3 mei 2025, 16:36:54

te vroeg los?

Gestart door groentje, 29 oktober 2007, 07:56:35

« vorige - volgende »

mees

Go Karin!! ;)

En bij het lekker kortwieken hoort natuurlijk ook het lekker mee naar buiten nemen van je gaaitjes/kietjes! Vinden ze heerlijk! ;D
Liefs Loes,
en 4 vrije blije gaaitjes!

Sanna

Citaat van: mees op  5 december 2007, 19:05:58
een valkparkiet is een papegaai!  ;)

Citaat van: Itchy op  6 december 2007, 19:19:46
en valkparkieten zijn inderdaad papegaaien, zo worden ze in het engels the crested parrot genoemd (gekuifde papegaai).

Nee hoor, ben ik het niet mee eens ;). Ik denk dat tussen een papegaain en kaketoe er het dichtst bij in de buurt komt.

Citaat van: WikipediaRecent onderzoek van mitochondriaal DNA heeft aangetoond dat de valkparkiet een kleine kakatoe is, en het meest verwant met de donkergekleurde kakatoes van het geslacht Calyptorhynchus. De kaketoes (Cacatuidae) vormen een familie van ongeveer 20 soorten vogels. Samen met de papegaaienfamilie vormen zijn de orde van papegaaiachtigen (Psittaciformes).

Valkparkieten heten in het engesl overigens 'cockatiel'. 'Crested parrot' wordt voor zowel valkjes als kaketoe's gebruikt.

Groetjes, Sanna

Itchy

natuurlijk weet ik dat ze cockatiel heten. maar ik wou de nadruk leggen op het woord "parrot". en wij blijven erbij dat het gaaien zijn! dat cockatoos en cockatiels beide zo genoemd worden, zegt mij genoeg.

sorry, ik wil deze mensen niet aanvallen. maar het valt me tegen hoe de meesten van jullie over jullie valkjes denken. ze zijn zoveel meer waard.

groentje

Nooit gedacht dat mijn vraag over Coco tot pagina 2 zou komen met de discussie of het nou een gaai of een kak is...

Om maar even wat te melden:
Het gaat heel goed met Coco. Hij mag iedere dag verschillende keren los, loopt dan gezellig over de vloer (altijd onder toezicht van een van ons, je zou 'm zo op z'n staart trappen), of speelt op de piano. Vindt hij geweldig, al die toetsjes. En dat boek met muziek wat dan net uitsteekt is zo leuk om aan te knabbelen...
Ook blijft hij zitten als ik speel, dan zit hij graag op de kaarsenstandaard, we hebben zo'n mooie ouderwetse hoge piano met koperen standaards er aan.

Hij vindt het erg gezellig om op de hand of arm te zitten van de kinderen. Hij kiest zelf waar hij wil zitten, hij houdt erg van wollige truien.

Wat hij ook erg leuk vindt is op het blad zitten waar een van de kinderen op aan het tekenen is. Dan wordt het een wedstrijdje wie er het snelst is: Coco met pikken naar dat bewegende ding of het jongetje om een mooi lijntje te tekenen. Ze vinden het dan allebei erg grappig.

We hebben een stokkenconstructie gemaakt op zijn kooi, zodat hij daar ook een poos kan spelen. Soms klautert hij dan vanzelf zijn hok weer in om te gaan eten, soms zetten we hem er zelf weer in als hij niet meer los mag omdat we bijvoorbeeld weg gaan.

We blijven oefenen met aaien, want dat wil hij nog niet.
Als we hem gierst geven op de hand, houden we onze vingers zo dat hij er met z'n koppie langs moet strijken. Maar daar zullen we nog wel meer geduld voor moeten hebben, want hij vindt het nog steeds niet prettig.
De aanhouder wint, toch?