7 mei 2025, 05:04:05

kerstboom

Gestart door melloney, 6 november 2007, 15:25:53

« vorige - volgende »

melloney

Hoi,

Met kerst nemen wij een kerstboom en we hebben een valkparkiet die vaak vrij rondvliegt. Ik wil graag weten of het erg is als hij er aan knabbelt (of een kerstboom giftig is).

Groetjes melloney

Mara

Hoi Mellonelly

Daarom hebben wij altijd een nepboom en probeer ik mijn vogel (in dit geval grasparkiet maar vroeger valkparkiet) in een andere ruimte te laten vliegen. Mijn valkparkiet die ik vroeger had, keek niet naar de boom zelf, de lampjes daar kon ze uren naar kijken.

Hoop dat er meer tips komen.

mara

melloney

hoi,

Onze valkparkiet is er zeker 5 uur per dag uit en ik vind het zielig hem er dan opeens in te doen. vorig jaar hadden wij geen boom, dus ik weet niet wat hij doet. We proberen hem er dan zoveel mogelijk uit de boom te houden, maar wat gebeurd er als hij er toch aan eet.

groetjes Melloney

Mara

Wil je per se een echte boom? Daarom hebben wij bewust gekozen voor een nepboom.

Ik meen me te herinneren dat er iets was met de hars....Dat is niet goed.

Mara

Kaatje

Ik ben eigenlijk ook best geïnteresseerd in dit onderwerp omdat wij nu ook voor het eerst in de maand december valkjes hebben !

Wij hebben ook altijd een echte boom want ( maar daar zijn de meningen over verdeelt ) een kunstboom vind ik 3x niks, .... dan neem ik er liever geen ::)

Nu kunnen ze op dit moment nog niet vliegen dus dat scheelt, maar ik zou toch ook graag willen weten of het kwaad kan en waarmee rekening te houden !

Groetjes Karin

natacha

Wij hebben hier een nepboom, ik vind dat eerlijk gezegd ook niet echt tof maar toch liever een nepboom dat geen boom.

Ik vrees wel een beetje voor de ballen, gaan Arti en Luna niet richting boom vliegen? Ik wil ze toch ook niet uit de woonkamer halen en ook geen maand opsluiten in hun kooi.

Groetjes

Romy

Hoi iedereen

Wij hebben al altijd een nepboom gehad (best wel een mooie vind ik), omdat ik allergisch ben voor naaldbomen.
Vorig jaar, toen de boom er stond, schonk Flupke daar niet echt veel aandacht aan. Als ze vloog, vloog ze er gewoon rond. Maar nu is ze veel ondernemender geworden, dus ik weet niet hoe ze nu gaat reageren.
Ik zal er alvast op letten dat de ballen zo goed mogelijk vasthangen, zodat ze niet bij de minste aanraking gaan vallen. De meerderheid is gelukkig wel onbreekbaar...

Groetjes
Romy

Mara

Hoi hoi

Wij hebben eigenlijk altijd een echte kerstboom gehad, maar op een gegeven moment toch gekozen voor een nepboom en die is echt ontzettend mooi. Maar het is natuurlijk wel smaak afhankelijk.

Ik heb even gegoogled maar on zo niets vinden dus hoop dat er nog iemand komt met tips.

mara

Sanna

7 november 2007, 21:50:05 #8 Last Edit: 7 november 2007, 23:25:49 by Gerda
Hallo allemaal,

Helaas pindakaas, een echte kerstboom en een losvliegend valkje gaan gewoon niet samen. De naalden zijn uiterst giftig! Zelf als ze in het drinkwater terechtkomen, vergiftigen ze dat water. Ik heb voor jullie even een stukje uit een nieuwsbrief voor papegaaien gekopieerd, het gaat natuurlijk ook op voor valkjes:

TIPS :

Veilig Kerstfeest, ook voor uw Papegaaien en andere huisdieren:

Voor de meeste mensen is Kerst genieten...van familie en/of vrienden, kerstdiners, de kerstversiering. Toch is het ondanks deze gezellige drukte belangrijk een aantal dingen goed in de gaten te houden, in het belang van de veiligheid van uw papegaaien/dieren   Daarbij valt te denken aan de volgende zaken:

Kerstversiering

Als uw papegaai los is ,in de kamer bij uw kerstboom kan komen, pas dan op voor :

Lametta dit zijn goud of zilverkleurige, lange glimmende sliertjes, die als versiering in de kerstboom worden gebruikt. Ze vallen vaak uit de boom en liggen dan in de kamer vrij voor ieder dier om op te eten !  Deze vrolijke versiering kan echter voor darmverstoppingen zorgen. Kerstballen zijn bijna onmisbaar in een kerstboom, maar eenmaal uit de boom geslagen,( doordat ze er in vliegen)   kunnen de scherven behoorlijk vervelende snijwondjes in de poten van uw dieren /papegaai veroorzaken. Zelf kan ik zeggen dat Max nooit in de vier jaar dat hij kerst mee maakt tegen de boom is gevlogen maar toch ieder jaar denk ik er wel aan en kijk ik extra uit.

