3 mei 2025, 13:37:48

Mandy's valkjes

Gestart door Mandy, 17 oktober 2003, 02:12:55

« vorige - volgende »

Mandy

17 oktober 2003, 02:12:55 Last Edit: 17 oktober 2003, 02:15:47 by Mandy
Hallo allemaal, :)

De meeste weten wel wie ik ben en hebben al veel over mijn valkjes gelezen, vooral over de nestjes en jonkies die ik gehad heb.
Maar hoe zit het nu met de oudervalken? ::)

Dit zijn ze allemaal;

En dit is wat ze zijn, bij wie ze horen en wat er voor jongen uit kunnen komen;

Jip = Wildkleur man, split voor {X1: Cinnamon}
& Janneke = Cinnamon pop '01

Zonen:
50% Cinnamon
50% Wildkleur, split voor {X2: Cinnamon}
Dochters:
50% Cinnamon
50% Wildkleur

Jut = Geparelde witmasker man '97, split voor {X1: Cinnamon}
& Jil = Bonte cinnamon geparelde witmasker pop

Zonen:
50% Cinnamon geparelde witmasker, split voor bont
50% Geparelde witmasker, split voor bont {X2: Cinnamon}
Dochters:
50% Geparelde witmasker, split voor bont

Pino = Bonte man, split voor {X1: Gepareld}
& Pipo = Bonte cinnamon gepareld pop

Zonen:
50% Bont gepareld, split voor {X2: Cinnamon}
50% Bont, split voor {X2: Cinnamon, Gepareld}
Dochters:
50% Bont gepareld
50% Bont

Pico (jong Jut&Jil '03) = Geparelde witmasker man, split voor bont {X2: Cinnamon}
& Bello (jong Pino&Truus '03) = Geparelde pop, split voor bont

Zonen:
13% Bont gepareld, split voor witmasker
13% Bont gepareld, split voor witmasker {X1: Cinnamon}
13% Gepareld, split voor witmasker
13% Gepareld, split voor witmasker {X1: Cinnamon}
25% Gepareld, split voor bonte witmasker
25% Gepareld, split voor bonte witmasker {X1: Cinnamon}
Dochters:
13% Bont gepareld, split voor witmasker
13% Bont cinnamon gepareld, split voor witmasker
13% Gepareld, split voor witmasker
13% Cinnamon gepareld, split voor witmasker
25% Gepareld, split voor bonte witmasker
25% Cinnamon gepareld, split voor bonte witmasker

Kuifje = Bonte witmasker man '99, split voor {X1: Lutino, gepareld}
& Bobbie = Albino pop (eigenlijk lutino-witmasker ivm zwarte ogen)

Zonen:
50% Albino, split voor bont {X1: Gepareld}
50% Witmasker, split voor bont {X2: Lutino}
Dochters:
50% Albino (gepareld?), split voor bont
50% Witmasker, split voor bont

Suske = Bont geparelde witmasker man '03, split voor ?
& Wiske = Bonte witmasker pop '03

Zonen:
100% Bonte witmasker, split voor {X1: Gepareld}
Dochters:
100% Bont geparelde witmasker

Alleen van de koppels Jip&Janneke en Jut&Jil ben ik zeker, want daar heb ik dit jaar al mooie jongen van gehad.
De andere 4 koppels ga ik volgend jaar bij elkaar zetten en dan maar hopen dat het klikt, ze gaan paren, er bevruchte eitjes komen, ze goed broeden en de jongen goed gaan verzorgen. Dus dat wordt spannend! ;D

Ze verblijven in deze volière die momenteel uitgebreidt wordt;

Zo af en toe zal ik hier eens vertellen hoe het met ze gaat. :P
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Kolkkie

Hoi Mandy,

Ik had wat vraagjes hierover. Wat houd die X1 en X2 in? En maakt het nog wat uit?

Ff als voorbeeld Jut en Jil.

Jut = Geparelde witmasker man '97, split voor {X1: Cinnamon}  
& Jil = Bonte cinnamon geparelde witmasker pop

Zonen:
Dochters:
50% Geparelde witmasker, split voor bont

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Andrea

Hoi Mandy,

Het is inderdaad leuk om eens te lezen over de oudervalken.
Over hun weet ik niet echt veel...
Dus ik zal hier regelmatig eens een kijkje nemen hoe het met de vader van Sparkle gaat en zijn volieregenootjes.

