7 mei 2025, 16:27:03

rui-verloop

Gestart door Lauwers, 26 november 2007, 20:39:17

« vorige - volgende »

Lauwers

Hoi iedereen,

Ik had een vraagje ivm de rui bij een valkje.

Hoe verloopt een rui eigenlijk? is het een geleidelijk verlies van de veertjes? of zit er een verschil in, een soort van verloop? Eerst de kleintjes, dan de grote???

Het is zo, een tijdje geleden was mijnen Charlie in de rui, allemaal kleine veertjes. Hij is nu ook 'gevlekt', donkere en lichtere veertjes op de rus.
Nu verliest hij de laatste dagen grotere veren en hij is ook vele stiller ineens, en hij slaapt overdag, iets wat hij anders nooit doet. Van zijn ruiperiode ervoor had hij ook helemaal geen last, hij was even opgewekt, vrolijk, kwetterde veel, en nu is hij zo stilletjes.

Eerst dacht ik dat hij mss toch iets had overgekregen van mijn nieuw valkje (staat apart maar op zelfde kamer, zij had diarree, maar was niet besmettelijk), maar mijne frank viel net dat hij nu weer pluimen verliest.

Het kan toch ook niet een soort van verenplukken zijn hoop ik?

Groetjes,
Davina

Sanna

Hoi Davina,

De rui verloopt inderdaad in etappes. Ik weet even niet meer de volgorde precies, maar volgens mij is de kuif als laatste aan de beurt. Dat een vogeltje wat stiller wordt tijdens de rui is heel normaal, waarschijnlijk zit hij gewoon niet lekker in z'n vel. Je kunt hem wel helpen, door hem extra vitaminen te geven (niet alleen wat je in de dierenwinkel kunt kopen, maar ook gewoon lekker groente en fruit) en geregeld lekker te douchen.

Groetjes, Sanna

Lauwers

Hoi Sanna,

dank je! dus het zou volgens jou gewoon door de rui komen dat mijnen don juan (zit steeds naar het vrouwtje te fluiten) ineens is stil gevallen??? (is heel stil nu en slaapt veel)

Ik hoop het. Morgen zal ik hem eens goed verzorgen dan: extra sla en goed douchen!
Ik heb hem net sla gegeven, maar met iets nieuws bij en ik denk dat ie dat nieuwe zo niet ziet zitten.

Groetjes,
Davina

Sanna

Hoi Davina,

Sla kun je beter niet geven, daar krijgen ze meestal een waterige ontlasting van en bovendien nemen zulke bladgroenten meer afvalstoffen uit te lucht op. Ik heb even een stukje voor je gekopieerd bij Voeding.

CitaatGroenten
Groenvoer hoort bij het dieet van de valkparkiet.
Met bladgroenten zoals: Sla, muur, andijvie, spinzie enzovoort oppassen dat er niet teveel gegeven wordt iv.m. mogelijk problemen met de ontlasting. Een stukje wortel, komkommer, courgette, rettich en bleekselderij wordt ook altijd op prijs gesteld door de valkparkiet.
Dit kan ook gemengd worden met eivoer. Verder kunnen ook boontjes, rijst, tauge gevoerd worden.

Fruit
Een stukje appel, peer , mandarijn of sinaasappel wordt ook altijd gewaardeerd, dit kan ook gemengd worden door het eivoer. Houdt er wel rekeing mee dan het bederft. Een beetje kiwi of zelfs een halve kiwi is ook leuk om te voeren, de valkparkiet is dat tijden druk met de kiwi en er zitten ook nog eens zaadjes in. Denk ook eens aan aardbeien, rode bessen, kersen enzovoort, de valkparkiet ziet er na de maaltijd dan wel verschrikkelijk uit. Meestal zitten ze dan helemaal onder de aardbei, dit kan echter geen kwaad.

Hier vinden ze brocolie altijd helemaal geweldig. Ze vinden het heerlijk om al die groene bolletjes eruit te knagen en het is heel erg gezond voor ze, bomvol vitaminen en mineralen ;D. Ook wortel vinden ze top, krijgen ze alleen een oranje snavel van ::). Ik moet wel altijd alles aan de tralies binden, want als ik het op een schoteltje ofzo leg, kijken ze er niet eens naar om!

Groetjes, Sanna

Lauwers

Hoi Sanna,

telkens als ik Charlie wat sla gaf heb ik zijn ontlasting in eht oog gehouden, maar hij bleef altijd oke. Ik geef hem ook niet te veel. (die extra sla is niet bedoeld als extra veel, maar wat sla alleen, want nu komt hij er niet aan) wortel eet ie neit zo graag. mss zal ik mrogen eens broccoli halen. nog neit geprobeerd.
appel vind ie niets, druif ook niet zo (zijn op nu) tomaat ook niet. kiwi ook zo niet.

vroeger bond ik ook altijd alles vast aan de tralies, maar nu heeft ie een grote kooi met 3 bakjes binnenin.

heb je enig idee waar ik het rui-verloop kan vinden? of hoe ik erna moet zoeken via google? (is 'rui-verloop' wel de juiste omschrijving?)

