2 mei 2025, 23:12:19

Dagboek Pluk

Gestart door Joost_en_Pluk, 2 augustus 2008, 21:59:58

« vorige - volgende »

Joost_en_Pluk

2 augustus 2008, 21:59:58 Last Edit: 15 augustus 2008, 23:50:12 by Joost_en_Pluk
Ik zal me even voorstellen. Ik ben Joost en heb sinds vrijdag (1 augustus) een valkparkietje genaamd Pluk.  Hij/Zij is een mooi geel gepareld valkje van 10 weken oud. Ik wil even een dagboekje bijhouden. Waarom? Twee redenen. Ik heb al vele topics hier gelezen en allen zijn ze heel leerzaam. Wat ik echter mis is een goed onderwerp welke gaat over de eerste dagen van het in huisnemen van een valkparkietje. Dat gaat niet zonder slag of stoot heb ik gemerkt. Er zit hier ook een stuk onzekerheid: Doe ik het wel goed? Dat gevoel hebben jullie denk ik wel allemaal gehad bij het eerste valkje.

Dus een topic welke zowel informatief als bevestigend moet zijn. Hebben jullie tips dan zijn deze enorm welkom! De eerste dag had ik het zelf ook even zwaar  :-\

Pluk:

Joost_en_Pluk

Dag één, ophalen
In de middag heb ik het valkje opgehaald bij een hobbie kweker. Zeer aardige mensen welke echt hun leven gewijd hebben aan volgels. Ze schenken zeer veel aandacht. Het valkje, welke ik pluk genoemd heb, stapte na enig azelen over van het oude baastje op mijn vinger. Zijn gedrag was gelijktijdig bang, onwenig maar toch ook wel nieuwschierig.

Ik had het te doen met het beestje tijdens het vervoeren. Ik heb geen afgesloten donkere doos genomen maar een kleine transport doos waar hij door heen kon kijken. Een half uur heeft hij zo naast me gezeten tijdens het autorijden op de pagagiers stoel.

Eenmaal thuis in zijn kooitje geplaatst. Pluk bewoog de eerste uren amper en zat stil ineengedoken. Ik had het met hem te doen. Niks eten, niks drinken en ik moest niet in de buurt komen wat dan raakte Pluk in paniek. Wel heb ik tegen hem gepraat. Tijdens de avondschemer begon hij een beetje onwennig zijn kooi te ontdekken maar hij crashde op de bodem en daar kwam hij niet vanaf. Na uren klom hij toch weer op een stokje waar hij in slaap viel.

Kimm

hoi ,

gefeliciteerd met pluk!
ten eerste denk ik dat jouw verhaaltje verplaatst gaat worden naar het topic dagboeken.

wat zou je graag allemaal willen weten?
je moet wel weten dat pluk de komende dagen veel tijd nodig zal hebben om te wennen aan jou en aan zijn nieuwe omgeving en kooi. het kan dus ook zo zijn dat hij de eerste dagen niet eet. dit komt vanzelf. geef hem heel veel aandacht en  praat rustig tegen hem. laat hem eerst maar een beetje wennen. als je trosgierst hebt, dan kan je dat proberen aan hem te geven. vinden ze vaak erg lekker. ook kan jij denken dat hij niet drinkt, maar dat doen ze wel hoor, ze drinken nl niet veel.
als je weggaat doe dan de radio zachtjes aan zodat het niet te stil is thuis.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Joost_en_Pluk

Dag twee, Kooi vertrouwd?
Dag twee begon goed. Het was mij inmiddels duidelijk na wat crashes van de eerste dag dat Pluk zijn kooi niet goed was ingericht. Ik las deze morgen ergens op internet dat het beter is om eten en water bakjes op de grond te plaatsen. Ik had Pluk nog niet zien eten en drinken dus ik legde de link.

Ik pakte een bakje en plaatste deze op de grond van de kooi. Pluk dook weer een hoek in. Hij is duidelijk bang voor mijn hand. Ik legde ook een beetje Trosgierst op de grond van de kooi.

Een uurtje later kwam Pluk zachtjes op de grond terecht en begon te smikkelen van zijn Trosgierst en water. Het viel me op dat hij rustiger was en ik begon tegen hem te praten.

In de avond viel het op dat de coordinatie in de kooi een stuk beter is. Pluk klimt nu redelijk rustig overal in en op. Toch een vast plekje gevonden. Nog altijd moet ik niet in zijn kooi komen want blazen is het gevolg. Maar ik mag wel in de buurt van zijn kooi komen. Als ik een gesprek aanga dan fluit ie terug met een enkelvoudig piepje. Is dat paniek of vertrouwd? Als ik niet tegen Pluk praat hoor ik hem niet.