Groetjes Andrea

Binkie en Sparkle

daan

Hoi Mandy,

Leuk idee zo om het te laten zien wie er volgend jaar gekoppeld gaat worden en wat de kans is dat ze krijgen.

Ik heb alleen een vraagje.
Hoe weet je nou dat bijv.: Pico een geparelde wimakser man is. Ik heb namelijk Lucky en die lijkt er sprekend op maar ik denk dat het een pop is. Hoe weet jij dit dan???

En dat geld eigenlijk voor Wiske, zij is van 2003 hoe weet je nou dat dat een pop is, ik zou het niet weten bij mijn bonte witmasker Bailey. De kweker waar die vandaan komt zegt een man>...............?

Heel wat vragen he hahahahahha
Maar ik ben gewoon erg benieuwd hoe jij dit allemaal uitrekend of bedenkt.

Groetjes Daan

Nes

Hoi Mandy,

pfffffff! Wat moeilijk is dat toch allemaal met die mutaties!
Ik heb zoiets ooit op de middelbare school gehad bij biologie en dat was dan met koeien  ;) :D ik snap er echt helemaal niets van! Maar goed dat jij het wel zo goed weet anders had ik nu niet zo'n mooi valkje  ;)
Binky is toch van Jut en Jil he? En een gewone cinnamon geparelde witmasker? Ik ben in ieder geval benieuwd wat je er volgend jaar weer allemaal bijkrijgt!

Groetjes Nes.

Mandy

Hoi Maris, :)

Bij de valkjes is het net andersom als bij ons en heeft de man 2 X-chromosomen en de pop heeft een X en een Y chromosoom.
Dus om van jouw voorbeeld uit te gaan en Pukkie als voorbeeld nemen die misschien een man is? ;

Zou jij een mooie witmasker pop voor 'm vinden en ze krijgen jongen dan kan dit eruit komen;

Mother:Whiteface
Father:Whiteface Pearl Split To Pied {X2: Cinnamon}

male offspring:
25% Whiteface Split To Pied {X1:  Pearl}
25% Whiteface Split To Pied {X1:  Cinnamon Pearl}
25% Whiteface Split To {X1:  Pearl}
25% Whiteface Split To {X1:  Cinnamon Pearl}

female offspring:
25% Whiteface Pearl Split To Pied
25% Whiteface Cinnamon Pearl Split To Pied
25% Whiteface Pearl
25% Whiteface Cinnamon Pearl

De cinnamon factor zie je dus bij de dochters terug komen, want een pop heeft maar 1 X-chromosoom nodig en omdat het op de X1 of X2 zit heb je 50% kans dat de X2 zich aan de Y koppelt en je de cinnamon zal zien.
De zonen hebben 2 X-chromosomen nodig maar op slecht 1 zit die cinnamon factor. Is het nou een cinnamon witmasker pop dan kan het dus wel;

Mother:Whiteface Cinnamon
Father:Whiteface Pearl Split To Pied {X2: Cinnamon}

male offspring:
25% Whiteface Split To Pied {X1:  Pearl} {X2: Cinnamon}
25% Whiteface Cinnamon Split To Pied {X1:  Pearl}
25% Whiteface Split To {X1:  Pearl} {X2: Cinnamon}
25% Whiteface Cinnamon Split To {X1:  Pearl}

female offspring:
25% Whiteface Pearl Split To Pied
25% Whiteface Cinnamon Pearl Split To Pied
25% Whiteface Pearl
25% Whiteface Cinnamon Pearl

Snap je het een beetje? :-/

Mandy

17 oktober 2003, 19:39:10 #6 Last Edit: 17 oktober 2003, 19:41:59 by Mandy
Leuk Andrea, ik zal binnenkort over elke valk eens iets vertellen. ;)

En klopt Nes, je hebt het helemaal goed! Je hebt dus goed opgelet! :P

Hoi Daan,

Dat Pico een man is weet ik 100% zeker vanwege het mannelijke gedrag wat ie al snel vertoonde en nu helemaal vanwege het verdwijnen van de parels.

