16 mei 2025, 17:03:26

Nep eitje ter stimulans??

Gestart door Anke, 15 april 2008, 14:29:41

« vorige - volgende »

Anke

Hallo allemaal,
Iemand gaf mij een tip om bij de valkjes een nep ei in het blok te leggen om ze te laten zien wat de bedoeling is van die leuke houten doos in hun hok :)

Ik heb beide stelletjes een nepeitje gegeven en ze vinden het helemaal leuk!
Ze duwen het onder zich en gaan er gelukzalig op zitten ::)
Mijntje is wel een beetje ruw... ik ben blij dat het geen echt eitjes is wat ze door het blok duwt....

Mijn vraag is: heeft iemand hier ervaring hiermee?
Helpt het of is het juist iets wat je NIET moet doen?
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Caroline

Hoi Anke,

ik heb geen ervaring met het geven van nepeitjes als stimulans, ik kan je alleen mijn eigen mening erover geven ....  ;)

Persoonlijk denk ik als ze daar klaar voor zijn, ze toch wel eitjes gaan leggen .... leggen ze geen eitjes, zijn ze er vermoedelijk nog niet klaar voor.

Als we niet willen dat ze bij bijv. het sneuvelen van een paar eitjes, nieuwe eitjes gaan leggen, geven we ze vaak een paar neppertjes om te voorkomen dat ze erbij gaan leggen .... het kan dus ook het tegenover gestelde terweeg brengen.

Zo van .... waarom eitjes leggen, ik heb eitjes .... en dan kom ik op een volgend punt .... persoonlijk vind ik het ook heel erg zonde van alle energie die ze verbruiken met broeden op nepeitjes.

Maar goed .... dit is mijn mening en er zullen vast een hele hoop mensen anders over denken.  :D ;)

In ieder geval, succes!!
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Anke

15 april 2008, 16:17:30 #2 Last Edit: 15 april 2008, 16:29:27 by Anke
Hoi Caroline,
Dank je wel voor je duidelijke uitleg!
Ik vraag het juist hier omdat ik jullie mening wil hebben :)
Ik vond het ook wel een beetje apart hoor nep eitjes ter stimulans. Maar ja...

Tja inderdaad als ze geen eitjes leggen zijn ze er misschien nog niet aan toe.
Hmmmm...
Ze zijn nu lekker aan het vliegen. Ik denk dat ik de eitjes straks weer weghaal. Misschien vinden ze het blok dan wel zo leeg dat ze het zelf weer gaan vullen ;D
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Rianne

Het blok op zich moet al voldoende stimuleren, ze zien dat ze nestgelegenheid hebben en als ze er aan toe zijn gaan ze paren.
Mijn koppel binnen met blok vertoont er ook weinig aan, misschien doen ze wel helemaal niks. Meer dan afwachten kan ik niet :)

Anke

Citaat van: Rianne op 15 april 2008, 19:29:34
Het blok op zich moet al voldoende stimuleren, ze zien dat ze nestgelegenheid hebben en als ze er aan toe zijn gaan ze paren.
Mijn koppel binnen met blok vertoont er ook weinig aan, misschien doen ze wel helemaal niks. Meer dan afwachten kan ik niet :)

Hoi Rianne,
Paren doen ze wel al weken.....
Maar eitjes leggen.... ho maar :(
Ik heb de nep eitjes inmiddels weer weggehaald.
Het was alleen maar om te laten zien wat er in het broedblok hoort te liggen :)
Ik hoop dat de hint helpt :)
Groetjes Anke