29 april 2024, 09:55:06

Da´s pech... eieren weg !

Gestart door Karin, 7 november 2003, 23:34:18

« vorige - volgende »

Karin

Toen ik vanmorgen in de vogelkamer kwam zag ik dat zowel Breezer als Mystic niet in het broedblok zaten. Ik keek even in het broedblok en.... ik miste een ei ! Er hadden er in ieder geval 2 moeten liggen en ik zag er maar één. Na gezoek in het zaagsel keek ik naar de bodem van de volière. Er lagen 2 kapotte eieren op de bodem... in tweeën gebroken :'( Ze zijn dus opgetilt en uit het nest gegooit !  >:( Ik verdenk Mystic ervan, omdat hij pas sinds gisteren in  het broedblok ging. Daarvoor zat Breezer er alleen op en was er niets aan de hand. Vanmorgen vroeg had ik even een valk horen schreeuwen, dus misschien was dat Breezer terwijl Mystic de eieren eruit gooide.  Ik heb de eieren weggegooit en we zijn de hele dag weg geweest. Toen we net thuiskwamen ben ik even op zolder gaan kijken. Weer zaten ze niet in het broedblok. Toen ik keek lag het laatste ei kapot gepikt in een hoekje van het blok  :-[ Ze zijn dus echt moedwillig gesloopt. Gelukkig waren ze niet bevrucht, maar wat nou als ze wel bevrucht waren ! Ik vraag me af of dit de reden was dat de kweker hem weg deed. Hij zei dat hij hem net 2 weken had en niet verder wilde met de cinnamonkleur ( Mystic is een cinnamon  lutino witmasker ). Ik baal hier heel erg van. Als Mystic nou gewoon een slechte kweekvogel was in de vorm van niet bevruchte eieren dan had ik er vrede mee en  kon hij gewoon blijven, maar als het echt een eiersloper blijkt te zijn dan wordt het een probleem. Het is nml wel de bedoeling dat het volgend broedseizoen 2 koppels in de volière komen. En als hij ook de eieren van het andere koppel sloopt. Ik kijk of het volgende nest wel goed gaat, maar als hij ook die sloopt ben ik bang dat ik voor hem een nieuwe baas moet zoeken. Het is een prachtige valk, zeer vokaal, doet geluidjes snel na, niet bang maar zeker niet tam. Hij moet in iedergeval in een ruime vbolière bij iemand die niet met valkparkieten wil kweken, want dan zal hij waarschijnlijk ook weer gaan slopen. En zo zou hij van eigenaar naar eigenaar gaan. Ik ben al op zijn minst de 3e eigenaar, dus dat zou ik erg voor hem vinden, want het is zo´n leuke vogel. Nou ja, ik wacht nog het volgende nest van hem af. Misschien valt het mee en gaat alles goed.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Stijn dc

hello

wat jammer dat mystic die eieren zou slopen. mss deed ie het net omdat ze niet bevrucht zijn. ja, ik weet het niet, maar ik zou in ieder geval maar afwachten, want het si idd een prachtige vogel.

SDC:D

mastolk

Hoi Karin,

dat is echt balen! Is het het mannetje dat de eitjes sloopt!?
Echt stom als iemand om deze reden een valk verkoopt, terwijl hij weet dat jij er mee wil kweken. Ik zou het zelf niet erg vinden als mijn valkjes geen goede kwekers zijn...ik kweek nl toch niet. Dus dat maakt niet uit. Voor mij zijn alle valkjes even lief. Voor jou natuurlijk ook, maar met het oog op de kweek zoek je dit niet echt.

Succes ermee! Hopelijk komt het de tweede keer wel goed!

Groetjes MArgrietha

Karin

Hoi Stijn,

Ja, ik kreeg ook van iemand te horen dat het misschien de reden is, maar andere zeggen weer eenmaal een sloper... Nou, ik geef hem nog wel een kans hoor ! Morgen gaat het broedblok er even uit en geef ik ze een paar weken rust. Breezer heeft toch 5 eieren gelegt en ziet er "moe"uit. Ze heeft tensotte bijna 24 uur per dag erop gezeten ! Ze mag even rustig aan doen en dan proberen we het weer.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Karin

Hoi Margietha,

Ja, ik zou het erg jammer vinden als het echt een sloper blijkt te zijn. Als hij nou niet vruchtbaar was, was er geen man over boord en kon hij gewoon in de volière blijven, maar als hij in het volgende broedseizoen ook de legsels van de andere valkjes zou slopen... Je moet er toch niet aan denken !!  :o Ik geef hem nog een kans hoor, en als het echt niet gaat dan kijk of of ik onder de valkfanaten die hier zitten iemand kan vinden die hem graag als "gezelschapsvogel" wil overnemen ( want gezellig is hij  ;D, ook al is hij niet tam ), die flink de ruimte heeft én, heel belangrijk, die niet wil kweken.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Hermes_Lucy_nest

ik zou het wel jammer vinden om hem weg te doen hoor! :-X
ik zou hem laten paren en dan even opzij zetten tot de eitjes uitgebroed zijn ofzow :-/
alsins dat zou ik doen hoor ::)
ik zou nooit een van mijn engeltjes kunnen weggeven :'(
ah ja het is jouw keuze hoor :)

vriendelijke groetjes,

Valérie

Karin

Ik kreeg vandaag een mailtje terug van de man waar ik Mystic van gekocht heb. Hij heeft contact opgenomen met de man waar hij hem weer van heeft en die zei dat er nooit problemen waren met deze valk. De man waar ik hem van gekocht heeft wil hem zelfs graag terug als ik er niet mee kweek, omdat hij het dan graag wil doen. Hij wilde er zelfs een andere valk plus geld toe voor geven.  Ik denk dus niet dat Mystic een "slechte gewoonte" valk is, maar dat hij de eieren er misschien toch uitgekiepert heeft omdat ze niet bevrucht zijn. Ik heb er aan gedacht om een cameraatje in het broedblok te doen, maar daar is het te donker voor. En ik zag dat infrarode camera's bij de 350 euro begonnen  ::) Maar goed, Breezer zit nu weer in het blok, dus ik denk dat ze weer met een ei bezig is. Mystic kwam even een kijkje nemen in het blok. Nou, afwachten maar dus...

