2 mei 2025, 19:44:56

te vroeg los?

Gestart door groentje, 29 oktober 2007, 07:56:35

« vorige - volgende »

groentje

hallo,

Sinds vorige woensdag hebben wij onze eerste valkparkiet Coco opgehaald. Het is een vrijmoedige vogel, die de eerste dag al uit mijn hand at. Nu gaat hij bijna zonder aanmoediging op mijn hand korreltjes zitten pikken.
Vanmorgen heb ik hem voor het eerst uit mijn hand laten eten buiten de kooi, iets dat hij al twee dagen wil  ;) erg vrijmoedig dus! :)
Na wat stapjes op de tafel vloog hij op en ging hij boven op de kast zitten (hoogste punt, hoort bij hen begrijp ik) zonder nog iets te doen.
Na een kwartier ben ik op een stoel gaan staan met korreltjes trosgierst op mijn hand, en kon ik hem zo op mijn hand laten stappen en weer in de kooi zetten.
Moet ik hem  volgende keer langer laten zitten? Of laat ik hem te vroeg losvliegen?
Hij wil meestal nog niet spontaan op mijn hand, daar is wel gierst voor nodig.
En kroelen, zoals in het stappenplan staat, wil hij absoluut niet. Zodra er een vinger zijn veren raakt gaat hij er naar pikken, zelfs als hij druk aan het eten is.
Zou ik nog langer in de kooi moeten spelen met hem, tot hij niet meer pikt en ook geaaid wil worden?

valkjuh

ik heb dit probleem zelf ook, maar waarschijnlijk moet hij nog even wennen..  mijn eigen vogel , die wou al op de 2 de dag losvliegen, en dat ging goed. dus je kunt hem er best wel wat langer uitlaten.

mvg

groentje

Ondertussen hebben we een ander probleem, Coco is wat vaker los geweest, omdat hij een volgende keer rustig bleef zitten en we dachten dat het goed ging.

MAAR: eergisteren vloog hij eerst de hele kamer door, en botste daarna in volle vaart tegen een witte muur op. Hij viel op de grond met waarschijnlijk zijn vleugel uit de kom, die stond namelijk heel raar omhoog.

Toen heb ik hem moeten pakken, hij kroop namelijk bijna achter een kast. Dat leverde me een snee op in mijn vinger, maar ik had 'm wel. Door z'n wilde gefladder is zijn vleugel wel weer goed komen zitten. Hij heeft er niks aan over gehouden, een uur later kon hij alles weer gelukkig.

Maar nu durven we hem niet meer los te laten. Het is een lutino, en uit ervaring is gebleken dat hij erg slecht ziet. Zeker als het schemerig is, dan gaat hij zelfs blazen als ik richting de kooi loop. Zodra het licht weer aan is ziet hij dat ik het maar ben en is alles oké.

Als we hem los laten is er overal licht, daar kan het niet aan liggen. Blijkbaar zag hij die witte muur aan voor iets doorzichtigs ofzo... We hebben trouwens alleen maar witte muren hier beneden.

Ik denk erover om hem te kortwieken, om dit te voorkomen. Hij lijkt niet zo heel erg intelligent, als je dat van valkparkieten kan zeggen...
Pikt ook nog steeds naar bewegende vingers, en wil niet geaaid worden. Misschien houdt hij daar gewoon niet van en moeten we dat accepteren. Misschien moeten we nog vééél meer geduld hebben...

Ik wil dit niet weer meemaken, het was een hele akelige ervaring. :'(

Wie heeft er tips? ???

valkjuh

hallo, dat is niets niks zeg, gelukkig gaat het wel weer beter met hem. je zal er inderdaad veel geduld voor moeten hebben voordat je hem kunt aaien. maar je kunt mischien bij die muur een lamp ofzo neerzetten, zodat hij de muur goed kan zien.

mvg

Sanna

Wat vervelend dat dit gebeurd is zeg. Ik kan me voorstellen dat je erg geschrokken bent. Ik denk niet dat z'n vleugeltje uit de kom geweest is hoor. Als een valkje zich erg bezeerd met ergens tegenaan vliegen, dan houden ze hun vleugeltje wel vaker zo. Gelukkig was hij na een uurtje weer in orde.

Lutino valkparkieten zijn inderdaad meer nachtblind dan andere mutaties. Ik denk dat je het allemaal een klein beetje te vlug hebt gedaan. Het zou goed zijn hem eerst in de kooi helemaal vertrouwd met jouw vingers en handen te laten raken. Dat je daarbij trosgierst gebruikt is prima. Voor het aaien zul je echt geduld moeten hebben hoor. Dat komt op den duur vanzelf wel als Coco tammer wordt.