Steeds vaker hoor ik dat hij zijn veren schud en zijn koppie in zijn veren steekt. Goed teken lijkt mij?

Kimm

hoi,

ja dan gaat hij lekker slapen.
en blazen is angst/boos zijn. dit moet je gewoon negeren en laat hem maar uit je hand het trosgierst eten.

groetjes kim

Kimm

Joost_en_Pluk

Ha Kimm,

Bedankt en het verplaatsen is goed hoor! Ik zat te twijfelen waar ik het bericht zou plaatsen. Ik ga niet een uitgebreid dagboek bijhouden. Het is meer dat ik wat informatie miste na de aanschaf, vandaar geplaatst. Dus een weekje.

Radio is idd een goede. Die heb ik vanmiddag ook aangezet. Forceer ik Pluk dan niet te erg door het blazen te negeren? Als ik bij Pluk in de buurt kom met Trosgierst in mijn hand gaat hij verder van de hand af zitten en blazen. Lijkt wel of hij echt bang is want Pluk wil echt weg vluchten.

Kimm

hoi,

in het begin moet je de trosgierst in je hand houden en dan je hand/vingers het verste weg, dus dat hij makkelijk bij de trosgierst kan. ik hoop dat je snapt wat ik bedoel. dus eigenlijk de vingers aan het uiteinde van de trosgierst en dan na een paar dagen heel langzaam stukje bij beetje je vingers gaan verleggen naar het begin van de trosgierst. want hij zal nog wel even bang zijn voor de vingers en handen en dat moet je inderdaad niet forceren alleen moet je niet gelijk je hand uit de kooi trekken, want dan denkt hij, zo dat helpt.

groetjes kim

Joost_en_Pluk

Ha Kimm,

Bedankt! Ga ik morgen ochtend proberen. Pluk is heel rustig nu, volgens mij slaapt ie ;)

Dank voor je reactie!

Kimm

ja het is ook bedtijd voor kleine pluk :D
hier slapen ze ook al.
succes morgen hoor!

groetjes kim

Kimm

hoi joost,

hoe gaat het hier met pluk?

groetjes kim

Dierenfreackske

Ik kom ook eens kijken ,  leuk dat je een dagboek bent begonnen hoor ! Grtjs Ann

Joost_en_Pluk

Hoi Hoi....

Nou op dag drie is Pluk behoorlijk opgewekt en twettert lekker voor aandacht. Vanmorgen heb ik hem een stukje trosgierst voorgehouden en daar begon ie lekker van te smukkelen. Voor mijn hand is hij nog bang, hij blaast zich een beetje op en stapt achteruit. Maar blazen en vluchten doet ie niet meer.

Volgens mij allemaal goede tekenen. Nu even genoeg Trosgierst... voor mensen is elke dag Mac Donalds voer ook niet goed ;). Hij is duidelijk nog na aan het genieten van de traktatie

Erg leuk forum en echt geweldig de interesse!!

Kimm

hoi,

leuk hoor dat het zo goed gaat! en zo te lezen ben je goed bezig!
dit is een heel leuk forum en iedereen helpt elkaar hier en wij leren hier erg veel :D
alles kan je  hier delen. ik wens jou ook heel veel plezier hier en je moet wel doorgaan hoor met je dagboekje ;) ;D

groetjes kim

Joost_en_Pluk

Dag drie, succes en paniek
Zoals hierboven al verteld was de morgen van dag drie een klein succesje. Ik hield pluk een stukje trosgierst voor en daar smulde hij volop van. Hij blaasde niet meer maar als ik in de buurt kwam met mijn hand stapte hij achteruit. Het deed mij goed. Wat kunnen die beestjes zichtbaar genieten van trosgierst.. en maar na smullen ;)

Die middag was ik eigenwijs en probeerde het nogmaals. Ik legde het stukje trostgierst ergens neer waarna het naar beneden viel. Pluk schrok van de vallende beweging en sprong daarna spontaan tegen mijn hand op waardoor er nog meer paniek ontstond. Arm beestje... hij had het niet meer en begon paniekerig te piepen en rond te springen/rennen/vliegen. Hij lande uiteindelijk op de vloer waar hij een uur rondjes gelopen heeft. Geen leuke afsluiter van ons contact van vandaag. Aangezien ik de hele middag weg ben geweest verder niet meer iets met Pluk gedaan. Morgen herkansing, zo snel geven we het niet op maar zeer jammer. Hoop niet dat het een stapje terug is.

Ow ja...als ik naar pluk kijk en dichtbij kom (enige manier om het te zien) zie ik dat hij trilt.... het is een klein beetje... Doen valkjes dit standaard of is dit ook angst/boosheid?