Pico is van maart en deze foto is van mei;

En deze foto is van oktober;

Een duidelijk verschil dus; verdwijnen van de parels en een mooi wit masker. ;)

Maar Suske en Wiske is een ander verhaal, die zijn bont dus daar kunnen we het nooit aan zien.
Dus het gedrag observeren.
Van Suske weet ik zeker dat het een man is vanwege het fluiten en machogedrag en ook heeft hij al wat wipwap oefeningen met Bello gedaan. :P

Maar Wiske zit pas sinds zaterdag, na een weekje quarantaine, bij de rest en daar merk ik nog niets aan.
Ik denk wel dat ze jong is, want ondanks dat ze zelf goed eet hoorde ik ze wel bij anderen bedelen. Dus het zal nog wel ff duren eer ik er echt iets aan ga merken denk. Mijn eerste indruk is wel dat het een pop is.
Ze komt van de vogelmarkt in Zwolle en de man bij wie ik haar kocht zei me ook dat het een pop was, maar ja, echt zekerheid heb je daar niet... :-/

Mandy

23 oktober 2003, 05:07:02 #7 Last Edit: 26 oktober 2003, 16:26:05 by Angelique
Off topic replies have been moved to [link=http://www.valkparkiet.com/cgi-bin/forum/yabb/YaBB.pl?board=verhaal;action=display;num=1067171165]This Thread[/link] by Lique.

Mandy

30 oktober 2003, 19:36:18 #8 Last Edit: 30 oktober 2003, 19:47:55 by Mandy
De meesten weten inmiddels dat Janneke helaas is overleden afgelopen maandag 27 oktober 2003 na het verkeerd afnemen van een cloaca uitstrijkje om papegaaienziekte vast te stellen. :'(

Hier wat foto's van mijn allereerste valkje dat hier is geboren (20 juli 2001) en die ik, ondanks dat ze helemaal niet tam was, toch zal missen. :(

Voor meer info hierover zie; Ziek/Mandy's valkjes ziek.

Mandy

30 oktober 2003, 19:38:24 #9 Last Edit: 31 oktober 2003, 02:19:39 by Mandy
Janneke vormde een koppel met Jip. Het was een echt lief koppel samen;

Janneke was een hele goeie moeder;

En Jip is een goeie vader.
Hij verdient het zeker om volgend jaar met een nieuw vrouwtje weer mooie nestjes groot te brengen. ;)
Dus over een poosje wil ik weer een nieuw vrouwtje voor 'm gaan zoeken. Liefst ook een cinnamon denk ik. :P

Jip is een wildkleur man die split is voor cinnamon, dus het zou leuk zijn als ik dan volgend jaar weer wildkleur en cinnamon jongen van 'm zou kunnen krijgen. :)

En dat kan alleen als hij weer een cinnamon pop krijgt of een pop die split is voor cinnamon of een pop die cinnamon in zich heeft zoals Pipo waar het ook wel mee lijkt te klikken.
Ze zitten de afgelopen dagen heel vaak bij elkaar en kroelen samen.  :-*
Dit is Pipo;

Pipo is 18 juli 2003 als jonge pop hier gekomen, verder weet ik helaas niets van d'r.

Pipo is eigenlijk voor Pino bedoeld zodat ik daar bonte jongen uit kan krijgen, maar ze lijken niet echt in elkaar geïnteresseerd. :-/ Dus misschien ga ik wel op zoek naar een andere mooie bonte pop voor Pino.

En uit Jip en Pipo kan ik ook wildkleur en cinnamon jongen krijgen, kijk maar;

Mother: Pied Cinnamon Pearl
Father:Grey Split To {X1:  Cinnamon}

male offspring:
50% Cinnamon Split To Pied {X2: Pearl}
50% Grey Split To Pied {X2: Cinnamon Pearl}

female offspring:
50% Cinnamon Split To Pied
50% Grey Split To Pied

Mandy

Jip is hier trouwens op 9 december 2001 gekomen nadat hij bij mensen in de tuin was belandt.
Een jonkie wat ik toen in huis had en supertam was omdat ik die met pap groot had moeten brengen vanwege plukken was toen ook weggevlogen en we dachten dat het om onze Taco ging.
Helaas bleek dat dus niet zo te zijn. :(
Deze mensen hadden geen verstand van vogels en zeiden neem maar mee.
We hebben toen ook advertenties voor deze valk opgehangen e.d., maar daar heeft nooit iemand op gereageerd. :-/

Jip was helemaal niet tam dus ik denk dat ie ergens uit een volière is gekomen. Mijn gevoel zegt ook dat dit al een oudere valk moet zijn.
Uiteraard mocht hij hier blijven. Hij ging toen in de volière bij de rest en vormde dus een koppel met Janneke.
Onlangs heb ik ze Jip en Janneke genoemd, daarvoor heette ze Zwartje en Japie-jo.

