2 mei 2025, 18:43:30

Kortwieken

Gestart door mees, 10 november 2007, 09:39:12

« vorige - volgende »

corine1981

De vogels in mijn winkel zijn niet gekortwiekt, als erom gevraagd wordt doe ik het echter wel.

Ook mijn eigen valkjes zijn gekortwiekt. Of dit zo blijft zie ik nog wel, maar ik vond het beter ze eerst te laten wennen aan het huis. Ze vlogen, met gordijnen en deuren dicht, nog steeds overal keihard tegenaan. Dan weet ik niet wat zieliger is.
Qua tam maken helpt het niets, dat vertel ik mijn klanten ook.
Ik merk wel een duidelijk verschil in dominantie.

mees

CitaatDan weet ik niet wat zieliger is.

'dan weet ik niet wat zieliger is'..??? Ik vind het idd zielig als je een gekortwiekte vogel alleen maar binnen houd. en als het dan toch moet, omdat hij anders ergens tegenaan vliegt, wiek hem dan half ofzo (zo kan hij nog vliegen, maar minder snel en chaotisch). maar misschien heb je dat wel gedaan ;)

Maar als je hem lekker mee naar buiten neemt etc., is er helemaal niets zieligs aan het kortwieken.

Ik weet niet wat je bij je baby valkjes die je gekortwiekt verkoopt er nog bij verteld, maar ik zou er zeker bij zeggen dat die mensen ze dan wel mee naar buiten moeten nemen, ik vind een gekortwiekte vogel die alleen maar binnen zit toch wel zielig..
Liefs Loes,
en 4 vrije blije gaaitjes!

corine1981

Citaat van: mees op  6 december 2007, 17:25:15
CitaatDan weet ik niet wat zieliger is.

'dan weet ik niet wat zieliger is'..??? Ik vind het idd zielig als je een gekortwiekte vogel alleen maar binnen houd. en als het dan toch moet, omdat hij anders ergens tegenaan vliegt, wiek hem dan half ofzo (zo kan hij nog vliegen, maar minder snel en chaotisch). maar misschien heb je dat wel gedaan ;)

Maar als je hem lekker mee naar buiten neemt etc., is er helemaal niets zieligs aan het kortwieken.

Ik weet niet wat je bij je baby valkjes die je gekortwiekt verkoopt er nog bij verteld, maar ik zou er zeker bij zeggen dat die mensen ze dan wel mee naar buiten moeten nemen, ik vind een gekortwiekte vogel die alleen maar binnen zit toch wel zielig..

Hoho Mees, ik bedoelde het niet zo als jij het opvat geloof ik.
Ik bedoel dat ik kortwieken niet per definitie zielig vind.

mees

6 december 2007, 18:28:12 #33 Last Edit: 6 december 2007, 19:40:17 by mees
Oke, Sorry, dan had ik je even verkeerd begrepen ;)

Maar het was ook niet om je aan te vallen ofzo hoor  ;)

Maar het lijkt alsnog alsof je je een beetje verontschuldigd voor het feit dat jij je valkjes dus hebt gewiekt.
Nu is mijn mening dus dat dat absoluut niet hoeft ;)

Maar waar het dus bij mij op neer komt:
Wij hebben vogels dus uit het wild gehaald. daarmee hebben we de vogels al hun vrijheid afgenomen! een vogel hoort niet in een kooitje! hij hoort lekker rond te vliegen in de natuur!

Maargoed, hij is nu bij ons, en dan moeten we er het beste van maken.

Een vogel die (goed!!) gewiekt is, en dus minder (!) goed vliegt, kan mee naar buiten, spelen in bomen, zich lekker uitleven.
kortom: door een vogel te wieken, kun je hem, in mijn ogen, een stukje van zijn vrijheid en natuur teruggeven.
Voor mij is de keuze dus snel gemaakt.

Een feit is dat een vogel die niet gewiekt is, gedoemd is binnen rondjes te vliegen. Natuurlijk kan je hem in een kooitje mee naar buiten nemen, maar achter tralies is zijn vrijheid toch een stuk minder groot.

Is het niet een beetje te 'makkelijk' te zeggen dat een vogel een vogel moet kunnen zijn? Is een vogel wel een vogel als hij, ook al kan hij vliegen, toch opgesloten zit?

