Twentsche Valkjes: Alle valkjes zoeken fijne huisjes.. ik stop met mijn hobby...

Gestart door *Manon*, 9 juni 2008, 20:09:07

« vorige - volgende »

☺ Pita ☺

Jha je mag best strenger zijn hoor hier in voliere voeren de ouders soms nog een heel klein beetje met een week of 7 dus je kan makkelijk op 1 keer per dag over stappen hoor Manon.
Laat hem dan maar even krijsen hij moet gewoon leren.
En ik zou savonds alleen nog 1 voeding geven ;)
Sterkte met het aan horen van schooien :D
Groetjes Petra.

*Manon*

Momenteel zit ik met Knut op twee voedingen... eentje om 14.oo uur en de andere om 23.00 uur.... hij valt nu af naar 58 gram... savonds weegt hij 66 gram, en smiddags 58 gram... lijkt me wel dat hij mee eet, anders valt hij nog veel meer af toch??

Bedankt voor het meedenken luitjes  :-*

Cherro

Moeilijk dan he, zeker als het een valkje is van zo'n gewicht.
Als het nou een poemeltje was van 85 gram is t anders wat, maar 64 gram om de nabij is ook nog net niks.

Volg je gevoel, sommigen hebben gewoon langer en extra nodig.

Mijn kaka's waren voor mijn gevoel juist te vroeg van de pap af, vielen ook erg af, maar aten zelf toch wel erg goed.
En nu zitten ze er super bij.
Geld voor valkjes net zo, heb ze wel eens gehad, met 12! week nog aan de pap, niets aankomen, juist eerder afvallen, en met 14 week hadden ze t ineens door, aten zelf goed, en tadaaa..

Gewoon lekker je gevoel volgen, en doen wat je denkt dat hij nodig heeft, jij kent hem als geen ander ;)

Maar snap je twijfel, heb ik ook nog wel eens ;) en heb al zoveel grootgepapt, dus zeg het maar ;)

Ik ben rond, rond is toch ook een vorm? ;)

Nog te reserveren, jonge cinnamon bonte opaline geelwangjongen en bonte wildkleurtjes!

*Esther*

*Manon*

Updeetje!!!

Even een korte update...

Er zijn zes gele donsjes geboren bij Tara en Shauny.... 5 van hun zelf en één geelwang donsje van Hugo en Chanel.
Ze voeren hardstikke goed en ze doen het toppie samen.
Shauny die er bij de vorige ronde nog weinig van begreep, is nu weliswaar een echte papa geworden.... zo lief om te zien hoe ze zo druk en goed bezig zijn voor hun kroost.

De oudste twee zijn geringd... belde ik woensdag de man op waar mijn ringen nog steeds liggen... is hij weer op vakantie!!
Dus nu heb ik wederom geringd met de ringen van vorig jaar, hopelijk kan ik de anderen ringen met blauwe ringetjes  :D

Lenny de oudste, krijgt een erg mooie tekening... wat ik er nu van kan zien... als er een popje bij zit, blijft ze hier voor partner van Nino die nu nog steeds in de buurt van zijn ouders blijft.... de schat   :-*

De eerste jongen bij Zazcha en Zaura kan ik a.s. zondag verwachten.
Hier liggen 4 eitjes!

De eerste jongen van Pukkie en Noortje zou ik eigenlijk ook a.s. verwacht kunnen hebben, maar de eerste twee eitjes waren onbevrucht, dus eitje 3 en 4 zijn nu de eerste.... vanaf donderdag a.s.

Met Knut gaat het nog niet zo goed.... Hij is gisteren 7 weken oud geweest..... hij weegt nu nog 58 gram nu ik hem dwing om zelf te eten.... hij krijgt nog steeds twee keer per dag pap... ik geef hem de eerste pap zo tegen 15.00 - 16.00 uur hij is dan helemaal gladgek omdat hij zo'n honger heeft en verrekt om zelf te eten.
Jindi zit bij hem in de kooi dus een voorbeeld heeft hij wel, maar hij doet het gewoon niet.

