17 mei 2025, 03:26:24

De oudste dood?

Gestart door Cor123, 13 april 2008, 12:38:47

« vorige - volgende »

Cor123

We hebben inmiddels al 4 weken een nestje met 5 valken. De oudste kreeg al een staart. Vanochtend lag deze oudste helaas dood in het broedhokje :(

Gisterenmiddag nog gecontroleerd en alles oke, goede volle krop e.d.

Hoe zou dit komen? Zou de ouder bijvoorbeeld vanacht het jong hebben kunnen verstikken?

Rianne

Een jong van 4 weken verstikt niet zo snel meer, daar is het te groot voor. Misschien kropverzuring?

carco

Volgens mij kan kropverzuring niet als de ouders zelf voeren toch?

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

Rianne

In theorie wel, stel (dit heeft niks met de topicstarter te maken) dat bijv het vochtige eivoer te lang heeft gestaan, dan is dit bedorven. Eten de ouders dit evengoed en geven ze dit aan de jongen, kan er volgens mij evengoed kropverzuring optreden.
Ook door omstandigheden kan de krop wat langzamer legen, waardoor het aanwezige voer in de krop gaat rotten. Ik denk dat het evengoed mogelijk is als ouders zelf voeren. Denk ook aan temperatuurschommelingen overdag en 's nachts, dan is het 12 graden en dan heb je nachtvorst.

Cor123

Bedankt voor de reakties!

Inderdaad dus moeilijk om te bepalen wat de oorzaak is geweest.

De overige 4 hebben een gevulde krop van ongeveer een 1 cm diameter. Dus niet echt een flinke bult. Wat opvalt is dat het jongste jong de grootst gevulde krop heeft . De oudste de minst gevulde.

Het was 2 dagen terug ook het oudste jong wat overleed.