4 mei 2025, 04:16:33

Wat is er met hem aan de hand?

Gestart door Chris, 9 december 2007, 10:17:22

« vorige - volgende »

Chris

We hebben gisteren een valkparkiet gekocht. Waar ik erg trots op ben.  ;D Alleen hij eet niet, drinkt niet en het lijkt of hij niet op de stokje kan staan hij houdt zich steeds vast aan de kooi. Wat moet ik doen? hij moet een keer eten, toch? :(
Is hij ziek?
Help me dank

bobbie

Hallo Chris,

Om te beginnen gefeliciteerd met je nieuwe valkje.

Zit je valkje niet bol?

Ik denk dat ie bang is en daarom aan de tralies blijft hangen.

Ik zal het eea opsommen waarop je zou kunnen letten:

Staat de kooi op een "veilige" plek? Oftewel is 1 kant van de kooi afgeschermd door bijvoorbeeld een muur? Dat geeft een veiliger gevoel aan je valkje.

Ook is het belangrijk dat je weet dat je valkje al zelfstandig eet.

Ga niet te vaak naar hem toe, gun hem de tijd te wennen.
Ook kan je voorlopig nog een bakje eten op de bodem van de kooi zetten. Leg er trosgierst bij, dat vinden ze eigenlijk allemaal erg lekker.

Praat, als je bezig bent met eten/water wisselen, zachtjes tegen je valkje, dat kan hem rustiger maken.

Verder zullen andere mensen aanvullingen hier geven.
Veel succes. Nel :)

Anja

Hoi Chris,

Ik sluit me helemaal bij Nel aan.

Als ik een nieuw valkje kocht dan zorgde ik dat de kooi vol voer stond. Ook een bakje met water op de bodem zetten.

Staat je kooi op een plek waar je constant langs moet lopen? Dan zou ik hem verzetten naar een plek waar je bijna niet langs loopt.

Geef je valkje ook tijd om te wennen. Komt je valkje van een kweker of uit een dierenwinkel?

Veel succes ermee

Groetjes Anja

Chris

Het komt van een dierenwinkel
Ik zal proberen om wat voedsel op de bodem van de kooi te zetten( mijn ouders zijn van plan om hem trg te brengen naar de dieren winkel, ik probeer hen ff om te praten)

en bedankt voor de tips

Anja

Een valkje uit een DW is meestal schuwer van handen en zo.
Hoe oud is je valkje?

Mss je na een paar dagen het stappenplan eens kunt volgen. Dat vind je aan de linkerkant bij tam maken.

Groetjes Anja

Mara

hoi Chris

Om meteen het valkje terug te brengen naar de dierenwinkel is wel zonde, het diertje heeft nog niet eens de tijd gehad om aan zijn nieuwe omgeving te wennen.

Ik sluit me verder aan bij mijn voorgangsters en nogmaals, valkjes uit een dierenwinkel zijn veel schuwer maar kunnen met veel geduld en liefde supergoed tam gemaakt worden.

Mara

Chris

ZE hebben gezegd dat hij ongeveer begin voorjaar uit zijn ei is gekomen. Ik wil ook niet dat hij terug gaat maar mijn ouders zijn gewoon bezorgd dat hij dan dood gaat, als hij niks eet, sinds hij in ons huis is gekomen.
normaal zal een valkparkiet toch gewoon weg vliegen , in begin, als je hem probeert te raken ofniet ?
maar dat doet hij niet, je kan hem raken wel zachjes maar hij blijft gewoon op zijn plaats hangen en krijst eventueel nog.

Chris

Zijn vleugels trillen ook erg. heeft hij het koud of is hij bang?

Sorry dat ik zoveel post maar ben een beetje bezorgd :-[

Anja

Schaam je niet dat je zoveel vraagt. Hoe meer jij vraagt hoe meer je te weten komt. We zijn hier om elkaar te helpen.

Ik denk dat zijn vleugels trillen omdat hij bang is.

Staat de kooi niet op de tocht en niet tegenover een deur of zo?

Laat hem eerst maar eens een paar dagen wennen en praat maar tegen hem.

Dan zou ik als ik jou was beginnen met het stappenplan.

Groetjes Anja

Chris

Ok Dank je wel voor jullie hulp
Me ouders geven mij en de valkparkiet nog 1 dag de tijd :(
als hij niet eet brengen ze hem terug.
eet hij nog en hij mag blijven

Nogmaals bedankt voor jullie hulp :)

Anke

Hoi Chris,
Zeg maar tegen je ouders dat een valkje niet direct dood gaat als hij even niet eet.
Het beestje is gewoon bang en dan is eten het laatste waar ze zin in hebben!
Ik hoop dat je valkje snel zijn voer ontdekt en dat je ouders hem nog wat langer de kans willen geven!
Succes!!
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Anja

Hoi chris,

Het zou niet eerlijk zijn als je valkje terug zou moeten.
Ik hoop dat hij snel gaat eten.

Heeft hij inmiddels al gegeten mss?

Groetjes Anja

Yvette

9 december 2007, 20:02:17 #12 Last Edit: 9 december 2007, 20:03:55 by Yvette
En wat geef je hem zoal te eten?
En ik denk ook net als de anderen dat je valkje eerst moet wennen

Chris

Ja Goed nieuws hij heeft zo net nog gegeten
BEn zo blij hij drinkt weer eet en trilt niet meer ^^
En mag hem houden als het goed is

dank je wel voor jullie steun ;D ;)

Ps ik geef hem klein beetje eivoer gemengt met zaadjes en eventueel trosgierst

Anke

Hoi Chris,
Wat fijn dat je valkje gegeten en gedronken heeft ;D
Je valkje mag zaadvoer (grote parkieten) eivoer en met mate trosgierst.
Wat heb je als bodembedekking?
Als je beukensnippers gebruikt dan moet je hem ook grit in een apart bakje geven.
Veel plezier met het tam maken van je valkje!!
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes