5 mei 2025, 16:31:47

bijten

Gestart door valek, 4 februari 2008, 17:10:27

« vorige - volgende »

valek

hoi allemaal mijn valkje kuifie is nu ongeveer een half jaar oud en het gaat harstikke goed met hem hij krijgt alles wat hij nodig heeft vitamine grit eigeel groente fruit zijn vaste basis voeding hij gaat zover mogelijk is op de dag een uur er uit  en savonds een uur soms  langer hij heeft al een  paar fluitjes van ons over genomen  hij is leuk vraag veel aandacht is  erg speels en dan zo je denken wat wil je dan  nog meer maar nou komt het de laatste tijd als hij er uit is en bij je zit dan gaat hij ineens uit het niets bijten en wordt dan ageresief als hij dat doet dan laat ik hem mijn vinger  zien en zegt dan op een strenge  toon foei of nee en zet hem gelijk terug in zijn kooi en wacht dan even gemideld een  kwartiertje  en probeert het dan  op nieuw soms gaat het dan goed maar ook gebeurt  het dat  hij het dan nog een keer doet en zet hem dan weer in de kooi  en laat weer mijn vinger zien en zegt weer foei of nee ik wordt er echt niet goed van en nu heeft hij ook al moeite om hem  op mijn vinger te laten zitten  omdat hij dat weet dat hij mischien  naar zijn kooi  moet  en dat is  niet goed want hij moet  niet mijn vinger ontwijken omdat hij dan mischien denkt dat hij terug  moet naar zijn kooi doe  ik dit  goed wat doe ik verkeerd en hoe  kan ik dat bijten afleren  en er voor  zorgen dat hij weer gretig op mijn vinger gaat zitten want hij is helemaal tam en  ik kon  alles met hem gedaan krijgen het ging  juist zo goed alvast bedankt  groetjes valek

Kimm

hoi valek,

ik heb geen oplossing voor jou want ik heb hetzelfde probleem met happy. hij pikt in mijn gezicht. hij begint zachtjes en daarna steeds harder. dit gaat al weken zo en het lukt mij ook niet om hem het af te leren. ik word erg boos steeds maar daar is happy niet van onder de indruk. hij gaat dan vrolijk zingen, maar ik geef de moed niet op!

misschien dat iemand anders weet hoe je het anders kan gaan doen omdat hij nu dus bang wordt voor je vinger en dat is niet de bedoeling.
succes!

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

valek

hoi  kim erg bedankt voor je berichtje ik wacht wel af ik blijf wel er mee door gaan met hem in zijn kooi te zetten  want hopelijk gaat hij op den duur het door krijgen dat ik het niet pik dat hij  ons bijt maar vindt het erg jammer dat hij dat nu ineens doet we zijn allemaal super lief voor hem en zover ik weet krijgt hij genoeg aandacht groetjes van valek  anja

kiertjuh

Misschien helpt het om heel hard naar je valkparkiet te blazen. Dat doe ik ook altijd als ze iets doen wat niet mag en dan houden ze er gelijk mee op!
Valkparkieten doen dat bij elkaar ook.

Ik hoop dat je er wat aan hebt!

groetjes kiren.

Vlaardingse valkjes

?????? ???

Blazen?
Zou ik niet doen hoor. Straks wordt ie alleen maar banger en dan is er helemaal geen beginnen meer aan.

Het feit dat hij moeilijk doet om op je vinger te stappen is omdat hij dit koppelt aan het in de kooi gezet worden.
Wanneer hij je ineens een knauw geeft kan je hem beter gewoon opzij zetten.
En vooral negeren. Dit zal ook niet ineens helpen maar uiteindelijk zet het wel zoden aan de dijk.

Maar ga vooral niet blazen want hoe wij blazen is zeker niet hetzelfde als hoe valkjes onder elkaar blazen.

Kimm

hoi
nee dat blazen werkte bij mijn happy ook averechts hij werd er alleen maar agressiever van en ik doe dit dus ook niet meer.
ik moet zeggen dat het nu stukken beter gaat met happy sinds ik zijn gedrag helemaal negeer.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

kiertjuh

ow. :o
Ik doe het het wel eens en dan houden ze gelijk op.
zonder dat ze er agressief van worden.
Maar als het niet werkt zou ik vooral doorgaan met het negeren.

monica

Je moet het bijten gewoon negeren, of ze terug zetten in de kooi.
En wees daar consequent in.
Door de reactie die de vogel krijgt, word het of een spelletje voor hem, of het vertrouwen word minder.
Vraag jezelf ook af waarom hij gaat bijten.

