11 mei 2025, 20:08:33

grasparkiet erbij?

Gestart door Ve, 4 februari 2008, 10:24:53

« vorige - volgende »

Ve

Hoi!

We hebben al drie jaar een valkparkiet (Spike). Ze is heel verliefd op mijn man en roept ook constant als we uit de kamer gaan. Nu dachten we om een vriendje bij te zetten. Maar omdat mijn man het risico niet wilde om kleine valkjes te krijgen, hebben we een grasparkietje bij gekocht. Die staat nu al 2 maanden in de nieuwe kooi vlak naast onze Spike. Het is, denk ik, ook een meisje en ook al heel tam in de kooi. Ik kan ze op alle plaatsen aaien (kop, rug, buik, vleugels) en ze doet soms zelfs de koprol in mijn hand!
Nu is het de bedoeling om ze allebei in de nieuwe kooi te zetten. Het enige probleem is dat onze Spike totaal niet omkijkt naar ons Pruts (de grasparkiet), terwijl ons Pruts wél contact zoekt met ons Spike. Als ze allebei los zijn, wil ons Pruts naar ons Spike vliegen maar dan vliegt de ander weer weg!
Mijn man wil nu eerst de 2 kooien verbinden. Is dit een goed idee of moeten we ze gewoon ineens in de nieuwe kooi zetten?

groetjes
Ve

Mara

Hoi Ve

Het beste was om toch een valkenvriendje te nemen. Ik zou ze niet samen in een kooi zetten, grasjes zijn wat feller dan valkjes. IK heb in mijn buitenvoliere, 7 meter lang, wel valkjes en grasjes bij elkaar. Maar in een kooi binnen zou ik het niet doen.

Ik heb binnen een grasje en een valkje zitten. Het grasje zit soms bij het valkje in de kooi en die is dan heel blij als ik die druktemaker van een grasje weghaal.

Mara

Rube

Wij hebbe jamergenoeg ook deze fout gemaakt.Deze combinatie is niet aan te raden ze hadda alletwee meer stres dan plezier van elkaar .Het is echt een afrader :-\ Een ander valkje is beter maar ja kans tot kweken en ... zo dachten wij ook  ;)

P.S. ons valkje noemt ook spike ;D

Dierenfreackske

Je hoeft toch niet bang te zijn dat ze kweken , zolang je geen broedkast in de kooi hangt gaat dat toch niet ? En neem nu dat ze een ei leggen ergens op de grond dan vervang je het toch gewoon door nep eitjes ? Dan moet je ook geen schrik hebben dat ze kweken he ! Grtjs Ann

Ve

Bedankt voor de reakties!
Al was het niet wat ik wilde horen. :( Dan zullen de 2 kooien moeten blijven staan, want ik heb het hart niet om 1 van de 2 vogels weg te doen.  Daar zijn ze allebei te lief voor. :D

grtjes

Rianne

Het klikt, of het klikt niet, en dat kun je niet dwingen. ;) Als het buiten de kooi al niet lukt, is de kans groot dat het in de kooi echt oorlog wordt. Maar zie er ook het voordeel van in, nu heb je wel weer plaats voor nog 1 grasje en nog 1 valkje! :D

Ve

Haha leuk! ;D
Maar mijn ouders zullen daar niet zo blij mee zijn want ze moeten daar naartoe als we op vakantie zijn! ;)

kimmie

4 vogels is het zelfde werk als 2...
En je hebt je vogels nu beide in een aparte kooi, maar als je er van elk 2 hebt, heb je nog steeds 2 aparte kooien...
Zo'n groot verschil is er dus niet ;D ;)
Groetjes Kim, Karel en Lady

Hermien

Hum, vreemd, ik heb jarenlang grasparkieten gehad. Toen één van die twee (nu al jaren geleden) overleed, was het broedseizoen voorbij, maar iemand bij ons uit de kerk had nog een valkje die een nieuw 'thuis''  zocht. Dat was Gerritje en hij had een spastisch pootje. In die tijd wist ik amper iets af van valkjes, maar een oom van mij (met veel ervaring) liet me weten dat gras en valk heel goed samen kunnen. Daarom heb ik Gerritje toen ook meteen bij het grasje gezet. Het waren wel allebei mannetjes, hebben even aan elkaar moeten wennen, maar hebben dan ook jaren gezellig bij elkaar in de kooi gebivakkeerd (en in de huiskamer uiteraard.
Toen het grasje van ouderom dood ging kwam er gewoon een nieuw valkje bij en ook dat was geen probleem. Afgelopen jaar heb ik nog een grasje van mijn nichtje geadopteerd en dat ging ook meteen goed. Of dat ook een mannetje was is niet bekend (hij is afgelopen aug. naar het parkietenparadijs gevlogen). Deze parkiet moest het met twee valkenbroertjes zien uit te houden, maar ze hadden het allemaal prima naar hun zin. Vandaar dat ik er nu van op kijk dat het in dit topic door diverse bezoekers ten strengste wordt afgeraden........

