5 mei 2025, 20:24:57

Hoe tammer maken?

Gestart door Hidden, 30 april 2008, 13:07:52

« vorige - volgende »

Hidden

Hallo allemaal,

Ik heb sinds 13 maart een jonge valkparkiet, Kamiel. Bij de kweker is hij met de hand gevoerd geweest en handtam gemaakt, volgens de dierenwinkel. Ik heb hem dan gekocht toen hij nog maar net in de dierenwinkel was. Ze zeiden me dat hij acht weken was. Ik dacht dus dat hij wel goed tam te maken zou zijn.

Wat ik dus doe: elke dag houd ik iets lekkers (stukje appel, paar zonnebloempitjes, paardebloemblaadje, ...) in mijn hand en dan houd ik mijn hand in de kooi. Maar hij durft hier niet van te eten! Ik ben al zover dat mijn hand af en toe vlakbij hem mag komen, en hij probeert soms wel te bijten van het lekkers, maar op het laatste moment trekt hij altijd terug en dan durft hij niet meer. Hem aanraken mag ik ook niet, dan vlucht hij altijd weg.
Het is wel een lafaard, heb ik ontdekt  ;D Toen ik laatst een spiegeltje en een extra voerbakje had gekocht en bij hem in de kooi had gezet, heeft het drie dagen geduurd voor hij erbij in de buurt durfde komen. Nu zit hij zich gelukkig wel rustig te wassen vlak naast het spiegeltje  :)

Maar ik weet niet wat ik nu moet doen om hem wel te laten eten uit mijn hand?
Tot ik op deze site kwam, had ik nog nooit gehoord van trosgierst. Denken jullie dat hij dat wel zou eten, en kan ik het dan gewoon in de dierenwinkel halen?
Iemand zei tegen me dat hij misschien zo bang is omdat ik op zijn territorium zit, en dat het misschien gemakkelijker gaat als ik hem uit zijn kooi haal om hem tam te maken. Maar ik weet niet of hij het wel zo leuk vind als ik met mijn volle hand op hem zit te 'jagen' om hem uit de kooi te halen? En als hij dan perongeluk wegvliegt van mijn hand als hij uit de kooi is, moet ik hem ook nog gaan vangen om hem terug in de kooi te krijgen. Hij is namelijk geknipt, dus ik denk niet dat hij zelf naar zijn deurtje zou kunnen vliegen. Hij kan alleen maar kleine afstandjes 'vliegen', zei de man in de dierenwinkel. Dus ik denk dat het niet zo'n goed idee is om hem uit de kooi te halen voor hij een beetje tam is.

Hebben jullie misschien raad voor mij? Alvast bedankt!

Groetjes

Kimm

hoi,

ik zou hem inderdaad niet met de volle hand uit de kooi gaan halen. het kan zowieso heel lang duren voordat ze op je hand gaan stappen. de ene vogel is sneller dan de ander. laat de kooi gewoon open en ga lekker bij hem zitten en met hem praten. probeer ook nog eens trosgierst. dat kan je kopen bij de dierenwinkel. geef het genoeg de tijd en dan komt het wel. als hij uit de kooi is ga dan met hem oefenen om op de hand te stappen en neem hem bv mee naar de wc. dat werkt ook goed. op zich ben je gewoon erg goed bezig en heb geduld.
succes!!!

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Hidden

Wauw er is iets geweldigs gebeurd! Ik weet niet of iemand dit eigenlijk ooit wel leest maar wou het toch even met jullie delen ;D

KAMIEL IS NET OP MIJN HAND GESTAPT!!
Hij blaast nog altijd een beetje als ik in de buurt kom en hij eet ook niet van het eten uit mijn hand, maar ik had even mijn paardebloemblaadjes voor vandaag aan de kant gelegd en gewoon zo mijn hand in de kooi gedaan en dan maar telkens hem een vingertje als zitstok aangeboden. Ik heb dit al eerder geprobeerd, en hij vluchtte altijd weg. Maar nu deed hij eerst perongeluk een pootje erop en even later ging hij echt eerst met één pootje en daarna met twee pootjes helemaal op mijn vinger zitten! Hij durfde er wel niet goed weer vanaf en is dan maar (weer eens..) helemaal tot op de bodem van de kooi gevallen (hij doet dit namelijk minstens zo'n vijf keer per dag...) De tweede keer dat hij op mijn vinger kan zitten kon hij gelukkig daarna wel weer goed op zijn zitstok stappen.

Goed hé!!  ;D ;D

Kimm

hoi,

nou ik heb dit gelezen hoor ;D

gefeliciteerd hoor! leuk he? zie je, de volhouder wint. en zo doorgaan dan gaat het steeds beter. leuk hoor dat hij opstapt. neem hem ook met je mee als hij op je vinger zit. super hoor!!!

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Sanna

Heej gefeliciteerd! Nou, dan gaat het de goede kant op hè? ;). Heb je trouwens het stappenplan al eens gelezen? Ook een prima manier om je valkje tam te maken.

Groetjes, Sanna

Hidden

Dag Sanne!
Bedankt voor je berichtje. Het gaat inderdaad de goede kant uit nu ;D Hij is vandaag weer twee keer op mijn vinger gestapt. Het stappenplan gebruik ik inderdaad, maar ik raakte eerst niet verder bij de stap waarbij je de vogel uit je hand laat eten. Dat doet hij trouwens nog steeds niet, maar hij eet het ook niet als ik het in zijn bakje leg. Ik blijf druk op zoek naar iets dat Kamiel wel lekker vindt!

Groetjes

Sanna

Ja, daarom. Ieder vogeltje is anders. Je zult toch zelf moeten uitvinden waar hij wel en niet op reageert. Succes verder.

Groetjes, Sanna