6 mei 2025, 03:58:54

Mandy's valkjes

Gestart door Mandy, 17 oktober 2003, 02:12:55

« vorige - volgende »

Nes

Hoi Mandy,

wat leuk dat je hele familieverhalen vertelt  :) Dat je dat nog allemaal zo goed weet! Heb je soms een valkparkietendatabank  :D Vast wel!
En de foto's zijn ook zo ontzettend mooi! Dat jij al je valkjes nog op die foto's uit elkaar kunt houden!
Ik hoop echt dat je nog een mooi cinnamon gepareld vrouwtje vindt voor Jip (was het toch he?). Voelde me eigenlijk best wel vervelend in de eerste instantie omdat jij eigenlijk in het begin Binky voor jezelf had willen houden....
Dan had je haar nu nog gehad. Mijn eerste reactie was "ik geef Mandy haar terug" maar dat kon ik toch ook weer niet over mijn hart verkrijgen want ik kan haar nu niet meer missen. Dus ik hoop dat je nog een hele mooie vindt.

Groetjes Nes.

Mandy

1 november 2003, 04:04:58 #16 Last Edit: 1 november 2003, 04:15:52 by Mandy
Aaahhh wat lief Nes :P, nee hoor meid ben je mal, ik zou het de valkjes ook niet aan kunnen doen. Moeten ze ineens zonder al die goede mensenliefde naar die koude volière toe. En ook al had ik Binky gehouden dan was zij nu dood geweest... Want dan had zij er al die tijd aan bloot gestaan net als Jans, dus dat had niets uitgemaakt. Haar jonge leeftijd met weinig weerstand en antistoffen is het helaas fataal geworden. De anderen zijn volwassen sterke valken die wel wat kunnen hebben gelukkig.
Valkjes die echt tam zijn horen ook niet in een buitenvolière vind ik. Daarom is Dazzle toen ook naar Karin gegaan. Eigenlijk wilde ik haar zelf houden omdat ik het zo'n mooie geparelde valk vond, maar doordat ik haar met de hand groot bracht en super tam werd kon ik dat niet en wilde ik dat ze bij iemand thuis kwam. En daar is ze nu ook goed terecht gekomen, hé Karin. ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Karin

1 november 2003, 17:18:20 #17 Last Edit: 1 november 2003, 17:18:36 by kazoo
Ja hoor, ze is het meest verwende valkje  ;D Moet je eens proberen een rijstewafel te eten. Ze begimnt dan aan de andere kant en als je te dicht bij komt hapt ze in je neus  :D " van mij, mij, mij ! "  ;D Maar ze is ook een grote kroel hoor.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Mandy

Weer even een berichtje uit het heden november 2003;

Ik heb definitief besloten dat Pino omgedoopt wordt tot de nieuwe Janneke voor Jip.  :)

Ik heb met die naam niet zo'n probleem want Janneke is en blijft toch de Japie-jo zoals ik ze eerst altijd genoemd heb.  ;)
Ik had de namen Zwartje en Japie-jo omgedoopt zodat het beter bij de rest van de namen paste. En zelf merken ze dat toch niet, want ze zijn toch niet tam en ik praat er niet tegen zoals je dat bij een tamme vogel doet.
Maar Pino die binnen heeft gezeten blijft wel altijd Pino heten. ;)

Voor Pino moet ik nu natuurlijk een nieuwe Pipo hebben en die komen van de week. Het wordt 1 van deze 2 valken;

De bovenste is zeker een pop vlgs Roger, de kweker waar ze vandaan komen, maar die andere weet ie niet. Die vind ik eigenlijk mooier om te zien en neem ik daarom ook. Als nu blijkt dat dat toch een man is zoek ik daar een ander baasje voor, als het een pop is hou ik d'r en ga ik voor het andere valkje een baasje zoeken. :)

Het blijkt trouwens dat de bont factor van de oudervalken niet van belang is voor de nakomelingen. Dus als je bonte valken hebt met veel grijs kan je er toch jongen uit krijgen met meer geel, dat wist ik niet. ::)