Wanneer Coco jou meer vertrouwd kun je hem weer eens voorzichtigaan los gaan laten. Heb je gordijnen voor de ramen zodat hij daar niet tegenaan kan vliegen? Als je bang bent dat hij weer tegen de muren aanvliegt kun je daar ook even gekleurde papier met plakbandjes aan hangen, zodat Coco ziet dat daar iets is. Maar waarschijnlijk is hij gewoon ergens van geschroken toen je hem losliet en is hij in blinde paniek weggevlogen. Ik denk niet dat het de volgende keer nog gebeurd. Wel denk ik dat het goed is Coco eerst in een kleinere ruimte los te laten totdat hij er een beetje aan gewend is.

Voor de rest, blijf gewoon het stappenplan volgen. Je geduld zal echt beloond worden, daar ben ik van overtuigd.

Groetjes, Sanna

groentje

Bedankt voor jullie reakties!
En geruststellend dat het waarschijnlijk geen vleugel uit de kom was.

Als Coco  eenmaal vliegt gaat hij de hele kamer door, zoekt een gordijn of jalouzie (die hangen voor alle ramen en zijn dicht als hij los mag) om in te hangen en gaat na een korte pauze weer verder, tot die keer dat hij de muur tegenkwam... Er schijnt genoeg licht op met een spotje, maar blijkbaar was het voor hem niet duidelijk.

Ja, ik zal wat meer geduld moeten hebben.
Ik vind het alleen zo jammer voor hem zelf omdat hij zo graag dat hok uit wil...
Zodra het deurtje open gaat klimt hij naar boven en gaat op het randje zitten.
Gelukkig is hij nog net niet zo vrijmoedig dat hij er meteen uitvliegt.

We gaan voorlopig maar in zijn hok verder, tot hij niet meer pikt naar vingers en geaaid wil worden.
Ik geef hem nu extra speeltjes, omdat hij er niet meer uit mag, en daar speelt hij wel lekker mee.
Mijn eigen gemaakte schommel is trouwens nog steeds favoriet, dat is wel leuk!

valkjuh

zijn die jaloezien toevallig ook wit? mischien zag hij de muur aan voor een jalozie?

gr

groentje

Naar mijn idee zou hij wel verschil moeten zien, de jalouziën zijn crème, en de muur spierwit. Met fotolijsten op een rijtje, hij vloog alleen tegen een wit stuk ertussen.
Ik houd het toch op slecht zien.

Heb ook het idee dat hij daardoor (slecht zien) ook snel blijft pikken, naar vingers. Want als ze langzaam dichtbij komen gaat het goed, en hij komt graag op je hand zitten als er gierst in ligt of als ik een natte vinger in zaad heb gedoopt. Dan smikkelt hij het er lekker af.

We houden hem nu in het hok en proberen hem daar aan alles te laten wennen.

valkjuh

hoe gaat het nu met het valkje? ;D

groentje

Het gaat goed met Coco. Gisterenavond heeft mijn zwager die zelf een Aratinga papagaai heeft, hem gekortwiekt.
Want zijn ervaring was ook dat je dan niet meer zo bang hoeft te zijn voor botsingen en wegvliegen.

En we hebben een stel kinderen die op onregelmatige tijden uit school komen, en Coco zal dan maar net los zijn als de achterdeur opengaat...

Coco zit graag op de hand (liefst met trosgierst), kruipt dan ook over een mouw naar de schouder, en vindt dat erg leuk.
Ook laat ik nu het hok open terwijl ik er bij zit, dan klimt hij op het openstaande deurtje (is net een ophaalbrug) en gaat daar zitten spelen met bijvoorbeeld mijn ring (erg geliefd om aan te trekken met zijn snavel) of mouw.

Verder moeten we nog veel geduld hebben, ik was te ongeduldig omdat het in het begin zo snel leek te gaan met tam worden.
Mijn zwager heeft er ook heel lang over gedaan om zijn Aratinga tam te krijgen, maar nu gooit hij bijvoorbeeld buiten de vuilnis weg terwijl de papagaai op zijn schouder zit! Lijkt me geweldig...
Het leek hem geen probleem om Coco tam te krijgen, met veel geduld en liefde.

