8 mei 2025, 06:47:25

Verlamde pootjes

Gestart door Debby K, 12 november 2007, 12:58:26

« vorige - volgende »

Debby K

Hallo,

Een tijdje geleden heb ik een oproep geplaatst over Sita, ze had opeens twee verlamde pootjes.

6 Weken hebben we geprobeerd met medicatie om haar pootjes weer aan de gang te krijgen. 6 Weken staat er ook voor zenuwherstel. Maar het is helaas niet gelukt.

Maar, sita is nog steeds een heel opgewekte vogel, die behalve niet kan lopen en vliegen nog zin heeft in alles. Der koppie niet laat zakken, en nog steeds de hele dag zeurt om aandacht (net als vroeger)!

Ik ga nu dus zolang zij er nog zin in heeft, haar een heerlijk leventje verzorgen. Zodra ik merk dat zij haar koppie laat hangen, laat ik haar inslapen, want dan heeft het leven geen waarde meer voor haar liggend in een kooi. (De dierenarts zegt ook dat ze zeker weten geen pijn heeft.)

Mijn vraag is nu, hebben jullie ideeen over hoe ik haar nog kan helpen? Ik heb een goede bodembedekker gevonden van natuurlijk materiaal, leggen zacht, warm en stevig zodat ze lekker kan liggen.

Ik vroeg mij af of jullie nog andere ideeen/ervaringen hebben om haar het zo makkelijk mogelijk te maken.

Groetjes
Debby en sita en angel

Mara

Hoi Debby, Sita en Angel

Ik heb geen tips of ideeën, ikzelf heb alleen maar een gehandicapte rosella en oude vogels in mijn voliere gehad. En voor hun had ik overal touwen en zo gespannen. Maar zij konden nog lopen en vliegen.

Ik wens je heel veel sterkte met alles.

Mara

Romy

Hoi Debby

Ik vind het prachtig dat je voor een valkje met een handicap wil zorgen! Dat moet best lastig zijn soms...
Je kan een aantal speeltjes in haar bereik leggen, zodat ze zich kan vermaken als jij er niet bent. Ik denk bv aan kralen die op een koord geregen zijn, die kan je ophangen boven haar, zodat ze er naartoe kan reiken en ermee kan spelen.
Op dezelfde manier kan je een belletje hangen.
Ook kan je gezonde dingen aanbieden om te eten : fruit, groenten en kruiden. Bij voeding vind je een hele lijst wat een valkje mag eten. Want ik denk dat het best lastig is qua voeding omdat ze best niet te zwaar wordt denk ik, aangezien ze het niet kan afwerken door te wandelen/vliegen.

Je kan ook wat hooi in haar bereik leggen. Daar knabbelt mijn valkje althans graag op. Je hebt speciale soorten hooi waar kruiden e.d. doorheen zitten (alpenweide hooi noemt het denk ik).

Een tip waar je denk ik ook veel mee bent is de volgende : biedt haar niet teveel ineens aan, maar geef haar om de dag iets anders. Zo gaat ze zich, denk ik, minder snel vervelen.

Heel veel succes ermee!

Groetjes
Romy

Gerda

Hoi Debby.

Ik zou inderdaad zorgen voor een zachte, maar ook wisselende ondergrond, zodat er geen decubitus (doorligplekken) ontstaat.
Zolang ze een goede voedingstoestand heeft zal het vaak wel goed gaan.

Het lijkt me wel heel moeilijk om een valkje te zien dat niets meer kan, maar haar karaktertje is blijkbaar zo dat ze een vechtertje is.
Zolang ze er nog lol in lijkt te hebben en geen pijn heeft kunnen jullie in ieder geval van elkaar genieten.

Groetjes, Gerda

valkje005

kan je valkje zijn vleugels nog bewegen?
birds are great, i wish that i could fly like them
(remember that this birds have there own personality)

kent iemand 2 goede namen??? laat maar weten!! :)

Dierenfreackske

Als je niet thuis ben ....kan je misschien ook samen met speelgoed zoals eerder al vermeld de radio zachtjes laten spelen zodat ze wat muziek heeft !!Ik denk dat ieder valkje graag wat muziek hoort als ze alleen zijn he !!Fijn dat je voor een gehandicapt valkje zorgt en wie weet komt het nog tamelijk goed met der pootjes ? Alvast beterschap voor je valkje !!! Misschien ook vitamines ?Wat zegt de DAdaarvan ?Grtjs Ann

kiertjuh

sprrr gwd van je wat je doet!
ik had tijdje terug een jonge kauw gevonden die ook de pootjes had verlampt de dierenarts zei dat het zou kunnen dat hij een hoofdschudding had en idd
na een paar maanden kon hij weer lopen
In het begin dacht ik dat het nooit meer gwd kon komen maar we hebben hem verzorgt todat hij weer beter was.
Hij bleef sprr gelukkig.
maar je moet je valkje vooral lekkeren dingen ,geven en knuffelen .Als je valkje maar weet dat je er voor hem bent.
maar ik heb nog een vraagje weet je wat de oorzaak kan zijn dat hij is verlamt?

groetjes en sterkte