Natuurlijk ben ik bereid een dier te nemen zoals hij is, maar is dat in dit geval wel het beste?

En begrijp me niet verkeerd, er zijn genoeg vogels die gewoon gelukkig zijn met hun leventje binnen, maar die vogels weten dan ook niet hoe leuk het buiten is.. ;)
En toch nog even ter verduidelijking, ik val hiermee niemand aan, dat is in ieder geval niet mijn bedoeling; ik verwijt  mensen die niet wieken niets! ;)
Liefs Loes,
en 4 vrije blije gaaitjes!

carco

Mag ik zeggen dat ik dit een niet zo'n slimme opmerking vind?
Mensen die een valk kopen in de dierenwinkel hebben meestal geen verstand van vogels laat staan van kortwieken.
en dan moet je vertellen hun mee naar buiten te nemen?
Dan wed ik er om dat de valk zo weggevlogen is omdat ze dus ook niet weten wat ze moeten doen als de valk mee naar buiten gaat  en dat ze weer sneller kunnen vliegen als dat ze denken. Meestal binnen een paar weken alweer.
Dit weet de klant dus niet en weg is je nieuwe aaninst.
Ze kunnen toch moeilijk iedere week even naar de dierenwinkel toe om te vragen of zij dit willen controleren voor ze?

Ik knip mijn valken soms ook , maar dan wel dat ze nog door de kamer kunnen vliegen.
En ze kunnen iedere kamer in die ze willen en dat is een behoorlijke ruimte van 3 verdiepingen(open trap) ik denk dus dat ze gelukkiger zijn nu als dat ik ze mee naar buiten neem
Neem jij ze nu met dit weer ook overal mee naar toe? Hartje winter? Als het een beetje mooi weer is en je neemt ze dan mee praat je maar over een paar maanden in het jaar en dat is ook niet zoveel.

Groetjes: Caroline.

Klik op het plaatje voor onze site!

Yvette

Citaat van: carco op  6 december 2007, 23:33:59

Hartje winter? Als het een beetje mooi weer is en je neemt ze dan mee praat je maar over een paar maanden in het jaar en dat is ook niet zoveel.

Als in de winter vrij zacht is mogen ze ook nog naar buiten toe maar niet te lang en ook als er sneeuw ligt vinden ze alleen maar leuk

bobbie

7 december 2007, 08:53:39 #36 Last Edit: 7 december 2007, 09:16:31 by Gerda
Citaat van: mees op  6 december 2007, 18:28:12

Een feit is dat een vogel die niet gewiekt is, gedoemd is binnen rondjes te vliegen. Natuurlijk kan je hem in een kooitje mee naar buiten nemen, maar achter tralies is zijn vrijheid toch een stuk minder groot.

O o o, Mees. Sorry hoor, maar ik moet even zuchten.
Ik vind discussies prima, en met deze en je andere discussie is niets mis. Maar ik vind het zo jammer dat jij de indruk naar mij toe geeft, dat jij vindt dat je gelijk hebt.

Het stukje hierboven heb ik even uit je tekst gehaald.
Mijn valken kunnen het hele huis door als ze willen, de deur van de vogelkamer laat ik regelmatig bewust open staan.
Er is nog geen één valkje geweest dat door die deur is gegaan. Ze vinden het in de vogelkamer van 8 x 4 meter ruim genoeg.

En je stukje over een vogel in een kooi naar buiten:

Wat is er mis met mijn vogels meenemen zoals op bovenstaande foto?

Wat voor een "meer vrijheid"  hebben jouw vogels op je arm?

Misschien voel ik me onterecht aangevallen, dat kan. Daarom geef ik je de kans het recht te zetten. ;)

Wil ik wel even de kanttekening plaatsen dat ik mijn papegaaien ook altijd mee los meenam.
Met de honden uitlaten, met boodschappen doen.

Met de honden uitlaten is het een keer gebeurd dat een vreemde hond tegen mij opsprong. Mijn gaaien schrokken daarvan en sprongen van mij af. Voor ik er erg in had zat er 1 gaai in de bek van een hond terwijl een andere hond achter mijn andere, fladderende, gaai aanliep met open bek, klaar om te happen.
Gelukkig kon ik ze allebei zonder kleurscheuren weer bij me nemen maar sindsdien zijn ze niet meer los mee geweest de honden uitlaten.

