7 mei 2025, 22:45:20

laag gewicht - verdriet?

Gestart door Romy, 3 januari 2008, 18:37:40

« vorige - volgende »

Romy

Hoi iedereen

Ik twijfelde waar ik dit zou neerzetten, en als het niet goed is, mag het zeker verplaatst worden hoor.

Ik zit met het volgende :
Flupke is een valkje wat heel klein is door groeiachterstand. Toen ik haar kreeg was ze ziek en woog ze ongeveer 66 gram. Ze had toen oogontsteking op beide ogen. Ondertussen is ze daar helemaal van genezen.
Haar gewicht is toen omhoog gegaan en in een jaar tijd is ze toen stilletjes aan ongeveer 10 gram bijgekomen, tot 76 gram gemiddeld. Haar gewicht kon wel eens schommelen.

De laatste tijd woog ze dus 76 gram, maar sinds begin vorige week is dit slechts tussen 66-68 gram (gisteren een piekje van 70, maar nu slechts 67 opnieuw).
Toen heeft ze ook ontzettend veel gevlogen. Ze was hyperactief en dat was onze 'manier' om ze een beetje uit te putten en kalmer te krijgen. Dus waarschijnlijk is haar gewichtsverlies daaraan te wijten. (achteraf gezien vroeg ze misschien gewoon aandacht omdat ze me minder zag?)
Ze is verder heel actief, poetst zich, slaapt op 1 pootje,... Het lijkt er dus helemaal niet op dat ze ziek is. (al hou ik dat wel in m'n achterhoofd en ga ik naar de DA als ze nog meer zou afvallen)

Maar ik vraag me het volgende af:
Voor die periode was ze de overgrote meerderheid van de tijd op m'n studio waar ik studeer. Daar zag ze mij meer dan de helft van de tijd. Nu heb ik blok en straks examens en ben ik thuis, waardoor ze me enkel 's morgens, 's middags en 's avonds ziet. Ik merkte op voorhand al dat ze veel actiever is als ik bij haar in de buurt ben, en dat geldt ook voor eten.

Kan het zijn dat ze wat 'treurt' omdat ze me minder ziet, en daardoor minder voedsel tot haar neemt? Of komt dit niet voor bij valkjes?
Zoja, wat kan ik eraan doen?

Zijn er andere dingen waar jullie op denken?

Alvast bedankt
Romy

Nadja

Hoi Romy,

Ik heb geen idee wat je valkje heeft. Het is in ieder geval geen ziekte. Misschien mist ze je inderdaad een beetje. Houd het gewoon in de gaten, aangezien de laatste keer dat ze zo licht was ze ziek was. Misschien moet je even met de dierenarts bellen? Dan hoef je niet langs te gaan maar die kan je iig gerust stellen. Hoeveel speeltjes hangen er in haar kooitje? Hoe zwaar is Flupke nu? Schommelt haar gewicht heel erg? Welke kleur heeft de ontlasting?
Nog een vraagje, hoe gaat jullie 'manier' om haar uit te putten en kalm te krijgen precies in zijn werk? Jullie jagen toch niet achter haar aan hè? Want dat kan stress opleveren en tot gewichtsverlies leiden.

Karin

Ik verzet hem toch naar ziek, want een valkje die onder de 70 gram is lijkt me toch niet gezond hoor  ??? Neem eens telefonisch contact op met een vogeldierenarts wat die er van vind. Zit je valkje trouwens alleen ? Valkjes moet je niet alleen houden, het zijn echte groepsdieren en horen minimaal met zijn tweetjes te zitten. Als je dus eerst ziekte uitgesloten hebt ( heb je hem ook al een keer ontwormd ? ) dan zou ik een vriendje voor hem gaan zoeken  ;) Maak je je valkje erg gelukkig mee en jezelf vast ook  ;D Ze blijven net zo tam, alleen heb je dan 2 valkjes bij je zitten i.p.v. 1. Bij mij zitten er vaak 5 - 6 tegelijk op me, hahahaha.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Lentemorgen

Ook ik vraag me af hoe je haar dan beweging geeft? Door haar achterna te jagen en veel te laten vliegen kunnen ze in de stress schieten en veel gewicht verliezen.

Zit ze alleen? Misschien helpt het voor haar gemoedstoestand om er een tweede valkje bij te nemen. Het blijven toch sociale diertjes.