Groetjes,
Davina

Sanna

Hoi Davina,

Ik vond een stukje op Bird Web (bijna aan het einde van de pagina):

CitaatParkieten en papegaaien ruien nooit volledig. Ze kunnen gedurende een tijdje vrij intensief ruien, dan stoppen, en na een wisselvallig lange periode, er terug mee doorgaan.

Als ik er zo over nadenk, dan klopt dat inderdaad. Soms lijkt het wel of ze zo'n beetje het hele jaar door een beetje ruien. Het komt meestal in vlagen. Ineens vind je een paar weken een heleboel veren, en dan vind je weer bijna niks.

Groetjes, Sanna

Lauwers

Hoi,

dank je :)
Ja en er staat ook dat ze dan kunnen verzwakken, zoals hij nu waarschijnlijk heeft...

Groetjes,
Davina

Sanna

Ja klopt, ik las ook een stukje dat kiemvoer dan heel erg goed is, dat kun je nog proberen. Heb je verder wel eens stukjes appel door de tralies geprobeerd? En in paprika en rode peper zit ook enorm veel vitamine C. Je moet maar gewoon dingetjes proberen, totdat je iets hebt wat lekker gevonden wordt ;D. En als je eens niet zeker ervan bent of het ze mag geven, mooet je maar even googlen op dat woord + giftig of + parkiet of valkparkiet. Meestal vind je er dan wel iets over.

Groetjes, Sanna

Lauwers

Hoi Sanna,

dank je, van appel is Charlie niet zot, heb ik al geprobeerd, maar er zijn toch verschillende pepers??? zijn sommigen niet te pikant? ik durf dat niet zo goed. Rode paprika kan ik wel eens proberen, moet ik wel nog gaan halen.
Het enige dat er goed in gaat bij Charlie is sla... maar die ligt nu ook in de vuilbak. Hij heeft wel krachtvoer staan omdat het ook nodig is voor mijn andere valkje.

Groetjes,
Davina

Sanna

Probeer anders veldsla, dat is iets beter dan gewone sla. Gewoon in een klein bosje met een knaper aan de tralies ofzo. Of hoe hij het dan wel eet ;D. En heb je al eens komkommer geprobeerd? Voor de peper moet je anders eens op het forum zoeken. Er zijn een paar mensen die peper aan de valkjes geven, die kunnen je precies vertellen welke pepers je moet gebruiken. Volgens mij zit het met peper zo dat dat stofje dat het voor ons zo heet maakt, bij valkjes helemaal geen effect heeft. Maar ik weet niet meer hoe het precies zat.

Groetjes, Sanna

Anja

Gewone rode pepers kun je geven. Ik doe dat ook en ze smullen er enorm van.

Groetjes Anja

Romy

Hoi

Bij ons thuis hebben we een aantal boompjes met zo'n hete rode pepers. Die legt m'n moeder dan te drogen en dat gebruikt ze dan als decoratie. Maar oh wee als Flupke die in de gaten krijgt  :o
Het resultaat kan je zien in mijn handtekening  ;D

Maw : blijkbaar is het hete voor ons niet zo heet voor valkjes, aangezien Flupke er alles aan doet om ervan te kunnen smullen  :)

groetjes
Romy

krasny

Wat grappig. Dat van die rode pepertjes wist ik niet.
Mijn valk is heel wisselend met het eten van groente. Soms vindt hij dit lekker dan dat. Maar op geen enkele groente is hij dol en fruit interesseert hem helemaal niet.
Hij eet alleen maar een heel klein beetje fruit als ik dat doe.
Hij proeft dan eigenlijk wat ik eet.
Loura

Lauwers

Hoi iedereen,

ik heb wat minder goed nieuws denk ik... Charlie weegt normaal tussen de 75 en 77 gram, en nu weegt ie er nog maar 70 en hij zit dik en te bibberen, en hij jaagt blanche weg terwijl hij er in het begin zot van was.

Ik ga morgen met hem naar de dierenarts...

Groetjes,
Davina

Sanna

Hoi Davina,

Dat lijkt me inderdaad het beste. Waarschijnlijk is er meer dan de rui aan de hand. Is het wel een dierenarts die verstand van vogels heeft? Want de meeste dierenartsen zijn daar niet zo bekend mee, vogels gehandelen vraagt wat extra kennis.

Succes morgen.

Groetjes, Sanna