28 april 2024, 14:47:26

kleine oogjes warme pootjes

Gestart door Amy, 29 februari 2008, 19:30:06

« vorige - volgende »

Amy

hallo dit is misschien geen spoed ik weet het niet maar men vorige is redelijk snel heengegaan vorig jaar en merkte het nog niet eens dus wil ik snel erbij zijn


hij maakt kleine oogjes en soms 1 oog open en de andere toe (begon vandaag)men broer denkt dat da is omdat ik een nieuwe kooi heb gekocht die goed is voor twee papegaaien en dat ze nu gewoon gelukkig is en daarom zich zo fel laat krabben en doen,en als je hem vasthebt dan kijkt hij zo met spleetoogjes.

ook vondt ik dat hij zo warme pootjes had ,beetje zweetpootjes precies.nu zijn ze terug normaal(na een uurtje)maar wat is dit dan?(de andere heeft dit niet)

mvg amy
Mijn valkje,hij heet Kiekske & ben er dol op
x smak x

Amy

ooh ja ik merkte juist dat hij zijn oogje dichtdeed weer maar dan de andere

ook ik heb dus een nieuwe kooi gekocht die 80cm breed is en 90 cm hoog en ze moeten dus nog wat wennen maar hun eten staat nogal fel onderaan(bakjes hangen daar origineel(kun je niet wegdoen) en ik heb wat schrik dat ze niet durven naar ondergaan want ze verplaatsen zich niet echt (kooi was er dinsdag) ze blijven vaak op dezelfde plaats zitten en iijken dan naar onder(bibberen veel)ik heb nu een voedingsbakje hoger gehangen voor het geval maar een waterbakje heb ik niet om ergens te hangen dus pak ik het bakje die onderaan zit met water en laat hun eens drinken en toen ik juist hun bakje water gaf begonnen ze als gekken te drinken en ik denk spelen...de valk die niet iets aan zen oge heeft doet zijn snavel erin en schudt(heel veel na elkaar)

is er uitdroging ofzo?

mvg amy
Mijn valkje,hij heet Kiekske & ben er dol op
x smak x

Rianne

Hoe lang hebben ze al niks gegeten en/of gedronken denk je?

Amy

tja eten en drinken doen ze wel,ik heb hun om halfacht zien eten (omdat ik het aangaf) en drinken (gaf dit ook aan) ze eten wel want heb het hun ervoor ook zien doen(half zeven denk ik )niet zoveel als normaal
op dit moment zijn ze zichzelf aan het wassen en ze zien er oke uit maar ik weet het niet je voelt zoiets aan denk ik zoals moeder en dochter

oftewel overdrijf ik :)
mvg amy
Mijn valkje,hij heet Kiekske & ben er dol op
x smak x

Rianne

Ik bedoel, voordat ze vanavond gingen eten. Dus sinds ze in de nieuwe kooi zitten.
Anders even nieuwe bakjes halen en toch het eten wat hoger hangen. :)

Amy

van dinsdag tot woensdag avond hebben ze niet zitten eten en  drinken en toen hing ik een extra bakje op ter hoogte van hun stok waar ze wel gingen zitten en sindsdien eten ze wel af en toe

maar dat drinken ,ik heb geen extra bakje daarvoor en ze weten of willen niet naar onder gaan waar de bakjes zijn dus ga ik constant zelf drinken geven

xxx
Mijn valkje,hij heet Kiekske & ben er dol op
x smak x

Rianne

Valkparkieten zijn voor roofvogels en andere rovers prooidieren. Ze voelen zich dus niet gauw veilig op de bodem. Er is vast wel een dierenwinkel waar je een bakje kunt kopen wat je hoog op kunt hangen. Je kunt moeilijk je vogels 15 jaar lang zelf water voeren.