Yvette

En geef je iedere dag beetje krachtvoer die je aan moet maken met een beetje water in combinatie met zaden en dit heeft bij Joepie heel erg goed geholpen

Joepie woog toen ook onder de 70 gram en misschien toen wel iets van 67 gram

Rianne

Verandering van levensstijl wil de eerste periode ook nog wel eens invloed hebben op valkjes die alleen gehouden worden en erg gehecht zijn aan hun baasje. Of ze echt kunnen treuren weet ik niet maar ik weet wel dat depressiviteit voor kan komen bij dieren.

Romy

Hoi iedereen

Dank jullie wel voor de vele reacties!

Eerst ga ik even antwoorden op de vraagjes:
- We jagen helemaal niet achter Flupke hoor  :o  ;D Ze vliegt uit zichzelf niet zo snel heel veel rondjes, dus dan zet ik haar op de grond en loop ik van haar weg, dan komt ze achter me aan. Zo doen we dat al van in het begin dat ze tam was, dus ik denk niet dat dat stress oplevert. (ondertussen doe ik dat al een week niet meer, om de beweging wat te beperken, in de hoop dat er wat grammetjes bijkomen)
- Er hangen verschillende speeltjes in haar kooi.
- Haar ontlasting is normaal (soms waterig, maar dat is na een rondje vliegen en is altijd al zo geweest)
- Haar gewicht schommelt tussen 66 en 70 gram (over 1 dag, dus 's morgens is ze nuchter 66 gram en tegen de avond weegt ze 70 gram)
- Flupke zit inderdaad alleen en ik weet dat valkjes groepsdieren zijn. Jammergenoeg ben ik daar maar achter gekomen toen ik haar al had. Ik ben Flupke bij een kweker gaan ophalen (gratis) omdat die haar wou dooddoen omdat ze ziek was. En daar kan ik echt niet tegen en dus ben ik haar gaan ophalen en ermee naar een DA geweest. Momenteel studeer ik nog en Flupke gaat op en neer mee naar mijn studio in de stad waar ik studeer. Dat gebeurt in een kooitje die maar net groot genoeg is voor Flupke + ik heb de kotbazin moeten overtuigen om 1 valkje te mogen houden op m'n studio (normaal zijn huisdieren niet toegelaten)  dus een tweede mag zeker niet. Na dit academiejaar moet ik nog 1 jaar studeren en dan ben ik afgestudeerd. Het eerste werk dan is een valkje erbij halen voor Flupke.
Het is dus niet dat ikzelf geen valkje erbij wil (als het aan mij lag had ik zeker al een hele kolonie  ;D), maar m'n ouders zijn ertegen omdat het praktisch niet mogelijk is.
(ze zit ook al meer dan 1 jaar alleen dus ik vermoed dat dit gewichtsverlies niet daarmee te maken heeft)
- Flupke is ontwormd

Monky had me de tip gegeven om haar wat meer eivoer te geven. Dus nu heeft ze een bakje in haar kooi hangen.
Misschien is de verandering van levensstijl, zoals Rianne zegt, wel de oorzaak. Ik merk dat ze zich ook steeds meer aan m'n moeder gaat hechten.

Verder wil ik ook nog even benadrukken dat Flupke een héél klein valkje is. Toen ze even geen staart had (in het begin braken die makkelijk af), had ze maar het formaat van een klein (!) kanariepietje. Dus écht heel klein voor een valkje.
In de periode dat ze ziek was (in het begin dat we haar hadden), ben ik enkele keren naar de DA geweest met haar en toen ze genezen was, woog ze ongeveer 70-72 gram en toen voelde de DA haar borstbeen en zei ze dat ze zeker niet te mager was.

Groetjes
Romy

Nadja

:oWOW Da's inderdaad wel klein voor een valkje! Ik ben het eens met Yvette, volgens mij doe je er goed aan om wat krachtvoer te geven. Ik zou even aankijken hoe dat werkt en ik hoop dat ze snel weer aankomt.
Groetjes Nadja

Romy

Hoi Nadja

Ja inderdaad, Flupke is superklein. Dat komt omdat ze toen ze klein was (in haar opgroeien), oogontstekingen had op beide ogen. Daardoor werd ze waarschijnlijk minder gevoerd door de ouders. Blijkbaar wel voldoende om te overleven. Later, toen ze uitgevlogen was (nog steeds met die oogonstekingen!), zag ze niet meer en daardoor vond ze waarschijnlijk niet voldoende het zaad in de volière, waardoor ze dus waarschijnlijk telkens maar net voldoende voedsel tot zich kon nemen om te overleven, wat een grote impact heeft gehad op haar groei. Gelukkig is ze er door gekomen, maar het gevolg is wel dat ze superklein is  :-\ Mij geeft het niet hoor, het is het karaktertje dat telt en dat is super  ;D

Het eikrachtvoer staat sinds gisteren in haar kooi en nu en dan zie ik dat ze ervan smult. Nu is het droog eivoer, maar misschien kan ik het eens wat nat maken met sinaasappelsap? Of is dit niet goed?

