2 mei 2025, 15:49:46

Tam maken

Gestart door Gerard en Bianca, 2 november 2003, 16:20:37

« vorige - volgende »

Gerard en Bianca

:-[Mijn Valkparkiet heb ik nu ongeveer een maand, maar ze moet nog steeds niets van mij en mijn vrouw hebben. Ik heb zelfs de kooi van de bak gehaald en nog wil ze er niet uit. Ze gaat zelfs angstige geluiden maken. Hoe kan ik mijn Valkparkiet ons laten vertrouwen?

Gerard

Karin

Hou oud is het valkje ?

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

mastolk

Hoi,

Wij hebben hier ook (een week of 3 nu) twee valkjes die al ouder waren toen ze kwamen. Taco ongeveer 1,5 en Sien zeker ouder dan 2 jaar, misschien wel al een jaar of 6?!?!?!!? Echt geen idee. Maar die zijn veel meer tijd nodig om te wennen. We kunnen ze nog niet aaien, en op de hand stappen willen ze ook nog niet.
Terwijl ze beide bij de vorige eigenaar tam waren. Tja..voor ons een kwestie van afwachten.  Waarschijnlijk voor jou ook.

Groetjes Margrietha

Gerard en Bianca

Onze parkiet is ongeveer 6 maanden.
Wij zijn vanaf de dierenspeciaalzaak de eerste eigenaar.
Vandaag hebben we haar op de grond laten zitten en de kooi teruggeplaatst. Daarna ging ze terugvliegen naar de kooi en ging erbovenop zitten.

We zullen waarschijnlijk veel geduld moeten hebben.
Ze heeft overigens voor het eerst gedouched met de plantenspuit. Vondt ze heerlijk.

Meer ideeen om haar tam te maken?

Laat het ons weten.

Gerard en Bianca

Lique

Hoi Gerard en Bianca ,

Ik vind dat je al goed bezig bent, door hem eruit te laten, en je vertrouwen te winnen.
probeer anders ook eens lekkere hapjes voor hem te houden, en hem bij je te laten zitten.

groetjs lique

Gerard en Bianca

Ik heb nu een ander probleem, ik krijg hem niet meer te pakken.
Zit bovenop de lamp op het plafond.

HELP :o

Jaimy_en_Viggo

Beste Gerard en Bianca ,

Ik zelf heb ook mijn eerste valkje uit de dierenwinkel gehaald op een leeftijd van ongeveer 4 maanden..Deze valk heb ik niet goed tam kunnen krijgen..omdat...hij ten eerste te oud was..en ten tweede uit een dierenwinkel kwam..dus heeft nooit echt kunnen wennen aan mensen..behalve aan scheeuwde kinderen..ooww mama!! vogeltje!!!  :-/ Ik kan wel zeggen..met heeel veel geduld..maar zo als ik las hebben jullie dat heel veel gehad..toch zal hij nooit echt tam worden..de enige oplossing kan zijn..een tam valkejs erbij..dus een jong beestje van zo'n 8 a 10 weken oud..dan kan je makkertje wat bij draaien..maar nooit echt super tam worden..En ik spreek uit ervaring ;) veel geluk..en onthoud..ieder valkje heeft zijn eigen karakter..en is dus uniek op zijn eigen maniertje..dus niks afdwingen..en nooit de moed opgeven!  :P

groetjes Jaimy

Jaimy_en_Viggo

Blijf maar even op een afstandje..na een tijdje loop je naar hem toe met je gezicht de andere kant op..(ja klinkt raar) als je denkt dat het valkje zich kan bezeren..probeer een handdoek over hem heen te halen en zo zonder wonden op zijn kooi te zetten

Lique

hoi,

laat hem maar even lekker zittne, totdat je zelf rustig van binnen bent.
dat voelen ze namelijk aan. Daarna kan je hem idd met een handdoek pakken, of toch op proberen te laten stappen.

groetjes lique

Gerard en Bianca

Dank jullie voor de tips.
Het is geluk dmv een theedoek.
Nu is ze boos en zit ze doodstil op haar stokkie.
Bianca ging bijna van haar stokkie.

Groetjes

Jaimy_en_Viggo

Fijn dat het geluk is..boos?  :D had Viggo ook erg vaak last van..maar hij werd altijd wel blij met een lekker stengeltje trosgierst  :D

mastolk

Hoi Jaimy,

Ik heb idd ook een valkje gehad dat niet super tam was, maar met een jong erbij werd het beter.
Je zegt dat hij echter nooit echt tam wordt. Ik heb Pino hier nu bijna iedere keer op schoot en kan hem aaien, kroelen kusjes geven enz. Net wat ik maar wil. Hij is nu dus echt wel tam geworden. Dit komt door Ieniemienie (jong) en Elmo (ook een jong) maar misschien nu ook wel een beetje omdat hij 'buiten de boot' valt bij de rest van de 3 valkjes .Het lijkt of hij er een beetje bij hangt, en de rest alles samen doet.  :'(
Het KAN dus wel, ik zeg niet dat het altijd zo gaat, maar bij ons ging het dus wel.

Groetjes Margrietha

Jaimy_en_Viggo

ja dat is fijn..weet je ook hoe oud het valkje was toen je hem kreeg en waar heb je hem gekocht..want dat heeft er veel mee te maken

Jaimy_en_Viggo

want het is natuurlijk logisch dat je valkje niet tam is als je hem krijgt (tenzij hij met de hand is opgevoed)

mastolk

Hoi
Toen ik Pino kreeg was hij 12 weken (ongeveer) en hij stapte bij de vorige eigenaar (gewoon particulier) van de hand bij mij op de hand. Maar bij ons (wat ik ook probeerde) wilde hij eerst heelmaal niet. dat heeft een poosje geduurd, toen wilde hij wel op de hand maar liever op de bank.
Toen we IEniemienie kregen (was toen 5 weken, oo particulier) kreeg nog pap was die meteen wel tam (is helaas snel dood gegaan).
Toen hebben we Elmo gekocht als maatje voor Pino omdat hij eenzaam leek te zijn, en toen heel erg naar mij toe trok (werd dus toen aanhankelijker). Elmo was 11 weken ongeveer toen we hem uit de dierenwinkel haalden.
En Sien en Taco waren beide al ouder van particulieren. Ze zijn nog steeds niet echt tam. In de kooi kunnen we ze niet echt aaien. Zijn ze ff uit de kooi dan zijn ze redelijk rustig en goed te pakken.  Met deze twee moeten we nog wat extra geduld hebben!

Snap je mijn verhaal nog?
Ik snap jou verhaal ook goed hoor, maar ik wilde gewoon ff kwijt dat het anders KAN gaan. En tja, ik ben de hele dag thuis en zit steeds tegen ze aan te lullen, of ben met ze bezig. Doe ook verder wel wat huishouden hoor  ;D.

Groetjes Margrietha