Ik hoop dat ik nog een hoop jaren van Jip mag genieten.
Het is een rustige valk, ik heb 'm nog nooit horen fluiten, alleen wat gekrijs in de ochtenden en avonden.
Als hij jongen heeft en hij zit op het blok verdedigt hij altijd goed, maar kan ik 'm altijd zonder handschoenen eraf pakken. Daarna vliegt ie natuurlijk snel weg!
Hij is altijd goed geweest als vader. Hij paart goed, hij broedt goed en verzorgt z'n jongen goed. Hopelijk volgend jaar ook. ;D

Mandy

30 oktober 2003, 20:26:42 #11 Last Edit: 31 oktober 2003, 02:07:56 by Mandy
Taco is trouwens van een koppel wat ik even hier heb gehad en naar een andere kweker zijn gegaan.
Dat waren Dodo en Coco;

Die kregen Taco en Elvis. Taco was een wildkleur valkje geboren op 2 augustus 2001 en Elvis een geparelde. Allebei werden ze helaas flink door de vader geplukt. Ook plukte de vader de moeder.
Ik was nog heel onervaren, maar ben deze 2 met de hand groot gaan brengen. Taco wilde ik zelf gaan houden en Elvis zou naar een collega gaan. Helaas bleek Elvis te jong en te zwak en die heeft het niet overleefd. :(
Taco deed het wel goed, alleen duurde het heel lang en was het heel moeilijk om 'm zaad te leren eten.
Hier een fotoreportage;

In oktober 2001 kregen we een Engelse Bulldog pup in huis die we Paco noemde.

Hij was nog niet zindelijk en wekenlang waren we daarmee bezig. Dus de deur naar de achtertuin ging op een dag nogal wat keren open en dicht. Altijd lette we op Taco, want die was zowat altijd uit de kooi. Maar jullie voelen 'm wel aankomen natuurlijk, dat ging een keer fout...

Normaal stapte Paco meteen weer naar binnen, maar op die donderdag 6 december 2001 rond 17.00 dus niet. Hij bleef in de deuropening staan, dus ik riep paco paco paco!
Taco reageerde daarop om naar me toe te komen vliegen. Normaal landde hij altijd op m'n hoofd, maar het was al donker dus hij mistte en vloog zo over m'n hoofd naar buiten! :o
Ik werd helemaal hysterisch en riep continue naar Taco. Ik hoorde 'm een lange poos naar me fluiten, maar hij vloog hoger en hoger en verder en verder... Tranen met tuiten heb ik gehuild  :'( en geen oog heb ik dicht gedaan die nacht...
Ik had die vrijdag eigenlijk vroege dienst maar meldde me ziek. Op het moment dat het licht werd was de meeste kans voor mij om Taco terug te vinden. Hij kon immers die nacht ergens in een boom zijn gaan zitten? Ik heb het hele dorp afgezocht en naar 'm geroepen en gefloten. Pamfletten/advertenties, niets hielp...
Tot ik die maandag 6 december dus een bericht kreeg over een gevonden valk. Dat was helaas niet Taco, maar dat was Jip die hier nu nog steeds is. :)
Van Taco heb ik nooit meer iets vernomen... Ik maak mezelf wijs dat hij door z'n tamheid nu bij mensen is terecht gekomen die 'm goed verzorgen en hij daar nu gelukkig is. :-*

Zo, nu weten jullie wat meer over mijn valkjes, binnenkort meer. ;)

Mandy

31 oktober 2003, 02:29:52 #12 Last Edit: 26 januari 2004, 03:39:28 by Mandy
Die collega heeft nog een andere Elvis gekregen, toevallig ook een geparelde, alleen nu een cinnamon ipv een wildkleur geparelde;

Elvis blijkt inmiddels Elvira te zijn en is voor meer dan 100% een pop. Eigenlijk is ze heel hard aan een mannetje toe, want ze heeft al ontzettend veel eieren gelegd en heeft vele opgewonden periodes waar de zitstokjes uitgebreid voor bewerkt worden! :D

