8 mei 2025, 01:57:53

in het nest komen, handtam maken

Gestart door Lauwers, 17 juni 2008, 19:56:21

« vorige - volgende »

Lauwers

Hoi iedereen,

Ik heb een komend vraagje voor als het lukt dat de eitjes van mijn valkjes uitkomen. Ze hebben er nu 2.

Ik zou ze graag handtam kunnen maken, maar hoe begin ik er best aan? Gaan de ouders het wel aanvaarden dat ik in het nest kom? Eerst was Charlie tam, maar sinds hij een koppel is met Blanche, is de tamheid verdwenen in de kooi. Blanche was zoiezo niet tam omdat zij al een jaar was en nogal anstig was, was het tot nu toe niet gelukt om haar tam te krijgen.

Het broedblok staat in de kooi, op de bodem: het is een cilindervormige met het deurtje vooraan dat steeds openstaat (anders gingen ze er niet in, ik denk dat het gaatje te klein was). De deur van de kooi staat wel makkelijk voor de opening van het broedblok.

Groetjes,
Davina

Anke

Hoi Davina,
Het is per koppeltje verschillend wat ze ervan vinden als je in het nest komt.
Het is ook heel verschillend hoe ze reageren als je er een jong uithaalt.

Als je valkjes niet tam zijn, lijkt het me verstandig als je zeker in het begin zo min mogelijk in het blok komt.
Doe alleen de nodige nestcontroles en laat ze verder lekker met rust.
Succes!!
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Lauwers

Hoi Anke,

Als de valkjes beginnen uitvliegen, zou er dan de mogelijkheid bestaan om aandacht aan hen te besteden en hen handtam proberen te maken?

Groetjes,
Davina

Anke

Hoi Davina,
Het kan al wel eerder hoor :)
Je moet alleen goed kijken hoe de ouders reageren.

Als ze eenmaal zijn uitgevlogen kan het zeker. Alleen heb je dan het probleem dat ze kunnen vliegen en dus niet meer bij je blijven zitten :)
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Gerda

Mijn ervaring is, ook bij een grotere kwekerij, dat wanneer je de ouders er meteen aan went dat je elke dag nestcontrole doet, dat er dan niets aan de hand is.
Zelf verschoonde ik elke dag de bovenlaag in het blok.
Ik haal de kleintjes er dan even uit en zet ze in een mandje, dan haal ik de bovenlaag van het zaagsel met alle beige poepjes er uit. Dan een nieuw laagje zaagsel, goed aandrukken (kuiltje in het midden, en de hoeken goed bedekken naar omhoog, want hier poepen de kleintjes tegenaan) en dan de kleintjes er weer in zetten.

Ik heb dit ook meegemaakt in een voliere met meer dan 25 koppels, en alle ouders lieten dit toe, en belangrijker, gingen daarna weer gewoon op het nest.

Het is de beste manier van tam maken, je hebt ze dan dagelijks in handen en kan ze ook even controleren.

Ik zeg niet dat het zo moet, maar dit is mijn ervaring. De jongen die ik heb gekweekt zijn stuk voor stuk supertam (niet alleen handtam, want dat betekent dat ze gewend zijn om met handen te worden aangeraakt).

Groetjes, Gerda

♪ Marlies

Hoi Davina, ;D

Ik heb hier ook verschillende koppels met niet tamme valkjes.
Normaal gesproken vliegen ze weg als ik de volière in kom.
In de broedperiode kan ik gewoon nestcontrole doen en de eitjes en de jongen zo veel pakken als ik wil.
Een enkel valkje gaat het blok dan uit, maar er zijn er ook die blijven zitten.
Met nestcontrole hebben ze me nog nooit gebeten, als ik ze vang en vast pak wel tot bloedens toe.

Zodra de blokken erbij hangen kijk ik elke dag in het blok, ook al weet ik dat er nog niks in ligt.
Als er jongen zijn laat ik ze de eerste paar dagen liggen, maar tegen dat ze geringd moeten worden heb ik ze elke dag in m'n handen.

Later als ik weet welk valkje tam gemaakt moet worden haal ik ze uit het blok en neem ze een half uurtje per keer mee naar binnen.
Tot nu toe heb ik daar nog geen problemen mee gehad.

Ook doe ik tussendoor een schoon blok geven en ook dat gaat goed.
Het voordeel van een wissel blok is dat je het echt goed schoon kunt maken met water en eventueel ontsmettingsmiddel.

Succes met je valkjes en hun jongen. :D

Groetjes Marlies ;)