30 april 2025, 21:10:53

Schoolreis problematiek..

Gestart door ♥Debby♥, 8 april 2008, 23:47:08

« vorige - volgende »

♥Debby♥

8 april 2008, 23:47:08 Last Edit: 8 april 2008, 23:51:10 by *Debby*
Ik heb even wat te luchten...

Ik lig een beetje in conflict met de school van mijn meiden..

Wij kregen vorige week te horen dat ze met schoolreis naar Duinrell gaan.. Dit is een pretpark in Wassenaar..

groep 2 tm 7 zou die kant op gaan.. op het moment dat ik het las draaide mijn maag zich in  5 knopen.. groep 2 is dus 5/6 jaar oud..

Duinrell bestaat vooral uit veel water maar is gewoon behoorlijk groot.. Als ik naar mijn meiden kijk zie ik dat gewoon niet gebeuren.. 1 volwassene op 4 kinderen en zo goed als geen attractie's waar ze inmogen omdat, in ieder geval Bente, te klein is..

Ik ben naar de juf gestapt dat ik het niet zag zitten en ze begon gelijk de keuze van de ouderraad te verdedigen.. was een leuke speeltuin bij en een soort sprookjespark en ze gingen bootje varen.. (zonder zwemdiploma???? bootjes??? water???) en er was een kikkerbaan..  Bente is daarvoor al te klein.. moet onder begeleiding.. maar hoe begeleid 1 moeder 4 kinderen? en als er 1 kind niet durft?? wat dan???

Met Jan een goed gesprek gehad en wij zien het gewoon niet zitten... Bente kan ontzettend in haar eigen wereldje leven en zo van je weglopen.. daar moet je goed op letten.. Britt raakt in blinde paniek zodra ze je maar even niet ziet..

en dan moet ze met een "vreemde" mee??

maar goed... vanavond hadden we 10 minuten gesprek en ik heb gelijk aangegeven dat ik de meiden niet mee wilde op schoolreis, dat ik het onverantwoord vond.. Dit vond de juf duidelijk niet echt leuk en ze melde direct dat de meiden die dag wel naar school moesten komen want het was een verplichte schooldag..

toen ik vroeg of  ze niet met groep 1, die apart op schoolreis gaan terwijl ze wel gewoon 1 klas vormen.. het is namelijk een combi klas dus ik vind dit al heel erg raar, mee mochten zei ze, dat moet ik overleggen want daar horen ze eigenlijk al niet meer bij.. hoezo horen ze niet bij??? er spelen hier vriendinnetjes uit hun klas die eigenlijk nog in groep 1 zitten.. mijn meiden vermaken zich heel erg goed in een speeltuin en hoeven niet perse naar een giga pretpark.. waarom zo jong al?? hoe gek wil je het maken???

Maar goed.. later ging ik nadenken... De hele school is die dag naar duinrell.. op groep 8 na... waar moet ik mijn meiden dan heen brengen die dag?? in welke klas gaan ze les krijgen?? met z'n 2-en??????

Ik voel me rot... alsof ik het leuk vind om mijn meiden niet mee te laten gaan.. maar het zijn mijn meiden..  en moet ik dan tegen al mijn gevoel ingaan en ze laten gaan?? ik kan dat niet.. sorry maar als er wat gebeurt moet ik met de wetenschap verder dat het vanaf het begin al niet goed voelde....

Maar ik weiger mijn kinderen ook nog eens te "straffen" door ze naar een lege school te brengen..

Morgen stap ik naar de directrice.. ben benieuwd wat zij erover te zeggen heeft.. Tevens ga ik een klacht indienen bij de ouderraad over het schoolreis beleid...

Ik vind dat als je een groep 1/2 hebt op school dat die kleintjes ook gewoon heerlijk met elkaar op schoolreis moeten..

lekker naar een kinderboerderij.. of een afgezette speeltuin...

Kennissen die ik spreek hebben kinderen op andere scholen en daar hanteren ze meestal 1 schoolreis voor groep 1 t/m 3 of soms zelf 4.. en dan de hogere klassen naar een andere locatie..

