5 mei 2025, 12:00:40

2 verschillende vragen over kweken.

Gestart door Christine, 12 maart 2008, 11:41:01

« vorige - volgende »

Christine

Even beginnen met vraagje 1 ::)

We moeten voor ons eindwerk kweken met valkparkieten (wat logisch lijkt voor mij ;) )
Mijn gedeelte is al helemaal inorde maar dat van Nancy wil maar niet lukken.
Ze heeft Nala (van mij gekregen en is van vorig jaar; misschien ook handig om te weten, ouders zijn Miko en Tosca (beiden komen van Mandy en zijn bijna 3 jaar oud) en Nancy heeft vanaf 24 oktober een mannetje erbij zitten. Deze is volgens ons toch al 2/3 jaar...
Ze paarden constant dus het was al grote liefde maar willen jammer genoeg geen eitjes leggen... We willen wel de natuur haar gang laten doen maar ons eindwerk loopt bijna ten einde en Nancy heeft nog altijd geen jongen...
Ze heeft al twee verschillende broedblokken geprobeert, ze heeft eivoer gegegen, vitaminen, sepiablokjes, ...
We weten dus echt niet meer wat we moeten doen...
Misschien weet iemand een tipje ofzo??

Nu de tweede vraag :D
Jullie weten van in men dagboekje dat Nicky&Ricky eitjes hebben. In het begin broeden ze er allebij enorm goed op. Sinds vorig weekend doen ze enorm lastig.
Wat nu het gevolg is, de eitjes worden telkens ijskoud.
Ik weet niet of de jongen nog leven maar ze moesten al bijna een weekje uitkomen.
Wat nu het probleem is: Nicky jaagt zijn popje uit het nestblok en gaat in de ingang zitten, als Ricky in het nestblok wilt blaast hij en is hij redelijk agressief tegenover haar.
Wat ik nu probeer is om hun enorm te dwingen om te broeden maar ik en de valkjes gaan dit niet langer volhouden.
Wat moet ik nu doen??
De eitjes weg halen (weet niet of de jongen nog leven) of het gewoon zo aankijken?
Of moet ik Nicky uit de kooi halen en als er nog jongen uitkomen terug bij Ricky zetten om voor de jongen mee te zorgen??

Groetjes
Christine & Nancy

*-*Rust zacht lieve Amy :'(*-*

Groetjes van: Flutty, Freya, Jazzy, Baïsha, Nicky, Ricky, Miko, Tosca, Dario, Cathy, Toby, Snowy, Timmy,  Simba, Ozzy, Diégah, Bounty, Mochita, Angelo, Gloria, Mumble, Khalina, Lyna, Lobke, Christy en Kobe **Fien, Luna, Amy & Sunny**

trienke

Hoi Christine

Wij hebben samen er al over gesproken op msn en kon je toen ook niet vertellen wat je het beste kunt doen. Ik hoop dat een ander er antwoord op kan geven.

Over het nest waarschijnlijk zal er geen leven meer in de eitjes zitten.

Groetjes Trienke

*Yvon

Hoi hoi

Nancy zou dit eens kunnen proberen :

Valkjes stimuleren tot paren als ze het volgende doet:

- dagelijks even douchen = in de natuur gaan ze kweken zodra de regentijd begint, tegen de tijd ze jongen hebben is alles groen, dus eetbaar   

- dagelijks groenvoer

- blok geven
- langer licht geven = in het voorjaar/zomder is het ook langer licht

- dagelijks per koppeltje een theelepel hennepzaad extra (zit er namelijk meestal al standaard in) door het zaad mengen = hier worden ze hitserig van. Wel stoppen nadat de eitjes zijn gelegd, het heeft namelijk ook invloed op de algehele stemming dus ze kunnen er was agressiever van worden.

Dit stukje heb ik even van Anke geleend in een paar vragen onder jouw vraag.  ;) :D

En wat betreft jouw Nicky en Ricky :
Valkjes kun je niet dwingen.  ;)
Ik denk dat je ze beter gewoon kan laten gaan.
Miss gaat het met he 2de nestje beter.

Groetjes Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

Christine

Bedankt beiden.
Dat van Nancy zal ik wel doorgeven aanhaar...

