31 oktober 2024, 23:49:54

Kortwieken

Gestart door mees, 10 november 2007, 09:39:12

« vorige - volgende »

carco

7 december 2007, 12:33:24 #45 Last Edit: 7 december 2007, 12:36:37 by carco
Nou het is dus eigenlijk geen vliegen hoor wat ze doen, maar neerstorten als ze het proberen, vandaar dat ik geen verschil in beide dingen voor het valkje zie.

Ik heb ook de foto's eens bekeken, maar ik denk aan het gras en aan honden en katten.
Ik heb een buurvrouw met een jack russel en een paar kinderen hadden hun konijn los lopen in het gras bij ons achterop het speelveldje.
Hij vond dat beestje wel heel interessant en liep los. De waarschuwing kwam net op tijd, maar wie denk je dat er sneller is? De hond of jouw valkje?
Een kat hoor of zie je niet aankomen als ie op zijn prooi jaagt  :-\

Groetjes: Caroline.

Klik op het plaatje voor onze site!

mees

Hohohoho mensen!  :o

Ik heb niet gezegd dat ik tegen het vlees aan knip, ik heb gezegd dat ik korter wiek dan de meesten, omdat valkjes zo goed vliegen! En omdat ik korter wiek, is het Risico om in het vlees te knippen, groter!
Tegen het vlees aan knippen zou ik nooit doen!  :o

En over de winter; vogels maken in de natuur bizarre temperatuurverschillen mee, dus daar kunnen ze gewoon tegen. Ze zijn erop gebouwd!  ;)

Ik hoop dat jullie een keertje naar een vogel-wandeling gaan, dan kunnen jullie het resultaat van kortwieken met eigen ogen zien  :)

Verder kan ik niet echt ingaan op jullie reacties, want ik heb mijn mening over het kortwieken al helemaal uitgegooid bij mijn eerste berichtjes.  ::)
Liefs Loes,
en 4 vrije blije gaaitjes!

ManjaV

Mijn mening: vogels zijn met vleugels geboren en moeten dus kunnen vliegen. Of dat nu buiten is of binnen. Als je er voor kiest, een vogel te nemen, kies je dus voor een vliegend dier. Zoals het door God is geschapen.

Ik vind niet dat je een vogel een van zijn belangrijkste eigenschappen, het vliegen, moet ontnemen. Valkparkieten zijn prooidieren die in de vrije natuur het liefst de hoge plekken uitzoeken. Ze zitten niet graag laag, behalve als ze voedsel zoeken (maar dan houden altijd anderen van de groep de wacht).

Je ontneemt door het kortwieken een vogel dan ook zijn vrijheid, in mijn ogen. Want of een vogel nu binnen of buiten vliegt, pas als een vogel kan vliegen, is hij vrij.
En dan heb ik het zeker over het extreme kortwieken, zoals ik in deze discussie heb gelezen. Ik schrok ervan.

Groetjes,
Manja

MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki

Romy

Hoi iedereen

Ik heb deze discussie al vanaf het begin gevolgd en dit is mijn mening :

Een valkje is een vogel. Als je aan iemand vraagt wat een vogel is, dan is dat een dier wat kan vliegen.
Nou, dat vind ik dus ook het leuke aan dat dier, dat ie door de kamer kan vliegen! Dat is (gedeeltelijk) ook de reden waarom ik een valkje genomen heb. Anders had ik misschien wel voor een ratje of een hamster gekozen.

Maar belangrijk is : wat vindt het dier het leukste? Op de grond rondlopen of doorheen de kamer vliegen? Hoe kan je weten WAT het dier het leukste vindt? Dan denk ik dat je dat kan zien door te kijken wat hij het meeste doet als hij los is.

Mijn valkje (ik veralgemeen hier niet want ik heb er maar 1), vliegt rondjes als ze los is. Ze gaat NOOIT op de grond gaan zitten. Als ze landt, is dat op haar kooi of ergens hoog waar ze een goed overzicht heeft. Daaruit kan ik besluiten dat mijn valkje het prettig vindt om te vliegen en om hoog te gaan zitten.