Weet je, ik voel me een grote boevrouw nu... Ik moet mijn meiden gaan vertellen dat alle kindjes wel mogen maar dat papa en mama het niet willen.. dat doe ik toch verdikkeme niet voor de lol...  maar soms moet ik dan maar even niet zo aardig zijn voor hun eigen veiligheid.. dat doen ouders toch iedere dag?? zorgen voor de veiligheid van hun kindjes???

Nou ja.. pfff.. 't is een heel stuk en het zit me gigantisch hoog... Ik baal vreselijk van de hele situatie en stap morgenochtend eerst naar de directrice... ik ga ze zoiezo niet naar een lege school brengen.. dan mogen ze de schoolinspectie inschakelen en wil ik het gesprek met hun wel aangaan...

Hoe gaat het bij jullie??? wat vinden jullie???

overdrijf ik?? hebben jullie weleens zoiets meegemaakt??

jullie snappen het wel... ik heb even wat ruggespraak nodig..

ben benieuwd wat jullie ervan vinden...

♥Debby's Gevleugelde Vriendjes♥
Klik op de foto voor mijn boekje.

Gerdy

Hoi Debby,

Ik vind het echt te gek voor woorden dat ze dit gaan doen met die kleintjes..ik kan me helemaal invoelen in jou probleem..ik heb drie pubers maar weet nog heel goed hoe het was toen ze klein waren.

Ik geef je groot gelijk als je zegt dat ze niet mee mogen..en inderdaad in een lege school hebben ze ook niets te zoeken..is er misschien een mogenlijkheid dat je zelf mee kan gaan?

Zeker als je weet dat Britt het niet aankan als ze ook maar iemand kwijt is..

Ik vind je zeker geen boevrouw maar een moeder die op komt voor de veiligheid van haar kids.

Ik zou ze ook thuishouden en dan zelf iets leuks gaan doen met je meiden..

Als je achter je standpunt staat..blijf daar dan ook bij..het wil helemaal niet zeggen dat het niet goed gaat..maar jou gevoel als ouder is erg belangrijk vind ik.en misschien kan je wel mee..nee heb je,ja kan je krijgen.

heel veel sterkte met je beslissing.

gr gerdy

♪ Marlies

Hoi Debbie,

Ook ik snap heel goed hoe je je voelt hierover, en dat je hierin zeker niet overdrijft.
Ik snap eerliijk gezegd niet dat de school zelf deze verantwoording zo wil dragen.
Zijn er in de klassen van jouw meiden geen andere ouders die er net zo over denken ?
Ik denk zelfs dat veel van die kleintjes nog niet eens in alle attracties mogen omdat ze de lengte nog niet hebben.

Gelukkig was het hier op de basisschool ook zo dat de onderbouw een ander reisje kreeg dan de bovenbouw.

Succes met het nemen van een beslissing, zal niet makkelijk zijn.

Groetjes Marlies ;)

*Petra*

9 april 2008, 07:56:13 #3 Last Edit: 9 april 2008, 08:08:39 by *Petra*
Hoi Debbie,

Kun je jezelf niet opgeven als begeleider???
Kids een fijne dag en jij ook gerust...
Heb ik zelf ook eens gedaan!

Maar ik vind meegaan met groep 1 in een combi klas ook zeker moeten kunnen! Dat moet beslist een vrije keus zijn van de ouders!

Groetjes Petra

Jonge tamme valkjes zoeken goed huisje !

Saar

Hoi Debbie,
Ik heb zelf dan nog geen kinderen, maar ik vind dat je volkomen gelijk hebt. Ik zou mijn kinderen ook niet mee laten gaan. Ik vind het sowieso raar dat de hele school naar 1 pretpark gaat. Toen ik nog klein was ging de onderbouw vaak naar een dierentuin o.i.d. en de bovenbouw naar een pretpark. Het lag er een beetje aan wat er op de planning stond. Het was of van groep 5 t/m 8, en heel soms zat groep 4 er ook bij. Ik zou ze dus ook lekker thuis houden :)
Groetjes Saar :-*

*~Jeanine~*

Hoi Debby,

Mijn oudste is nu 13 jaar en in groep 2 heb ik ook zo overhoop gelegen met school dat ik het met Amir en Naschwa heel anders heb aangepakt en ga aanpakken.