Verder is hij levendig genoeg ondanks zijn weinig gewicht, maar vind dit toch nie zo leuk  :-\
Nu kan ik hem wel weer meer voeding gaan geven, maar daar lossen we het probleem niet mee op... want hij gaat echt zelf niet op zoek naar eten...
Tips zijn welkom.... want ik weet het echt niet meer!
Ik zat er ook wel aan te denken om hem pap in een bakje te geven en dat voor hem neerzetten... als hij dan in de gaten krijgt dat hij daar eten kan krijgen, kan ik het in de kooi zetten en er dan geleidelijk wat eivoer en zaadjes opgooien zodat hij dat ook leert eten....   ::)

Met de 8 konijntjes gaat het ook goed, ze leven allemaal nog en worden nu wat leuker.
Ze zijn vandaag 1 week oud en ik verwacht over enkele daagjes dat hun oogjes open gaan...
De kleur e.d. weet ik nog niet aangezien we ze zoveel mogelijk met rust laten...

Jael krijgt om 12.00 uur vakantie... lekker even een paar weekjes leuke dingen doen, we gaan niet op vakantie, wel gaan we dagjes weg!
Met de dierentuin die we ondehand gecreërt hebben is het lastig weggaan en dagjes weg is dan een heel leuk alternatief!

Doris doet het ook goed!
Hij zegt steeds duidelijker Hallo en hij fluit alle vogels na die buiten in de voliere zitten.
Een kooi heb ik nog niet voor hem... ik wil daar ook rustig de tijd voor hebben, als het echt lekker weer is, zetten we zijn eigen kooi zolang buiten neer... zodat meneer er toch helemaal bij hoort!

Alvast een fijn weekend!!

Liefs Manon

*Manon*

Citaat van: *Esther* op 21 juli 2011, 07:58:36
Wat voor konijntjes?
Dwerg?
hangoor?

:D

De moeder is een dwerghangoor, mooi lichtbruin met lange haren... de vader weet ik niet... ik denk een wild konijn... zodra de jongen de oogjes open hebben en zelf wat meer op onderzoek uitgaan, maak ik foto's... sommigen hebben wel vlekjes, anderen weer niet... spannend toch wel!!  ;D

samantha21

een dwerghangoor.... troetelkonijnen worden het allemaal  ;D

*Manon*

Ik hoop het Samantha, want ik weet niet meer wat ik moet geloven....
De ene zegt, als ze half wild, half tam zijn ( zoals met deze ouers) worden ze nooit tam... en de ander zegt dat ze wel tam kunnen worden...

We proberen ze tam te maken... lukt dat dan zoeken we fijne huisjes voor ze... lukt dat niet en blijken ze echt wild te zijn, dan zetten we ze uit in een natuurgebied hier in de buurt, daar zijn ze dan beter op hun plek lijkt ons!

Groetjes Manon

Cherro

Manon, ik zou Knut gewoon s'ochtends een beetje voeding geven, half spuitje eventueel, en dan bij het voer zetten.

En dan later op de avond voor de nacht nog een beetje.

Dit had ik hier ook namelijk met Twister. Nu je het zo schrijft schiet het me weer te binnen.
De hele dag vertikte hij te eten zelf, terwijl hij t wel kon, en dus besloot ik hem toch s'ochtends wat voeding te geven.
En waarempel dat meneer daarna dus lekker de voerbak indook en zaadjes ging zitten pellen.
Soms is het zoeken naar een tussenweg, laten we hopend at dit ook voor jouw Knutje werken gaat.

En jongen van tam x wild zijn wel tam te krijgen, maar zijn vaak wel schichtiger, en wanneer geen voldoende aandacht, zullen ze sneller verwilderen dan normale gedomesticeerde konijnen.

Een echt wild konijn, of een hazejong is vrijwel niet tam te krijgen.
Dan moet je ze echt al van kleins af aan, en zelfs dan is het nog moeilijk.
Wij probeerden vorig zomer een hazejong te redden, die was moederloos geraakt, maar zo klein het was, hij vocht als een leeuw, aanraken was niet mogelijk, vangen lukte gewoon niet eens.

Ook hebben we eens wilde boskonijntjes van een week of wat oud gevangen, omdat de kooiker van mijn kennis de moeder had doodgebeten, maar de stakkerds lagen onder het konijnenhok bij de andere konijnen en stuk voor stuk zijn ze overleden. Ze zaten echt dagen onder dat hok, kwamen niet net als de tamme nijnen er uit om te eten, zo zit dat instinct er in, en ze waren echt al groot zat om zelfstandig te kunnen eten en doen.