Groetjes
Romy

Nadja

Hoi Romy,

Mooi om te horen dat Flupke haar krachtvoer eet. Ik weet wel dat eivoer soms wordt bevochtigd met water, maar hoe dat zit met sinaasappelsap weet ik niet. Wilde je dit zelf persen of uit een pak geven? Ik weet niet of er in sinaasappelsap uit een pak toegevoegde middelen zitten die slecht zijn voor je valkje. Maar sinaasappelsap is ook zuur en ik weet ook niet wat voor effect dat heeft op de houdbaarheid van je eivoer. Drinkt Flupke wel eens sinaasappelsap? Croky heeft een echte voorliefde voor bier. Hij probeert vaak stiekem wel eens wat uit een glas te gappen, maar van mij mag hij het niet hebben omdat het zo slecht is voor z'n lever. :P 8)
Als ze het wel vaker drinkt neem ik aan dat het geen kwaad kan, maarja zeker weten doe ik dat natuurlijk niet. Ik kan het ook niet vinden op internet.

Groetjes Nadja

Romy

Hoi Nadja

Ik zou dan wel wat vers sinaasappelsap geven. De reden waarom ik er aan denk, is omdat Flupke m'n vingers aflikt als ik sinaasappel gegeten heb :) En daaruit veronderstel ik dat ze dat dus lekker vindt, waardoor het misschien goed is om het eivoer te vermengen met wat sinaasappelsap om het aantrekkelijker te maken. Maar dan wil ik uiteraard eerst zeker weten of het wel mag/kan.

Nu heb ik wel opgemerkt dat haar poepjes ietsje verander zijn : het groenig gedeeltje is nog steeds apart, maar het wit lijkt wat wateriger en verspreid over het groene deel. Dus geen witte dot, maar verspreid op het groene deel... Weet jij wat dit kan betekenen?

Groetjes
Romy

Nadja

Heey Romy,

Dit heeft Croky af en toe wel eens een keertje. Dan is de ontlasting een beetje waterig. Meestal is dit eenmalig. Croky is goed op gewicht en gezond, dus ik denk dat dit niet ernstig is. Heeft Flupke het wel vaker gehad? En heeft ze het nu de hele tijd of ook maar eenmalig/af en toe? Af en toe kan volgens mij geen kwaad, want Croky heeft dit ook wel eens, maar als het blijft aanhouden moet je uitkijken dat ze niet uitdroogt. Meestal geef ik Croky een hap bruin brood als hij het wat langer heeft omdat daar veel vezels inzitten. Hou het even in de gaten, en als het maar af en toe is zou ik me er geen zorgen over maken.
Sinaasappelsap is wel goed voor je valkje maar ik weet niet of het zuur in het sap effecten heeft op het eivoer. Eet ze er al wat meer van?
Veel succes en de groeten aan Flupke,

Groetjes Nadja

Romy

Hoi Nadja

Ik merk het nu al enkele keren op ja. Dus zal ik het zeker in de gaten houden of het langer blijft duren. Ik merk wel dat ze inderdaad wat meer drinkt.

Bij dagboeken heb ik boekje over Flupke. Als je zin hebt kan je daar lezen over haar avonturen :)

Ze eet wel van het eivoer ja, maar ook niet heel veel natuurlijk. Daarstraks woog ze 69 gram en ondertussen heeft ze alweer lekker veel gegeten.
Het valt echt op dat ze naar de avond toe meer eet. 's Morgens eet ze weinig.

Groetjes
Romy

Mara

Hoi Romy

Ik denk dat het inderdaad te maken heeft dat ze je misschien mist. Dat zou best kunnen, vooral omdat Flupke al een wat kleiner valkje is en ook al wat zwakker is geweest.

Succes ermee, ik hoop dat het (ei)krachtvoer wat helpt.

mara

Nadja

Hoi Romy,

Ik ga zeker eens lezen over de avonturen van Flupke! Volgens mij heeft ze wel wat meegemaakt. Gelukkig is ze lekker aan het eten, en ik hoop dat ze snel weer aankomt. :)

Groetjes Nadja