5 mei 2025, 15:57:04

hoe beginnen?

Gestart door Tjelsie, 9 mei 2008, 18:08:08

« vorige - volgende »

Tjelsie

Er is vandaag juist een kleintje uitgevlogen bij mij, en nu heb ik gehoord dat het rond die tijd het gemakkelijkste is om tam te maken?
Maar hoe begin ik hier best aan in een volière?

Lisa

10 mei 2008, 00:13:55 #1 Last Edit: 10 mei 2008, 10:54:33 by *Lisa
Hoi Tjelsie,

Ik zou het binnen in een kooitje zetten en dan als je het kan pap geven.(als je dat al ooit eeder hebt gedaan ;))

Dit is het stappenplan om een valkje tam te maken

http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,12896.msg176460.html#msg176460

Liefs Lisa

Gerda

Als je geen ervaring hebt met pappen, er niet aan beginnen.

Je kunt beter een valkje vanaf bijvoorbeeld de tweede week regelmatig in handen houden en aan mensen laten wennen.

Een optie voor de toekomst zou kunnen zijn kweekkooien gebruiken. Dan kun je het kleintje regelmatig even er uit nemen en tam maken.

In een voliere is het lastiger. Of je moet wachten tot hij zelfstandig is (ongeveer na 6 weken) of je moet bij gaan pappen. Maar wanneer je onervaren bent, zou ik dat niet doen.

Misschien hebben andere mensen andere adviezen voor je!

Groet, Gerda

Tjelsie

Hij/ zij is juist uitgevlogen, dus zelfstandig en "vliegt" al rond in de volière. Als ik hem pak, gaat hij dan niet bang zijn?

Lisa

Citaat van: Tjelsie op 10 mei 2008, 16:47:10
Hij/ zij is juist uitgevlogen, dus zelfstandig en "vliegt" al rond in de volière. Als ik hem pak, gaat hij dan niet bang zijn?

Hij/zij kan bang zijn maar als je ze vaker pakt kan hij/zij gaan wennen aan handen.

Je zegt zelfstandig heb je haar/hem al zien eten en drinken ???

Liefs Lisa

Gerda

Een valkje is pas met een week of 6 zelfstandig. Als hij is uitgevlogen wordt hij nog gevoerd door de ouders. Dat heeft hij ook nodig, want hij kan nog niet zelf eten/pellen.

Misschien kun je een keer bij iemand meekijken die pap geeft en het dan zelf proberen. Maar gewoon onervaren zou ik het niet doen. Dus als je meekijkt en het een keertje onder begeleiding doet, zou je de valkjes uit het volgende nestje vlak voor het uitvliegen naar binnen kunnnen nemen en tam maken.

Het enige dat je nu kan doen is regelmatig in de voliere gaan staan en veel praten. Neem dit valkje nu niet te veel in handen, want dat is ie niet gewend. Het zal eerder traumatisch zijn dan functioneel.
Wanneer het valkje zelf eet, dus over een paar weken, dan kun je hem mee naar binnen nemen en tam maken met behulp van het stappenplan.

Groetjes, Gerda

Tjelsie

Ja sorry, hij wordt nog gevoed door de ouders.
naar binnen nemen zal er denkik niet inzitten.
En mag je hem nu wel vastnemen want de ene zegt dat hij wel gewend zal raken aan je hand, maar de ander zegt dat hij er getraumatiseerd van geraakt
wat is nu het beste?
en zijn er nog andere opties?

Lisa

Als hij nog gevoed word door zijn ouders zal ik uitkijken het kan zijn dat de ouders je aanvallen. Als ze zelfstandig zijn kan je het proberen om ze vast te pakken. De ouders kunnen hun valkje dan nog wel beschermen.

Nu mee naar binnen zitten zal ik idd niet doen nee. Dat kan je nog altijd doen als hij zelfstandig is en dan kan je hem proberen tam te maken ;)

Liefs Lisa

Tjelsie

En als hij binnen een paar weken zelfstandig is?
hoe pak ik het dan het beste aan?

Gerda

Citaat van: Tjelsie op 12 mei 2008, 15:33:31
En als hij binnen een paar weken zelfstandig is?
hoe pak ik het dan het beste aan?

Gebruik het stappenplan op deze site.

Deze kun je hier vinden

Succes, Gerda

Tjelsie

en als hij niet binnen mag?

Gerda

Hoi,

Als het een voliere valkje blijft, heeft het weinig tot geen zin hem tam te maken.

Groetjes, Gerda

Tjelsie

jammer  :-\

maar mijn grasparkieten in mijn volière zijn wel allemaal tam!

Sjimmie

Als ze met meerdere vogels in een voliëre zitten, en je haalt de vogel er niet elke dag uit en geeft 'm niet elke dag genoeg aandacht verwildert die toch? en trekt die meer naar de vogels toe dan naar jou.
Als je 'm echt wilt tam maken kanje 'm binnen nemen en elke dag tegen 'm praten, z'n naam zeggen, je hand naar binnen doen en kijken hoe die daar op reageert etc. en het stappenplan volgen.
Maar stel dat die tam is, en je doet 'm daarna weer in de voliëre en je geeft er verder niet veel aandacht meer aan trekt dat tamme ook weer weg toch ;)

Sjorsje :-)