Daarom wil ik mijn valkje niet kortwieken. Ze houdt van het vliegen en ze houdt ervan om te vliegen naar plaatsen die zij wil. Ze is dan ook verschillende uren op een dag los waarop ze mag doen wat zij leuk vindt. Heeft ze geen zin meer in vliegen, dan gaat ze haar kooi terug in. Heeft ze geen zin om bij mij te zitten, dan vliegt ze weg. Ik dwing haar niet om dingen te doen die zij niet fijn vindt (in de mate van het mogelijke natuurlijk) Ik probeer haar dus zoveel mogelijk vrijheid te geven.

Ik vind het jammer dat valkjes gekortwiekt worden voor het plezier van de eigenaar. Want meestal komt het hierop neer. Dat vind ik echt heel jammer.

Een valkje is een tenger beestje. Hij weegt weinig. Hij is vatbaar voor ziektes en kan niet goed tegen veranderingen. Dit zijn stellingen die over het algemeen worden aangenomen voor valkjes.

Er wordt aangeraden een valkje niet op de tocht te zetten (binnenvalkje). Er wordt gewaarschuwd voor hun lichte gewicht bij het kortwieken : een zuchtje wind en hij is zo weg. OOK bij correct wieken. Een valkje weeg ZO weinig, dat er echt niet veel nodig is om hem heel ver weg de laten vliegen, ook al wil dat valkje het zelf niet! (dit is het grote verschil met papegaaien, die wegen meestal meer en zijn niet zo makkelijk te dragen door de wind)
Het is misschien een hele stomme vergelijking : maar een blad papier heeft geen vleugels en kan ook ver weg vliegen. Het hangt er maar vanaf hoe (sterk) de wind waait. Je kan het zelfs nog absurder maken : zelfs een koe gaat vliegen als hij in een tornade terecht komt!

Het hoeft geen verdere uitleg dat ik tegen het wieken van een vogel ben. Er zijn altijd uitzonderingssituaties, maar daarover spreek ik mij niet uit.

Groetjes
Romy

Kaatje

7 december 2007, 20:46:44 #49 Last Edit: 7 december 2007, 21:13:43 by kaatje98
Citaat van: mees op  6 december 2007, 18:28:12
Maar waar het dus bij mij op neer komt:
Wij hebben vogels dus uit het wild gehaald. daarmee hebben we de vogels al hun vrijheid afgenomen! een vogel hoort niet in een kooitje! hij hoort lekker rond te vliegen in de natuur!

Hoi Mees,

Helaas is dit van oudsher al bekend, waarschijnlijk zelfs nog voor dat wij geboren waren, onze oma's hadden bijvoorbeeld al kanaries.

Zelf probeer ik thuis de natuur zoveel mogelijk na te bootsen en heb vanmiddag weer een vogelhuisje met een rieten dak gekocht. Paco was hier gelijk helemaal weg van en is dan ook lekker aan het slopen gegaan  ;D

Maargoed, hij is nu bij ons, en dan moeten we er het beste van maken.

Hier ben ik het dan ook helemaal mee eens, de vogel heeft nergens om gevraagd, weet niet beter en kent geen natuur meer, dit omdat er al jaren mee geweekt wordt en er wordt dus niet door kwekers geweekt om ze vervolgens de natuur in te laten vliegen ... dus wat dat betreft weet de gekweekte vogel niet wat natuur is ! Wij kunnen het uiteraard wel zo goed mogelijk nabootsen en dat is door gehoor te geven aan het instinct van deze prachtige dieren .... Het vliegen dus  :D

Een vogel die (goed!!) gewiekt is, en dus minder (!) goed vliegt, kan mee naar buiten, spelen in bomen, zich lekker uitleven.

Tegenwoordig heb je het mooiste speelgoed, .... zo heeft de mega store hier een grote knotwilg, helemaal kaal zonder schors met grote zijtakken, prachtig en owhh wat had ik ontzettend graag willen kopen, ... mijn huis is helaas te klein, maar als je de vogels daar ziet, terwijl ze achter glas leven ... genieten deze echt met volle teugen, ... ik zou je haast willen uitnodigen om daar een kijkje te gaan gaan nemen  ;)

kortom: door een vogel te wieken, kun je hem, in mijn ogen, een stukje van zijn vrijheid en natuur teruggeven.
Voor mij is de keuze dus snel gemaakt.