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

mastolk

Hoi,

Vreemd gedrag. Maar hopelijk gaat het nu wel goed!
En als het nou wel echt fout gaat, is het toch fijn dat de kweker hem wel terug wil.

Nou succes meid! GRoetjes Margrietha

Nes

Hoi Karin,

jeetje wat vervelend zeg  >:( en wat jammer  :(.
Ik hoop idd dat hij ze er alleen maar uitgekieperd heeft omdat ze niet bevrucht waren. Ik hoop dat het de volgende keer beter gaat. Het zou echt zonde zijn, Mystic is echt een hele mooie valk. Is wat Valerie zei anders geen optie?

Groetjes Nes.

Theetje

Hoi Karin,

Jammer hoor dat Mystic de eitjes kapot heeft gemaakt!

Mijn ouders hebben ook ooit zo iets gehad. Het was dan wel een kanarie, maar eieren slopen is eieren slopen.
Ze hebben toen het popje (die sloppte de eieren om ze op te eten) bij een ander mannetje gezet en toen was er niets meer aan de hand. Maar ja of dat met mannetjes ook afhankelijk is van de partner of ze wel of niet pikken weet ik ook niet. Wellicht is de optie van Valerie ook een goede. Probeer het nog een keer en laat het ons weten of het nu goed gaat.

Groetjes,

Theetje


Paul

Hoi Karin,

Gelukkig waren de eitjes niet bevrucht dus is het niet zo erg als dat ze wel goed waren geweest.
Hopenlijk doet ie het in het volgende nest niet meer maar je kan niet in het koppie kijken van een valk waarom ie zo doet helaas .
Een simpele infrarood camera heb je al onder de 100 euro hoor ik heb er zelf wel eens een gekocht voor 50 euro ongeveer.
Die zijn dan wel zwart-wit maar met infrorood krijg je toch nooit kleur dus dat maakt dan niet uit.

Groetjes, Paul

Karin

10 november 2003, 01:19:12 #11 Last Edit: 10 november 2003, 01:20:41 by kazoo
Vandaag was er weer een ei gelegt door Breezer. Vlak erna ging ook Mystic het broedblok in. Ze zaten er dus beide in. Ineens hoorde ik een dof plopje. Ik dacht : o nee hè.... Maar ik zag geen ei op de grond. Nog geen 15 seconde later keek ik nog eens goed en zag hem in het voerbakje liggen : gebroken. Maar toen ik omhoog keek zag ik Breezer verbaast uit het broedblok kijken. Nu zijn er 2 mogelijkheden : of Mystic heeft inderdaad het ei weer uit het nestblok gerold ( trapje op, ik vind het ei nml ook wel eens achter een opstaand randje en dat kan ook alleen maar via het trapje ) en Breezer kijkt het ei verbaats na... Of, dat hoorde ik van een Amerikaanse kweker, Breezer is zo hevig aan het broeden ( ze heeft zelf wat borstveren uitgetrokken om het ei extra warm te houden, dit zie je alleen als ze zich poetst ) dat het ei aan haar borst blijft plakken en als ze dan uit het blok vliegt valt het naar beneden.... :o Wel heel toevallig dat dit met 3 eieren binnen een paar dagen gebeurt én het opeennalaatste ei was duidelijk aangepikt, maar het zou wel kunnen. Toch maar kijken voor een cameraatje  ::)

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

mastolk

HOi Karin,

Wat balen zeg! :o Alweer een ei stuk!
Hopelijk worden ze niet moedwillig gemollesteerd, maar als ze er uit vallen (door het plakken aan de veren, wat ook te begrijpen is) zou ook erg zijn. Dan is het lastig om te voorkomen.
Hopelijk kun je ergens voor niet teveel geld een infraroodcamera vinden.  Succes ermee,

GRoetjes MArgrietha

Inger m

Hoi Karin,
Balen dat ze zo snel de eieren slopen. Dat van die eieren die aan de borst blijven kleven heb ik ook wel  gehad tijdens de broedperiode. Maar dan blijft echt de eischaal met eierinhoud aan de borst kleven, en dat gaat er niet zo makkelijk af, bovendien blijven de veren daardoor ook langer vies, dus dat is wel te herkennen. Dit gebeurt dan tijdens de broedperiode, waarbij het ei perongeluk is stukgegaan waarschijnlijk. Ik heb het enkele keren gehad, maar lijkt me erg toevallig om het drie keer achter elkaar te hebben op deze manier, omdat een ei niet zomaar stukgaat door het broeden.

Ik ben toch bang dat je een sloper hebt (wel handig dat je het bij de vorige eigenaren hebt kunnen navragen), als inderdaad Mystic de eieren eruitgooit. Mss kun je een gewone camera/ webcam bij de nestingang hangen, dan kun je bv zien of mystic het in z'n snavel meeneemt....

Anders is het mss een optie om hem er tijdelijk uit te halen, maar valkparkieten bebroeden samen de eieren....

Succes en mss gaat hij de tweede ronde beter zijn best doen?

gr Inger






Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Stijn dc

hello

jammer dat het ei nu weer kapot is, mss kan je toch maar eens een webcam of zo ophangen buiten het blok maar wel gericht op de opening, of een goedkope infrarood!
succes

SDC:D