Engelenhaar kan een allergische reactie tot gevolg hebben, zoals acute benauwdheid of opgezwollen lichaamsdelen die met het haar in aanraking zijn geweest. Raadpleeg in dat geval uw dierenarts, want bij zwelling van de keelslijmvliezen bestaat de kans op verstikking.

Brandende kaarsen of houdertjes met aroma-olie kunnen tot brandwonden leiden, maar ook bij het omgooien ervan kan heet kaarsvet/olie op uw dier terechtkomen. Ik vertelde jaren terug het verhaal van onze Max die in mijn schaal met olie vloog waar ik waxine kaarsjes in had.  Plons daar lag hij en dat was paniek. Gelukkig was dit zonnebloem olie en een natuurproduct , maar goed zijn veren waren maanden donker van kleur en het poetsen van de veren zorgde dat de ontlasting een paar dagen dun was. De stres en het verschieten hebben deze soort  versiering bij mij tot het verleden gemaakt . Dus pas op.

Kerstplanten

De kerstster (Euphorbia pulcherrima), soms onterecht kerstroos genoemd, de 'echte' kerstroos (Helleborus niger) en hulst (Ilex aquifolium) zijn giftige planten.

Mocht uw papegaai/dier van bovenstaande planten gegeten hebben, kunnen de volgende ziekteverschijnselen optreden:

misselijkheid, speekselen, slijmvliesontsteking in de bek, braken, diarree (soms bloederig), opwinding, stuiptrekkingen, benauwdheid en hartritmestoornissen. Het sap van de kerstster kan blaren op de huid tot gevolg hebben.

Kerstboom

De naalden van de kerstboom zijn giftig, maar kunnen daarnaast ook de darmwand doorboren. Let daarom dus op . Indien er naalden in het drinkwater terechtkomen, kan dat niet meer gedronken worden, aangezien dat ook giftig is geworden. Ook het water waar de stam van de kerstboom in staat is giftig. Pas dus goed op dat uw papegaai /huisdier hier niet van kan drinken ! Ook het in de boom vliegen- klimmen vermijden .

Snoepgoed

Hierbij vormt chocolade het allergrootste gevaar voor de papegaaien  In chocolade bevindt zich namelijk de stof theobromine. Theobromine komt voort uit de cacaoboon. Het heeft naast een stimulerende werking ook een irriterende werking in het lichaam. Het veroorzaakt onder andere een verhoging van de maagsecreties met mogelijke zweervorming. Het kan ook een irritatie van het spijsverteringskanaal tot gevolg hebben waardoor interne bloedingen kunnen ontstaan. Braakneigingen en diarree zijn één van de gevolgen. Andere kenmerken zijn verhoogde nervositeit en opwinding; trillen; hijgen en uitvalsverschijnselen door verhoogde lichaamsactiviteit. Theobromine wordt snel in het bloed opgenomen en tast de hartspier aan, wat een versnelde onregelmatige hartslag tot gevolg heeft. Daarnaast wordt de ademhaling sneller en trekken spieren samen tot epilepsie-achtige stuipen. De papegaai/ een huisdier als kat -fret-hond,  zal veel gaan plassen door een stimulatie van de waterhuishouding in zijn lichaam en daardoor veel drinken met als gevolg braken. Theobromine wordt zeer moeilijk afgebroken door het lichaam van de papegaai waardoor het effect cumulatief is. Als de theobromine zich nog in de bloedsomloop bevindt wordt het via het maag-darmkanaal telkens opnieuw in het bloed opgenomen. De lever heeft moeite met het afbreken van de stof en voert de afvalproducten af naar de nieren. De nieren worden hierdoor aangetast. De papegaai kan uiteindelijk sterven door een hart- of ademstilstand.Ook geld dit voor bvb kat hond fret en andere huisdieren. De concentratie theobromine varieert met het soort chocolade: banketbakkerschocolade bevat 28 mg per gram; pure chocolade bevat 16 mg per gram en melkchocolade bevat 2 mg per gram.

Voor een hond van 2,2 kg is een hoeveelheid melkchocolade van 113,4 g of een hoeveelheid fondantchocolade van 14,1 g giftig. Beide hoeveelheden chocolade bevatten 200 mg theobromine. Bij papegaaien / kleinere huisdieren  liggen de hoeveelheden waardoor ze vergiftigd raken een stuk lager, ze hebben namelijk een veel sneller metabolisme en zijn kleiner.  Let er dus goed op dat uw dier /papagaai nooit in contact kan komen met chocolade.