Beste Mees, jij ... wij ... niemand die vogels binnenhoud of zelfs een volière heeft kan een vogel zijn natuur niet terug geven ... wel zijn enige instinct en dat is uiteraard vliegen. Paco is ook om een veiligheidsoverweging gewiekt geweest, nu kan hij weer heerlijk vliegen en ik merk echt dat hij dit super en geweldig vindt ... hij leek zelfs eerst bang te zijn om weer te gaan vliegen, alsof hij dacht: als ik nu laat zien dat ik weer kan vliegen word ik weer gewiekt  ::)

Een feit is dat een vogel die niet gewiekt is, gedoemd is binnen rondjes te vliegen.

Maar hij kan wel gaan en staan waar hij op dat moment wilt, .... ook denk ik dat hij niet beter weet dan dit zijn natuur is, zo kwam er vanmiddag een vriend van ons en hup, waar zat Paco het eerst !? Precies, hij vloog gelijk naar zijn schouder en echt niet omdat hij bang is, dan had hij wel blijven zitten waar hij zat !!

Natuurlijk kan je hem in een kooitje mee naar buiten nemen, maar achter tralies is zijn vrijheid toch een stuk minder groot.

Maar wees eens eerlijk !? Het gaat hierbij toch in eerste instantie om de veiligheid, wij hebben deze verantwoording toch op ons genomen en als je een vogel mee naar buiten neemt ligt het gevaar voor een gewiekte vogel toch overal op de loer !!! Nu stond het paard vast aan een halster met touw, maar heb jij wel eens een klap met een staart gehad !? Een zwiep van de staart van dit paard en de vogel ligt echt bewusteloos op de grond, 1 stap opzij van dit paard en weg is de vogel ... dit kan je hem toch eigenlijk niet aandoen !?

Zo is het ook met katten en honden, ze zijn veel sneller dan wij,en daar zit het hem ook in het instinct ... de kat weet niet beter dan dat hij op een vogel moet jagen, ... we willen zo graag huisdieren maar ook kattenbezitters beseffen niet dat zo'n lief beestje door een auto kan worden aangereden door hem lekker buiten te laten spelen, doe je dit wel dan moet je er ook rekening mee houden dat op elke hoek van de straat of elk grasveld het gevaar op de loer ligt !!

Is het niet een beetje te 'makkelijk' te zeggen dat een vogel een vogel moet kunnen zijn? Is een vogel wel een vogel als hij, ook al kan hij vliegen, toch opgesloten zit?

Is het in deze situatie niet te "makkelijk" om te zeggen, ach ja we hebben een vogel genomen en nu nemen we hem voor de gezlligheid maar eens lekker overal mee naar toe want anders zit hij opgesloten !? Zoals je zelf ook aangeeft naar een verjaardag !? Heeft de vogel erom gevraagd, heeft hij tegen jouw gezegd, goh Mees neem me eens lekker mee, dan kan ik net als een baby van hand tot hand gaan en zegt iedereen, owhhh goh dat is een schatje en wat is hij toch lekker tam en leuk en lief !! Ik weet haast zeker dat je een vogel hier geen plezier mee doet !

Natuurlijk ben ik bereid een dier te nemen zoals hij is, maar is dat in dit geval wel het beste?

Het beste is naar mijn mening nog altijd om een vogel een vogel te laten zijn, gewiekt op een normale manier of ongewiekt, maar niet even kijken of hij wel goed en zachtjes op een matras kan landen om hem vervolgens maar mee te nemen naar een verjaardag !

En begrijp me niet verkeerd, er zijn genoeg vogels die gewoon gelukkig zijn met hun leventje binnen, maar die vogels weten dan ook niet hoe leuk het buiten is.. ;)

Ik denk dat je nu bedoelt hoe leuk je het zelf vindt om jouw vogel mee naar buiten te nemen, jij, ik maar niemand kan voor een vogel denken en spreken, of zie ik dit verkeerd !?

