Is mijn valkje een mannetje of een popje?

Gestart door Brummer, 23 december 2007, 10:38:00

« vorige - volgende »

Brummer

Hey,

Mijn valkje fluit nauwelijks, maar ik heb hem ook maar twee dagen. Hij schreeuwt soms, dat niet echt op fluiten lijkt. Nou heb ik gelezen dat popjes niet fluiten en mannetjes wel, ik wou even zeker weten of mijn valkparkiet een mannetje of een popje is. Hier zijn een paar foto's:




bobbie

Hoi Brummer,

Hoe oud is ze (of hij)?

Je hebt 1 nadeel:

Normaal zie je na de eerste rui bij de meeste mutaties of het een pop of een man is. Bij sommige mutaties dus niet. En daarvan is dit er 1.

Je valkje is bont en gepareld. Bij bonte valken duurt het tot 4 jaar voor alle parels verdwenen zijn als het een man is.
Bij een gewone wildkleur geparelde valk zie je dit al na de eerste rui.

Na 2 dagen kan je nog niets over het gedrag zeggen. Hij of zij moet eerst wennen.
Als het een man is gaat ie op een gegeven moment, als hij zich helemaal thuis voelt en oud genoeg is, tikken met de snavel tegen de tralies of op de stok, gaat een deuntje fluiten met de vleugels licht wijd. Dan kan je er bijna zeker van uit gaan dat het een man is.

Gr, Nel :)

Brummer

Aha, hij is pas een paar maanden oud. Bedankt voor de tips!  :)

Silke *

Hoi Brummer,

Op het eerste zicht ziet het mij er een mannetje uit.
Hij heeft erg felle wangen en begint de parels te verliezen.
Aan het masker kan ik dus niets afleiden omdat het een bonte vogel is. Ik heb hier ook 3 mannen zitten die bijna niets van zich laten horen of gewoon niets.

Volgens mij is het dus een mannetje  :)

Groetjes
Silke

Brummer

Bedankt, maar ik heb nog één vraag, hij trilt vaak en schreeuwt ook op een felle toon. Wat kan de oorzaak hiervan zijn?

Silke *


Brummer

Het is een eentoning fel geluid dat op roepen of schreeuwen lijkt. Hij/Zij doet het vaak als er mensen dichtbij zijn en soms piept hij af en toe. Men kan het ook als roepen noemen maar het lijkt meer op schreeuwen.

Silke *

Dat is zowat een typisch geluid van aandacht vragen. Gewoon negeren, dan gaat het vanzelf over  ;)

Brummer


Silke *


Brummer

Toch nog één vraag, mijn valkparkiet zit te trillen alsof hij het koud heeft. Kan dit zijn omdat hij pas twee dagen hier is en dat hij nog bang is?

Silke *

Kan je een filmpje maken/zoeken als ie dit doet?

Brummer

Het is niet echt zichtbaar op een filmpje, maar het is net alsof hij op een motortje staat. Hij trilt gewoon netzoals een mobiel.

Silke *

Als ik het juist heb, is dat dan weer broeds gedrag (van een pop  ::))

Brummer