5 mei 2025, 18:14:25

paniek bij Pietje

Gestart door Xristel, 20 mei 2008, 21:59:10

« vorige - volgende »

Xristel

Hai,

Mijn vakparkiet Pietje raakte vannacht ineens in paniek. Ik heb geen idee wat de reden was, maar hij was echt volledig de weg kwijt: gillen, ongecontroleerd vliegen (eerst in de kooi, daarna erbuiten), daarna rondlopen/springen met zijn vleugels wijd. Het duurde echt even voordat ik hem kon geruststellen, daarvoor leek het net of niets hem kon bereiken, zelfs alsof hij mij niet herkende.
Toch lijkt het nu wel weer redelijk te gaan met hem. Hij is weliswaar moe (we hebben allemaal amper geslapen vannacht), en wat wankel, want hij is wat veren kwijtgeraakt. Maar hij reageert wel weer normaal op me en heeft zelfs alweer gezongen en gezwaaid vandaag. Het enige dat ik nu nog merk is dat hij dus echt moe is.
Ik denk dat een dierenarts ook niets zou zien aan hem, maar ik ben er toch nog niet helemaal gerust op. Heb hem nl. al 11 jaar en zoiets is nog nooit eerder gebeurd! Wie weet wat dit zou kunnen zijn (geweest?), en wat ik kan doen om dit te voorkomen??
Ik ben echt blij met iedereen die met me mee wil denken, alvast bedankt!

Groetjes,
Cristel (en Pietje).

Lin

Heeft je valkje rode ogen trouwens?
Vaak is het zo dat ze wel vaker schrikken, maar dat je het niet gehoord/gezien hebt. Als hij verder goed reageert hoef je je geen zorgen te maken. Je kan altijd een nachtlampje laten branden.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Kimm

hoi,

ik heb het nu al een paar keer meegemaakt. zie mijn dagboekje bij happy en bemmie.
ook happy is dan helemaal buiten zich zelf hoor. en waar het door komt, ik weet het ook niet. ik heb een  nachtlampje aan maar ook dat helpt bij hun niet.
gisternacht was het weer raak en ik sprint uit mijn bed om ze rustig te krijgen. tja helaas zit ik ook met dat probleem.

ik wens jou en pietje deze nacht een rustige nacht toe.
groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Xristel

Dank jullie wel voor jullie hele snelle reacties!
Nee, hij heeft geen rode ogen, maar donkere?
Nachtlampje ga ik in ieder geval zeker proberen, dank voor de tip...

En Kimm, bij jou en je vogeltjes gebeurt dit dus vaker? Begon het ook ineens of hebben ze het altijd al gedaan?
En lief van je, ik hoop dat jullie ook een rustige nacht zullen hebben...
Ik ga nu je dagboek eens lezen.

groetjes,
Cristel

Kimm

hoi xristel,

nee dat begon ook in eens. helaas is het 2 weken geleden niet zo leuk gelopen maar ik probeer er zo snel mogelijk bij te zijn en het licht aan te doen. dan pak ik happy en dan ga ik tegen hem praten totdat hij weer rustig is. de vorige keer is hij ook 2 dagen van slag geweest. hij gaf geen kik meer ;D
gelukkig kan ik er ook snel bij zijn, maarja het is nooit leuk hoor.

groetjes kim

Xristel

Hee Kim,

ik was net je dagboekje aan het lezen, en wat jij beschrijft lijkt idd precies op wat er hier vannacht aan de hand was. Nee he, leuk is het zeker niet. Voel me nog steeds geradbraakt door die slechte nacht, en vind het een beetje lastig om ze alleen te laten nu... Maar ja, ik moet er maar op vertrouwen dat het weer goedkomt. En daar helpen deze reacties wel bij, gelukkig!

Dus nog maar eens bedankt,
groetjes Cristel

Hermien

En ik had het dus vorige week met mijn 'vliegtuig'. Kun je nalezen in mijn verhalenboekje. Tot nu toe is het mij nog maar een enkele keer overkomen. Eén ding doe ik dan beslist NIET! De kooi openen of het valkje eruit halen. Toen het mij de eerste keer overkwam (ik had toen nog maar 2 valkjes) werd de paniek alleen maar groter, ik kon hem niet meer vasthouden en daar vloog Gabber inderdaad ongecontroleerd de kamer door. Vanwege die paniek knalde hij dus overal tegenaan en het duurde echt een tijd voor ik hem weer kon pakken. Nu ik dat weet doe ik in voorkomende gevallen (zoals vorige week dus nog) het grote licht aan, ga bij de kooi staan en spreek ze rustig toe. Als ze dan iets gekalmeerd zijn wacht ik tot het trio weer op het slaaptouw gaat, hetgeen voor mij soms een halve nacht op de bank liggen betekent. Maar dat heb ik liever dan dat ik rondvliegend stress heb. Ik moet er niet aan denken dat ze zich door dat ongecontroleerde vliegen bezeren of erger; dat ze zich tegen een muur te pletter vliegen..... Waar ze soms van schrikken is mij ook een raadsel, maar het kan natuurlijk geluid van buiten zijn of een 'nare droom'. Tja, als er één schrikt van een nare droom, schrikken de andere valken weer van de schrik van de geschrokken valk.......hum...snappie het nog?
Sterkte ermee!

Xristel

Haha,
ja ik snap het nog, en dank voor je reactie EN de tip! Ik ga eens zoeken naar het verhaal over het vliegtuig...
Groetjes Cristel

Kimm

hoi hermien,

het is niet zo dat ik happy er gelijk uit pak hoor. ik wacht ook even tot hij een beetje rustig is. en dat gebeurd inderdaad als ik het licht aan doe en ze dan ga kalmeren.

groetjes kim

Xristel

Hallo allemaal,

Bedankt nog voor jullie reacties van gisteren, dat deed me echt goed.
Pietje en ik hebben een rustige nacht gehad. Nu maar hopen dat dat zo blijft... ;)

Groetjes,
Cristel

Kimm

hoi cristel,

fijn dat het rustig is gebleven.
het was bij mij gelukkig ook rustig.

groetjes kim

Xristel

hai Kim,
Fijn om te horen, gelukkig maar inderdaad!
Groetjes Cristel