En toch nog even ter verduidelijking, ik val hiermee niemand aan, dat is in ieder geval niet mijn bedoeling; ik verwijt  mensen die niet wieken niets! ;)

Ik wil jou hier dus ook niet mee aanvallen, alleen duidelijk maken dat wij niet voor een vogel kunnen denken, als ik nu naar Paco kijkt zit hij van de 14 uur dat hij op is er nu even een uurtje in zijn kooi en hij fluit en brabbelt de sterren van de hemel, ... zou hij dit doen als hij ongelukkig was !? Ik denk het niet hoor !!

Nogmaals, zoveel mensen .... zoveel meningen  ;)

Groetjes Karin

bobbie

Citaat van: Gerda op  7 december 2007, 18:41:54
Zo dames, (alleen maar dames zien reageren  ;))

Het gaat nu wel erg van het orginele topic af!

Misschien anders een nieuwe discussie starten over wandelen met papagaaien! En over pellets voeren en dat je valkje nooit ziek kan worden als je hem pellets te eten geeft (???)

Gerda, global moderator

Sorry Gerda, je hebt gelijk. :-[
Ikzelf zag het als 1 (gekortwiekt juist omdat ze buiten willen wandelen) maar het oogt, als ik het terug lees, inderdaad als "afdwalen". ;)

Gerda

Geeft niets, ik heb de topics afgesplitst. Het werd meer een discussie over de wandelingen en of vogels geen ziektes overbrengen aan elkaar.
En daarna verzandde het in een topic over pellets!

Het topic over wandelen met papagaaien is hier te vinden

Het topic over pellets en de bewering dat als je je valkje pellets zou geven dat ze nooit ziek worden is hier te vinden

Gerda, global moderator

bobbie

Citaat van: Gerda op  7 december 2007, 20:55:02
Geeft niets, ik heb de topics afgesplitst. Het werd meer een discussie over de wandelingen en of vogels geen ziektes overbrengen aan elkaar.
En daarna verzandde het in een topic over pellets!

Het topic over wandelen met papagaaien is hier te vinden

Het topic over pellets en de bewering dat als je je valkje pellets zou geven dat ze nooit ziek worden is hier te vinden

Gerda, global moderator

thanks ;)

mees

Haha Gerda, dankje, dit is idd wat overzichtelijker zo!  :-[ ;D
Liefs Loes,
en 4 vrije blije gaaitjes!

Yvette

Maar ik blijf bij mijn standpunt dat ik een grote voorstander ben om je vogel te laten kortwieken

En hoef zelf nooit meer bang te zijn dat mijn vogel die naar buiten vliegt als de deur naar buiten openstaat of open gegedaan wordt wat ik toch al heel veel lees bij aantal fora's waar ik erop zit

Mara

Hoi Yvette

Ik ben ook niet bang dat mijn niet gekortwiekte grasparkiet naar buiten vliegt als hier de deur openstaat want hier staat GEEN deur open als hij buiten zijn kooitje is. Pipo is niet gekortwiekt en ik ga hem ook niet zijn vrijheid ontnemen om hem mee naar buiten te nemen, want ook daar kan hij wegvliegen, er hoeft maar een stevige windvlaag onder zijn vleugels te komen en dan is hij weg.

Wat de deuren betreft, alle visite die bij ons komt weten van te voren dat als de deur van de hal naar de woonkamer en de deur van de keuken naar de achterkeuken dicht is, dat ze dan moeten wachten tot de buitendeur gesloten is voordat ze naar binnen mogen. Ik zit 's zomers graag een uurtje of wat dan ook met de deuren dicht zodat Pipo kan vliegen, of hij gaat mee naar mijn bovenverdieping waar horren voor de ramen zitten die ik elke keer als hij naar boven komt controleer of ze nog heel zijn.

Het is een kwestie van opletten, vind ik persoonlijk. Ook in de voliere heb ik een dubbele deur maar ze weten dat als ik naar buiten ga dat ze dan naar het achterste gedeelte moeten van de voliere.

Mara

Rianne

Mijn katten mogen ook niet naar buiten zonder dat ik het weet of erbij ben. Ik heb namelijk 2 perzische katten, 1 gecastreerde kater van 10,5 en een niet gesteriliseerde poes van 4,5. Zij mag dus sowieso niet door de voordeur, en alleen met mooi weer in de achtertuin als ik ervan weet. De kater komt nu ook niet buiten, het weer vind ik te slecht.
Moet ik dan mijn katten de poten doorzagen of zou het verstandiger zijn als mijn vrienden en familie weten dat de katten niet buiten mogen? Huisdieren vergen soms regels, en of dit nu een kat of valkje is, het zij zo.

