28 april 2024, 15:46:40

Benauwd

Gestart door LekkerDier, 12 december 2007, 19:28:49

« vorige - volgende »

LekkerDier

Mijn valkparkiet lijkt al een tijdje niet zo lekker. (Als ze echt ziek zou zijn was ik al lang naar de dierenarts gerend.)
Het begon een paar maanden geleden; na het vliegen deed ze erger hijgen dan eerst, soms zelfs piepend. Verder zag je er niks aan.
Toen wilde ze niet meer uit zich zelf vliegen, maar deed verder wel gewoon. Wel werd ze steeds slomer (zeer geleidelijk aan )

Sinds twee dagen wil ze niet meer bij me zitten, ze zit bol, gaat soms als een gek eten (zaadjes, pallets, maar ook zand, schelpen en stenen) Lijkt nu ook in rust benauwd, niest veel, eet soms ontlasting en er blijft soms ook een plakkerig sliertje ontlasting aan haar kontje hangen.

Ik heb de dierenarts gisteren al gebeld, maar ik kan pas volgende week terecht. Ik dacht dat het wel kon, omdat ze al een tijdje niet zo lekker was. Als ze niet meer zelf zou eten kon ik haar wel eerder brengen. Maar toen ik net de kamer in kwam, zat ze op de grond  :'(

Herkend iemand deze symptomen?
Liefst ga ik zo snel mogelijk naar de dierenarts. Gaat dit nog een week goed? Of morgen een andere dierenarts bellen voor een snellere afspraak?
Eventuele tips zijn ook welkom!

Groetjes,

Liek

Mara

HOi Liek

Ik zou het nummer van Dr. Feld bellen, dat vind je aan de linkerkant bij dierenarts.

Meer kan ik er niet over zeggen, sterkte ermee.

Mara

ROCKS

Hoi,

Ik zou ook direct het spoednummer van dokter Feld bellen. Je vind het nummer van de praktijk in de links hiernaast.
Ik denk dat je valkje echt goed ziek is, met wat je beschrijft, en je moet echt zo snel mogelijk handelen. NIET wachten tot volgende week, hoor.

Heb je een warmte lamp? Je kan haar daar onder zetten, want als ze bol zitten gaat hun lichaamstemperatuur dalen.
Ze moet dan meer moeite doen om zichzelf warm te houden.
Je kan ook wat druivesuiker door haar water doen,en als je dat niet hebt eventueel wat roosvicee. Dat geeft iets meer energie.
Je kan haar proberen met wat lekkers, trosgierst of iets anders wat ze heel graag eet.


Doe anders ook een doek over de kooi, dat vinden ze ook vaak fijn. En zorg dat ze niet te dicht bij een geluidsbron staat, een tv ofzo.
Rust is nu ook belangrijk.

Waar kom je vandaan? Ik heb een warmte lamp, en die mag je zo gebruiken als je wilt.
Mocht je geen lamp in huis hebben, of te ver bij mij vandaan wonen, leg dan wat lege flessen met heet water onder op de bodem, en doe daar theedoeken overheen, wel zo dat de warmte er niet helemaal doorheen komt dat ze zich er aan verbrandt. Vaak als je zoiets aanbied gaan ze er uit zichzelf op/onder zitten. De temperatuur niet boven de 28-30 graden laten komen.
Ik hoop dat je valkje het redt, en dat je tijdig naar een DA kan met haar.

Groetjes, Nellie


                                         ROCKY  *R*I*P*
                                          28 maart

Lin

Heeft ze een vochtige neus of schuurt ze wel eens langs stokken en gaapt ze veel?


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Yvette

En ik denk net zo over als mijn vorige sprekers
Drs Feld of een andere DA die verstand heeft van vogels

Rianne

Ik denk in ieder geval aan een luchtweg aandoening, gezien het piepen en de benauwdheid. Voor het vele eten, en de ontlasting eten heb ik zo gauw geen verklaring. :-\

Ademhalingsklachten en benauwdheid zijn tekenen dat het niet goed gaat met je valkje. Een valkje wat dagelijks vliegt moet een goede conditie hebben. Verandert dit, is dit al een teken om contact op te nemen met een DA. Nu heb je dit een paar maanden aangekeken... Hopelijk is het niets ernstigs.