Pongo

6 februari 2008, 12:54:44 #9 Last Edit: 6 februari 2008, 12:56:43 by Pongo
Hoi Ve,

Wij hebben altijd 2 grasparkietjes (mannetje en vrouwtje)gehad en vorig jaar zomer overleed het vrouwtje door ernstige ziekte. Het mannetje zat toen alleen en dat vonden we best zielig. We wilden altijd al een valkparkiet en twijfelden toen ook of je ze wel bij elkaar kon zetten. Ook rondvraag gedaan en kreeg veel verschillende antwoorden. Uiteindelijk toch besloten om het gewoon te proberen. We hadden een valkje van 6 weken oud erbij gekocht. In het begin even wennen natuurlijk, dat is gewoon, maar al gauw waren het maatjes. Onze valkparkiet blijkt ook een mannetje te zijn. Het klikt heel goed tussen beide. Ze kroelen elkaar zelfs. Vliegen met elkaar, spelen samen in de speelboom. Dus.....
Het ligt ook aan de vogels zelf natuurlijk, het zal niet altijd klikken. Lukt bij mensen ook niet altijd.

Suc-6!!

Groetjes,
Linda

Gerda

Hoi Hermien en Pongo,

Zoals je las gaat het regelmatig fout tussen grasjes en valkjes wanneer ze samen in een kleine ruimte zitten.
Natuurlijk gaat het ook wel eens goed, maar:

Valkjes en Grasjes spreken een andere taal (net of je in een kamer zit samen met een chinees en geen woord verstaat van elkaar)
Grasjes zijn veel drukker dan valkjes, kunnen erg opdringerig en zelf agressief zijn tegen valkjes.

Het is dus gewoon een ander soort.
Beter is het een soortgenootje als vriendje te geven. Ik heb dit zelf ervaren. Ik heb twee grasjes en drie valkjes, maar de grasjes spelen erg de baas in huis. Daarom gaan ze regelmatig even in de grote speelkooi, zodat de valkjes even rust hebben.

Groetjes, Gerda

Pongo

Hoi Gerda,

Het zal toch echt per vogel verschillen want bij mij is het namelijk andersom. Bij mij is het grasparkietje vrij rustig en mijn valkparkiet is vrij druk, altijd bezig en aaaaardig de baas in huis. Hij zit ook meestal het grasparkietje achterna. Het grasparkietje is naar mijn valkparkiet heel rustig toe en gaat hem eerder uit de weg dan dat hij hem lastig gaat vallen. Mijn valkparkiet is ook vrij 'jaloers', als ik met mijn grasparkietje bezig ben komt hij er altijd bij en probeert dan het grasparkietje te verjagen, hij wil gewoon alle aandacht hebben. Dus zo zie je, bij ons is het dus compleet tegenover gesteld.

Groetjes,
Linda

Hermien

Dat een grasje drukker is en de baas speelt kan wel kloppen. In de vrije natuur (vertelde mijn oom, dus) staan de grasje in hirarchie ook hoger. Dat staat een goede kameraadschap tussen deze twee vogelsoorten echter niet in de weg. Mijn valkjes lieten zich graag door het grasje kroelen en luisterden altijd aandacht naar alle verhalen in de zg. grasparkietentaal. Karakter kan wèl een punt zijn waardoor het niet zou klikken, maar dat geldt evengoed voor de valkensoort onderling. Als ik jou was zou ik het er gewoon op wagen en niet te snel denken dat het niks kan worden.

Ve

Hoi allemaal,
Efkes de stand van zaken mededelen:
Wij waren toch blij met de reakties van Hermien en Pongo en wilden het toch proberen. We moesten wachten op het weekend want we wilden er toch zo lang mogelijk bij zijn om de reakties van beide vogels te zien. Wat gebeurt er nu: onze Spike (valk) legt ineens een ei en begint haar kooi te verdedigen. Dus konden we het niet riskeren. De volgende dag weer een ei erbij en is ze beginnen te broeden. Ondertussen liggen er 5 eieren en is ze nu al bijna 2 weken aan het broeden. Vandaag waren ze er met zijn tweetjes weer uit hun kooien, Spike bij mijn man, Pruts (gras) bij mij. Soms vloog ons Pruts weer naar ons Spike maar in plaats van ernaast te landen wil ze er telkens bovenop landen! Waardoor ons Spike wegvliegt en niks te maken wil hebben met ons Pruts. In de kooien is het wel leuk om in het oog te houden. Spike gaat eten, Pruts ook. Spike gaat drinken, Pruts gaat ook naar haar drinkbakje. Pruts doet alles na wat Spike zegt of doet. Dus volgens mij zou het toch moeten lukken als ons Spike tenminste stopt met eieren leggen want dit is nu haar tweede nest op korte tijd!
grtjes
Ve