ROCKS

Hallo,

Ik heb dit topic al eventjes gevolgd en wil nu toch ook even mijn mening kwijt.

Mijn vogels zitten graag op mijn hoofd en schouders, wat ze gewoon een fijne plek vinden, ik zie daar niet de boodschap in dat ze dan onzeker zijn. Op mijn hoofd heb ik ze liever niet, dus haal ik ze daar meestal zelf weer af, en zet ze op een ander plekje van mijn lijf, ik heb plek zat!
Dat ze - als ze op je schouder zitten- in je oren bijten, nouh, daar moest ik om lachen, want de mijne PRATEN in mijn oor, en da's wat anders dan BIJTEN. In ieder geval, ze zitten heerlijk te brabbelen, of hoe je het ook noemen wilt.

Dat mijn valkjes minder vrijdheid zouden hebben omdat ik ze gewoon lekker valk laat zijn en niet aan kortwieken doe, is in mijn geval pure onzin. Kom maar eens kijken hoe het er hier aan toe gaat, mijn huis is er voor de vogels. Je kan het bijna zien als een grote binnenvoliere. Ze kunnen gaan en staan waar ze willen. Als ze de keuken niet in mogen/kunnen omdat ik aan het koken ben, dan doe ik het gordijn dicht, zodat ze er niet naar toe kunnen vliegen.(ik heb geen keukendeur)
Alleen 's nachts of als ik ga werken gaan ze in de kooi.
En zelfs dan blijven  er nog 2 valkjes die dan gewoon los kunnen blijven die hebben wel een kooi, maar maken er geen gebruik van, en die zijn geen gevaar voor zichzelf, dus mogen ze gewoon altijd los, dag en nacht, of ik er nou ben of niet.
Hier in huis wordt geleefd, de mensen en de vogels, allemaal samen, en het gaat gewoon geweldig!

Ik vind wel dat er met dieren de raarste dingen worden gedaan om ze te schaven aan hoe wij ze het liefst zien.
Voorbeelden: een hond heeft vier poten, en als je nou een hond hebt die wel eens wegloopt, of zich niet gedraag als ie buiten is, dan amputeer je toch ook geen poot?
Katten hebben nagels, maar als je kat wel eens krabt aan iets wat niet mag, dan laat je toch ook zijn nagels er niet uittrekken. Dat gebeurt regelmatig in dat o, zo geweldige America, dat zie ik zo vaak  op animal planet, of andere zenders. Beren waar de tanden en klauwen van worden getrokken zodat ze met toeristen op foto's kunnen. Daar gaan mijn nekharen drastisch van omhoog.
Een paard heeft nu eenmaal een (lange) staart, en soms vinden mensen dat die staart eraf moet, dat is mooier. Die staart heeft een functie. Hoe kan dat paard dan de vliegen wegjagen?En zeg nou zelf, het is toch heerlijk als je een paard door een wei ziet rennen met zijn staart een stukje omhoog, heel trots en fier.

Kortom, al deze voorbeelden zijn gecreeerd door de mens, omdat die het dier niet dier laat zijn.

Laat een dier een dier, vogels hebben vleugels, laat ze daar mee doen waarvoor ze ze hebben.

Groetjes, Nellie

ROCKY  *R*I*P*
                                          28 maart

Mara

Hoi Nellie

Je hebt het prachtig verwoord, echt waar. Had ik nu maar zelf aan het voorbeeld van de staart gedacht maar dan in de context van een gecoupeerde bouvier, ook dat gebeurde tot voor een paar jaar ook in Nederland met alle gevolgen van dien......

Mara

SANDRA

nou ik vindt het zelf best wel zielig,ik heb onze kuif gekortwiekt bij de kweker gekocht,maar nu wil hij vliegen en stort echt op de grond neer,onder zijn staart heeft hij wel een wond opgelopen,hij probeert nu nog steeds te vliegen,ik hou dan mijn hart vast :o     groetjes sandra