Elvis is een zus van Janneke. Hun ouders zijn Marrie en Janus. Ook hebben ze een broer Toby die naar een andere collega van me is gegaan. Toby komt hier iedere zomer nog logeren. Zo was tie voor tie weg ging;

En zo is tie nu;

Het is een echte kerel en fluit er op los. De kinderen van mijn collega zijn er helemaal dol mee en hebben 'm al allerlei deuntjes geleerd, ook zegt ie; toby en kusje. Zijn ene vleugel is geknipt, voor de logeerpartij dacht ik dat dat een probleem zou zijn, maar niets was minder waar. Hij zat altijd op de hoogste stokken en was overal als eerste bij, hij is een echt baasje hoor. ;D

En hier is de hele familie te zien;

V.l.n.r.; Toby, Janus, Marrie, Janneke en Elvis.

Mandy

31 oktober 2003, 03:13:51 #13 Last Edit: 5 november 2003, 01:10:04 by Mandy
Marrie was mijn eerste valkje die in september 2000 bij ons is komen wonen.

Eigenlijk wilde ik graag een geelkuif kaketoe, maar dat durfde ik niet vanwege het sterke sociale gedrag, het grote risico op plukken en het harde krijsen. Ik ben een aantal keren naar de papegaaienopvang in Oerle geweest en ik zou het vreselijk vinden om daar mijn papegaai heen te moeten brengen... :-/

Dus nam ik "maar" een "mini kaketoe"; een valkparkiet! ;D Inmiddels ben ik er aan verslaafd en kan niet meer zonder! :P

Marrie was redelijk tam. Haar vleugels waren geknipt in het begin om d'r makkelijker tam te krijgen. Inmiddels ben ik daar geen voorstander meer van, tenzij het om bepaalde redenen gebeurd.
Ondanks dat was ze niet supertam. Maar dat kwam ook door haar felle karakter denk ik, het was een pittige dame met een eigen willetje. ;)

In december 2000 kwam er al een andere valk bij; Truus.

Samen konden ze het best goed vinden, maar soms was er ook wel eens gekibbel, zoals dat bij vriendinnen ook wel eens kan gaan. En het konden soms grote deugnieten zijn! ;)

In het voorjaar van 2001 kwam er een volière buiten, gemaakt van een tuinhuisje.

Na een paar maanden kwam er al een uitbreiding! ;D

Marrie ging naar buiten en kreeg in mei 2001 een mannetje; Janus. Janus is een man van '99, hij heeft een ring om en is grijs pastel. Op de foto's hier lijkt hij meer een wildkleur, maar in het echt was hij lichter.
Beiden zijn vernoemd naar mijn opa en oma die dat heel leuk vonden! :P

Hier werd hun eerst jonkie gemaakt; Janneke! ;D

Truus bleef nog even binnen en kreeg in juni 2001 een vriendje; Pino.

Echte maatjes werden het niet en Pino was ook niet echt tam. Truus kwam wel eens een kroeletje halen en stiekem konden we dan ook Pino wel eens mee kroelen, maar zodra hij in de gaten had dat het onze handen waren en niet de snavel van Truus was tie weer gauw weg!
Pino is een echte macho die wel van de vrouwtjes houdt. Hij heeft dan ook een hele repertoire van mooie melodietjes om de vrouwtjes te lokken! :-*

Toen op 2 augustus Taco werd geboren en die na een paar weken naar binnen ging, gingen Pino en Truus ook naar buiten toe. 8)

Mandy

31 oktober 2003, 03:24:49 #14 Last Edit: 31 oktober 2003, 03:27:09 by Mandy
In 2001 hadden Dodo en Coco 2 nestjes waarvan uit het 1e nestje alleen Taco het overleefde en uit het 2e nestje ook maar 1 van de 2 jongen.
Janus en Marrie hebben toen dus 3 jonkies uit 2 rondes gekregen. Janneke was de enige uit de eerste ronde.

Bij beide koppels waren er helaas ook onbevruchte, ingedroogde en kapotte eitjes.
Toen kwam ik er dus achter dat je niet zomaar ff kan gaan kweken. In het begin denk je echt van; ik zet 2 vogeltjes bij elkaar en er komen jonkies.
Nee...zo werkt dat dus niet... ;)

Binnenkort meer over hoe het verder ging in 2002. :)