Teentje eraf, veel bloed OPNIEUW ALLES KAPOT!!

Gestart door Rob S, 15 december 2007, 15:51:37

« vorige - volgende »

Rob S

15 december 2007, 15:51:37 Last Edit: 15 december 2007, 20:32:46 by Rob S
Hoi allemaal,

Net heb ik weer bezoek gehad van een roofvogel en die heeft een valk van mij te pakken gehad. Nu heeft hij een teen eraf, wat kan ik het beste doen? Groeit dat vanzelf weer dicht, of moet dat dichtgeschroeid worden?

Rob

bobbie

Hoi Rob,

Bij mijn valkje is er ooit een teen afgebeten door een papegaai. Daarmee ben ik gelijk naar de vogelarts gegaan. Het teentje zat nog met een velletje vast en dat stukje heeft ze tegen de open wond aangeduwd en zo verbonden. Toen stopte het bloeden ook.

Een valkparkiet heeft niet zoveel marge om bloed te mogen verliezen, dus zelf zou ik geen risico nemen en als het nog bloed naar een dierenarts gaan. Er zijn ook mensen die het stelpen met bloem maar daar weet ik het fijne niet van.

Succes ermee, Nel

Rob S

Oke, ja hier in de buurt zit geen vogelarts dus dat wordt lastig, ik zal het eens met bloem proberen. Bedankt

Rob S

Het bloeden wordt iets minder, hopelijk gaat hij het redden...
Hij gedraagt zich gelukkig nog wel goed en zit nog niet stil in een hoekje. Als ik hem pakken wil probeert hij nog fanatiek weg te sprinten...

Hopelijk gaat hij het halen..

Gerda

Hoi Rob,

Ik hoop het ook. Als het bloeden is gestopt is er alleen kans op infectie. Dus wel goed in de gaten blijven houden.

Zou het straks weer gaan bloeden, dan zou ik hem uitvangen en het teentje met een soldeerbout dichtschroeien.
Dat klinkt heel eng, maar is dan wel levensreddend!

Maar ik hoop dat het goed gaat. In de natuur zijn er veel vogels die een teen missen, en daarbij is de wond ook dichtgegroeid!

Ik duim maar voor jullie!
Groetjes, Gerda

Rob S

Citaat van: Gerda op 15 december 2007, 16:18:00
Hoi Rob,

Ik hoop het ook. Als het bloeden is gestopt is er alleen kans op infectie. Dus wel goed in de gaten blijven houden.

Zou het straks weer gaan bloeden, dan zou ik hem uitvangen en het teentje met een soldeerbout dichtschroeien.
Dat klinkt heel eng, maar is dan wel levensreddend!

Maar ik hoop dat het goed gaat. In de natuur zijn er veel vogels die een teen missen, en daarbij is de wond ook dichtgegroeid!

Ik duim maar voor jullie!
Groetjes, Gerda

Dat hebben we net al gedaan, maar het bleef bloeden. Nu gaat het iets beter. Bedankt voor je reactie!!

Rob S

Nou, hij bloedt niet meer, we hebben het teentje dichtgeschroeid, bloem op de bodem van de vervoerskooi gedaan waar hij in zit en we hebben zijn teentje, wat er nog van over is afgebonden met een tie-ribje zodat er niet al teveel bloed meer in het teentje kan komen.

Mijn moeder is direct naar de winkel gegaan om druivesuiker enz te halen want volgens mij heeft hij wel redelijk wat bloed verloren voor zo'n klein beestje.

Een groot deel van de overige vogels zitten al binnen in de kweekkooien voor hun veiligheid. Aangezien het nu donker is doe ik de rest morgen.

Bedankt voor jullie reacties!

Groetjes

Mara

Hoi Rob

Dat is heftig zeg. IK hoop dat je valkje het gaat redden. Wat je ook had kunnen doen is het teentje in kaarsenvet dopen, van een waxinelichtje of zo.

Ik zelf heb hier ook een paar valkjes die een teentje of een nagel missen en die zijn goed genezen, dus ik hoop dat het goed gaat komen.

Mara

Rob S

Hoi Mara,

Ja dat was ff schrikken, maar het gaat wel goedkomen. Hij staat nu in de gang in zo'n vervoerskooitje, en net hing hij alweer op de kop aan de tralies :-X Het bloeden is gelukkig ook helemaal gestopt. Er staat ook water bij met druivensuiker erdoor heen en hij heeft ook alweer gegeten zag ik.

Dus het gaat de goede kant op :)

Rianne

Er is ook van dat gele poeder te koop bij de drogist, dat los je op in water en dat kan het bloeden ook stelpen. Niet als het bloed eruit gutst, dan werkt het niet.

Mara

Hoi Rob

Wat fijn dat het alweer beter gaat en dat je valkje al op de kop hangt. Dat is over het algemeen een goed teken.

Ga je nu al je valkjes naar binnen doen?

Mara

Rob S

Hoi Rianne,

Oke, ja ik woon in een klein dorpje en er zijn hier niet veel winkels en al helemaal geen drogist. Daarvoor moet ik eerst 10 a 15 min. rijden. Maar bedankt voor je tip. Het bloeden is gelukkig al gestopt :) Hopelijk gaat hij goed herstellen en kan hij nog kweken in de toekomst. Het is mijn twijfelgeval van wel of niet bleekmasker...

Hoi Mara,

Ja al mijn vogels gaan nu naar binnen toe, in de kweekkooien in een houten schuurtje. Ik wil niet het risico lopen dat er nog meer gegrepen worden.

Groetjes

Kirsten

Hoi Rob,

Wat Rianne bedoelde heet dutimonpoeder, een geel poedertje wat tevens desinfecterend werkt. Je kan hier uiteraard ook gewoon betadine voor gebruiken.
Overigens hoef je het niet in wat op te lossen, dus misschien bedoeld Rianne nog wat anders. Het werkt in ieder geval heel prettig en kost heel weinig, gewoon bij de apotheek.

Groetjes
Kirsten

Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Rob S

Het gaat te goed, hij begint zichzelf kapot te maken >:( hij pikt alles los nu. weer opnieuw dicht branden?

Rob S

Ik en mn vader hebben weer een poging gedaan om het dicht te schroeien met een krachtigere soldeerbout, alleen hij zit nu helemaal in shock. Hopelijk haalt hij het, en als hij blijft lijden denk ik dat ik hem er maar uit moet verlossen...