Met boodschappen doen is 1 van mijn gaaien zeeer onverwachts door iemand geaaid. Mijn gaai zag dat niet aankomen, ik ook niet. Sindsdien was mijn gaai bij winkels bang. Toen ben ik ook gestopt met los meenemen naar winkels.

Mijn gaaien zaten in het mooie voorjaar van 2006 los op de tuintafel, 's avonds. Mijn man en ik lekker aan de koffie.
Toen ik de gaaien terug in de kooi wilde zetten, vloog 1 van de 2 weg. Die bleek al weer enkele (nog korte) nieuwe veren te hebben. Vier dagen later kreeg ik hem terug, dood!
Nou moet ik wel zeggen dat deze gaai zeer sterke vleugels had en zeer kort gewiekt moest worden om te voorkomen dat hij kon vliegen.

Met bovenstaande ervaringen (en ik hoop dat jij ze nooit zult meemaken) ben ik wijzer geworden. Of moet ik zeggen voorzichtiger.

Maar misschien zie ik het wel verkeerd hoor.
Misschien kan jij me wel wijzer maken. ;)

Gerda

Hoi Loes,

Ik heb hier al een keer gereageerd en ook in je topic 'de schouder'.
Daar gaf ik al aan dat ik deze nieuwe stroming (die in Amerika al tijden aanwezig is) echt bizar vind.

Je zegt: Een feit is dat een vogel die niet gewiekt is, gedoemd is binnen rondjes te vliegen. Natuurlijk kan je hem in een kooitje mee naar buiten nemen, maar achter tralies is zijn vrijheid toch een stuk minder groot.

Maar als een valkje zo gekortwiekt is als jij zegt. EN nog de opmerking hierbij maakt: maar het gevaar is natuurlijk wel, en dat is er zowieso, maar daar heb je zo nog meer last van, dat je, als je zo kort kortwiekt, in het 'vlees' knipt.  :o :o ::)
Dan is je valkje zo gekortwiekt dat hij alleen maar kan lopen en niet vliegen.
Waar zit dan de vrijheid in? ER IS DAN GEEN VRIJHEID!! Want jij bepaalt voor je valkje wat ie wel en niet mag doen. Je neemt hem mee naar buiten, maar dat is toch geen genieten. En bij dit alles mag ie niet eens op je schouder, de enige plek waar ie alles kan overzien en veilig zit!

Echt waar, als je een valkje neemt en je gaat hem zo kortwieken dat je bijna in het vlees knipt  :o neem dan een hamster of een ratje.

Een valkje heeft als belangrijkste eigenschap dat hij kan vliegen. Dat is het eigene van een valkje!

Er is een verschil tussen kortwieken voor de veiligheid in huis (dus gewoon een rand van de handpennen af) en de manier die jij propogandeert.

En dan zeg je nog: ik verwijt  mensen die niet wieken niets! Ik zal je eerlijk zeggen, ik verwijt mensen die om de verkeerde reden hun valkje wieken wel wat!! Dat is heel hard gesteld, maar zo voel ik het ook. Als je een valkje zo kort wiekt dat je tegen het vlees aan de veren wegknipt, heb je je valkje gemutileerd!
Als je voor een huisdier kiest, dan moet je ook van te voren nadenken over de eigenschappen die dit dier heeft. Een valkje heeft vleugels en kan vliegen. Als je geen dier wilt dat kan vliegen, neem dan geen valkje, maar een hamster of ratje!!
Maar ga niet zelf van een valkparkiet een loopdier maken.

Ik denk niet dat valkjes het leuk vinden om naar een verjaarspartijtje te gaan. Ik denk niet dat valkjes het zo leuk vinden om niet zelf te kunnen bepalen wat ze willen doen.
Valkjes zijn leuke, speelse vogels. VOGELS!!

