oud zijn, met de hand gevoed en Cookie is ECHT mijn vriendje. Om hem dan zo te moeten zien lijden doet pijn.

Ik heb hem via een spuitje wat water met druivensuiker gegeven en wat roosvice (suikervrij met toegevoegde viamine A, B, C en Ijzer)

Ik dacht echt dat het alleen maar even stoom afblazen was toen ik  deze post maakte, maar blijkbaar is er toch meer aan de hand.

Groetjes, Fre

Kimm

hoi fre,

als je het niet vertrouwd zou ik toch naar je gevoel gaan luisteren en dan toch evt cookie even aan dr. feld gaan laten zien.
misschien dat je dan gerust gesteld word. ;)

groetjes kim