2 mei 2025, 22:10:18

Dagboek Pluk

Gestart door Joost_en_Pluk, 2 augustus 2008, 21:59:58

« vorige - volgende »

Bello

Veel succes met je valkje.

Maar ik heb een vraagje.

Was het valkje bij de kweker handtam?

Zo niet dan kun je het beste het stappenplan hier op de site te vinden volgen.

Veel leesplezier hier op de site!!

Dorothé
Catka we zullen je nooit vergeten....missen doen we je allemaal, dag liefste knuffel

Joost_en_Pluk

Ha Dorothé,

Ja Pluk is al handtam. Toch merk ik dat hij me nog niet vertrouwd. Is dat normaal, ondanks dat hij handtam is?

Het stappenplan heb ik gelezen natuurlijk echter ben ik van mening dat het wat meer tijd kost dan wat het lijkt als je het leest. Als ik eerlijk ben vind ik het tegenvallen, het kost echt tijd en toewijding. Dat moet je je goed beseffen voor dat je er aan begint.

Fijne avond,

Joost

Kimm

hoi joost,

dat is normaal hoor. hij moet je even leren kennen. daar gaat echt tijd overheen , maar als hij jou eenmaal vertrouwd dan heb je een maatje hoor! echt waar. geef en gun het de tijd. jouw geduld zal worden beloond! :D

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Joost_en_Pluk

Dag vier t/m Zes
Pluk is nu denk ik goed gewend aan zijn kooitje. Ik heb inmiddels wat aanpassingen gedaan aan zijn kooi en dat vind ie prima als hij er zelf in zit.

Sinds twee dagen laat ik het kooitje openstaan en gister sprong Pluk er voor het eerst vrijwillig uit om de huiskamer te ontdekken. Dat heeft ie redelijk gedaan en hij vond uiteindelijk ook zijn speeltuintje. Na een paar uur sprong hij op en vloog hij de gordijnen in. Toen maar opgepakt en in zijn kooi gezet. Wat kan hij blazen zeg.

Zijn eet en drink gedrag zijn goed. Het is wel een fijnproever hoor. Trosgierst krijgt hij eventjes niet meer.. Trosgierst kan ik dichtbij zijn snaveltje komen met mijn vinger. Als ik hem dan over zijn kopje aait vind ie goed maar niet fijn. Een zonnepitje op mijn handpalm liggen vind ie ook best. Aazelend stapt hij dan even op mijn vinger, snaait het pitje eraf en stapt terug....

Toch wil Pluk echt niet aangeraakt/vastgepakt worden. Zodra er een vinger op hem afkomt stapt hij weg. Dit terwijl hij duidelijk aandacht opeist (zeker als er iemand over de vloer komt of als je een telefoongesprek aan het voeren bent). Pluk is echt een scheitluis maar als hij eenmaal iets door heeft dan gaat ie er ook voor. Nieuwschierigheid? Ik geloof niet dat pluk dat is.

Ik heb discussies met een vriend van mij. Hij zegt dat ik hem gewoon moet vastpakken maar ik ben van mening dat dat averechts werkt. Pluk wil het gewoon niet en forceren lijkt mij juist geen goed idee. Ik verwacht echt wel dat het vanzelf komt.  Iemand tips? Kan ik zijn vertrouwen ook leren zonder hem te voeren (alleen voor trosgierst en zonnepitten wil hij 'risico' nemen ;) )?

Kimm

hoi joost,

leuk dat het goed gaat met pluk.
nee je moet hem niet met de volle hand vastpakken.
gewoon blijven oefenen dat hij op jouw vinger gaat stappen.
sommige valkjes vinden het niet fijn om met de vinger geaaid te worden. veel valkjes vinden het minder eng als je ze kroelt met je neus of lippen. dat is nl minder eng.

bij mijn happy duurde het 6 maanden voordat hij echt bij mij kwam etc. maar toen dat een maal gebeurde was het helemaal goed. dus niets forceren, hij komt heus wel.

groetjes kim

Joost_en_Pluk

Ha Kim,

Wat fijn om te horen dat er meer valkjes zijn die zo azzelen. Tenminste.. fijn.... het is natuurlijk wel jammer. Je wilt leuk contact met het beestje en dan wil hij niet.

Opstappen doet pluk niet. Ik geef hem nu gewoon zelf de vrijheid om uit zijn kooitje te komen. Hij mag hetzelf bepalen.

Wat vinden ze belletjes en touwtjes leuk zeg.. Vooral de uitdaging om het touwtje kapot te krijgen zodat het belletje eraf valt ;)

Goed weekend!

Joost

Kimm

hoi joost,

ja slopen zijn ze erg goed in hoor en dat vinden ze geweldig!
helaas is er al een stukje houten jalouzie van mij kappot geknaagt :-\ maar goed ik had beter moeten opletten ;D

groetjes kim

Joost_en_Pluk

mmmm een houten jalouzie is minder leuk! Dat is dan weer het nadeel hé.... was het te repareren?

Ik daagde pluk uit hoor :P zei tegen hem dat ie vandaag stuk moest... en Pluk kreeg het voor elkaar :P

Kimm

hoi,

ja dat is minder en het kan wel weer klaar, maar dat moet mijn broertje even doen en ik denk dat dat een 10 jaren plan wordt ;D ;D ;D

nou je hebt pluk al goed getraind ;D

groetjes kim

Hermien

Wat te denken van een natuur houten kastrand? Mijn 'Vliegtuig' knaagt zich er helemaal gelukkig aan. En het behang en de planten en de plinten. Ik kan ze ook niet overál wegjagen, hè. O, die van jou heeft zijn speeltuintje al gevonden. Die van mij bekíjken het niet eens. >:(

Joost_en_Pluk

haha.. wat een beesten zeg! Ik hou wel van het donderstenen. Materiaal is vervangbaar.... maar ja.. er zijn grenzen hé!!! Ow stukje behang... lijkt me dat een valkje daar een stuk! van maakt.. donderstenen!!!

Speeltuin?? Ik koop dure speeltjes, kijkt ie niet naar om.. maar een stomme schoenveter met een belletje erop vind ie geweldig....schoenveter in zijn bek, pootje tegen het belletje en maar knagen.... Geweldig om te zien!

Zitten jullie parkietjes ook wel eens in de plooien van gordijnen? Dat vind Pluk, buiten zijn kooi, helemaal geweldig!

Hermien

"Pak me dan, als je kan...."

"Kiekeboe!"

"
"Ha ha, hier ben ik weer!"

Bedoel je dit?

Kimm

hihi hij is mooi!

groetjes kim

Joost_en_Pluk

Hij is inderdaad mooi Hermien!!  Ik heb zware dikke gordijnen met grote plooien. Daar gaat Pluk echt inzitten.

Hermien

Ja Joost, dat heb je met valkjes die zo plooibaar zijn... ;D