Mandy

5 november 2003, 01:58:49 #19 Last Edit: 5 november 2003, 02:00:25 by Mandy
En dan nog een nieuwtje; er komt een koppel bij! ;D

Het gaat om dit stel;

Het is een lutino man split cinnamon en een cinnamon witmasker pop. Ik noem ze Ot en Sien. :P

Dit is Ot;

En dit is Sien;

Ik wilde nog graag een echt koppel en graag één die ook lutino jongen kunnen geven, want dat is de enige (normale/bekende) mutatie die ik nog niet heb qua mogelijke nakomelingen.
Vlgs die tabel is dit mogelijk;

Mother:Whiteface Cinnamon
Father:Lutino Split To {X1:  Cinnamon}

male offspring:
50% Cinnamon Split To Whiteface {X1:  Lutino}
50% Grey Split To Whiteface {X1:  Lutino} {X2: Cinnamon}

female offspring:
50% Cinnamon Lutino Split To Whiteface
50% Lutino Split To Whiteface

Ik weet alleen niet goed hoe ik me die cinnamon lutino voor moet stellen? ::)

Ik ga deze week de nieuwe buitenkooien in orde maken zodat ze daar alle vier in kunnen. Ze zitten daar apart van de rest en verblijven dan dus een paar weken in een soort quarantaine. ;)

Karin

Gefeliciteerd Mandy !! Zelf ben ik niet zo'n lutino mens, uitzonderingen daargelaten ( soms ben je toch op slag verliefd  ;D Zoals op die geparelde lutino die ik in oktober in een dierenwinkel zag ), maar ze zijn prachtig hoor, het stel van je ! Een cinnamon lutino is een lutino met een lichte bruine waas. Net zoiets als Mystic. De ene heeft het duidelijker dan de ander en vaak wordt het naar mate de valk ouder wordt donkerder. Ik vind het wel apart ! Ik hoop dat je er prachtige lutino's uitkrijgt !

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Paul

Hoi Mandy,

In elk geval weer een positief bericht dat je er een paar mooie valkjes bij gaat krijgen.
En dat koppel is heel mooi dan ben je al zeker dat die bij elkaar passen :-)
En ze zien er erg mooi en gezond uit zo op de foto :-)
In elk geval fijn dat je ze straks appart kunt zetten dan kan gelijk je nieuwe volliere ingewijd worden :-)

Groetjes, Paul

Marianne

Hoi Mandy,

Gefeliciteerd met je nieuw koppeltje.
Wel spannend wat voor jongen er nou werkelijk uit komen.
Ook voor het geslacht weer wat makkelijker zie ik in je lijstje.
Hoe is het met je andere valkjes, knappen ze al een beetje op?

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Andrea

Hoi Mandy,

Goh weer een positief bericht, goed voor jou zeg!
Mooi zijn je nieuwe aan winsten zeg.
Leuk dat je dan kans maakt op lutino jonkies.
Ik ben ook wel benieuwt naar cinnamon lutino's.
Misschien heeft iemand er wel een afbeelding van?
Als ik een vaklje bij wil wil ik graag een cinnamon geparelde witmasker , lutino of cinnamon of gewonewitmasker...
Dus misschien... wie weet neem ik er dan nog een bij jou tegen die tijd als het kan. ( en als ik meer weet wat ik volgend jaar ga doen na deze studie )

Groetjes Andrea

Binkie en Sparkle

demi

hallo mandy

feli met je mooie nieuwe koppeltje ot en sien
wat een prachtkoppel om te zien!!!

diana w

Mandy

7 november 2003, 21:05:54 #25 Last Edit: 28 december 2003, 21:20:12 by Mandy
Vanmiddag zijn de bonte valkjes gearriveerd! ;D

Ze zitten in de nieuwe buitenkooien in quarantiane van de rest;

En hier nog ff de hele voliére;

Als blijkt dat beide poppen zijn dan hou ik de rechtse. Die is van maart '03 en de linkse is van mei '03 en dat is zeker een pop vlgs Roger. :)
Ik heb er ook nog mooie stambomen bij gekregen en dat is natuurlijk heel handig voor de kweek. ;)

En nu is het maar afwachten en observeren. ::)

Speedy

Gefeliciteerd Mandy met je nieuwe mooie aanwinsten.
Jeetje leuk joh die 2 die zo hangen, lijkt wel of ze een ketting om hebben....of een kraag....(pater) hahahaa heel leuk.