Sanna

Hoi,

Ja, misschien is dit inderdaad wel even de oplossing voor Coco. Het klinkt in ieder geval wel alsof het nu goed met tam worden gaat. Houd je er wel rekening mee dat een gekortwiekt valkje buiten toch wel redelijk weg kan komen? Als de wind onder z'n vleugels slaat kan hij in een keer weg zijn hoor. Valkjes zijn niet zo zwaar.

Groetjes, Sanna

groentje

Ja, ik zal niet gauw met 'm naar buiten gaan... en alle ramen en deuren zoveel mogelijk dicht houden als hij los is.
Maar het klinkt zo leuk, de vuilnis weggooien met je parkiet op de schouder!

Ik denk dat als hij goed tam is, we hem niet meer kortwieken. Hij zag er een stuk mooier uit met lange vleugels... het is natuurlijk maar een noodoplossing.

Gelukkig lijkt hij niet getraumatiseerd door het knippen, ook al moest ik hem er voor in de houdgreep houden. Hij komt vandaag weer gewoon naar me toe.
Wat dat betreft is het een vogel die zich nergens wat van aantrekt.
Je kan stofzuigen, iets laten vallen naast zijn kooi, met een ballon spelen in zijn buurt, hij reageert nergens geschrokken op. Heb op het forum wel andere verhalen gelezen.

Wel handig met een paar kinderen in huis!

thom4s

Ik heb ook een lutino valkje sinds een maand of 4 nu! De meeste problemen die jij hebt heb ik ook ervaren, de belangrijkste regel is GEDULD en het vertrouwen winnen van het valkje.

- Hij vliegt tegen de muur -> mijn valkparkiet vloog in het begin ook tegen de muur. Net als jou heb ik hier dan ook een post over gemaakt, maar het is dus normaal dat hij in het begin moeite heeft met navigeren tussen 6 muren. De mijne vloog altijd zo hoog dat hij met zijn vleugels tegen het plafond klapte, vond nerges iets om te landen, wou zich dan vastgrijpen aan de muur of gordijn en fladderde dan zo de grond op. Uiteindelijk wordt hij het zelf wel gewoon, ik heb nu geen probleem meer, hij komt naar mijn schouder als ik 'kom' roep en als hij even geen plaats vind om te landen komt hij altijd naar mijn hoofd want daar kan ie zich makkelijk vastgrijpen met zijn klauwen en moet hij niet zo precies landen.

- Wilt niet aangeraakt worden -> als hij uit je hand eet, probeer je duim zo te houden dat hij die met zijn wangetjes wel MOET aanraken om aan de trosgierst te geraken. Zet je vingers in zo'n posities dat hij uit zichzelf je vingers moet aanraken om ergens aan te kunnen waar hij zin in heeft. Dit heeft bij mij ook wel een tijdje geduurd maar nu dus na die 4 maand moet ik maar mijn vinger in de buurt van zen kopje houden en hij buigt meteen voorover om gekroelt te worden. Ik mag hem zelfs kusjes geven op zen hoofd, in zen nek, en vooral op zijn bek dat heeft hij graag :)

- Het vuilnis buiten zetten met je vogel op de schouder -> ik denk niet dat dat met een valkparkiet zomaar mogelijk is. Een papegaai is een pak slimmer dan een valkparkiet.

mees

Citaat- Het vuilnis buiten zetten met je vogel op de schouder -> ik denk niet dat dat met een valkparkiet zomaar mogelijk is. Een papegaai is een pak slimmer dan een valkparkiet.

een valkparkiet is een papegaai!  ;)

mijn vogeltjes gaan ook gewoon lekker mee naar buiten, en vinden dat ook hardstikke leuk!! ;D

Moet hij natuurlijk wel goed gewiekt zijn, en altijd even testen door zachtjes op een matras te 'gooien' voordat je hem mee naar buiten neemt!  :)
Liefs Loes,
en 4 vrije blije gaaitjes!

Itchy

alsjeblieft zeg!!! valkparkieten zeg ONTZETTEND slim, het zou je verbazen!!
en valkparkieten zijn inderdaad papegaaien, zo worden ze in het engels the crested parrot genoemd (gekuifde papegaai).
waarom nederlanders hebben bedacht dat het parkieten zijn, geen idee.  ;)

je kan echt vanalles met ze doen. lekker kortwieken, en je vogel bij de dagelijkse dingen betrekken. ben je bv  aan het afwassen, trek je een laatje open en laat je je valkje daar op zetten. af en toe laat je ze aan een object voelen "dit is een lepel", etc.

kijk voor hoe het echt moet op www.gaaies.nl !