Naschwa wordt al bang op een kermis en zo was Amir ook.

Amanny zou toen zij 5 jaar was naar een of ander groot pretpark gaan. Ik heb haar die dag gewoon thuisgehouden. Ze dreigde dat ze de leerplichtambtenaar zouden inschakelen enz enz. Ik heb er noot meer wat van gehoord.
En niet om je bang te maken maar op dat bewuste schoolreisje hadden de moeders het zo druk met kwebbelen dat er een kindje onder de auto was gekomen. Gelukkig is het goed afgelopen maar dat deed voor mij de deur dicht.

Tot WIJ (mijn man en ik) het verantwoord vinden om hun mee op schoolreisje te laten gaan blijven ze thuis!!!

Nu weet ik ook al dat groep 1 t/m 7 naar het pretpark Toverland gaan. En ik heb ook gewoon voor Naschwa betaald maar meld haar 2 dagen van te voren ziek. Grote jongen of meid die kan beweren dat mijn dochter niet ziek is  ;)

Ik weet dus precies hoe jij je voelt en ik doe het nu op deze manier. Zelfde met carnaval gedaan. Mijn dochtertje is harstikke bang voor die herrie en "monsters" moet je dan in die wetenschap je kind wegbrengen?
Dacht het toch niet.

Hopelijk lukt het je om de directie ervan te overtuigen dat ze fout zitten.
En anders gewoon je meiden ziek melden. De een heeft de ander zo aangestoken.

Sterkte ermee.

moonwitch (diana)

Hoi Debby

Mijn kids zijn inmiddels al volwassen, maar hier op school gingen ze ook in verschillende groepen op schoolreisje.
Onderbouw dichter bij huis en bovenbouw naar een pretpark.
Ik ben zelf 1 keer mee geweest als begeleidend moeder.
Maar het is hartstikke moeilijk om 4 kleuters konstant bij elkaar te houden, vooral als er een paar van die avonturiers bij zitten.
Als je er geen goed gevoel bij hebt moet je ze niet laten gaan.
Doe wat je hart je ingeeft, en doe anders wat jeaninne doet, voor die tijd ziek melden.
Groetejs diana
R.I.P. Boomer 15-11-06
Voor altijd in onze gedachten , Kanjer

trienke

Hoi Debby

IK geef je ook groot gelijk. Ik vind dat de kinderen daar nog veel te klein voor zijn, en ook beter naar een kinderboerderij of speeltuin gaan.

Groetjes trienke

Sanna

Hoi Debby,

Ik ga hierin helemaal met je mee hoor. Ik vind het erg onverantwoordelijk en ik snap niet hoe ze dit op school hebben kunnen beslissen, zijn het dan zelf geen moeders??

Ik ben met schoolreisje nóóit naar een pretpark geweest. T/m groep 3 (volgens mij) gingen we naar een grote speeltuin en daarna naar een dierentuin. Nooit het idee gehad dat het niet leuk genoeg was, de busreis was al zo spannend dat we alles geweldig vonden ;D. Mijn moeder heeft zich ook wel eens opgegeven als begeleider en ze vond het zwaar hoor. De hele dag zat ze kinderen te tellen, omdat er altijd wel een paar tussen zitten die continue afdwalen. Haar kennende had ze mij ook nooit mee laten gaan als we naar pretparken waren gegaan. Ik vind het risico voor kleine kinderen daar zo groot dat je de begeleiding eigenlijk alleen maar aan de ouders zelf over kunt laten. De meeste mensen gaan er over het algemeen toch makkelijker mee om als het niet hun eigen kinderen zijn.

Ik denk niet dat de school je wat kan maken wanneer je ze gewoon thuishoudt die dag. Laat ze maar komen met de schoolinspectie, mogen ze zelf meteen uitleggen waarom ze met andermans kinderen zulke onaanvaardbare risico's nemen. Is geen van de andere ouders in opstand gekomen trouwens? ???

Succes bij de directie vandaag, geef ze maar flink van katoen!

