5 mei 2025, 23:11:38

ijzer (ferri) chloride

Gestart door mastolk, 21 oktober 2003, 20:09:14

« vorige - volgende »

mastolk

Hallo allemaal,

Even een vraagje (is niet dringend hoor) maar ik ben een ehbo doos voor mijn valkjes aan het samenstellen, en nu heb ik al bij de apotheek gevraagd naar ijzer (of ook wel ferri) chloride. Ze hebben het daar niet eens meer, maar als ik niet wist waarvoor het gebruikt word, kunnen me ook niet iets anders verstrekken. En dat durfde ze ook niet omdat het om een vogeltje gaat.
Wie weet de toepassing van ijzerchloride, en waar kan ik het wel halen? Aleen bij een dierenarts misschien!?!?

Ok. dat was het bedankt alvast!
Groeten Margrietha

Lique

Hoi,

Ferrichloride is een etsvloeistof.
Ik heb even een stukje over het middel opgezocht:

Je kan als etsmiddel ijzerchloride gebruiken. Via drogist of apotheek is het misschien wel te bestellen, maar erg duur. Het ligt voor de hand om technisch zuivere ijzerchloride te gebruiken. Dit is in pellets of gruis te verkrijgen. Los dit volgens de bijgeleverde gebruiksaanwijzing op in water. Je kan erg lang doen met dit etsmiddel, maar dan moet je wat zoutzuur toevoegen en tijdens het etsen zuurstof inbrengen met een luchtpomp. Ventileer de ruimte tijdens bedrijf en sluit daarna de etsbak goed af.

mastolk

Hoi LIque,

dank je. Dus als ik het goed begrijp moet ik het zelf zoongeveer gaan maken. Tja, dat zal helaas niet gaan.
Weet je ook of het bij een apotheek (DA) te verkrijgen is? En waarvoor het gebruikt wordt?

Wie weet anderen!?

GRoeten MArgrietha

Inger m

Hoi,
Waar heb je dat voor nodig in je ehbo doos?
Als bloedstelpend middel misschien, daarvoor kun je ook andere middelen wel gebruiken. Ik gebruik zelf verbandspray, dat brengt een soort laagje aan op de wond. Je kunt ook sigarettenflutjes (ik weet geeneens hoe je dat schrijft), maar die papieren hulsjes schijnen ook bloedstelpend te werken. Ik heb bij mijn vogels (tussen de 30 en de 40) in 12 jaar in geen geval ooit ijzerchloride hoeven te gebruiken , dus ik op zoek gaan naar alternatieven, want de kans is klein dat je dat ooit nodig zult gaan hebben.
Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

mastolk

Hoi Inger,

dank je, dus verbandspray kan ook?!!? Dat is neit schadelijk voor valkjes?

Bedankt voor je reactie!
Groeten Margrietha

Paul

Hoi,

Met die spray loop je wel het risico dat je valkjes ervan gaan eten en dat lijkt me niet gezond.
En echte wonden die sterk bloeden krijg je daar niet mee dicht helaas omdat het laagje door het bloed wegspoeld.
Het is ook meer iets voor schaafwonden.
Je zou misschien bloedstelpende watten kunnen gebruiken dat is wel veiliger alleen mogen ze dat ook niet eten dat kan iets van een kropontsteking veroorzaken las ik ergens.
Maar het gaat in de eerste plaats om het bloeden te stoppen en daar ben je zelf dus bij.
Ik gebruikte vroeger ijzerchlorige om printplaten te etsen, dat waren korrels om in water op te lossen en het had een roestbruine kleur.
Maar of dat echt zuiver is weer ik niet, je kan het wel zo kopen in electronica winkels die onderdelen verkopen.

Groetjes, Paul Ik elk geval hopen dat je het nooit nodig hebt.

mastolk

HOi Paul,
Mooi ik weet nu waarvoor het gerbuikt wordt. Om het bloeden te stoppen. Daarvoor heb ik inderdaad watten en verband en ik heb betadine (mogen ze ook niet eten snap ik!)
maar dan is dat andere niet echt noig.,
Ik hoop het ook nooit nodig te zijn,  maar wilde toch graag een ehbo box maken!

