4 mei 2025, 21:00:36

Bijten, hoe mee om te gaan?

Gestart door Dirk, 10 november 2007, 17:49:45

« vorige - volgende »

Dirk

Hallo,

Ik heb sinds een paar dagen een jong valkje, circa 3 maanden, hij is redelijk tam, komt op mijn vinger zitten, en op mijn schouder. Verder vliegt hij hier thuis wel eens rond.

Maar als ik hem dan wil pakken, bijvoorbeeld van de trap af wil halen. Dan loop ik rustig pratend op hem af, en steek rustig mijn vinger naar hem toe.

In plaats van dan op mijn vinger te zitten begint hij dan te bijten. Ik hou nu mijn vinger stug bij hem, zodat de lol er snel vanaf is. Maar ik weet eigenlijk niet goed hoe ik hiermee om moet gaan. Na een paar keer bijten is het oko weer over, en dan gaat ie weer gewoon op mijn vinger zitten.

Gewoon negeren? Of hebben jullie tips?

Alvast vriendelijk dank!

Dirk

Silke *

Hey Dirk,

Als ie bijt, bijt ie door of niet?
Als ie alleen maar hapt en echt niet hard bijt of doorbijt, mag je je vooral niet laten doen!
Als je het wel doet, leert hij dat als ie bijt dat ie niet moet komen op je vinger zitten.
Mss kan je hem met trosgierst wat lokken en ervan laten eten als ie op je hand zit enzo...
Gewoon blijven proberen tot ie idd op je vinger komt zitten.
Hij wil alleen maar zeggen: "ga weg" ofzo..
Achteraf laat ie zich wel doen.

Groetjes
Silke x

Dirk

Citaat van: Silke M. op 10 november 2007, 18:45:14
Hey Dirk,

Als ie bijt, bijt ie door of niet?
Als ie alleen maar hapt en echt niet hard bijt of doorbijt, mag je je vooral niet laten doen!
Als je het wel doet, leert hij dat als ie bijt dat ie niet moet komen op je vinger zitten.
Mss kan je hem met trosgierst wat lokken en ervan laten eten als ie op je hand zit enzo...
Gewoon blijven proberen tot ie idd op je vinger komt zitten.
Hij wil alleen maar zeggen: "ga weg" ofzo..
Achteraf laat ie zich wel doen.

Groetjes
Silke x

hij hapt alleen,

Gezien de situaties lijkt het vooral van.. 'goh, laat me evne rustig zitten' .

Maar hij zit dan vaak op plaatsen waar het niet handig is dat ie zit, of hij doet het wanneer ik hem wil pakken omdat ie dan terug z'n kooi in moet.

Wat ik nu doe is hem gewoon laten knabbelen, daarna stapt ie wel op m'n vinger meestal, als ik m'n vinger ga bewegen, gaat ie heftiger bijten.

Ik ben bang, dat als ik mijn vinger terug trek, dat ie dan zo'n gevoel krijgt van 'goh, ik heb gewonnen!' en dat wil ik natuurlijk voorkomen.

Toch lastig, een jong vogeltje opvoeden  ;)

Mara

Hoi Dirk

Trek niet terug en laat vooral niet merken dat je bang bent voor je valkje.

Meer tips heb ik even niet maar ik hoop dat er nog meer tips binnenkomen.

Mara

Silke *

Jep, is helemaal juist wat mara zegt, niet laten doen !
Hij zal het wel leren... ;)

Silke x

Mara

Hoi Dirk

Ik heb zelf een lutino pop op (nep)eitjes zitten en die kan ook bijten, maar nadat ze me een keer flink gebeten heeft en ik niet terug trok, bijt ze me ook niet meer.  ;) Nu hoop ik wel dat jouw valkje je niet zo te grazen neemt als die van mij.

mara

Dirk

Citaat van: Mara op 10 november 2007, 20:34:59
Hoi Dirk

Ik heb zelf een lutino pop op (nep)eitjes zitten en die kan ook bijten, maar nadat ze me een keer flink gebeten heeft en ik niet terug trok, bijt ze me ook niet meer.  ;) Nu hoop ik wel dat jouw valkje je niet zo te grazen neemt als die van mij.

mara

Hahaha.. njah, ik kan me voorstellen dat mijn valkje nog 'n beetje onrustig is vanwege de situatie. Maar ik trek inderdaad niet terug, en ga lekker door waar ik mee bezig was, zal wel loslopen  ;)