28 april 2024, 19:29:37

Jeltje ziek? kots op het venster

Gestart door Vogellovertje, 25 oktober 2003, 15:42:18

« vorige - volgende »

Speedy

Goedemorgen Mariette,

Dit is zeker een mazzel geweest dat jullie al die medicijnen hadden.
Eigenlijk zouden we dat alemaal in poedervorm in huis moeten hebben he, zodat je het zo klaar kan maken indien nodig.

Groetjes,
Trudie

Kolkkie

Hoi Mariette,

Wat fijn dat het zo goed gaat met Jeltje.
Ze zal denk ik snel weer helemaal de oude zijn.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Tara

Hoi hoi Mariette,

wat ben ik blij dat alles weer zo goed gaat met Jeltje :). Je hebt er heel veel voor gedaan hoor, gefeliciteerd, ze zal er nu zeker helemaal door komen :).

Groetjes, Tara

Vogellovertje

nou het was mn topic maar ik hoef niks meer te zeggen :(....nou mensen jullie horen wel verder he..kijken of ik op ei ei iets kan melden he?

doeidoei  kusjes lor en de kietjes he!

Tara

Citaatnou het was mn topic maar ik hoef niks meer te zeggen :(....nou mensen jullie horen wel verder he..kijken of ik op ei ei iets kan melden he?

doeidoei  kusjes lor en de kietjes he!

Anderen begrijpen het misschien maar ik niet? Waarom sip? Is er iets gaande? Wat bedoel je??????

Inger m

Hoi Mariette,
Ik ben blij dat het weer beter gaat met Jeltje. Maar kijk wel goed uit met het gebruik van antibiotica! Het is geen wondermiddel, maar kan juist erg slecht zijn als je het verkeerd gebruikt. Zeker als je het aan gewoon gezonde vogels gaat geven, zoals de andere valkparkieten in de voliere(niet Jeltje bedoel ik).

- te weinig of te kort gebruik van antibiotica kan resistentie van bacterien geven: ze gaan niet allemaal dood, maar bouwen weerstand op waardoor antibiotica later niet of niet goed meer werkt
- In het lichaam zijn veel soorten bacterien aanwezig, vele zijn nuttig voor het dier. antibiotica doodt 'alle' bacterien, dus niet alleen de zieke bacterien. Hierdoor kan het lichaam uit evenwicht raken en kan diarree of andere verschijnselen optreden.
-er zijn verschillende soorten antibiotica, die verschillende ziekteverwekkers aanpakken. De DA weet het beste welk antibiotica bij welk ziekte/ ziektebeeld past

Het is daarom beter om alleen antibiotica te geven aan dieren die het nodig hebben en niet lukraak aan alle dieren geven, want baadt het niet, dan schaadt het niet geldt niet voor antibiotica!

Vraag beter hiervoor eerst advies aan een dierenarts! Dan is gebruik antibiotica verantwoord!

Ik heb zelf bij een dierenarts gelopen als assistente en heb zelf ook veel beesten en daarom ook wel onverantwoord gebruik van dit middel tegengekomen met hele nare gevolgen!

Gr inger

Veel succes met je valkjes en Jeltje!
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Barbara

hoi allemaal,

fijn dat Jeltje weer beter is, als ze eenmaal zo ziek zijn is er vaak nog weinig hoop.

Het lijkt mij ook wel een goed idee om altijd antibiotica in huis te hebben, aan de andere kant is de verleiding tot zelf dokteren wel erg groot dan. En als antibiotica te kort en/of te vaak worden gegeven, kunnen de bacterien en virussen die eventueel aanwezig zijn er resistent tegen worden! Dus wel altijd advies aan de DA vragen wilde ik nog wel ff zeggen. Dus of het nodig is, hoe lang het moet en of het natuurlijk de goede soort is. Als je eerst een week het verkeerde geeft is de ellende intussen groter geworden dan misschien nodig was.