Groetjes, Sanna

Romy

Hoi Debby

Zelf heb ik geen kinderen, maar ik wil graag even reageren vanuit mijn opleiding psychologie.

Vooreerst : dat je een slecht gevoel hebt bij deze situatie is volkomen te begrijpen omdat deze schoolreis niet aangepast is aan de ontwikkeling van zo'n jong kind.
Zoals je zelf aangeeft : Jou kindje is te klein om op vele attracties te mogen zitten en het is niet fijn om als kind telkens te moeten horen : daar mag je niet op, je bent te klein.

Maar ik hoor ook dat er verschillende dingen zijn waar jou kindje wel fijn kan spelen?

Het kan dus een fijne dag worden, of een baaldag voor jou kindjes. Dit hangt volledig af van de begeleiding.
Daarom denk ik hier : is er een mogelijkheid dat je zelf meegaat? Dan kan je met jou kindjes overal op wat voor hun leeftijd bedoeld is, en wordt er niet met je kind rondgeslenterd tussen de 'grote kinderen attracties'. Ik zeg niet dat het zo is, maar die kans bestaat, net zoals de kans bestaat dat je kindjes een goede begeleider krijgen die enkel met hen naar de speeltuigen gaat die voor hen aangepast zijn.

Mocht je het op deze manier kunnen oplossen, dan zou het ideaal zijn, denk ik. Je kindjes kunnen op schoolreis (wat leuk is omdat er achteraf wel vaak over gepraat wordt en zo kunnen ze hierover meepraten), en je bent zelf ook gerust want je bent erbij. Maar dit moet mogelijk zijn natuurlijk. Ook hoef je dan geen discussies aan te gaan met het schoolhoofd of de juffen.

Uiteraard blijft het wel een vreemde situatie vind ik zelf. Als groep 2 met groep 1 in klas zit, waarom gaan die dan niet samen op schoolreis, naar een aangepaste omgeving? Dit is iets wat je zeker terecht kan aankaarten bij de schoolleiding.

Wat ik ook nog even vanuit ontwikkelingspsychologisch standpunt wil aanhalen : Als ouders (en dus ook als moeder), is het normaal dat je je kinderen wil beschermen tegen het kwaad en tegen onveiligheid. Dat is een natuurlijke reactie. Maar soms is het nodig dat kinderen in onveilige situaties terecht komen, omdat ze hieruit kunnen (en moeten) leren. Dat hebben ze nodig voor hun ontwikkeling opdat ze tot goed inschattende volwassenen zouden komen.
Hiermee bedoel ik niet dat je hen zomaar overal moet mee naartoe sturen. Het is niet zo dat ze moeten leren om maar niet onder een auto te komen, of dat ze bijna moeten verdrinken om te leren, zeker niet!
Maar ik zie bv geen problemen in het bootje varen. Als er per 4 kindjes een (bekwame!) begeleider bij is, dan moet het bootje varen gewoon heel plezierig zijn. En ik denk dat er echt heel weinig mensen zijn die kinderen in een bootje niet in de gaten zouden houden.
In zulke situaties moet je een ander kunnen vertrouwen, vertrouwen dat zij jou belangrijkste mensjes op de wereld goed in de gaten kunnen houden. Dit is OOK vertrouwen in jou kindjes. Zij zijn best slim genoeg om te begrijpen dat ze niet mogen schommelen en dat ze niet uit het bootje mogen stappen.

Nou, hiermee wil ik aangeven dat ik 100% begrijp dat je je kindjes wil beschermen, want deze schoolreis is niet aangepast ALS ze tussen de grote attracties zouden gaan lopen.
Maar het blijft gewoon erg vreemd dat ze niet met groep 1 samen op schoolreis gaan naar een aangepaste speeltuin of iets dergelijks. Echt vreemd...
Misschien dat je naar de reden daarvoor kan vragen? Liggen er financiële redenen aan de grondslag? Of praktische? (alhoewel ik vind dat dit niet mag opwegen tegen het plezier en de pedagogische grondslag van een schoolreis)

Ik hoop dat je een goede oplossing kan vinden. Dit moet best wel een vervelende situatie voor je zijn  :-\

Sterkte!
Romy

Valerie

9 april 2008, 11:15:47 #10 Last Edit: 9 april 2008, 11:17:20 by Valerie
Hoi Debby,

Ik heb zelf ook geen kinderen (hoewel ik oud genoeg ben), maar ik begrijp je volkomen.