LekkerDier

Citaat van: Lin op 12 december 2007, 20:44:44
Heeft ze een vochtige neus of schuurt ze wel eens langs stokken en gaapt ze veel?


Ja, ze schuurt vaak langs haar stok, tralies en blok. En ze gaapt ook veel. Ze heeft niet echt vochtige neusdoppen, maar af en toe maakt ze wel een soort snotter geluidjes.

Herken je deze symptomen? Wat was het?

(Morgen ochtend ga ik direct de dierenarts bellen. Desnoods een ander die wel nog plaats heeft)

LekkerDier

Citaat van: Rianne op 12 december 2007, 20:53:28

Ademhalingsklachten en benauwdheid zijn tekenen dat het niet goed gaat met je valkje. Een valkje wat dagelijks vliegt moet een goede conditie hebben. Verandert dit, is dit al een teken om contact op te nemen met een DA. Nu heb je dit een paar maanden aangekeken... Hopelijk is het niets ernstigs.


Hoi Rianne,

Bedankt voor je reactie.
Ik weet dat het raar klinkt dat ik het een paar maanden heb aangekeken.
Het is zo dat het een paar maanden geleden ergens begon (achteraf gezien). Het is zeer geleidelijk aan achteruit gegaan met de conditie en gezondheid van mijn vogeltje. Ik ben erg snel bezorgd en zorgzaam voor haar en als ze duidelijk ziek is zal ik er niet over peinzen om naar een dierenarts te gaan. Ik wil alleen niet bij elke vallende veer de deur bij de dierenarts platlopen.
Inmiddels ben ik er nu van overtuigd, mede dankzij jullie berichten, dat ik morgen actie moet ondernemen.

Groetjes,

Liek

LekkerDier

Citaat van: ROCKS op 12 december 2007, 20:05:01
Hoi,

Ik zou ook direct het spoednummer van dokter Feld bellen. Je vind het nummer van de praktijk in de links hiernaast.
Ik denk dat je valkje echt goed ziek is, met wat je beschrijft, en je moet echt zo snel mogelijk handelen. NIET wachten tot volgende week, hoor.

Heb je een warmte lamp? Je kan haar daar onder zetten, want als ze bol zitten gaat hun lichaamstemperatuur dalen.
Ze moet dan meer moeite doen om zichzelf warm te houden.
Je kan ook wat druivesuiker door haar water doen,en als je dat niet hebt eventueel wat roosvicee. Dat geeft iets meer energie.
Je kan haar proberen met wat lekkers, trosgierst of iets anders wat ze heel graag eet.


Doe anders ook een doek over de kooi, dat vinden ze ook vaak fijn. En zorg dat ze niet te dicht bij een geluidsbron staat, een tv ofzo.
Rust is nu ook belangrijk.

Waar kom je vandaan? Ik heb een warmte lamp, en die mag je zo gebruiken als je wilt.
Mocht je geen lamp in huis hebben, of te ver bij mij vandaan wonen, leg dan wat lege flessen met heet water onder op de bodem, en doe daar theedoeken overheen, wel zo dat de warmte er niet helemaal doorheen komt dat ze zich er aan verbrandt. Vaak als je zoiets aanbied gaan ze er uit zichzelf op/onder zitten. De temperatuur niet boven de 28-30 graden laten komen.
Ik hoop dat je valkje het redt, en dat je tijdig naar een DA kan met haar.

Groetjes, Nellie


Hoi Nellie,

Bedankt voor je tips en medeleven!

Ze kreeg net een opleving en wilde graag bij me zitten. Daarna was ze blij dat ze in haar kooitje mocht en een kleedje erover heen kreeg. Ik ga zo nog even bij d'r kijken, misschien maak ik inderdaad wel een kruik. Dat is een goed idee, was ik zelf nog niet opgekomen. Ik heb wel een infraroodlamp, maar daarmee ben ik bang dat het te warm wordt.
Morgen ga ik kijken bij welke dierenarts we terecht kunnen.