Hang eetbare dingen niet in de boom, zodat de dieren er niet bij kunnen . Zet geen schaaltje met chocolaatjes op tafel. Als u uw papegaai  er al van verdenkt chocolade gegeten te hebben, kunt u het beste zo spoedig mogelijk contact opnemen met uw dierenarts. Er bestaat namelijk geen tegengif voor theobrominevergiftiging. Een vroege ontdekking en een maagspoeling om de chocolade te verwijderen is daarom erg belangrijk. Probeer daarbij de hoeveelheid en de soort chocolade (banketbakker/puur/melk/wit) te achterhalen.

Kerstdiner
Vlees Botjes zijn scherp en ongezond voor uw papegaai. Geef indien u een bot wil geven alleen een bot van kip. Verder vlees is voor uw papegaai slecht. Pas ook op voor tafel restjes. Vaak is het te vet en zeer ongezond.

Geef uw papegaai een extra walnoot voor de kerst of een wilgentakje.

Groetjes, Sanna

*edit: dit komt uit een nieuwsbrief van Thiely de Moor* (Gerda)

Michiell

wij hebben plastieke ballen dusj :p en een nepboom omdat we ook katten hebben die graag onder de kerstboom zitten en de katten en zio zijn ng goede maatjes :p

lynette

hoi hoi

ik was er ook geintreseert in en vroeg me he took af maar ben nu zeer goed geinformeerd :D
wij moeten nog een Neppert gaan kopen en het heeft echt zijn voordelen :D
geen naalden op de vloer en je hoeft hem geen water te geven.

Bedankt voor de informatie

groetjes Lynette 

Kweekseizoen 2012 is bijna begonnen

goudvis1977

hallo allemaal,

ik heb twee valkjes, en elk jaar een echte kerstboom... het eerste jaar ben ik puck weleens kwijt geweest, en na zoeken en afgaan op zijn geluid...vond ik hem in de boom...met een hele groene snavel van het knagen op de naalden!!!

Ik had geen flauw idee dat deze giftig waren, en was tot op heden dan ook niet van op de hoogte...Puck is trouwns gelukkig nog steeds in ons midden.  :)

Bij het landen in de boom sneuvelen er elk jaar wel wat kerstballen..maar deze zijn zo opnieuw gekocht.

als ik alle verhalen zo lees, dan zal ik dit jaar toch beter gaan oppassen....

gr monique

Kaatje

Hoi hoi,

Ik heb mijn keuze ook al gemaakt, heel erg jammer dan maar geen kerstboom meer ! Het is gewoon niet anders en ik versier het wel op een andere en valkjes vriendelijke manier !

Ik vind het ook geen optie om de valkjes in de kooi op te sluiten, vrijheid voor mijn valkjes vind ik belangrijker dan een echte kerstboom .... Inderdaad, helaas pindakaas  ::)

Groetjes Karin

♥Debby♥

Wij hebben 2 jaar terug een hele mooie nepper gekocht..  't is niet hetzelfde maar als je wacht tot NA de kerst zijn ze stukken goedkoper en kan je een hele mooie uitzoeken... zo echt mogelijk dus...

verder heb ik plastic ballen die ik met lintjes in de boom hang.. tja.. kleine kinderen he.. hahahahaha..

dus in principe kan het weinig kwaad.. en kaarsen is hier ook not done dus ook veilig.. kerststerren staan bij mij altijd buiten in grote manden..

wij gaan vast een gezellige kerst hebben.. MET de valkjes.. hahaha

♥Debby's Gevleugelde Vriendjes♥
Klik op de foto voor mijn boekje.

Kaatje

Hoi Debby,

Het is inderdaad zo dat na de kerst de kunstbomen stukken goedkoper zijn maar het gaat mij gewoon om een echte boom  ::)

Hoe mooi ze ook zijn, je blijft zien dat het kunst is en dat vind ik gewoon jammer, ... daarbij komt ook dat ik de geur van een echte boom ( blauwspar ) heerlijk vind !

Maar misschien zet ik er wel één in de tuin en daarnaast heb ik genoeg "mooi kunst" wat ik over de kasten kan drapperen ! Tegenwoordig heb je ook van die nep waxine lichtjes en daar heb ik er al een berg van ingeslagen ...

We gaan het toch wel gezellig maken, met of zonder boom hoor  ;) De valkjes brengen toch al meer dan gezelligheid, ...daar kan geen boom tegenop  ;D