Maar tijd zal het leren hoe t bij jou gaat ;) vast en zeker goed ;)

Ik ben rond, rond is toch ook een vorm? ;)

Nog te reserveren, jonge cinnamon bonte opaline geelwangjongen en bonte wildkleurtjes!

*Manon*

Rust zacht lieve Knut   :-*
Je leventje was zo kort....  :'(

Kaatje

Ach Manon,

Heel erg veel sterkte met het verlies van jouw lieve Knut ! Jouw bericht stond als het meest recent en kom hier zo binnen vallen. Heb wel wat over Knut gelezen en het is een bijzonder valkje geweest.

Het zal niet mee vallen, je hebt zo ontzettend je best gedaan  :-[

Nogmaals veel stekte meid.

Groeten, Karin

*Manon*

Inderdaad Karin... we hebben alles gedaan wat we voor hem konden doen....

Ik denk echt en dat dacht ik de afgelopen week al, dat hij niet in orde was...

Knut is vanmiddag in mijn handen is overleden...

Toen ik hem weer bij Esther ophaalde, nadat zij een weekje voor Knut gezorgd had en hem ondergelegd had bij een koppel en daarna een paar daagjes had gepapt, woog hij ongeveer 64 gram... hij kwam niet aan... hoevaak ik hem per dag ook papte... hij kwam hooguit op het gewicht uit van 66 gram in de ochtend.
Was hij savonds 76 gram.... smorgens woog hij 66 gram...
Was hij savonds 70 gram.... smorgens woog hij 66 gram....

Nu was hij 7 weken en ik begon af te bouwen met pap... twee weken geleden verslikte  hij zich in de pap leek het.... hij was zo gulzig dat hij een paar keer naar adem hapte... het ging goed...
Ik had echter wel het idee dat hem toch iets mankeerde... ik heb al veel valkjes gepapt, maar dit nog nooit meegemaakt, maar Knut was het een veelvraatje... dus ik nam aan dat hij zo'n honger had en zich geen tijd gunde om te eten..

Maar dat verslikken ging zich steeds vaker herhalen... dan ging het weer een paar daagjes goed en dan had ie het weer....
Vanmorgen zat hij er heel sip bij.... keek heel sloom uit zijn oogjes, reageerde bijna niet meer op me.... hij was ook afgevallen omdat ik minder papte en hem op die manier probeerde te dwingen zelf te leren eten.... maar het ging niet goed, zodat ik vanmorgen dus ook besloten heb om hem wat vaker pap te geven tot hij weer wat op gewicht was..... toen ik 3 uur na de pap weer kwam was hij al een stuk levendiger... eigenlijk weer de Knut die ik kende.... ik heb hem pap gegeven.... maar hij verslikte zich weer.... en is overleden.

Ik ben er de hele dag al van mijn padje.... hij gaat me zo aan het hart.
Ik denk toch dat hij niet helemaal gezond was.... ik weet het niet, maar vind het vreselijk dat hij nu overleden is....

Liefs Manon

Kaatje

Jeetje Manon,

Ik voel ook echt je onmacht, je verdriet en het waarom? Ik weet dat je over een behoorlijke dosis ervaring beschikt en dat het pappen inmiddels eigen is geworden als dat noodzakelijk blijkt.

Je hebt al vanaf zijn geboorte zoveel voor lieve knut gedaan, ook om heb tijdelijk bij Esther te brengen, maar kennelijk meid, was lieve Knut boven harder nodig en heeft hij misschien toch vanaf de geboorte iets gehad waardoor hij moeite had met eten !?

Misschien praat ik wel onzin hoor, vergeef me, ik ben helemaal een leek, het enige wat ik wel met 100% kan zeggen is dat je je uiterste best voor Knut hebt gedaan en hoe verdrietig ook, hij dit niet hebt mogen meemaken  :'(

En natuurlijk ben je helemaal van je padje af en gaat dit aan je hart, juist omdat je zoveel om je lieve dieren geeft en er alles voor over hebt. En dan juist nu lukt het niet en dat doet pijn en heeft tijd nodig.

Doe rustig aan met jezelf, ik vind het ook echt vreselijk voor je, soms lees ik dingen en dan springen de tranen in mijn ogen, dan is alles zo oneerlijk.

Voor jou een troostknuffel,

Liefs, Karin

Kaatje

Rust zacht lieve Knut  :-*

Kaatje