Groetjes,

Liek

Rianne

Hoi Liek,

ik neem je niks kwalijk hoor, ik heb zelf ook eens iets te lang aangekeken, naar de eigen DA geweest en antibiotica gekregen. Pas na 1,5 heb ik het valkje op laten nemen en toen na een week ging ze alsnog dood... Ik wil je alleen waarschuwen dat het soms erg snel achteruit kan gaan.
Misschien kun je nog wat druivensuiker in haar drinkwater doen voor energie? Nu gaat ze slapen maar misschien morgenochtend?

ROCKS

Citaat van: LekkerDier op 12 december 2007, 21:14:49

Ik ben erg snel bezorgd en zorgzaam voor haar en als ze duidelijk ziek is zal ik er niet over peinzen om naar een dierenarts te gaan. Ik wil alleen niet bij elke vallende veer de deur bij de dierenarts platlopen.


Hoi Liek,

Ik denk dan: je kan beter 1 x teveel voor jan met de korte achtenaam gaan, dan 1 x te weinig, echt, je vergeeft het jezelf niet als er wat met je valkje is en je bent er niet op tijd bij. Dit is geen verwijt, maar mijn eigen mening, dus ik hoop dat je het positief opvat.
Ik blijf voor jou en je valkje hopen dat ze er weer bovenop komt, en dat de DA je kan helpen. Weet je al naar welke DA je gaat? Ik weet dat dokter Feld zelf spreekuur heeft op donderdagmiddag, dus als je voor hem kiest heb je misschien mazzel, maar dat zul je moeten vragen als je belt.

Wat betreft de infraroodlamp: je kan hem boven de kooi met de doek hangen, en dan even op de temperatuur letten.
Die kan je dan het beste even meten op de plek waar je valkje graag zit, nu ze ziek is, en ook op een plek lager in de kooi, voor het geval ze naar beneden verkast.
De doek op de kooi zal de ergste warmte tegenhouden, dus zo kan je een beetje spelen met de temperatuur. Is het te warm dan hang je de lamp wat hoger, of de kooi lager zetten.
Mocht je met een warmwaterkruik of flessen aan de slag gaan, dan moet je maar zo denken: de warmte stijgt omhoog, dus als ze bovenin zit heeft ze daar dan toch warmte van. Ik zou dan wel een doek over en om de kooi heen doen, want de warmte is er eerder uit dan je denkt.
Vooral als het nacht is vinden ze de warmte toch wel fijn, dat is mijn ervaring.

Groetjes, Nellie


                                         ROCKY  *R*I*P*
                                          28 maart

Kimm

hoi liek,
ik hoop dat het goed gaat komen. ik heb hetzelfde gehad met mijn valkje. ook werd toen de ontlasting geel. hij is toen opgenomen in een vogelkliniek. helaas is hij overleden. het gaat ook eerst heel langzaam voordat ze aan je laat zien dat hij echt ziek is. ik wens je veel sterkte en ik duim voor je!

groetjes van kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

LekkerDier

Gelukkig lijkt ze vanmorgen weer ietsje actiever dan gisteren.
Ook heb ik voor vandaag een afspraak kunnen maken met de DA.
Wordt vervolgd

Kimm

dat is mooi! hopen dat het allemaal weer goed komt voor je valkje. ben benieuwd wat de da zegt.

groetjes kim :)

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

LekkerDier

Ik kom net bij de DA vandaan.
De DA denkt aan een luchtweginfectie, waarschijnlijk een schimmelinfectie.
Ze is voor een paar dagen opgenomen  :( Ze moet namelijk medicijn met een verdamper krijgen, zodat dit goed in haar longen kan komen. Ik vind het verschrikkelijk dat ik haar bij de DA achter moest laten, maarja het is belangrijker dat ze weer beter wordt.
Maandag mag ze weer naar huis...

Bedankt voor alle reacties en medeleven!

Groetjes,

Liek