Ook denk ik niet dat de verschijnselen met het niet eten en/of drinken te maken heeft. De warme pootjes zijn juist een teken dat hij zich goed warm kan houden, pootjes zijn de enige manier om warmte kwijt te raken.
Als er verder geen ziekteverschijnselen zijn zoals minder actief, veel slapen (op 2 pootjes), bol zitten en vreemde ontlasting denk ik niet dat je je zorgen hoeft te maken.

Hermien

Mjin ervaring is dat ze echt wel weer zullen gaan eten, hoor. Maakt niet uit of de bakjes onderin de kooi hangen. Als valkjes honger en dorst krijgen zullen zij de voeder- en drinkplaats zeker wel gaan vinden. Ze moeten inderdaad nog aan hun nieuwe huis wennen. Dat zie ik ook iedere keer als ik een nieuw valkje in huis neem en die even een poosje in een aparte kooi zet. Dan lijkt het of er van eten en drinken niets terecht komt. Ik begrijp je zorgen dus heel goed, maar uit ervaring weet ik inmiddels dus dat het niet lang zal duren voor er weer flink gebunkerd gaat worden. Wat hun oogjes betreft: vogels kunnen hun oogleden afzonderlijk van elkaar open en dicht doen. Daar zou ik me dus ook geen zorgen over maken. Laat je valkjes in ieder geval in hun nieuwe kooi tot ze er helemaal aan gewend zijn! Dat is het enige advies dat ik je geven kan. Overigens kan dat wennen nog wel een paar dagen duren.
Succes ermee!

Kirsten

Hoi Amy,

Ik kan hier verder weinig nog aan toe voegen.
Warme pootjes is inderdaad goed, maar moet niet koortsig worden.
Hoe is verder de ontlasting? en is er misschien sprake van rui?
Het schudden van het koppie zou ik ook even in de gaten houden. Veegt hij nu ook opvallend veel zijn snavel aan de stokken af?

Groetjes
Kirsten


Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Amy

hey ja idd hij shud veel met het kopje en veegt zijn snavel af aan de stok
ze zijn ook beiden in het begin van de rui(heb alle soorte krachtvoer en drinken voorzien)

ontlasting is redelijk donker beetje zwart maar dat kan nog van de dinsdag zijn dat ze een beetje zenuwachtig waren,maar toch d bodem bevat veel donkere ontlasting niet plat of dik maar middelmatig

mvg amy
Mijn valkje,hij heet Kiekske & ben er dol op
x smak x

Anja


Als de poepjes zwart zijn dan is dat geen goed teken. Dan kan het zijn dat je valkje zich zelf aan het verteren is.

Ik zou voor de zekerheid toch een VA raadplegen.

Groetejs Anja

Kirsten

Hoi Amy,

Als ze schudden of aan de stok afvegen zie je dan ook wat slijm of waterigs misschien?
Ook gezien de kleur van de ontlasting zou ik denk even wat opsturen naar een dierenarts. Ik weet niet of je met Feld bekend ben, maar daar kan je het zo naartoe sturen. Misschien kan er toch sprake zijn van een bacterie en is er een ab kuurtje noodzakelijk.

Groetjes
Kirsten




Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Amy

ik zie er niks slijmerigs uit komen nee

ik woon in belgie dus ik denk niet dat ik die persoon ken

ik zal wat bijhouden en dan naar de dierenarts gaan dan.
als je zegt dat ze zichtzelf aan het verteren zijn hoe komt dit dan?te weining voedsel drinken of iets anders ...
Mijn valkje,hij heet Kiekske & ben er dol op
x smak x

Yvette

Mijn valkje eet iedere dag op de bodem en loopt ook heel erg veel op de bodem

Rianne

Zwarte ontlasting is een voedseltekort. Dit kan door het niet eten komen maar het schudden met de kop doet eerder vermoeden dat er iets met de krop niet in orde is.
In de darmen treden dan bloedingen op, het bloed komt er als donkere ontlasting uit. Als dit al sinds dinsdag is, is het belangrijk snel contact op te nemen met een vogelarts.