6 mei 2025, 03:55:20

twee nestjes in deze kou? wat nu

Gestart door Gerdy, 17 december 2007, 11:33:12

« vorige - volgende »

Gerdy

Ik heb vier koppeltjes in de buiten voliere en tot mijn verbazing hebben twee koppeltjes eitjes gelegd het ene koppeltje zit in het broedblok en het andere koppeltje heeft in het binnen hok op de bodem de eitjes gelegd..maar is het nu niet veel te koud om ze op het nest te laten broeden? of moet ik het zo maar laten..wie heeft er tips.
gr gerdy

Silke *

Hoi Gerdy,

Het is niet echt een optie om nu nog de nestjes te laten uitbroeden! Het beste is dan ook om de nestkastjes weg te nemen als ze niet meer mogen kweken! Of ontoehankelijk te maken.
De eitjes op de bodem zou ik alvast zéker weghalen.  Broeden de ouders op de eitjes?
En de eitjes in het nestblok zou ik ook weghalen.
En broeden de ouders daar op?

Wanneer de ouders niet broeden en er niet naar om kijken, neem je ze gewoon weg.
Wanneer ze wel broeden en eitjes bijleggen telkens je ze weghaalt, kan je best ze best vervangen door nepeitjes.

Als je aan geen nepeitjes kan geraken, dan kan je na de 1e, 2e of 3e dag dat het eitje gelegd is, een gaatje aan beide kanten prikken, zodat het eventuele valkje niet ontwikkeld!
Doe dit zéker niet op de 4e dag, dan ontwikkelt er zich al een valkje!

Succes en groetjes,
Silke

Gerdy

hoi..ik heb juist het broedkastje opgehangen omdat er steeds eitjes in de volliere lagen is het misschien dan een optie om de vogels plus de eitjes naar binnen te halen?
gr gerdy

Silke *

Hoi Gerdy,

Ik zelf zou het mss niet doen, ik weet niet juist wat de beste optie is. Het kan wel zijn dan, als je de eitjes gaat vervoeren ed. dat ze niet meer willen verder broeden.
Als je zegt dat ze maar de hele tijd eitjes leggen, kan je ze het best vervangen door nepeitjes!
Waarom wacht je niet gewoon tot het kweekseizoen (maart- april)?

Groetjes
Silke

Mara

Hoi Gerdy

Ze kunnen beter de eitjes in de voliere laten vallen dan nu gaan broeden met deze kou. Dat is vaak een garantie voor problemen want als de kou in een keer te heftig wordt, dan laten ze over het algemeen het nestje in de steek.

Ik zou ze niet naar binnen halen, de overgang is denk ik dan te groot van kou naar warmte.

Ik zou broedblok weghalen want juist daardoor motiveer je ze om eitjes te gaan leggen. En zorg in elk geval dat je ook nepeitjes in huis hebt.

Mara