Groetjes,
  Trudie

Mandy

8 november 2003, 00:54:53 #27 Last Edit: 8 november 2003, 06:45:38 by Mandy
Hahaha ja grappig hé, vond ik ook wel leuk. ;D

En volgende week zaterdag trouwens komen Ot en Sien.  :)
Die kweker komt ze dan zelf brengen, want dan kan hij zien hoe ze terecht komen en hij wil ze dan af en toe ook eens op komen zoeken. Hij stopt nl niet omdat ie het niet meer leuk vind, maar omdat hij er gewoon geen tijd meer voor heeft.
Z'n andere 14 valken gaat hij ook naar Peter en Angelique brengen. :P Hij komt trouwens uit Alblasserdam.

Dus dan heb ik 14 valkjes die dan hopelijk 7 koppels vormen, 2 koppels dus zowieso en de rest wordt afwachten. ;)

Mandy

12 november 2003, 04:31:09 #28 Last Edit: 12 november 2003, 04:32:38 by Mandy
Nou, is er toevallig iemand geïnteresseerd in de mooie Pipo? ::)
Want na een poosje begluren en bestuderen weet ik al vrij zeker dat het een man moet zijn!  :o
Jammer voor mij, maar met de andere Pipo ben ik ook blij hoor. :P
Hij fluit al lekker mee met de mannen aan de andere kant en ik zag 'm troffelen met z'n snavel om indruk te maken op de andere Pipo (die wel zeker een pop is). :-*

Voor een mogelijke liefhebber die meer info wilt, hij kost dus 20 euro, heb ik er zelf ook voor betaald en vanuit z'n stamboom kan ik deze info geven;

Mother: Pied Split To Whiteface
Father: Pearl Split To Pied Whiteface

male offspring:
13% Whiteface Split To Pied {X1:  Pearl}
13% Grey Split To Pied {X1:  Pearl}
25% Grey Split To Pied Whiteface {X1:  Pearl}
13% Pied Whiteface Split To {X1:  Pearl}
13% Pied Split To {X1:  Pearl}
25% Pied Split To Whiteface {X1:  Pearl}

female offspring:
13% Whiteface Pearl Split To Pied
13% Pearl Split To Pied
25% Pearl Split To Pied Whiteface
13% Pied Whiteface Pearl
13% Pied Pearl
25% Pied Pearl Split To Whiteface

Hij is dus zowieso split voor gepareld, maar misschien ook voor witmasker.
En hij is van 5 maart 2003, dus mooi geschikt voor de kweek van 2004.

En er zijn wat nieuwe ontwikkelingen, want nu is Jip niet meer zo geïnteresseerd in Janneke maar in Bobbie!
En Janneke is vrij close met Kuifje, maar ik had het dus liever andersom gezien! :D
Ik probeer ze toch gewoon te koppelen natuurlijk, maar als dat niets wordt houdt het gewoon op en ruil ik ze om. Want ja, als het niet klikt, dan klikt het niet! ;D
Werkt bij ons natuurlijk ook niet zo, je kan mij ook niet met elke kerel in een hokje stoppen! :D

daan

Hoi mandy,

Ten eerste wat is je voliere schitterend geworden joh, echt heel mooi. En de valkjes van Roger zijn ook erg leuk om te zien. En ja dat koppelje lutino witmakser is ook geweldig hahahahaha. Alle is mooi. Lekker voor je dat er nu wat zonnigere tijden aanbreken. Nou je zal best wel een lief baasje vinden voor Pipo( das toch de bonte mandy).
Ja ik heb al een bonte. Trouwens waar ga jij die bonte mee koppelen?
Nee idd we hebben het soms niet de hand he wie met wie wil haahaha.
Meissie succes he.

Groetjes Daan