In dit geval leek het er op dat de 2de zieke valk hetzelfde had als de eerste, maar je weet tenslotte ook nooit zeker of iets wel besmettelijk is en het niet puur toevallig iets anders is. Maar goed, dat is mijn mening en als iemand zijn best doet naar eigen kunnen en kennis en eventueel dat van anderen een valkje te redden, valt het hem niet te verwijten als het valkje het niet redt. Gelukkig redde Jeltje het wel en was het dus een verstandig besluit haar antibiotica te geven.

Groetjes,

Barbara

VaLKPaRKieTJe

Hey allemaal,

Jeltje is druk bezig te herstellen, en om daarvoor zo veel mogelijk energie op te sparen voor dat herstel zit ze heel veel te slapen.
Ik hou het natuurlijk goed in de gaten en ja Inger, je hebt helemaal gelijk, maar ja, als je het in huis hebt en je valkje is heel ziek, dan is het anti-biotica ook wel het 1e wat je pakt denk ik.
Als ik naar mijn eigen DA was gegaan had ik waarschijnlijk nog meer anti-biotica gehad want die geeft anti-biotica voor alles. Misschien denkt hij dat het een wondermiddel is?? :D
Maar goed, was het niet goed gegaan had ik Feld zeker even gebeld al was het maar voor advies.

De andere 3 valkjes, Chico, Egbert en Dizzy, zijn super actief sinds Jeltje weer terug is in de voliere, ze vinden het blijkbaar toch wel heel leuk dat ze weer bij hun is.
En daar ben ik blij om, en ja, Chico zat toenstraks alweer te fluiten met zijn kopje in de veren van..................juist, Jeltje.

Groetjes, Mariette

Barbara

Haha, ik zie net dat Inger een soortgelijk berichtje als de mijne en rond dezelfde tijd heeft geschreven nadat ik dit topic had gelezen. Haar berichtje had ik dus nog niet gezien toen ik de mijne postte, waardoor de mijne nu overbodig lijkt.... dus dat jullie niet denken dat ik haar napraat :P

Inger m

Hoi,
De Da schrijft inderdaad ook vaak antibiotica voor, maar die weet ook heel veel van ziektes.

Antibiotica helpen alleen tegen bacterien, niet tegen virussen, want een virus wordt niet 'gedood' door antibiotica. Soms wordt bij een virus wel antibiotica voorgeschreven, maar dit is om bacterie infecties te voorkomen, een dier raakt nl verzwakt door een virus, waardoor bacterie infecties snel kunnen toeslaan. Het enige wat je kunt doen bij een virus is preventief enten of 'uitzieken' en de weerstand proberen te verhogen (bv Echina force).

Barbara, het is niet erg toch dat iemand net zoiets schrijft, ik bedoel we probeerden tegelijkertijd een goede tip te geven... En ja als je antibiotica in huis hebt, dan bestaat de kans dat je het gebruikt bij een ziek dier. Maar inderdaad beter even de DA consulteren.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Vogellovertje

je hebt helemaal gelijk
Nouja ik doe er nu een wormenkuur in..
groetjes

Inger m

Hoi,
Dat kan in iedergeval geen kwaad. Ik ontworm mijn vogels 2 keer per jaar buiten het broedseizoen, dus in maart en september met Bogena wormmiddel (kan door het water of in de bek, afh van het aantal vogels). Zeker voor buiten gehouden vogels is het belangrijk om te ontwormen.

Veel succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Barbara

Hoi Inger,

het is ook niet erg dat we beide hetzelfde wilden adviseren, dan komt het alleen maar 'beter' over, maar ik vond het zo vlak na elkaar een btje stom staan en als ik jouw berichtje had gezien, had ik gewoon neergezte dat ik het met je eens ben, had weer werk gescheeld ;D

Groetjes,

Barbara

Inger m

Hoi Barbara,
Ja had mss wat werk voor je gescheeld, maar ik zag dat je je bericht nog geen 2 min na mij had geplaatst, dus dat was niet echt te voorzien, wel toevallig... dat we zo hetzelfde schreven ;)

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.