11 mei 2025, 11:29:23

valkje met trauma

Gestart door Bengeltje, 28 januari 2008, 23:54:55

« vorige - volgende »

Bengeltje

inmiddels is het 2 weekje vedder ...
ben achter gekomen dat het valkje
bang voor mannen is en hekel aan dronken mensen hebben
het verhaal wat ik gehoord heb dat die uit een gezin is gekomen waar de man niet zn lieverdje was
en ook dronken ergvaak
dus kwam zaterdag thuis en begroete haar
En ze Blaaste als een kat ..
hoe kan je dat verhelpen?

yesterday is history today is a gift tomorrow is a mistery

talitha

dat blazen betekend bangigheid, hoelang heb je dit valkje nu al?
als je hem pas hebt zal je zijn vertrouwen nog moeten winnen, en dan zal ie ook aan de nieuwe omgeving moeten wennen.
groetjes talitha

Mara

Hoi Bengeltje

Ik denk dat je valkje moet wennen aan jou en ook zijn vertrouwen terug moet winnen. En dat denk ik is alleen met heel veel geduld voor elkaar te krijgen.

Mara

Saartje

Hoi,

Met valkparkieten heb ik natuurlijk nauwelijks ervaring maar ik weet door mijn vak (scheelt maar een letter met valk) wel het e.e.a. over conditionering. Ik ga het even simpel proberen uit te leggen.
Jouw valkje heeft waarschijnlijk slechte ervaringen opgedaan met mannen. Als een dier (en ook bij mensen gaat dit op maar bij dieren nog meer omdat die niet zo kunnen nadenken als wij) steeds dezelfde reactie krijgt ontstaat er een geconditioneerde respons. In dit geval is de respons angst die dus aangeleerd is door ervaringen.
Bij een dier is een geconditioneerde respons bijna niet meer weg te krijgen maar het lukt soms wel om de geconditioneerde respons te vervangen voor een andere geconditioneerde respons. Volg je me nog ;)
In dit geval moet je er voor zorgen dat elke man die met jouw vogel in aanraking komt de vogel positief benaderd. Dat kan van alles zijn, een vriendelijk woord, iets lekkers etc.
Hoe langer de vogel de vorige respons had (de angst), hoe langer het duurt voordat je deze weer af kan leren. Uiteindelijk zou je hem zo kunnen leren dat mannen positief zijn.
Met het dronken zijn kan dit ook werken maar ik raad je toch niet aan al je bezoek dronken te voeren en dan de vogel iets lekkers aan te gaan bieden ::)
In principe gaat alles wat wij dieren leren over conditioneren. Je geeft een beloning voor gewenst gedrag en negeert verkeerd gedrag. Operante conditionering heet dat, denk maar aan Pavlov en de hond.
Als je iets niet duidelijk is zeg je het maar.

Bengeltje

ik hoef zekers niet met iets lekkers aan tekomen dat negeerd die tja ten zij het ze normaale voer is maar dan gaat de kuif naar achter en ingezakt en maar loeren ik denk dat het niet zal makkelijk word.. ;) Me vriendin die krijgt wel geluid uit het beestje en is ze ook niet bang voor meer afwachtend ..
bij mij is het anders om best wel jammer maaar ik ben eigenwijs en geef niet op... heb eigelijk wel medelijden met mn valkje
yesterday is history today is a gift tomorrow is a mistery

Saartje

Dat het niet gemakkelijk zal gaan in de zin dat het snel zal gaan, daar heb je gelijk in. Je zal heel veel geduld moeten hebben.
Maar.... het gaat er niet om dat jij hem iets lekkers gaat voeren; het gaat er om dat jij hem van trauma's af gaat helpen. Een van de trauma's is "mannen" en daarom moet je mannen vragen om je valkje positief te benaderen. Dat hoeft niet persé met snoep, dat kunnen ook vriendelijke woordjes zijn.
Hij (of zij, dat kon ik niet terugvinden) moet positieve ervaringen met mensen krijgen.
De ellende met dieren met trauma's is dat het heel lang duurt voordat je dat gedrag er uit hebt (door conditionering) maar dat ze heel snel weer terugvallen in het oude gedrag. Een keer weer een negatieve ervaring doet al het werk wat je er in hebt gestoken teniet.
Wij hebben onze Saartje nog maar net en mensen/kinderen die wat angstig zijn mogen van mij absoluut niet proberen haar aan te raken. Ik wil voorkomen dat ze verkeerde dingen aanleert.
Afleren is veel en veel moeilijker dan aanleren maar met heel veel liefde en geduld kan je best ver komen!