Ook ik vind kinderen van zo'n jonge leeftijd niet in zo'n groot park thuishoren. Vreemd dat ze niet met groep 1 meemogen. En wat flauw en onmenselijk van de school om zo te reageren.
Als je nou zelf mee mocht gaan als begeleider is het heel anders.
Maar zoniet, zou ik de kindjes ook thuis laten, hoor.
Toen ik zo klein was gingen we nooit naar zulke parken. Keertje dierentuin of speeltuin, verder niet.
Ik denk dat ik in totaal 1 keer met de school naar een attractiepark ben geweest, en toen waren we zeker een stuk ouder.
Aan de andere kant, als kindjes die niet kunnen zwemmen, een bootje in gaan, dan krijgen ze toch wel een reddingsvest aan? Tenminste, dat hoort toch verplicht te zijn.
Ik kan me nog goed herrinneren dat wij, als klein kind, met papa meegingen in de kano. Wij kregen altijd reddingsvestjes aan. Mijn vader nam geen risico (ook al konden we zwemmen).

Ik wens je heel veel sterkte en laat maar een goed zien op school wie jij bent (een goede moeder die het geluk van haar kindjes niet op spel wil zetten). Succes!

*edit: Ik bedenk me nu ook nog wat. Ik kan me nog herrinneren uit mijn schooltijd dat er kinderen waren die niet meegingen, omdat de ouders het niet konden betalen.
De school kan je (volgens mij) niet verplichten om zo'n klein kind op zo'n uitje te sturen.

♥Debby♥

Iedereen bedankt voor de reactie's.. voelt wel goed moet ik zeggen.. even een update-je

De directrice stond vandaag voor de klas dus ik heb haar niet kunnen spreken.. zal dus morgen gaan worden.

Ik ben heel benieuwd hoe zij er tegenover staat.. hoe zij dit verantwoordelijk kan vinden.

Het is bij ons zo dat je je voor het schoolreisje niet op kan geven als begeleider. Bij groep 1 is dat wel zo, en bij allerlei andere uitstapjes ook maar voor het schoolreis bepalen de juffen en de ouderraad wie er mee mogen om te begeleiden.

Zo kunnen de juffen kijken welke moeders ook de minder leuke klusjes doen en die mogen dan ook mee met dit soort dingen.

Opzich kan ik me daar wel in vinden.

Op het moment doe ik niet meer zo heel veel op school. Wessel zit op een moeilijke leeftijd en oppas heb ik niet voor het oprapen.. en zeker niet voor een half uurtje lezen of voor een uurtje computerles iedere week.. dat is zo'n gedoe.. zodra wessel op school zit zal dit weer veel makkelijker gaan. maar goed....
Ik help verder nu zoveel als mogelijk met het versieren van de gang want dan kan wessel mee en met schoonmaken en alle dingen die 's avonds plaats vinden ben ik er ook.. zo compenseerd dat elkaar een beetje.

Op dit moment is er nog niet bekend welke ouders er als begeleider mee zouden mogen... ik verwacht daar ook niets van... en weet je, zelfs als ze het zouden vragen.. dan heb ik ook nog eens de verantwoording over 2 kinderen van iemand anders.. in een park waar ik zelf geen goed gevoel bij heb.. ik vind dat ook niet makkelijk.

Feit is namelijk dat ik het hele schoolreisje onverantwoord vind.. die kinderen zijn onwijs blij met een leuke speeltuin met grote hekken erom heen... ik vind dit gewoon vreselijk over de top en niet veilig.

Het is nu eigenlijk gewoon afwachten... eerst morgen de directrice vragen hoe zij het ziet en wat zij denkt over het wel of niet naar school op die dag.. Daarna kunnen wij onze conclusie's trekken.

Ik sprak vanmorgen met een andere moeder en toen wij het erover hadden kwam er nog een moeder bijstaan en die zei toen: ik heb ook gezegd dat het niet mijn voorkeur heeft maar ik vind het zielig voor mijn kind als hij niet mag..