valek

hoi allemaal kuifie doet het nog steeds bijten uit het niets en dat heeft waarschijnlijk te maken dat hij denkt als hij mijn vinger ziet dat hij dan niet terug in de kooi  wil maar als ik er genoeg van heb omdat ik dan wat anders wil doen als me met hem bezig houden dan vindt ik dan heeft hij niets te willen hij gaat er genoeg uit  uit de kooi en hij krijgt genoeg aandacht  maarja genoeg is genoeg en dat moet hij leren het vervelende is nu hij  ook al kan vliegen is hij wel wat moelijker te pakken hij land dan wel op mijn hand maar als ik hem in zijn kooi wil  doen vliegt hij weer weg het is een dondersteen maar ik ben wel concekwent en zet hem wel zover mogelijk gelijk  in zijn kooi en zegt dan nee of foe niet bijten hopelijk is er een spreek woordt de aan houder wint  groetjes allemaal  voor jullie reactie,s          valek

Hermien

Tja joh. Een valkje blijft nou eenmaal een valkje. Als jij wat anders wilt gaan doen, zal hij zeker niet meteen gehoorzaam de kooi in gaan. Honden kun je nog wel wat aanleren, zoals in de mand te gaan, of in een andere hoek van de kamer te gaan zitten. Maar vogels kun je niet zoveel aanleren, hoor. Twee van mijn drie valkjes zijn supertam, maar als ze zelf nog niet moe zijn van het spelen, laten zij zich ook niet pakken. Pas als het kroeltijd is en ze bij me komen zitten, heb ik de gelegenheid om ze terug in de kooi te zetten. Maar misschien helpt het wel als je ruime tijd vóór de vogel uit de kooi mag, het voer weghaalt. Dat kun je dan weer terugzetten als je de valk weer in de kooi wilt lokken. Als hij dan nl. honger heeft, zal hij zich sneller laten 'misleiden'. In ieder geval succes ermee!

valek

hoi hermien  dat had een goed idee geweest  het voer weg halen  maar kuifie zit sins kort in een voliere  met twee koppels kakariki,s  en die zijn nog bij lang en na niet tam  want ik heb ze pas een dag of 5 en ze moeten nog helemaal wennen aan alles en als ik het voer  weg haalt hebben hun niets om te eten dus dat is helaas geen optie  maar ik probeer hem wel gelijk terug in zijn kooi te zetten  zo gauw als het lukt  we blijven broberen  bedankt voor je berichtje in ieder geval  groetjes valek

Hermien

Oeps! Da's minder. Wéér een idee naar de gallemiesen. Ik heb geen idee op welk tijdstip jij je valkje de vrijheid geeft, maar bij mij gaan ze vaste prik om 18.30 (na het avondeten) eruit en vaste prik om 21.15 begin ik met de kroelpartij van de jongste van het stel, Silvo. Kwartiertje tuttelen, ff liedje zingen voor het slapen gaan en dan hoepla! op stok. Hihih. Goofy, die 4 mrt a.s. zijn eerste verjaardag viert, wil dan vaak gelijk achter Silvo aan, de kooi in. Maar niet zonder kroelpartij, liedje, enz. Tot slot mag Gabber, mijn oudste valk van bijna 7 jaar, nog uitgebreid 'wiebelen' op mijn hand, vervolgens knuffelen, enz., enz. Zonder veel problemen zitten ze dan om 22.00 uur weer in de volière. Overigens is dit een vaste regelmaat, de valken zijn eraan gewend dat het in deze volgorde gaat en er moet echt iets aan de hand zijn, wil het mislukken. Daarmee bedoel ik dat stormgeluiden van buiten of harde regen de vogels nog weleens onrustig stemt. Dán is het een ander verhaal en moet ik echt gewoon geduld hebben tot de heren oververmoeid hun 'bedje' opzoeken. Mijn advies aan jou luidt dus: "GEEF DE MOED NIET OP en zorg voor rust, reinheid en regelmaat (het zijn ook nèt mensen, hè....).
Succes!

valek

hoi  hermien  lees net je berichtje het zijn inderdaad net mensen  die je in  de catoregie kleine kinderen kan plaatsen  had ergens op een site gelezen dat ze het verstand van een kind van 4 jaar hebben dus dat kan wel klopen  ;D maar bedankt voor je berichtje en ik hou inderdaad vol de aan houder wint  ik heb niet echte vaste tijden  maar hij is wel gewend dat hij smidags  en savonds er gemideld een uur tot soms anderhalf uur er uit mag  groetjes van valek