Bedankt Margrietha

Paul

hoi Margrietha,

Ik wil ook een keer een betere ehbo trommel maken voor de valkjes.
Ik heb nu wel een aantal dingen maar niet alles wat makkelijk kan zijn.
Lique had het er ook over om een trommel op de foto te zetten voor op de site dat zou ook mooi zijn inderdaad.
Kan je ook precies zien wat je nodig hebt.
In elk geval hoop ik niet snel iets nodig te hebben.

Groetjes, paul

mastolk

Hoi Paul,

:D  :D ik dacht dat jij de site van voor  naar achter kende, maar er staat bij het kopje dierenarts, ook een tip voor een EHBO doos.
Daar heb ik ook dat ijzerchloride gedoe vandaan!!
 :D
Dus misschien kun je daar kijken. En als Lique een foto zou plaatsen zou natuurlijk ook handig zijn!

Ik heb bijna mijn hele doos compleet, moet nog een pincet (heb er event. zelf wel een) en zo'n kapje (maar weet niet hoe ik daaraan kom) en dat ijzerchloride dus. Maar ik begrijp dat dat niet echt nodig is.

Groetjes MArgrietha

Paul

Hoi MArgrietha,

Die EHBO doos kon ik al wel alleen zie ik daar geen ijzerchloride bij staan.
Dit staat er op de site namelijk:

Een lijst hoe een E.H.B.O. doos eruit kan zien:

* Het telefoonnummer van de dierenarts/vogelarts
      (Eventueel routebeschrijving & tijden van het spreekuur)
    * Beschermkapje (voor om de nek tegen bijten in een wond)
    * Bloed stelpende watten en wattenstaafjes
    * Joduimzalf
    * Druivensuiker
    * Kamillethee
    * Kleine schaartje en pincet
    * Loep
    * Verbandmateriaal en pleisters

Groetjes, Paul

mastolk

HOi Paul,

:D dat klopt dat het er niet bij staat, maar ergens op het forum had ik gelezen dat mensen aanraadden om ijzerchloride ook in een ehbo koffertje te hebben. Ik heb het een paar keer gelezen dat iemand dat moest gebruiken van de DA. ZOdoende had ik het zelf ( ;) ) aan m'n lijstje toegevoegd!

Groetjes, sorry dat ik je in verwarring bracht.  :)
Margrietha

Inger m

Hoi,
Verstandig om een ehbo doos aan te leggen (ik heb ook vanalles, maar niet precies dat lijstje hoor). Je weet nooit wanneer je het nodig hebt...
Ik heb verbandspray gebruikt bij het leewieken van jonge siereendjes (amputatie deel vleugel). Daarbij werkte het goed en gaf geen problemen. Maar zoals Paul zegt is het alleen voor kleinere wonden. Ik heb het zelf wel in mijn 'dierenverbanddoos', maar nog niet veel gebruikt.
Als ik bij mijn vogels een bloedende verwonding heb aan dat gaat meestal om een gescheurde nagel of een verwonding aan de poot dan hou ik er een doekje met koud water tegenaan. door de kou trekken de bloedvaten samen en stopt het bloeden sneller. Dit kan alleen bij kleinere verwondingen, omdat de vogel anders te sterk kan afkoelen. Het beste is dan om een verwonding gewoon goed dicht te drukken tot het bloeden stopt (maar zoiets heb ik nog niet meegemaakt).

Maar als ik het goed las staan er toch ook bloedstelpende watten op je lijstje? Daarin zit toch ook is van ijzer wat het bloeden stopt? (of zit ik er nu erg ver naast).

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Paul

Hoi Inger M,

Ik geloof niet dat in die watten ijzerchloride zit want die watten zijn volgens mij gewoon wit dus zal er wat anders inzitten.
Ijzerchloride is roestbruin en de veren zullen er ook heel smerig van worden dus alleen in noodgevallen als niks anders helpt zou ik dat gebruiken.

Groetjes, Paul

Lique

Dit is Ferrichloride.
Zo heb je een beeld hoe het eruit ziet.

groetjes Lique

Paul

Hoi Lique,

Behalve ijzechloride zit er ook aluin door zie ik.
Dat werd in elk geval vroeger ook bij het scheren gebruikt (misschien nu ook nog geen idee) om de wondjes dicht te krijgen.
Dat spul beet in elk geval heel erg als je het op een open wondje deed maar het ging er snel van dicht.

Groetjes, Paul