Nou en dat is dus precies wat ik bedoel... ik zou dan dus over mijn gevoel heen moeten stappen voor hun plezier maar als er wat fout gaat moet ik met die wetenschap verder dat het vanaf het begin af aan voor mij al een vast staand feit was..

Ik heb haar ook gezegd dat ik soms weleens niet zo aardig moet zijn voor hun veiligheid en ik denk dat ik haar wel aan het denken heb gezet..

Maar goed.. morgen vervolgd... even afwachten dus...

Wat betreft zwemvestjes.. geen idee hoe ze dat zien.. Toen wij er waren hadden ze die niet hangen daar.. Ik ben zelf opgegroeid langs het water en mijn ouders hebben al sinds jaar en dag een boot en wij moesten ook altijd zwemvesten aan, Onze kinderen nu ook als wij gaan varen..  ze hebben allemaal een eigen zwemvest en zonder dat vest mogen ze de boot niet op.. dat weten ze ook.. Sanne heeft ondertussen A en B maar dan nog, zwemvest aan..

en als morgen blijkt dat ze de dag van het schoolreisje dus verplicht worden om op school te komen dan zal ik zeggen dat ze de leerplichtambtenaar in mogen schakelen omdat ze niet aanwezig zullen zijn die dag.

Ik durf dat gesprek gerust aan te gaan hoor, dan ben ik helemaal niet bang voor.

♥Debby's Gevleugelde Vriendjes♥
Klik op de foto voor mijn boekje.

Valerie

Hoi Debby,

Ik vind dat je groot gelijk hebt, hoor. Hoe kunnen ze trouwens zoiets doms organiseren? Je bent dus duidelijk niet de enige moeder die zich over het reisje zorgen baart. Als nu de anderen er ook wat van zeiden tegen de direktie.  ::)
Nee, altijd braaf volgen want anders hoort mijn kind er niet bij.
Nou dan hebben wij er vroeger nooit bijgehoort, want mijn moeder volgde nooit de rest.  :P
Jou kinderen zullen je later nog heel dankbaar zijn. Hier zie je maar weer wie de goede moeder is. ;)

Anja

Hoi Debby,

Ook ik ben het met iedereen eens. Als je er al geen goed gevoel bij hebt niet doen dan.

Mijn kinders zijn inmiddels volwassen maar toen zij op de basisschool zaten ging groep 1 t/m 4 apart van de andere groepen.
Ook ik heb mijn dochter thuis gehouden van schoolreisjes hoor. En niks leerplichtambtenaar hoor.

Het is gewoon onverantwoord. Als jij over je gevoel heen zou stappen en er zou iets gebeuren dan vergeef je dat jezelf nooit.

Ik heb het met mijn dochter gehad toen ze op school voor de eerste keer zwemles kregen. Alsof je zoiets aanvoelt. Ze hebben haar blauw van de bodem gehaald omdat de badjuf even niet keek.
Een trauma heeft ze er aan over gehouden.

Nou meid doe jij morgen je woordje maar eens en hou ze maar lekker thuis.

Groetjes en succes,

Anja

Mara

Hoi Debby

Ook ik wil even hier op reageren. Ik zelf heb geen kinderen maar wel niet al te beste ervaringen met de schoolreisjes en zoals Anja al aangaf over haar dochter, ben ik ook niet zo'n held met water in de buurt (tegenwoordig wel maar vroeger niet). Bij ons op school kwam het regelmatig voor dat kinderen de schoolreisjes niet konden betalen of gewoon niet mee konden. Ik heb het een keer meegemaakt dat we met een groepje kinderen in het park bij de school zijn gaan picknicken en daarna een leuke film gekeken hebben. Niemand die iets zei over moeten komen of verplichten om mee te gaan. Dat was heel fijn hoor.

Dus volg je gevoel en als jij je er al niet happy bij voelt...dan zou ik het zeker niet doen. En ook ik vind het onverantwoord, zulke kleine dreumesjes bij zoveel water (duinrell staat daar  toch om bekend?).

Ik ben benieuwd.

Mara