Maar goed, we delen elkaars standpunt niet en dat zal ook nooit gebeuren. De theorie die jij aanhangt is wat mij betreft extremistisch! Je blijft bij je standpunt en als argument gebruik je dan ook nog dat een valkje er gelukkiger door wordt  ::)

Ik kan me voorstellen dat mensen valkjes kortwieken (randje van de handpennen af). Ik heb dat zelf ook gedaan met Spikey mijn valkje, om gedragsredenen. En dat heeft goed geholpen. Maar nu is hij niet meer gewiekt!

Ik zou een pleidooi willen houden aan een ieder om goed na te denken voordat een huisdier wordt aangeschaft. Wil je geen vliegend dier, neem dan geen valkje!!

Tuurlijk komen valkjes oorspronkelijk uit het wild, tuurlijk horen ze niet in een klein kooitje. Maar er zijn tig andere manieren om met valkjes om te gaan, dan om de natuur zo naar je hand te zetten, zodat JIJ een dier hebt zoals je dat wilt. Je vormt het valkje naar de eigenschappen die jij in een dier wilt. En als je je valkje op deze manier hebt aangepast aan jouw wensen, dan zeg je ook nog dat hij zo gelukkiger is!! 
Sorry maar dat gaat er bij mij niet in!!

Gerda

Rianne

Wat wordt er verstaan onder een zachte winter? Het kan evengoed -4 zijn en verder stralend mooi weer. Dan is de temperatuurs overgang van de warme huiskamer naar buiten VEEL TE GROOT, je vogel zou een longontsteking krijgen.
Ook vind ik valkparkieten te klein om zo mee naar buiten te nemen.

Ik zie dat Gerda ook gereageerd heeft, zo denk ik er ook precies over.

carco

Citaat van: mees op  4 december 2007, 20:01:15

misschien verwar je kortwieken met leewieken..? bij leewieken word namelijk wel echt een stuk van de vleugel geamputeerd, en hier ben ik ook tegen!

Ik zie in deze discussie eigenlijk geen verschil tussen leewieken en kortwieken.
Let wel: ik weet wat het verschil is, maar als de valken zo geknipt worden dat je uit moet kijken dat je tegen het vlees aanzit, wat maakt het dan voor verschil alleen dat als je wiekt dit bij moet houden en als je leewiekt dus niet.
Ze kunnen beiden net zo goed, of eigenlijk  zo slecht vliegen.

Klik op het plaatje voor onze site!

Yvette

Bij leewieken dan kunnen ze NOOIT meer vliegen en wordt er een stukje van de vleugel weggehaald en dit is onder narcose en het groeit ook NOOIT meer aan zoals bij kortwieken wel gebeurt en als bij kortwieken alle afgeknipte veren eraan is gegroeid dan heb je weer een vogel die kan vliegen maar leewieken niet meer en dit is ook in de wet verboden

Gerda

7 december 2007, 10:58:30 #41 Last Edit: 7 december 2007, 11:06:35 by Gerda
Citaat van: Yvette op  7 december 2007, 10:54:50
Bij leewieken dan kunnen ze NOOIT meer vliegen en wordt er een stukje van de vleugel weggehaald en dit is onder narcose en het groeit ook NOOIT meer aan zoals bij kortwieken wel gebeurt en als bij kortwieken alle afgeknipte veren eraan is gegroeid dan heb je weer een vogel die kan vliegen maar leewieken niet meer en dit is ook in de wet verboden

Dat weet ik en dat weet Caroline ook (zoals ze al aangaf!!).
Wat ons punt is , is dat het voor het valkje geen verschil maakt of ie zo geknipt is dat er net langs het vlees wordt geknipt, of dat ie geleewiekt is. Want bij de manier van kortwieken die hier wordt gepropagandeerd wordt elk nieuw veertje meteen weer weggeknipt!
Dus functioneel is dit hetzelfde!

En het zo kortwieken zou dus eigenlijk ook niet toegestaan moeten worden!

Gerda

Monky

Ik denk dat het hier erom gaat wat je onder "vrijheid" verstaat.

De een ziet het als lekker met je valkje naar buiten gaan.
De ander ziet het als lekker kunnen vliegen.

Als ik naar mijn vogels kijk, zitten ze het liefst zo hoog mogelijk. Volgens mij ontneem je ze dat als je ze kortwiekt.