Nicky&Ricky hun eitjes doen het nog altijd heel goed! Ze voelden warm aan vandaag :o
Dit ben ik niet echt gewoon... De jongen leven nog altijd in de eitjes dus weg doen is ook geen optie...
Ik laat ze nu gewoon even liggen, misschien dat iemand anders nog iets weet??
Alle mogelijkheden zijn welkom, ik dacht misschien van de eitjes in een broedmachine te steken en dan als ze uitkomen ze terug bij de ouders te leggen??

Groetjes
Christine

Groetjes van: Flutty, Freya, Jazzy, Baïsha, Nicky, Ricky, Miko, Tosca, Dario, Cathy, Toby, Snowy, Timmy,  Simba, Ozzy, Diégah, Bounty, Mochita, Angelo, Gloria, Mumble, Khalina, Lyna, Lobke, Christy en Kobe **Fien, Luna, Amy & Sunny**

Caroline

EEn beetje vreemd om als eindwerk met valkjes te moeten kweken .... je kunt ze immers niet verplichten, je moet de natuur zijn gang laten gaan.  ::)

De tips die ik voor Nancy had, kreeg je al van Yvon.  ;)

En dan je eigen koppeltje .... hoe zie ik het voor me, hun enorm dwingen tot te broeden??

Persoonlijk denk ik dat je ze gewoon hun gangetje moet laten gaan, niks dwingen ..... en als de jongen nog bewegen, zoals jij zegt, hebben de eitjes echtr nog niet zo heel erg lang zonder ouders gelegen hoor .... als eitjes dagen liggen zonder bebroed te worden, waren de jongen echt wel dood.   ::)

EN dan je laatste vraag ,.... nee absoluut niet in een broedmachine doen .... als de ouders er nu al niet goed voor zijn dan zullen ze er straks ook niet goed voor zorgen, zeker niet als ze ze zelf niet eens mogen uitbroeden ..... ga maar eens bij Riannen lezen wart er gebeurt als je een eitje uitbroed in de broedmachine en ..... zelf heb je toch ook die ervaring al een keer gehad met slechte afloop.  :'(

Gewoon de natuur zijn gang laten gaan meis, dit is toch een gedeeltelijk geelwang koppel?? Desnoods zorgen voor één of meerdere goede back-upkoppel(s), als je dit koppel een blok geeft.

Heel veel sterkte ermee.  :)
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Christine

Citaat van: Caroline op 12 maart 2008, 23:23:22
EEn beetje vreemd om als eindwerk met valkjes te moeten kweken .... je kunt ze immers niet verplichten, je moet de natuur zijn gang laten gaan.  ::)

De tips die ik voor Nancy had, kreeg je al van Yvon.  ;)

En dan je eigen koppeltje .... hoe zie ik het voor me, hun enorm dwingen tot te broeden??

Persoonlijk denk ik dat je ze gewoon hun gangetje moet laten gaan, niks dwingen ..... en als de jongen nog bewegen, zoals jij zegt, hebben de eitjes echtr nog niet zo heel erg lang zonder ouders gelegen hoor .... als eitjes dagen liggen zonder bebroed te worden, waren de jongen echt wel dood.   ::)

EN dan je laatste vraag ,.... nee absoluut niet in een broedmachine doen .... als de ouders er nu al niet goed voor zijn dan zullen ze er straks ook niet goed voor zorgen, zeker niet als ze ze zelf niet eens mogen uitbroeden ..... ga maar eens bij Riannen lezen wart er gebeurt als je een eitje uitbroed in de broedmachine en ..... zelf heb je toch ook die ervaring al een keer gehad met slechte afloop.  :'(

Gewoon de natuur zijn gang laten gaan meis, dit is toch een gedeeltelijk geelwang koppel?? Desnoods zorgen voor één of meerdere goede back-upkoppel(s), als je dit koppel een blok geeft.

Heel veel sterkte ermee.  :)

ik laat de natuur hun gang doen, maar als nicky niet in de buurt van ricky is dan broed ricky... En als nicky haar eraf jaagt wilt nicky er ook niet meer op! Ze hebben vorig jaar een prachtig nest grootgebracht van zes jongen! Dus ja aan één kant snap ik het dan niet....
Maar van dat geelwang  ::) ik wist niet dat split geelwangen ook moeilijk konden doen  :o
Maar ja, op dit moment laat ik het even zo en doe er niets meer aan. Nu zondag ga ik voor een weekje op schoolreis dus ja dan kan ik er ook niets meer aan veranderen.
Zou ik dan gewoon de eitjes weg halen? Maar wat dan met het broedsgedrag van Ricky? :-\