Als ik naar mijn vogels kijk zijn ze heel speels...
Ze vliegen rakelings langs objecten of vliegen van kast naar kast naar kooi... Volgens mij ontneem je ze dat als je ze kortwiekt.

Als ik lees over dat extreem kortwieken, welke vrijheid geef je ze dan precies?
Alleen mee naar buiten gaan. Dus jij verstaat onder vrijheid, een frisse neus buiten halen? Want vliegen kunnen ze daar niet, want je hebt de veren geknipt. Welke ruimte hebben ze meer buiten dan binnen? Binnen kunnen ze door het hele huis vliegen waar ze maar willen... of een kamer door vliegen waar ze maar willen. Ze kunnen zelf bepalen wat ze doen.

Hoe werkt dat als je ze naar buiten neemt? Dan hebben ze toch ook alleen maar de grootte van de tuin? Of als je ze meeneemt alleen maar de grootte van je arm.

Dan het volgende. Ik neem aan dat je ze niet 4 uur per dag mee naar buiten neemt en al helemaal niet in de winter. Dan zitten ze dus alsnog binnen. En dan heb je ze toch met het extreem wieken een behoorlijke beperking meegegeven als je jou lijn vast houdt. Ze zitten dan EN binnen opgesloten EN ze kunnen niet vliegen.

Ik denk dat je je zelf de vraag moet stellen... wat zou een vogel belangrijker vinden.
Kunnen vliegen? Of naar buiten kunnen zonder een kooi om zich heen.
Ik denk dat ik het wel zou weten.

Als je de frisse neus belangrijk vindt dan kan je ze in een kooi naar buiten nemen. Ik lees regelmatig dat de vogels dat heerlijk vinden. Dan heb je toch 2 vliegen in 1 klap? Dan kan je ze en mee naar buiten nemen EN ze hebben hun vliegcapaciteiten nog.

CitaatEen vogel die (goed!!) gewiekt is, en dus minder (!) goed vliegt, kan mee naar buiten, spelen in bomen, zich lekker uitleven.
kortom: door een vogel te wieken, kun je hem, in mijn ogen, een stukje van zijn vrijheid en natuur teruggeven.
Voor mij is de keuze dus snel gemaakt.

Welke vrijheid in de natuur is dat dan ??? Klimmen en spelen in bomen ??? Volgens mij vliegen ze liever  ::) Want spelen kunnen ze ook binnen... bij de meeste mensen  :)

CitaatEen feit is dat een vogel die niet gewiekt is, gedoemd is binnen rondjes te vliegen. Natuurlijk kan je hem in een kooitje mee naar buiten nemen, maar achter tralies is zijn vrijheid toch een stuk minder groot.

Denk je werkelijk dat als hij dusdanig gekortwiekt is dat hij meer vrijheid ervaart dan in een kooi  ???

En al die uren dat hij binnen zit dan? Dan kan hij geen kant op, kan niet vliegen... kan alleen maar klimmen.

Ik ben tot mijn conclusie gekomen dat je beter de vogels de veren kan laten behouden en als je hem mee naar buiten wil nemen het in een kooi doet, dan dat je hem extreem kortwiekt dat hij niet kan vliegen.

En dat geleuter over dat hij dan meer vrijheid heeft rijmt gewoon niet. Ik ben het daar helemaal niet mee eens, want ik zie gewoon niet hoe hij dan meer vrijheid heeft.

Groetjes,
Monky

Yvette

7 december 2007, 11:14:06 #43 Last Edit: 7 december 2007, 11:41:39 by Yvette
Citaat van: carco op  7 december 2007, 10:49:42
Citaat van: mees op  4 december 2007, 20:01:15

misschien verwar je kortwieken met leewieken..? bij leewieken word namelijk wel echt een stuk van de vleugel geamputeerd, en hier ben ik ook tegen!

Ze kunnen beiden net zo goed, of eigenlijk  zo slecht vliegen.

Ik las in het onderste stukje van haar tekst dat ze bij leewieken ook kunnen vliegen met beperkte hoogte zoals bij kortwieken wel gebeurt
Eigenlijk totaal iets anders wat ik lees

Rianne

Daar hebben ze toch niks aan? ???